Permalänk
Hedersmedlem

läskkylare

Hej!

Jag vet att det finns trådar om läskkylare, men jag har inte riktigt kunnat förstå dom så bra.

Jag har en kylfläns som har suttit på en processor, och en fläkt som har suttit över processorn, behöver jag nu bara en peltier, ett rör och frigolit? Vad kostar en peltier? Ska fläkten blåsa in i kylflänsen när kylflänsen sitter över pelitern eller? Hur ska den kalla luften ledas till läsken som placeras över? Ska man skruva fast ett galler så att läsken inte mosar peltiern? Eller kan den ligga mot kylflänsen?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Du får en 90 W peltier för ca 100 kr. Peltiers mår bra av tryck då man får bättre kontakt så du behöver inte oroa dig att den ska krossas.

Om du ska ha en läskkylare för en burk så tar du och limmar (eller valfri metod för att sätta fast den) fast den varma sidan av peltiern med värmeledande lim på flänsen. Den kalla sidan ska vara i kontakt med burken och det kan man göra genom att hälla smält tenn i botten på den så man får en liten "kulle". Eller så tar man aluminiumfolie och lägger i bottnen och bankar på den tilsl man ha en bra bit. Denna lilla "kullen" limmar man sedan fast på den kallar sidan av peltiern. Isolering runt burken kan också vara bra

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naTTen
Du får en 90 W peltier för ca 100 kr. Peltiers mår bra av tryck då man får bättre kontakt så du behöver inte oroa dig att den ska krossas.

Om du ska ha en läskkylare för en burk så tar du och limmar (eller valfri metod för att sätta fast den) fast den varma sidan av peltiern med värmeledande lim på flänsen. Den kalla sidan ska vara i kontakt med burken och det kan man göra genom att hälla smält tenn i botten på den så man får en liten "kulle". Eller så tar man aluminiumfolie och lägger i bottnen och bankar på den tilsl man ha en bra bit. Denna lilla "kullen" limmar man sedan fast på den kallar sidan av peltiern. Isolering runt burken kan också vara bra

Behöver jag någon fläkt?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Ja, det måste du ha.

Permalänk
Hedersmedlem

En CPU-kylare ska jag köpa, en peltier och ett väldigt billigt nätaggregat, finns det ett företag som säljer alla dom sakerna billigt? Jag tänkte placera peltiern på CPU-kylaren, och sedan ställa över ett rör, röret isolerar jag med frigolit. Och sedan smälta tenn i botten på en burk och ställa eller limma fast den klumpen på peltiern. Kommer detta att fungera?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Limma fast grejen med värmeledande lim bara.
Annars så ser det bra ut, borde funka.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
Limma fast grejen med värmeledande lim bara.
Annars så ser det bra ut, borde funka.

Ok, bra.:cool:
Vilket företag tillhandahåller alla prylar till bra pris då?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

vad är en peltier?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
vad är en peltier?

http://susning.nu/Peltier

Visa signatur

iLove iRiver

Permalänk
Avstängd

Lite offtopic: Kan man andvända peltier på en luftkyld burk??
Hade gött!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle också behöva en vanlig kylfläns med en helt plan yta på. Alltså inte ojämnheter som den har har nu har. En 80 mm fläkt ska få blåsa på kylflänsen, kommer det att räcka som kylning för peltiern? Jag har inte hittat någon butik som säljer helt vanliga fyrkantiga kylflänsar. Cirka 40x40 mm.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

förlåt om jag inte förstår men du behöver en kylfläns med helt plan yta?

menar du kontaktytan dvs den som ska va mot peltiern? jag kan inte minnas att jag sett nån kylare som inte är plan på den sidan som man ska placera mot cpu:n(peltiern)

kan vara jag som är trött och inte riktigt förstår, eller bara är allmänt seg.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
förlåt om jag inte förstår men du behöver en kylfläns med helt plan yta?

menar du kontaktytan dvs den som ska va mot peltiern? jag kan inte minnas att jag sett nån kylare som inte är plan på den sidan som man ska placera mot cpu:n(peltiern)

kan vara jag som är trött och inte riktigt förstår, eller bara är allmänt seg.

Kontaktytan vill jag ska vara helt plan. Den jag har nu är liksom formad efter processorn eller vad det nu är. Så det blir inte full kontaktyta med peltiern har jag räknat ut tror jag.
EDIT: Jag är också trött.:o

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Kontaktytan vill jag ska vara helt plan. Den jag har nu är liksom formad efter processorn eller vad det nu är. Så det blir inte full kontaktyta med peltiern har jag räknat ut tror jag.
EDIT: Jag är också trött!:o

låter lustigt.

kan tänkas att om den är så ojämn att det ger sämre kylningsförmåga kanske det går att slipa med väldigt fint sandpapper eller nått dyl. dock vet jag inte hur det påverkar kylningen i sig.

störst problem är nog iaf om kylflänsen är mindre än peltiern, annars tror jag inte det ska spela nån större roll faktsktiskt.

tycker fortfarande att de låter skumt att kontaktytan skulle va formad på nått sätt, men det vet nog du bäst själv om den är

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
låter lustigt.

kan tänkas att om den är så ojämn att det ger sämre kylningsförmåga kanske det går att slipa med väldigt fint sandpapper eller nått dyl. dock vet jag inte hur det påverkar kylningen i sig.

