Permalänk
Medlem

100hz till tv?

Köpte just mig en ny 100hz tv och började fundera på vad man skulle kunna hitta på
Jag skulle vilja få in 100hz från min dator upp på min tv helt enkelt, har provat lite själv med s-video kablar men har inte lyckats alls
Har kollat runt lite på det här med "vga-scart" adaptrar osv men om dom klarar av att "leverera" 100 hz är tveksam på.. aja någon som har nå goda ider och tips så får ni gärna dela med er utav dom

Permalänk
Medlem

Ok, här behövs visst klargöra en del saker...

För det första: De 100Hz du snackar om på tv'n, det är alltså tv'ns egen uppdateringsfrekvens. Inget som påverkas av vilken signalkälla du kopplar till.
För det andra: Ska du koppla datorn till tv'n så du kan läsa text i forum och liknande så är det en vga-scart kabel du är i behov av. S-video kan du bara använda till film o dyl, då det inte behövs bättre för att kunna läsa textremsorna på en DVD tex.

Lycka till.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Jag är medveten om att tv'n alltid ligger på 100hz oavsett vad jag gör.. problemet ligger ju ändå i singnalen, måste ju få min dator att skicka ut 100hz och inte 60 som den gör när du kör med s-video.. så d ser ut så här just nu: så kabeln skickar ut en singnal på 60 hz och tv'n ligger på 100hz men det hjälper mig inte så jätte mkt då singnalen ligger där nere

aja vidare tips och tankar godtas

Permalänk
Medlem

Din TV stöder nog enbart PAL och NTSC in. Uppdateringsfrekvensen för PAL är 50 Hz och för NTSC 60 Hz. (interlaced)

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk

100Hz tvs använder 50Hz signaler om ja har rätt men "ritar" d två gånger ist för en på nått sätt så d blir 100hz, lite lätt förklarat som jag läst att d funkar...

Permalänk

Du får inte bort "lagg" i snabba kamerarörelser i t ex. filmer bara för att man har en tv som uppdaterar med 100hz istället för 50. Det är endå inte mer än max 50 bilder per sekund. Skillnaden är att en tv som uppdaterar sin bild med 50hz kan uppfattas som "blinkande" medan en som uppdaterar 100 ggr/s inte ger det intrycket.
Precis som Thakrillo skriver ritar tv'n samma bild 2ggr för att visa en 50hz input i 100hz. Skillnaden är att bilden inte ser ut att blinka vilket även är skonsammare för ögonen.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Vanligtvis är det 50-60Hz på t.ex. en TV eller en dataskärm. Då uppdaterar TV:n varannan linje först och sedan resterande "varannan" linje. Med TV räknar man ju inte pixlar så som på dataskärmar. En 100Hz TV uppdaterar linjerna dubbelt så fort vilket medför att den inte uppdaterar varannan linje utan alla samtidigt (eller med kortare interval). Det gör bilden bättre, men vid t.ex. VHS-uppspelning eller data-till-TV märker man knappast någon skillnad. Det förbättrar inte bildkvalitén utan gör att det flyter på bättre skulle man kunna säga. Skillnaden är inte så stor och i många fall existerar den inte ens. Hoppas det hjälpte något...

/ Tim

Permalänk
Medlem

vart väll lite mer insatt i det här nu iaf tack för alla svar

/Dav3