Intel Smithfield 103% snabbare än AMD64 4000+

Permalänk
Avstängd

Intel Smithfield 103% snabbare än AMD64 4000+

Intel Smithfield 103% snabbare än AMD64 4000+.
Smithfield kommer att heta Pentium D.

"At the demo Intel showed the 3.2 GHz quad-thread (dual core) system run a test on CineBench 2003 with four threads in the render test. The test completed in 37.8 seconds. Looking at my recent DFI nF4 SLI-DR motherboard review the best AMD score for that same test (using only a single thread of course) was 77 seconds and the best Intel score was 69.6 seoncds. That is an 84% improvement over the Intel 560 processor and a 103% over the AMD 4000+ results. If we can get performance like this out of other, multi threaded applications as well as in multitasking, AND with SLI coming on the new nForce Intel chipset, then we may see Intel on the PC Per Hardware Leaderboard for the first time..."
http://www.pcper.com/index.php#NewsID691

Intel Pentium Processor Extreme Edition
3.2 GHz clock speed
Dual Core
Two threads per core
800 MHz FSB
2 MB L2 cache (1 MB for each core)
EM64T
Execute Disable Bit
LGA775 Package
Die size: 206mm^2
230 million transistors

EDIT:
"A big focus of this IDF is obviously dual and multicore technologies. In the morning's keynote Intel confirmed that next year, 85% of Intel's products/processors will be multicore next year. Intel views multicore as a solution to the demand for performance at continually strict power envelopes."

"The firm's dual-core platform will launch in the second quarter with the Pentium Extreme Edition 840 and the 955X chipset as well as The Pentium D processor that formerly was know by the code name Smithfield and will use the 800-series sequence number."
http://www.tomshardware.com/hardnews/20050301_153346.html

EDIT2:
Pentium EE 840 single thread : 229 points
Pentium EE 840 multi-thread : 692 points

in own tecchannel tests , P4 EE 3.73Ghz achieved 326 points (multi-thread)

"With Cinebench 2003 the 840er CCU reaches a performance value of 229 points with the Rendern with a Thread. With this test the second core and hyper+ Threading are not used. In the Multithreaded test of Cinebench 2003 the advantages of the dual core technology flow as well as from hyper+ Threading against it. That bench mark spends now 692 points as result. This corresponds to an acceleration around the factor 3,0.

http://www.tecchannel.de/news/hardware/19725/index.html

http://babelfish.altavista.com/babelfish/tr?url=http%3A%2F%2F...

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Låter som massa kalificerat skitsnack tycker jag. No offenc men går ju optimnera vad som helst för vad som helst ås det ser bra ut.

Ärligt skulle jag inte vilja sitta på en Dual core Pentium 4 då den kommer i många fall vara ricktigt slö och när vi ser mjukvara optimerat för SMP då dualcore är en billig lösning på daul system så är den nog rätt omodärn redan.

Dual Prescott 3.2Ghz inknökat på en 800Mhz bus det bådar ju inte nice för prestanda i spel mm där enbart en core kommer användas då jag itne vet några SMP optiemrade spel och ännu minndre några som ens vinner nåt påt. Visst blir nog nice å multitaska på men nåt fartmånster har jag svårt å tro att det blir på den enskillda applickationen i fråga.

Om båda processorerna används så får dom effecktivt 400Mhz buss var i princip käns lite som en flaskis då vi vet hur mycket pentium 4 gillar minnesbanbredd sedan inte snacka om att den bygger på prescott coren. Används en core tex under splande så kommer den väll knappast den burken bencha om en Pentium 4 nortwood på 3Ghz med likvädrigt grafikkort och minne.

Tror inte heller SMP optimerade spel och program kommer komma bara så där är inte bara å släppa en minor fix å patcha upp licksom krävs lite omptimeringar om det ska fungera effecktivt.

Permalänk
Medlem

ja, det här ser bra ut för Smithfield dual core detta skulle jag vilja nån amd kunna visa upp ?? inte ens amd fx55 kan fixa detta på orginal hastighet

multimedia bench

http://img105.exs.cx/img105/3828/dual37ni.jpg

Cpu test

http://img105.exs.cx/img105/2964/dual44ni.jpg

har inte sett enda amd kunna prestera lika mycket...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Jämföra Dualcore vs Singlecore? Tss...

Permalänk
Medlem

Jag håller med DiAMONDBlacK man kan ju inte gämföra dualcores i program med smp stöd. Då kommer du ju ha rent i teorin 100% mer kraft och 100% busshastiget vilket skulle göra sjukt mycket mer. Varför i benchmarket där tror ni dom gämför den med EN opteron? Kanske för att hade det varit 2st 250 så hade den fått spö. Och sen kommer ju amd med dual core Fx och vanliga a64 och opteron plus att när dom släpper nya socketen för a64 dual core så lär den ju bli betydligt bättre

Visa signatur

R7 3700x | Gigabyte x570 I | Alpenföhn Black Ridge | HG Osmi 3.0 | Gigabyte RTX 2060 itx

Permalänk

är det någon som ens sett några som helst tester på socket M2?????
DIREKT börjas det. AMD vs Intel. helt sjuk denna community ju. heeeeeelt sjuk.

tycker det här ser ut som en kanonprocessor än så länge... vad mer kan man säga.

VI FÅR SE I FRAMTIDEN hur det utvecklar sig med AMDs dualcore processor... de kanske misslyckas lika kraftigt som intel gjorde med prescott, vem vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
ja, det här ser bra ut för Smithfield dual core detta skulle jag vilja nån amd kunna visa upp ?? inte ens amd fx55 kan fixa detta på orginal hastighet

multimedia bench

Cpu test

Som du kanske vet visade AMD upp dualcore Toledo på 2,4GHz för 1-2 veckor sedan. Sannolikt är den mer än en match för P4:an, då det i stort sett är två ihopkopplade FX-53 + SSE3 och övriga förbättringar som rev E innebär. MrTT är nog glad att AMD inte gav några siffror som direkt kan jämföras med 3,2GHz Smithfield...

Förövrigt är det smått otroligt att folk tycker Sandra är så intressant... Är det något test som känns riktigt långt från "verklig" prestanda så är det Sandra. Jag gillar benchmarks, men just Sandra känns extremt ointressant i de allra flesta fall.

Permalänk
Medlem

Men ni måste hålla med att det var konstigt att dom visade i länken här

Cpu test

Att dom gämför med en 150 opteron alltså en envägs opteron och den är mer än hälften så snabb vad tror ni då 250 serien gör? 250 är ju tvåvägs och alla andra cpus i det där testet var dual system? Så varför måste man ju undra

Visa signatur

R7 3700x | Gigabyte x570 I | Alpenföhn Black Ridge | HG Osmi 3.0 | Gigabyte RTX 2060 itx

Permalänk

Dualcore blir flopp tror jag iallafall. Vem vill klocka dubbla kärnor? om en är lite sämre än den andra går det ju åt skogen, varför försöker de minska processorerna hela tiden?
När moderkortena är lika stora (+att de förssöker få in så mycket krafs som möjligt med gör dem inte mindre på några år) istället för kanske öka processorns storlek med 1cm istället och så borde ju kunna öka hastigheten ganska mycket. eftersom vem har brytt sig hur stor den var innan? och hur många program har stöd för SMP osv läste någonstans att man måste skriva om alla program till parallela som i serverprogram men alla andra är ju sekvensiella va det nu menas hehe.

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

Flopp pga brist på överklockningsmöjligheter tror jag absolut inte det blir, kanske i våra ögon.
Men vi är en extrem minoritet på marknaden, de flesta överklockar inte sina datorer.. de flesta köper även märkesdatorer som inte går att överklocka.

Hur den presterar återstå att se, jag väntar iallafall med spänning

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Ja jag hoppas och tror inte dom floppar... Eftersom det blir mycket mer kraft i alla program/spel eftersom tillverkarna skulle tvingas följa hårdvaran. Så då skulle dual core utnyttjas och nog tror jag att en amd eller intel dual core på 2.2 respektive 3.2 du har ju i program med bra stöd nästan dubbla hastigheten och i program utan stöd 2.2 respektive 3.2 ghz ändå och visst räcker det till program/spel. Sen hur överklockningen blir ja det kan man ju inte svara på nu men som amd sagt så ska dom fortsätta tillverka singelcore också så i värsta fall får man väl klocka där

EDIT: Själv skulle jag då inte tacka nej till en zmax dp barebone med st dual core 2.2ghz opterons... Det är så nära en barbone "quad" man kommer just nu tror jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Jämföra Dualcore vs Singlecore? Tss...

Exakt min tanke.... Skärpning för fan

Visa signatur

Venice 3200+ @ 2,5Ghz | MSI Neo-2 Platinum | Geil 2x256Mb PC4000 (5-3-3-2.0) | Leadtek 6800LE @ 12/1,6 430/900 | Maxtor DiamondMax Plus9 160Gb (8Mb cache) | Aspire 520w |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MunSpray
Exakt min tanke.... Skärpning för fan

Jag tolkar det där som att man böhver en dual core från Intel för att kunna prestera bättre än en FX55. Tolkar jag det fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrisse_1
Jag tolkar det där som att man böhver en dual core från Intel för att kunna prestera bättre än en FX55. Tolkar jag det fel?

Du tolkar helt rätt... det krävs en helt bunt med GHz, några tusen Mhz busfrekvens och en massa jäkla Mb l2-cache för att ta en ensam stackars FX-55

Visa signatur

Venice 3200+ @ 2,5Ghz | MSI Neo-2 Platinum | Geil 2x256Mb PC4000 (5-3-3-2.0) | Leadtek 6800LE @ 12/1,6 430/900 | Maxtor DiamondMax Plus9 160Gb (8Mb cache) | Aspire 520w |

Permalänk
Medlem

Ja och sen behöver dom ett test där det är stöd för flera cores som fx inte har och då är det inte konstigt att den får spö. Vad tror ni då dual core fx presterar. Sen tror jag som jag skrev tidigare att en dual 250 opteron kickar den där också utan större problem

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Låter som massa kalificerat skitsnack tycker jag. No offenc men går ju optimnera vad som helst för vad som helst ås det ser bra ut.

Ärligt skulle jag inte vilja sitta på en Dual core Pentium 4 då den kommer i många fall vara ricktigt slö och när vi ser mjukvara optimerat för SMP då dualcore är en billig lösning på daul system så är den nog rätt omodärn redan.

Dual Prescott 3.2Ghz inknökat på en 800Mhz bus det bådar ju inte nice för prestanda i spel mm där enbart en core kommer användas då jag itne vet några SMP optiemrade spel och ännu minndre några som ens vinner nåt påt. Visst blir nog nice å multitaska på men nåt fartmånster har jag svårt å tro att det blir på den enskillda applickationen i fråga.

Om båda processorerna används så får dom effecktivt 400Mhz buss var i princip käns lite som en flaskis då vi vet hur mycket pentium 4 gillar minnesbanbredd sedan inte snacka om att den bygger på prescott coren. Används en core tex under splande så kommer den väll knappast den burken bencha om en Pentium 4 nortwood på 3Ghz med likvädrigt grafikkort och minne.

Tror inte heller SMP optimerade spel och program kommer komma bara så där är inte bara å släppa en minor fix å patcha upp licksom krävs lite omptimeringar om det ska fungera effecktivt.

Visst är det så att inte alla applikationer utnyttjar dual-core på ett bra sätt.
Dock gör Intel sitt bästa för att programmakarna ska få verktyg att kunna optimera
sin kod för multicore på bästa sätt.

"Baker" to manage the flow of data in a series of eight simulated cores"

"Intel may deliver processors with tens or even hundreds of individual cores. This "many core" strategy may support hundreds or thousands of instruction threads, which may create their own problems of managing them with the appropriate compiler software. Compiler software needed to send a balanced load of instructions to the individual cores, as well as transferring information between them and the rest of the system. In a project code-named "Shangri-la," Intel researchers used a language named "Baker" to manage the flow of data in a series of eight simulated cores, each managing eight instruction threads. Intel uses compiler software to translate instructions coded in C+ and other languages into the machine instructions used by the cores. Baker, apparently, will place even more intelligence in the compiler software, using the Shangri-la runtime to route instructions and even take unused cores offline to save power. Intel's top researcher also indicated that future Intel microprocessor designs will steal a page from rival AMD."
http://www.vr-zone.com/?i=1823

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Avstängd

*may* inte maj MrTT

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Visst är det så att inte alla applikationer utnyttjar dual-core på ett bra sätt.
Dock gör Intel sitt bästa för att programmakarna ska få verktyg att kunna optimera
sin kod för multicore på bästa sätt.