störst problem är nog iaf om kylflänsen är mindre än peltiern, annars tror jag inte det ska spela nån större roll faktsktiskt.

tycker fortfarande att de låter skumt att kontaktytan skulle va formad på nått sätt, men det vet nog du bäst själv om den är

Det är inga runda former, den är liksom fräst så att den är tjockast i mitten och på kanterna tunnare liksom. En kant är dock lika tjock som mitten är. Så det finns tre tjocklekar på min kylfläns, det blir ingen bra kontaktyta alls, och jag vill inte bränna en peltier.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

Kan du inte ta en mobilladdare eller en annan transformator i stället för ett nätagg? Se till att den ger rätt spänning bara men 12V är ganska vanligt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Kan du inte ta en mobilladdare eller en annan transformator i stället för ett nätagg? Se till att den ger rätt spänning bara men 12V är ganska vanligt.

Sådana ger inte ut lika många Ampere. Inte Watt heller tror jag, och en peltier kan förbruka så mycket som 90W. Och så ska fläkten drivas runt också. Så jag behöver nog ett nätaggregat.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Det är inga runda former, den är liksom fräst så att den är tjockast i mitten och på kanterna tunnare liksom. En kant är dock lika tjock som mitten är. Så det finns tre tjocklekar på min kylfläns, det blir ingen bra kontaktyta alls, och jag vill inte bränna en peltier.

låter onekligen skumt det där, som det låter på din beskrivning känns det som om det inte vore smart att köra med den. jag kan fortfarande inte få ihop det varför nån designar den så om den är till för att kyla en cpu... aja överlåter det till nått geni att tänka ut.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Hedersmedlem

Hur fungerar en peltier på typ 226W till ändamålet?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

En 226W:s peltier är lite överdrivet till att kyla en burk läsk, Du behöver bra kylning, räcker inte med en vanlig liten cpukylare. Jag har två 90 wattare som jag kyler med varsin AC kylfläns (http://www.webhallen.com/prod.php?id=19356), jag tyckte det blev lite för varmt när tempsensorn var kvar så jag tog bort dom så att fläktarna går på full varv hela tiden.
Och isolera med frigolit mellan två rör blir nog svårt, kör med pu-skum. Annars skulle det vara kul att ha vakum emellan rören, lite svårare men det blir nog ganska mycket bättre än frigolit/skum.
Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban.W
En 226W:s peltier är lite överdrivet till att kyla en burk läsk, Du behöver bra kylning, räcker inte med en vanlig liten cpukylare. Jag har två 90 wattare som jag kyler med varsin AC kylfläns (http://www.webhallen.com/prod.php?id=19356), jag tyckte det blev lite för varmt när tempsensorn var kvar så jag tog bort dom så att fläktarna går på full varv hela tiden.
Och isolera med frigolit mellan två rör blir nog svårt, kör med pu-skum. Annars skulle det vara kul att ha vakum emellan rören, lite svårare men det blir nog ganska mycket bättre än frigolit/skum.
Lycka till!

Jag vill hålla det så billigt som det bara går. Vilken kylning kräver en 270 Watt peltier? Jag skrev fel, det var 270 Watt.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

vette fan om det räker med luft, ingen anning lär bli rätt så stor och högljud iaf

Permalänk
Medlem

En normal processorkylfläns i dagsläget har en upphöjning där den ska ha kontakt med processorkärnan, detta är för att man fräser ytan plan, men man vill inte fräsa hela undersidan på flänsen. En processorkärna är inte större än 30x30mm med heatspreader (dom som har det) medan en riktigt stark peltier är 50x50mm eller större. Jag har en P4-kylare med en 30mm i diameter rund kopparyta i mitten som sticker ut 1mm från resten av flänsen.

Detta gör att man eldar upp peltiern om man bara spänner fast den på en vanlig processorfläns.

3 saker man kan göra: Antingen skaffar man en fläns som är helt plan, fräser ner en tillräkligt stor fläns till lagom storlek eller bygger en heatspreader till peltiern.

Personligen byggde jag en heatspreader genom att spänna ett aluminiumblock mellan peltier och fläns, kylpasta på alla kontaktytorna.

Tänk även på att en peltier funkar bäst om det är ett rejält tryck mot kylflänsen, detta löste jag genom att använda 4 skruvar, en i varje hörn på flänsen, som jag drog åt riktigt ordentligt.

Det behövs förresten en rejäl fläns till en peltier, jag har en peltier som ligger någonstans runt 50W, den klarar sig inte med en fläns från en P4 2800.
den varma flänsen ska vara så kall som möjligt för att få bästa effekt, en peltier kan bara skapa en viss temperaturskillnad mellan varm och kall sida, den har också högre kyleffekt om skillnaden är mindre.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goon
http://susning.nu/Peltier

tack! verkar fortfarande lite mysko... så ni ska ha en läskburk med en peltier på och på peltiern ska det vara nån form av kylfläns med plan kontaktyta. då försår jag ju! (tror jag )

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Hur långt kommer man med en 90 Watt peltier?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

Kanske två meter om du tar mycket sats och har rikligt med kylpasta under...

Eller menade du kyla läsk? Det räcker nog ganska bra ska du se...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

zzzzz kan inte Coolchips komma snart ? :C

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Kanske två meter om du tar mycket sats och har rikligt med kylpasta under...

Eller menade du kyla läsk? Det räcker nog ganska bra ska du se...

Den var clockren!:D

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan