Permalänk
Medlem

Vad är det som är fel i nätverket?

Tagning 2!
Tjena,
Har två datorer hemma som delar internetanslutning via en D-Link 604 router. Problemet är att nätverket mellan dem inte fungerar. Den ena datorn (A) har jag tidigare via routern haft i ett nätverk med en annan dator utan problem. Så det verkar vara dator B hemma som krånglar. Om jag söker efter dator B så hittar jag den i nätverket, men kan inte gå in på hårddisken, trots att den är utdelad. Och när jag från dator B söker efter dator A så hittar jag den inte alls.

Båda datorerna ligger i arbetsgruppen "mshome". Men när jag på dator B går in på "Mina nätverksplatser"->"Visa datorer i arbetsgruppen", så får jag meddelandet: "Mshome är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Bla bla..." Verkar riktigt skumt.

Hur får jag den här skiten att fungera? Kanske gjort någon enkel, grundläggande miss som är lätt att rätta till?

Permalänk

har du zoneaalarm eller nån annan brandvägg på nån av datorerna? isåfall prova att stänga av den

Visa signatur

iMac 24"

Permalänk
Medlem

Norton Internet Security finns på datorn som verkar trassla. Kan det vara på grund av det? Annars har jag stängt av den brandvägg som ställs in i kontrollpanelen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CH
Norton Internet Security finns på datorn som verkar trassla. Kan det vara på grund av det? Annars har jag stängt av den brandvägg som ställs in i kontrollpanelen.

prova att stänga av norton så ser du ju om det är det som spökar

Visa signatur

iMac 24"

Permalänk
Avstängd

Lättast är ju bara att tillåta Nätverks IPet.
Har ni internet på nätverket? Isf rekommenderar jag ej att du stänger av Brandväggen.

Visa signatur

[Intel Celeron 2.8Ghz, Radeon 9200SE 128mb, 512MB Kingston 400mhz, 160GB Seagate Barracuda.]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deXxor
Lättast är ju bara att tillåta Nätverks IPet.

Hur menar du? Att inte tilldela datorerna IP-adresser själv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av deXxor
Har ni internet på nätverket? Isf rekommenderar jag ej att du stänger av Brandväggen.

Yup... Ok, om strulet inte kan bero på den så får jag aktivera den igen

Permalänk
Medlem

Kolla om era datorer står med i listan i routern över anslutna datorer

Visa signatur

"Microsoft isnt't evil, they just make really crappy operating systems" - Linus Torvalds » http://resurser.istheshit.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blowfish
Kolla om era datorer står med i listan i routern över anslutna datorer

Yes, båda datorerna står med på client listan till routern.

Edit: Det funkade när jag avaktiverade Norton Internet Security. Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Härligt CH!
Nu kan du som jag sa tillåta IP i brandväggen, du tillåter dom ip:n som får komma igenom din brandvägg, på engelska oftast "Trust IP" , alltså att du litar på respektiv IP/Dator och denna person/er får komma igenom din brandvägg.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus