Permalänk
Medlem

Gratis Antivirus?

Hejsan.

För några timmar sedan så körde jag adaware och fick fram 252 infekterade objekt, ganska mycket tänkte jag och tryckte mig vidare. Stod sedan att alla filer inte kunde tas bort och att jag var tvungen att starta om datorn, gjorde det och direkt började ena hårddisken pipa. Första tanken virus, har jag rätt?

Detta var min 160gb hdd som jag har alla mina bilder och annat på. Dvs den disken som är mest viktig :(.

Någon som kan tipsa om ett antivirus som man kan använda (gratis helst). Vill inte riskera att smitta över till de andra hårddiskarna om detta nu skulle vara möjligt...

Visa signatur

tomt

Permalänk

avast
helt gratis, för privat personer, du måste registrera dig, men det e gratis så får du en
reg key

Permalänk

AVG skulle jag rekommendera

Och så kan du även testa att söka nästa gång du kommer med denna typ av fråga...................

Permalänk
Avstängd

Börja med en onlineavsökning:
http://support.f-secure.com/enu/home/ols.shtml

Kom ihåg att Notera det korrekta namnet på smittorna..

De behövs när du sedan skall kontrollera & åtgärda alla filer & registerändringar som resp. smitta lägger in.

Dessa hittar du via: http://www.f-secure.se/virus/

Sök efter resp. smitta & klicka på "Beskrivning" (& ev. Borttagning)för fler detaljer!

Permalänk
Medlem

Jag installerade AVG igår och är nöjd so far.
Hade Norman antivirus innan då det följde med datorn, inkl tre års fria uppdateringar. Men jag tyckte att det verkade fungera sisådär, det säger liksom aldrig något. Har hittat ett infekterat mail på ett halvår, fast jag får ganska mycket spam.
I natt lät jag AVG gå igenom hela datorn, och den satte 7 virus/trojaner/bakdörrar i karantän! Dessa hittades dels bland lite nedladdat skit som jag inte testat, typ drivisar och sånt. Dels i min Inbox.

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon 64 X2 3600+, 2 GB DDR2, Sapphire Radeon X1550 512MB, Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 + 2 st PATA, Win XP Home SP3. Bärbar: HP Pavilion dv6540eo, AMD Turion 64 X2 mobile TL-56, 15,4" WXGA, 160 GB 5400 rpm HD, 3 GB DDR2, nVidia GeForce 8400M GS 128 MB DDR dedikerat, Ubuntu 8.10 Gnome.

Permalänk
Medlem

ruskigt nöjd med avast faktiskt..

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk

Byt webbläsare till Firefox så slipper du all spyware etc.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD