Permalänk

Få tag på IP genom MAC-adress

Går det på något sätt att få reda på en Switchs ip om man vet dess MAC-adress? Försökt med sniffers och portscan, men scan tar så lång tid (Scanna alla giltliga ip-adresser). Någon som har någon idé?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Är du säker på att switchen har en IP-adress?
Sen räcker deta att scanna det IP-nät som du sitter på, du når ändå inga andra IP-adresser om det inte sitter en router mellan dig och föremålet för ditt intresse.
Kolla också om switchtillverkaren har något övervakningsverktyg till sina switchar, dessa brukar kunna locka fram mycket.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Jag har programmet och dess MAC-adress som sagt, men ingen chans på att få reda på ip:et. Jag kan ju inte veta vilket ip-nät jag ska sitta på eftersom jag inte vet vad den sitter på.

Jag är ganska säker på att den har ip-adress.

Edit: Äh, jag borde nog bara leta upp en noll-modemskabel och slaska in på consoleporten.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyToad
Edit: Äh, jag borde nog bara leta upp en noll-modemskabel och slaska in på consoleporten.

Låter som det allra enklaste, bara hålla tummarna för att det inte ligger något lösenord ivägen. Skulle så vara fallet så kanske denna sida kan vara till hjälp.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte