Vem vinner grafikkorts-kampen?

Permalänk
Medlem

Vem vinner grafikkorts-kampen?

En enkel fråga om vilken utvecklare av grafikkort som DU tror kommer ha störst marknadsandelar då denna "kamp" är över.

ATI?
NVidia?
MatroX?

Vem tror du kommer vara bäst inom en snar framtid?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Kampen kommer aldrig ta slut.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag håller med. The fight will never end!

Visa signatur

[Abit KN8 SLi] [AMD64 Winchester 3200+@2400mhz] [2x512 KHX 2,5-3-3-7] [XFX 7800 GT@450/1100] [Tagan 480W] [X-fi XtremeMusic]

Permalänk
Medlem

Kommer gå upp och ner, men Nividia diggar jag, så det blir Nividia...

Visa signatur

Kommentera inte min stavning.

Permalänk
Medlem

Kampen har ju pågått ett bra tag och gått fram och tillbaka. Jag både tror och hoppas att det fortsätter.

Permalänk
Medlem

Re: Vem vinner grafikkorts-kampen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
En enkel fråga om vilken utvecklare av grafikkort som DU tror kommer ha störst marknadsandelar då denna "kamp" är över.

Vem tror du kommer vara bäst inom en snar framtid?

Vem som är bäst och har störst marknadsandelar behöver ju inte vara samma företag.

På A svarar jag tveklöst nVidia, på B - jag vet inte.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Överraskande nog har Matrox fått 2 röster.....av 48....hehe

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att XGI och S3 är bättre alternativ än MATROX som inte ens försökt sedan det mindre lyckade Pharelia (stavning?).

Personligen tror jag båda kommer gå under när världsamfundet förbjuder våldsamma spel

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Det kommer inte att finnas nån vinnare.
Möjligtvis om ett företag gör en 3dfx och går i konkurs.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag tror att ATI går om Nvidia för att de kanske lutar sig för mycket på sin SLI lösning. Att den ska greja allt. Precis som Vodoo gjorde. Se hur det gick för dom...

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vem vinner grafikkorts-kampen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Vem som är bäst och har störst marknadsandelar behöver ju inte vara samma företag.

På A svarar jag tveklöst nVidia, på B - jag vet inte.

Om A är vilket företag som har störst marknadsandelar så har du fel. Många verkar fortfarande tro att nVidia är mycket större men ATI har passerat nVidia i marknadsandelar sen en tid tillbaka.

Vad gäller vem som vinner grafikkortskampen så hoppas jag ingen gör det. Det är mycket bättre för oss konsumenter när vi har flera grafikkortstillverkarare som slåss i toppen än när vi bara hade en(nVidia).

Dock gillar jag ATI bättre som företag så min röst hamnade där. ATIs drivrutins-utvecklare/ansvariga som Catalyst_Maker, SirEric, Opengl_guy med fler kommunicerara med oss användare på flertalet forum och ser jag som ett stort plus! Gillar verkligen när företag, vare sig det gäller spelutvecklare eller hårdvaruutvecklare, tar sig tid och "pratar" med sina kunder.

Sen sjönk nVidia som företag mycket i mina ögon under FX tiden där de verkligen försökte med alla trick att få korten att se bättre ut än va de verkligen var. Visst, ATI är inte heller helt perfekta på det området men de har sköt sig betydligt bättre i alla fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Jag tycker att XGI och S3 är bättre alternativ än MATROX som inte ens försökt sedan det mindre lyckade Pharelia (stavning?).

Personligen tror jag båda kommer gå under när världsamfundet förbjuder våldsamma spel

Parhelia var väl ändå inte tänkt som ett high-end-kort för spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Parhelia var väl ändå inte tänkt som ett high-end-kort för spel?

Det stämmer, Parhelia var tänkt som ett workstation-kort.

Dock så verkade Matrox inte riktigt kunna bestämma sig hur man skulle marknadsföra det, och tyvärr så blev det marknadsfört som ett spelkort (vilket det verkligen inte var).

EDIT: Ontopic så vägrar jag att rösta på nåt sånt här. Det är stor fanboy-varning på detta. Både Nvidia såväl som ATI har sina respektive för/nackdelar. Jag föredrar själv Nvidia, men det är för att det funkar bäst för mina behov.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Parhelia var väl ändå inte tänkt som ett high-end-kort för spel?

Det är möjligt att det var så, jag hängde inte med så mycket på den tiden. Sen stärket det ju mitt arument ytterligare MATROX försöker inte ens. XGI satsar stenhårt och kan säkert bli lika stora som ATI eller Nvidia även om deras första generation inte blev en succé. S3 försöker dom med, deras DeltaCrome S8 eller vad det nu heter kunde i många fall kokurera med R9600 och GF5700 och till skillnad från XGI's Volari Dou V8 så var S3's kort tänkt som ett mainstreamkort.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Det är möjligt att det var så, jag hängde inte med så mycket på den tiden. Sen stärket det ju mitt arument ytterligare MATROX försöker inte ens. XGI satsar stenhårt och kan säkert bli lika stora som ATI eller Nvidia även om deras första generation inte blev en succé. S3 försöker dom med, deras DeltaCrome S8 eller vad det nu heter kunde i många fall kokurera med R9600 och GF5700 och till skillnad från XGI's Volari Dou V8 så var S3's kort tänkt som ett mainstreamkort.

Sant, men Matrox har inte haft ett kort uppe i high-end-klassen sen deras G400, och det var ju ett tag sen.
Visst skulle de kunna försöka med snabba high-end-kort, men det har inte varit Matrox styrka, utan bildkvalitén har varit det Matrox har stått för. Och nu är det ju så att bildkvalitén nog inte blir så mycket bättre med dagens teknik, så varför utveckla? Bättre att vänta på nya tekniker och räkna pengarna som rullar in.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Vem vinner grafikkorts-kampen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Om A är vilket företag som har störst marknadsandelar så har du fel. Många verkar fortfarande tro att nVidia är mycket större men ATI har passerat nVidia i marknadsandelar sen en tid tillbaka.

Å fan, det hade jag ingen aning om.

Finns det nån bra sida där man kan kolla sånt, typ Intel mot AMD, nVidia mot ATi osv.?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Vem vinner grafikkorts-kampen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Å fan, det hade jag ingen aning om.

Finns det nån bra sida där man kan kolla sånt, typ Intel mot AMD, nVidia mot ATi osv.?

Mercury Research (http://www.mercuryresearch.com/index.shtml) sysslar med sånt men det verkar som man måste köpa informationen (kanske inte så konstigt, de vill väl tjäna pengar också ).

Här är en artikel från slutet av oktober om grafikkortsmarknaden: http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20041026150740.htm...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Jag tror att ATI går om Nvidia för att de kanske lutar sig för mycket på sin SLI lösning. Att den ska greja allt. Precis som Vodoo gjorde. Se hur det gick för dom...

Det var absolut INTE anledningen att de gick under. Faktum är att Voodoo 2 tveklöst var 3dfx MEST lyckade grafikkort TACK VARE SLI. När de väl gick under hade de ingen regelrätt efterträdare till Coodoo 2. Det var det som var 3dfx misstag att de INTE utvecklade SLI till AGP.
Fast den största anledningen till att de gick under var att de inte ville införa Antialiasing eller anisoptic filtering samt lightingeffekter något som nVidia tog marknadsandelar på. Spelen till TNT såg helt enkelt snyggare ut....

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Nu när PS3 kommer att använda ett Nvidia chip...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Det stämmer, Parhelia var tänkt som ett workstation-kort.

Dock så verkade Matrox inte riktigt kunna bestämma sig hur man skulle marknadsföra det, och tyvärr så blev det marknadsfört som ett spelkort (vilket det verkligen inte var).

EDIT: Ontopic så vägrar jag att rösta på nåt sånt här. Det är stor fanboy-varning på detta. Både Nvidia såväl som ATI har sina respektive för/nackdelar. Jag föredrar själv Nvidia, men det är för att det funkar bäst för mina behov.

Man kan tolka det som en fanboy varning. Men jag som har lagt denna poll har inga fan boy intressen i det hela. Syftet med omröstning är att få "koll" på hur vi konsumenter tror och tänker. Eftersom Nvidia, Ati och Matrox ligger i täten på världsmarknaden så föll sig det rätt naturligt att de 3 valen som finns att välja mellan är mellan dom!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mockasin
Nu när PS3 kommer att använda ett Nvidia chip...

...
hehe tänkte först pixelshader 3.0=) men det ska väl antagligen vara playstation ellerhur=) vet du vilken kärna dom ska använda? NV40?

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Tror att nVidia kommer att ligga först ett tag nu. Iallafall för grafikkort kring ~2000kr som vi vanliga människor har råd med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chamberlain

hehe tänkte först pixelshader 3.0=) men det ska väl antagligen vara playstation ellerhur=) vet du vilken kärna dom ska använda? NV40?

Jag gör också det misstaget flera gånger om dagen

Tror inte dom kommer använda NV40, kanske någonting liknande fast det skulle i så fall vara byggt på 90nm teknik eftersom PS3 inte kommer släppas på ett tag så finns det ingen anledning att använda sig av den dyrare 130nm tillverkningprocessen eftersom 90nm kommer vara mogen då man börjar producera chipen.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Jag tvekar inte när jag lägger min röst på ATi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mockasin
Nu när PS3 kommer att använda ett Nvidia chip...

är det relevant? vi pratar väl om datormarknaden? xbox har väl ett kort liknande GF2/GF3... det räknas inte som dator...

att vi inte vet vem som kommer vinna verkar klart.. vi kan inte ens gissa någon tidsgräns för när kriget kommer vara över...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Jag tvekar inte när jag lägger min röst på ATi

Tror du också att de kommer avancera ordentligt med sitt nya kort som kommer nästa år?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

förra omgången, ATI 9xxx VS Nvida geforce FX5xxx så var ati bättre, idag är faktis nvida snäppet vassare. Det är igentligen skitsamma vilket man köper om de är Ati eller Nvida, jag köper det som är snabbast helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Båda tillverkarna kommer med nya kort nästa år. Jag instämmer i S_Z inlägg, om vi inte hade 2 konkurerande företag hade inte grafikortutveklingen kommit så långt den gjort idag... och korten hade varit mycket dyrare. Det absolut sämsta som kan hända är att något av företagen kursar eller att det blir uppköpt av det andra.
Jag röstar på Nvidia i denna generationen på grund av BRA kort i mellanklassen som säljer mycket bra och har väldigt bra prestanda. Förra generationen var ATI "bäst" Nästa generation får vi se.
Eftersom gf6800GT PCI-E ligger på 3000:- nu http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305437 (mitt gf6800NU kostade 3100:- för ett tag sen)så tycker inte jag att SLI är helt omöjligt längre. Det finns ju några här som betalat 5500:- för sina kort. 500:- till och nästan dubbla effekten är ju inte fy skam.

3DFX dog på grund av att dom inte ville implementera nya teknologier i sina voodoo kort..... Nvidia gör precis tvärt om och ligger före i utveklingen så det går inte alls att jämföra de 2 företagen. Det var på grund av att Nvidia införde nya teknologier ( AA/AF osv) som 3DFX gick under och blev uppköpta av Nvidia.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

skulle va bra om det fanns en 3dje konkurent, Som Matrox. Fattar inte varför det tog stopp efter G400 som jag har själv ägt en gång i tiden. Hade de fortsatt o tillverkat spelkort så hade de nog tävlat bland nvida och ati