Jag ska köpa en ny dator, men vet inte riktigt vad jag ska ha...

Permalänk

Jag ska köpa en ny dator, men vet inte riktigt vad jag ska ha...

Jo, det är så att jag ska köpa en ny dator, men jag är inte så jättebra på hårdvara så jag vet inte riktigt vad jag ska köpa. Jag har ungefär 9000kr att lägga ut på allt.

Två komponenter vet jag, det är grafikkortet (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306372&cks=PRL) och processorn (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309456&cks=SER). Förresten, det fanns två versioner av den processorn, en för ~4200kr, och en för ~3800kr men den har varit demo.

Iaf så vet jag inte vad jag ska köpa för andra grejer, det jag behöver är ett chassi, nätaggregat, minne (1024 ska det vara), moderkort (med PCI-express), en optisk mus och ett tangentbord.

Jag har spanat in de här minnena lite, är de bra? Finns det bättre för ungefär samma pris? (jag är beredd att lägga ut ca 1000kr på minne)

Så kom med förslag och kommentera! Ser ni några flaskhalsar så får ni påpeka dem.

EDIT: Jag glömde en grej, kylningen är väldigt viktig. Den kommer nämligen sitta inklämd och med dålig lufttillförsel.

Permalänk
Medlem

demo = suttit i en test visnings dator eller något tex som på siba så är en demo tv en sån man står och kollar på i affären

Permalänk

Aha... är det värt att lägga ut 500 spänn extra på att få en processor som inte varit demo då?

Permalänk
Medlem

Troligen inte. Isåfall kan du köpa en lite bättre CPU...

Permalänk

Ok, då köper jag en demovariant ifall det finns några kvar när jag beställer. Tack för hjälpen.

Jag behöver fortfarande hjälp med de andra grejerna.

Uppdatering: Jag har två förslag som jag behöver era åsikter på.

1) http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118737&cks=SPK

Det är minnena från förstainlägget. Är de bra? Jag tycker det verkar rätt billigt för två 512:or.

2) http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=121277&cks=SPK

Ett billigt chassi. jag är verkligen inte i behov av något dyrt chassi, och det här verkar bra för en billig peng. Eller vad tycker ni?

Men jag behöver fortfarande verkligen hjälp med moderkortet och nätaggregatet, jag vet ingenting om moderkort och nätaggregat. Hjälp!

Permalänk

När ska du köpa datorn? För nu i juni så kommer hipers nya svarta "modular" nätagg. Planerar själv att köpa ett sånt. Samma som det blåa fast svart. Sen så är grafikortet helt ok, men kylarne kan låta ganska mycket så byt den mot en zalman vf700 eller köp ultimate edition då en vf700 sitter fördig monterad. Som pci-express mobo så ska väll asus sli DL mobot vara bra. Köp non DL om du inte vill ha extra sata platser och lite "lullul". Har mest koll på asus men abit, msi ska också göra bra saker. Sen vad för chassi ska du ha? Finns ju antec 3700 för runt 600:- och den har 120mm fläktar och ska vara relativt tyst. Men annars så finns ju lian li pc61, 6070B, antec sonta, colermaster wave master, stacker mfl

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Permalänk

Likande det systemet som jag har tänkt mig efter sommaren....;) Kolla bara dom olika Amperen på 3.3, 5 och 12V linorna så att dom orkar systemet...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Jo, det ska de nog göra. Annars får jag banka killen som föreslog systemet.

Iaf, tack för hjälpen allihopa!

Permalänk

Jag hade ändrat på en del saker, nämnligen processorn och graffekortet. Byt prcessorn mot en 3000+ Venice och lägg pengarna på ett x850xt (om det räcker dvs.) Kommer gå mycket bättre i spel.

Permalänk
Avstängd

Nätagget låter Mkt mera än vad det står att det ska göra.

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Jag hade ändrat på en del saker, nämnligen processorn och graffekortet. Byt prcessorn mot en 3000+ Venice och lägg pengarna på ett x850xt (om det räcker dvs.) Kommer gå mycket bättre i spel.

Jo, det kam man också... När jag köper min burk efter sommaren så hoppas jaga tt priserna har rasat lite....:)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2