Permalänk
Medlem

Hjälp! fel vatten i vatten kylningen!!

Jag har kört mitt water chill i 2 veckor, med kran vatten! I dag fick jag veta att man absolut inte ska använda kran vatten!
Vad ska jag göra????

Permalänk
Medlem

bytvatten!?

Visa signatur

MBP 13.3 Late 2010 - OSX LION
Nybliven mac fan boy.

Permalänk

glykol eller waterwetter, går att köra kranvatten också men kan bli galvaniskt element om du har både aluminium och koppar i ditt system (oskyddad koppar alu) och pumpen kan "gegga igen" men häll i waterwetter tex så kommer det smörja pumpen och vattnet kommer bli lite bättre.
Kommer inte bli av med jonerna i vattnet som är det farliga vid galvaniska element iofs.

Visa signatur

Orka

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp! fel vatten i vatten kylningen!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yartz
Jag har kört mitt water chill i 2 veckor, med kran vatten!

I dag fick jag veta att att man absolut inte ska använda kran vatten!

Vad ska jag göra????

sluta sär skriva och sluta oroa dej. Farhågor angående kranvattnen är ganska överdramatiserade.

Permalänk
Avstängd

Spelar minimalt roll om det är koppar och aluminium i systemet, har en sketen senfu block som är av alu och koppar... inga problem där fast det är 100% kranvatten.

För att inte glömma alla luftkylare som är av alu+koppar... inga problem där heller.

Har till och med kollat på en 40år gammal kniv med skaft gjord av koppar och aluminium och visar ingen skada än, så det är lika bra att sluta med koppar+aluminium=dåligt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Spelar minimalt roll om det är koppar och aluminium i systemet, har en sketen senfu block som är av alu och koppar... inga problem där fast det är 100% kranvatten.

För att inte glömma alla luftkylare som är av alu+koppar... inga problem där heller.

Har till och med kollat på en 40år gammal kniv med skaft gjord av koppar och aluminium och visar ingen skada än, så det är lika bra att sluta med koppar+aluminium=dåligt

öhh? snackar du i nattmössan??

va det snackas om är att koppar + aluminium + KRANVATTEN = dåligt... vad har luftkylning med detta att göra? eller brukar du stå och spruta vatten på sin luftkylda eller??

Permalänk
Medlem

båda mina radiatorer och alla vatten blocken är av koppar, det enda av aleminium är slang koplingarna på vatten tanken.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
öhh? snackar du i nattmössan??

va det snackas om är att koppar + aluminium + KRANVATTEN = dåligt... vad har luftkylning med detta att göra? eller brukar du stå och spruta vatten på sin luftkylda eller??

Läs lite så förstår du, koppar+aluminium går fint utan att någon av metallerna tar skada, lägger man till kranvatten som jag kör med gör ingen skada heller utom att det slammar igen och att man får byta vattnet väldigt ofta

Sen i luftkylning så skadas inte metallerna heler, typ koppar+aluminium... har inte sakt något om att ha vatten där.. sen har jag ingen nattmössa

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Är du seriös eller, du bör nog kolla upp dina kemikunskaper pojk.

"Vidare är det viktigt att alla block och radiatorn är gjorda i samma metall, en blandning är aldrig bra. Detta beror på att olika metaller har olika elektronisk potential vilket innebär att ett galvaniskt element bildas om du blandar olika metaller. Om du t.ex har ett aluminiumblock och en kopparradiator så kommer så småningom lite koppar att lösas upp i vattnet, kopparjonerna kommer att komma till aluminiumblocket och så kommer kopparen att bli metallisk och samtidigt lösa upp lite aluminium."

Citerat från nordichardware.

Läs

Visa signatur

Orka

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TimeTwister
Är du seriös eller, du bör nog kolla upp dina kemikunskaper pojk.

"Vidare är det viktigt att alla block och radiatorn är gjorda i samma metall, en blandning är aldrig bra. Detta beror på att olika metaller har olika elektronisk potential vilket innebär att ett galvaniskt element bildas om du blandar olika metaller. Om du t.ex har ett aluminiumblock och en kopparradiator så kommer så småningom lite koppar att lösas upp i vattnet, kopparjonerna kommer att komma till aluminiumblocket och så kommer kopparen att bli metallisk och samtidigt lösa upp lite aluminium."

Citerat från nordichardware.

Läs

Hmmm Och du tror det är sånna mängder att det händer så? Du borde läsa på dina kemikunskaper. Det vandrar elektroner från den som är mest elektronegativ vinner dvs kopparn men tror du Blocken är gjorde i helt riktigt aluminium skulle inte tro det det är mer olika metaller i aluminium blocken fast mest aluminium

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk

Okej såg inte att det var Virustommy som skrev hur det var, ska genast motsäga mig det som står på nordichardware m.m samt kemiböcker.
Visst det är ju inte så att det går hål i blocken för att koppar "magiskt" vandrar till aluminiumen men såvida du inte kan upphäva kemiska lagar så har du fel.
Anodisering av aluminium som oftast görs hindrar detta att ske till nästan fullt ut men är aluminiumen inte anodiserad eller på annat sätt skyddad så jo då sker det.

Visa signatur

Orka

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hjälp! fel vatten i vatten kylningen!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SPiGg
sluta sär skriva och sluta oroa dej. Farhågor angående kranvattnen är ganska överdramatiserade.

Sen så börjar man med stor bokstav, sen så stavas det dig & inte dej.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

dessutom så särskrev han särskriva

timetwister: då kommer vi till den eviga frågan kommer man att använda blocken/radiatorn i 10 år

Permalänk

Frink sa inte att det skulle gå sönder eller liknande sa att det bildas ett galvaniskt element vilket det faktiskt gör.
Ja det är väldigt små mängder men det sker fortfarande och det krävs inte stora mänder för att aluminiumen ska få en beläggning. Har inte själv testat detta i ett vattenkylningssystem bara i ett kemilabb på skolan då fungerade det alldeles utmärkt (det bildades ett galvaniskt element) och det blev synlig verkan även om det minst sagt inte rörde sig om 4år:)
Funkar säkert även om det blir kopparbeläggning men varför ska man göra det svårt för sig när man bara kan byta vatten till destilerat (självklart spola ur systemet från kranvatten först) och om man känner för det i med lite glykol / waterwetter?

Visa signatur

Orka

Permalänk
Citat:

Okej såg inte att det var Virustommy som skrev hur det var, ska genast motsäga mig det som står på nordichardware m.m samt kemiböcker.
Visst det är ju inte så att det går hål i blocken för att koppar "magiskt" vandrar till aluminiumen men såvida du inte kan upphäva kemiska lagar så har du fel.
Anodisering av aluminium som oftast görs hindrar detta att ske till nästan fullt ut men är aluminiumen inte anodiserad eller på annat sätt skyddad så jo då sker det.

Aluminium förekommer ofta som föreningar, vilka har låg löslighet i vatten. antagligen är ett Aluminiumj block / radiator / vad än det är 100 % aluminium knappast ens 60% då är väldigt lågt upptag av aluminiumen i blocket. Det tar lite tid för koppar att fastna på aluminium. Därför kan det hända att man måste låta lösningen rinna igenom flera gånger. iof bor man i områden med hög kopparhalt ska man inte använda kranvatten

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem
Citat:

Frink sa inte att det skulle gå sönder eller liknande sa att det bildas ett galvaniskt element vilket det faktiskt gör.
Ja det är väldigt små mängder men det sker fortfarande och det krävs inte stora mänder för att aluminiumen ska få en beläggning. Har inte själv testat detta i ett vattenkylningssystem bara i ett kemilabb på skolan då fungerade det alldeles utmärkt (det bildades ett galvaniskt element) och det blev synlig verkan även om det minst sagt inte rörde sig om 4år:)
Funkar säkert även om det blir kopparbeläggning men varför ska man göra det svårt för sig när man bara kan byta vatten till destilerat (självklart spola ur systemet från kranvatten först) och om man känner för det i med lite glykol / waterwetter?

senare när jag skaffar vattenkylning så tänkar jag självklart använda destileratvatten men det är väll lite överdrivet det där med att man absolut inte ska ha kranvatten. vissa får det ju att låta som att efter en vecka så har kylningen försämrats med 50% och efter två veckor så går blocket sönder och datorn exploderar med en kraft av 7 Mton när kranvattnet sedan nuddar en komponent.

Permalänk

Ja självklart överdramatiseras det hela väldigt ofta men stör mig på folk som säger att galvaniskt element inte förekommer.

Visa signatur

Orka

Permalänk
Avstängd

konstigt att det tillverkas vattenblock med aluminium bas och koppar flänsar, och dom är i direktkontakt som i typ sitter fast i varandra.
... kanske "magiskt" koppar eller aluminium?

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk

Anoxiderad yta på aluminiumet eller vad det heter, är det på dem blocken om man läser... Det skyddar mot det TimeTwister pratar om. Det kanske inte händer på en dag men det är inte bra i längden. Kranvatten är som många andra sagt inte så farligt men destilerat är att föredra. En skvätt glycol i kranvattnet så håller man iaf de värsta allierna och skit borta.

Det enda som är magiskt är dina kemikunskaper.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bungholio
Anoxiderad yta på aluminiumet eller vad det heter, är det på dem blocken om man läser... Det skyddar mot det TimeTwister pratar om. Det kanske inte händer på en dag men det är inte bra i längden. Kranvatten är som många andra sagt inte så farligt men destilerat är att föredra. En skvätt glycol i kranvattnet så håller man iaf de värsta allierna och skit borta.

Det enda som är magiskt är dina kemikunskaper.

ah, tänkte inte på att det är säkerligen anoxiderad yta på aluminiumet, har alltid tänkt att om det är anoxiderad så har det helt annat färg än aluminium "färg"... mitt miss i så fall

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Medlem

byt vatten då? Är inte jobbigt..dra till OK och köp detstillerat vatten, så kallat T-vatten, 15:-/litern

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
dessutom så särskrev han särskriva

timetwister: då kommer vi till den eviga frågan kommer man att använda blocken/radiatorn i 10 år

Det kallas ironi.

Permalänk
Medlem

Mitt vatten är nog nästan vitt och det har det varit ett bra tag. Blev så bara någon månad efter jag börjat köra systemet. Har nog varit vitt vatten i 1½ år nu utan att pumpen har tjockat igen. Däremot stannade pumpen ungefär ett halvår efter att jag installerat vattenkylningen men detta berodde förmodligen på att jag hade Waterwetter i.

PS. Tror vattnet har blivit grumligt enbart för att jag haft i Waterwetter från allra början. När detta en gång har cirkulerat i slangarna finns det ingen återvändo, vattnet blir vitt. Dessutom blev det beläggning på slangarna. Skulle jag bygga om vattenkylningen med nya slangar skulle det bli destillerat avjoneriserat vatten med några droppar glykol i. DS.

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo

Permalänk
Medlem

Hur får man bort alger på besta sätt???

Permalänk

sprit ...

Visa signatur

I Malmfälten säger sig flera karlar och kvinnor vara födda i en gruvgång, vaggade i en dynamitlåda och deras första skallra bestod av en snusdosa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattiasgrahn
sprit ...

det står i instruktionsboken att man absolut inte ska ha sprit i systemet, men det står inte vad man ska rengöra med!?

Permalänk

Re: Re: Hjälp! fel vatten i vatten kylningen!!

Citat:

sluta sär skriva och sluta oroa dej.

Tack för det, ett gott skratt förlänger livet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
ah, tänkte inte på att det är säkerligen anoxiderad yta på aluminiumet, har alltid tänkt att om det är anoxiderad så har det helt annat färg än aluminium "färg"... mitt miss i så fall

Skrev faktiskt om Anodiserad (som det heter inget annat) yta i början av tråden;)

Visa signatur

Orka

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kallas ironi.

hahahaha kan bara säja detsamma

fast du kanske inte ha varit på swec länge nog för att fatta att =ironi eller annan typ av rolighet

Btw det heter eloxerad

Permalänk

"Den vanligaste ytbehandlingen av aluminium benäms anodisering (tidigare eloxering) och är en galvanisk omvandling av ytskitet på arbetsstycket. Materialet övergår i ytan till aluminiumoxid som genom efterbehandling blir ett klart och hårt ytskikt med god korrosionsbeständighet. Genom att ytan före det sista tempot (eftertätningen) har en hög porisitet kan infärgning ske. Färgen tränger in i porerna vilka sedan sluts i eftertätningsproceduren. "

Citerat härifrån

Visa signatur

Orka