"Baker" to manage the flow of data in a series of eight simulated cores"

"Intel may deliver processors with tens or even hundreds of individual cores. This "many core" strategy may support hundreds or thousands of instruction threads, which may create their own problems of managing them with the appropriate compiler software. Compiler software needed to send a balanced load of instructions to the individual cores, as well as transferring information between them and the rest of the system. In a project code-named "Shangri-la," Intel researchers used a language named "Baker" to manage the flow of data in a series of eight simulated cores, each managing eight instruction threads. Intel uses compiler software to translate instructions coded in C+ and other languages into the machine instructions used by the cores. Baker, apparently, will place even more intelligence in the compiler software, using the Shangri-la runtime to route instructions and even take unused cores offline to save power. Intel's top researcher also indicated that future Intel microprocessor designs will steal a page from rival AMD."

Ja visst det är jätte trevligt med smp stöd nu för det försämmrar ju inte kraften för oss som redan har dual system vi behöver bara nyare program varor med stöd så är datorn som ny igen... Hoppas microsoft fattar att det är dags att skaffa bra smp stöd som vi vill ha och fixar det till nästa windows. Skulle vara smidigt med lika bra smp stöd som i BeOS som utnyttjar 2 processorer till nästan 100% i nästan alla applikationer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patlador
Ja visst det är jätte trevligt med smp stöd nu för det försämmrar ju inte kraften för oss som redan har dual system vi behöver bara nyare program varor med stöd så är datorn som ny igen... Hoppas microsoft fattar att det är dags att skaffa bra smp stöd som vi vill ha och fixar det till nästa windows. Skulle vara smidigt med lika bra smp stöd som i BeOS som utnyttjar 2 processorer till nästan 100% i nästan alla applikationer

Inte bara BeOS som har så. Kolla på OS X, OS X är byggt för flera processorer. Alla program körs i flera trådar så det kan hanteras utav dual.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Inte bara BeOS som har så. Kolla på OS X, OS X är byggt för flera processorer. Alla program körs i flera trådar så det kan hanteras utav dual.

Ja visst. Men mac os x är svårt att köra på pc Iofs är det på g en os x för pc också(eller om den redan kommit). Linux har ju också bra stöd för smp så typ allt utom windows har bra stöd för dual

Visa signatur

Permalänk

Men snälla folket, lär er skillnaden mellan trådar och processer.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patlador
Ja visst. Men mac os x är svårt att köra på pc Iofs är det på g en os x för pc också(eller om den redan kommit). Linux har ju också bra stöd för smp så typ allt utom windows har bra stöd för dual

Det finns inge "bevis" på att osx är på g för pc. Det ryktet som är ute är att 3st större pc leverantörer vill köra OS X, och det ryktet har gått vidare till att de leverantörerna ska byta från x86 till ppc... Så till PC är det inget levande rykte på. Eller det fanns ett rykte för typ 3år sedan innan G5an kom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Det finns inge "bevis" på att osx är på g för pc. Det ryktet som är ute är att 3st större pc leverantörer vill köra OS X, och det ryktet har gått vidare till att de leverantörerna ska byta från x86 till ppc... Så till PC är det inget levande rykte på. Eller det fanns ett rykte för typ 3år sedan innan G5an kom.

