Permalänk

Hjälp konstruera sub-låda.

Jag har fått ett par högtalare av farsan. De inehåller varsin 8" bas och en diskant. Jag funderar på att plocka basarna och bygga en ren baslåda med dem.
Jag vet att elementen är ganska bra (runt 700-800:- /st) det jag behöver hjälp med är konstruktion av låda. Ska jag bygga en portad eller sluten eller bandpass? Hur stor ska den vara? Ska den vara fyrkantig eller ska man ha lutning på sidorna?
Sådanna saker behöver jag svar på.

Fakta ni/jag har att gå på:
På elementen står det:
P 21 REX/DD
H 296-08ohm

Basarna sitter nu i portade lådor.

Den info jag hittat med google:

Diam 21

P. 80

Imp. 8

Rend. 91

Fs 33

Qts 0,37

Vas 68,9

Qms 2,36

Qes 0,44

Sd 230

re 6,1

Xmax 20

Mms 23

Bl 8,5

Diam. Bob. 39

Diam. Aim. 110

Poids 1,6

Jag hoppas det säger någon av er mer än det säger mig. och att det kan vara till lite hjälp. Det är i princip all info jag hittat om högtalaren.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Den skulle fungera fint med en portad låda om 50 liter avstämd till 40 Hz

40 Hz avstämning fås t.ex. med en port med diameter 10 cm och längd 21.6 cm.

Prova själv att simulera lite med winisd.

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk

Jag testade programmet lite. Jag har nämnligen två element jag tänkte köra i samma låda. Fattade inte det där med Vent Diameter (som jag fattat som "röret" man portar med) den säger att det inte går när man har ett rör med mindre diameter än 0.23m ?! Det är ju ett asstort rör? Jag har hittat ett rör jag skulle kunna använda det är 4.5cm i diameter och räcker till två rör om de inte ska vara längre än 15cm.

Du orkar inte hjälpa mig räkna ut en låda som passar till två sådanna element?
Skulle nog kunna fixa rör med 7cm i diameter också om det skulle fungera bättre.

Jag har en del 10mm MDF -skiva tror du den går att använda eller är den för tunn?

Visa signatur

Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Det är så att ju större rördiameter du har desto längre rör måste du ha, bara en detalj som är bra att tänka på.

Följaktligen betyder det att ju mindre rördiameter desto kortare rör.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk

Jo det var så jag tänkt också, men programmet var ju skumt. Det ville ha ett rör med 60cm i diameter... (0.6m)

Visa signatur

Permalänk

Har du kommit nån vart?

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk

Nja.. Fattar fortfarade inte riktigt det där programmet. Ingen som kan det som har lust att räkna ut en fin låda för två sådanna element? (två element i samma låda.)

Visa signatur

Permalänk

Fråga på Lazzat, och ta reda på BDAudio. Han är suverän på allt sånt där.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Lazzat?
Vad är det?

[Edit] Antar att det är bilsidan du menade. Hittade den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

95 liter portad isobarik med en liten egen knorr på det, har redan arbetat med de där elementen

Permalänk

dazzin:
isobarik?
Egen knorr?
Du orkar inte räkna ut några dimensioner? (typ BxHxD) Är lite för trött för det. Inte så bra heller för den delen
Vad för dimensioner på röret(/en) i porten skall det vara?

Vad tyckte du om elementen btw?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jadå den är väldigt bra till film då den skakar om rejält!!

Där ligger helt klart den största styrkan jag uppfattade den som lite för slö till musik dock (finlir). Den byggdes som projekt arbete ihop med en kompis, kompisen finansierade det och behöll den.

Här har du lite mer info om konstruktionen;
Är det nått mer du undrar så är det bara att fråga på.

Kommer lägga upp detta som ett arbete på en hemsida så småning om, jag hojtar till när det är klart.

/Daniel

EDIT;
Aj ser nu att du har 21REX, vi körde på P25 REX !

Permalänk

Skillnaden är väll att det är mindre element. Vilket betyder att de borde vara lite kvickare men inte ge lika fet bas? Det är bara bra isf. Har ju en 12":are som sköter grovjobbet

Jag fattar inte hur ni har monterat elementet som ser ut att sitta i lådan. Hur är det gjort? (tyckte det såg ut att sitta i luften när jag tittade på ritningen) Du har inga bilder från själva bygget eller på resultatet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej, jo bilder har jag hemma men kan försöka förklara.

Vi köpte ett gjutrör som var (har jag för mig) 28cm i diameter eller nått i den stilen. I baffeln fräste vi ner ett spår vi peta ner lim i sen bankade vi dit röret, på toppen av röret fräste vi ut en 25mm tjock mdf mall till elementet , så vi kunde skruva fast elementet.

Ja de blir nog lite snabbare när du har mindre massa att flytta, dock förlorar du nog på dist istället. Då det kommer krävas att elentet behöver röra sig mer ju lägre det vill spela än vad ett större element skulle gjort.

/Daniel

Permalänk

Som jag fattat det har ni gjort såhär:

Har jag fattat er bild rätt? eller kör ni bara på ett element "högst upp" i röret? Isf skulle jag ju kunna köra samma teknik fast med två rör.

Det som ligger på ritningsbordet just nu är en låda med dimensionerna:
760x490x30 (bas x höjd x djup) Det blir en låda på ~95L.

Var ska jag montera portarna, var ska jag montera elementen? vad är portad isobarik?

[Edit]: Kollade upp vad isobarik var. Körde ni elementen med mot varandra (så man kan ha en hälften så stor låda men bara effekt av ett element) eller med varandra, då blir det väll dubbel effekt fast man måste ha en större låda?

Du har ingen typ msn så kan vi snacka lite mera?

Visa signatur