Okej nä jag hade bara hört om det och du har säkert rätt är inte så insatt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intel-folket har blivit desperata och börjar jämföra Dual-core mot Single-core. Hahaha, så patetiskt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Intel-folket har blivit desperata och börjar jämföra Dual-core mot Single-core. Hahaha, så patetiskt

Ja visst och i program med bra smp stöd också

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm

multimedia bench

Cpu test

Nja, jag såg en Opteron server med 8st Opterons, den spöade en Pentium 200Mhz i Sisoft Sandra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MunSpray
Du tolkar helt rätt... det krävs en helt bunt med GHz, några tusen Mhz busfrekvens och en massa jäkla Mb l2-cache för att ta en ensam stackars FX-55

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm, som någon som faktiskt sitter och utvecklar en kompilator (inom ett forskningsprojekt) skulle jag ta ovanstående med en stor nypa salt. Man kan göra väldigt mycket inom "forskningsprojekt" som inte går att generalisera till den verkliga världen. Det finns en stark övertro på den fantastiska optimerande kompilatorn som fixar alla problem, men någon stackare måste skriva den också.

Notera också att projektet är döpt till Shangri-La, vilket betyder "eden: any place of complete bliss and delight and peace"... Det känns lite som de döpt projeketet "ouppnåeligt".

Angående Virustommys inlägg om att dualcore skulle floppa, så är det ganska osannolikt. Man vill inte öka ytan på processorn eftersom då ökar värmeutvecklingen och man får problem med att det tar för lång tid för elektroner att röra sig över processorn. Dessutom kan man inte klocka processorer hur högt som helst, bortåt 10 GHz får man problem eftersom man springer in i massa fåniga väggar uppställda av naturlagarna som tex fånigheter som ljusets hastighet...

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Avstängd

Re: Intel Smithfield 103% snabbare än AMD64 4000+

Citat:

Intel Smithfield 103% snabbare än AMD64 4000+.
Smithfield kommer att heta Pentium D.

"At the demo Intel showed the 3.2 GHz quad-thread (dual core) system run a test on CineBench 2003 with four threads in the render test. The test completed in 37.8 seconds. Looking at my recent DFI nF4 SLI-DR motherboard review the best AMD score for that same test (using only a single thread of course) was 77 seconds and the best Intel score was 69.6 seoncds. That is an 84% improvement over the Intel 560 processor and a 103% over the AMD 4000+ results. If we can get performance like this out of other, multi threaded applications as well as in multitasking, AND with SLI coming on the new nForce Intel chipset, then we may see Intel on the PC Per Hardware Leaderboard for the first time..."
http://www.pcper.com/index.php#NewsID691

Intel Pentium Processor Extreme Edition
3.2 GHz clock speed
Dual Core
Two threads per core
800 MHz FSB
2 MB L2 cache (1 MB for each core)
EM64T
Execute Disable Bit
LGA775 Package
Die size: 206mm^2
230 million transistors

EDIT:
"A big focus of this IDF is obviously dual and multicore technologies. In the morning's keynote Intel confirmed that next year, 85% of Intel's products/processors will be multicore next year. Intel views multicore as a solution to the demand for performance at continually strict power envelopes."

"The firm's dual-core platform will launch in the second quarter with the Pentium Extreme Edition 840 and the 955X chipset as well as The Pentium D processor that formerly was know by the code name Smithfield and will use the 800-series sequence number."
http://www.tomshardware.com/hardnews/20050301_153346.html

EDIT2:

in own tecchannel tests , P4 EE 3.73Ghz achieved 326 points (multi-thread)

"With Cinebench 2003 the 840er CCU reaches a performance value of 229 points with the Rendern with a Thread. With this test the second core and hyper+ Threading are not used. In the Multithreaded test of Cinebench 2003 the advantages of the dual core technology flow as well as from hyper+ Threading against it. That bench mark spends now 692 points as result. This corresponds to an acceleration around the factor 3,0.

http://www.tecchannel.de/news/hardware/19725/index.html

Som referens

Pentium 4 3,73Ghz EE, 326 points, single thread
Pentium 4 3,73Ghz EE, 393 points, multi thread

"To the comparison: With our processor bench mark in the tecCHANNEL laboratory a Pentium reaches 4 3.73 GHz of extremes edition with Cinebench 2003 a value of 393 points (Multithreaded Rendering). In the test with a Thread the 3,73-GHz-CPU makes 326 points possible."

Visa signatur

MrTT

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Bumpning är inte tillåtet.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com