Permalänk
Medlem

Läste bara igenom tråden för den va så rolig rofl )))
Ja ta å fixa felet me tearing nu grafikkortsmakare!!! hihihihi... Sorry!

Aja ska inte va spydig nu, det här är va jag vet ([u]tror[/u]) (rätta mej gärna).

TFT:
En TFT ritar ut på samma sätt som en CRT, det vill säga den sveper uppifrån och ner. MEN den släcker inte pixlarna för varje svep som en crt, utan lämnar dom PÅ och ändrar bara färgen om det behövs. Därför kan man köra med 60hz på tft utan flimmer.

Den har alltså samma förutsättningar som en CRT förutom att den ju har andra bildknepigheter som kan göra att bilden uppträder lite annorlunda ändå.... ghosting, smearing o allt va de heter.

TEARING:
Till å börja med, Bildskärmar incl. TFT har inget med tearing att göra. Det är hur grafikkortet tillåts rita till bildskärmen som avgör om det blir tearing eller inte.
Om man har vertikalsync av och grafikkortet får uppgiften att rita mer grafik än va den hinner med på ett vertikalt svep av monitorn, så ritas den kommande bilden in när den är klar och man får en ny bild t.ex. 1/3del ner av skärmen vid nästa svep. Man tappar en bit av bilden och får ett trappsteg... MEN slipper Pausa tills monitorsvepet är högst upp igen. Kan ju bli en hel skärm minus 1 pixel.
Och tvärtom, om man har snålt me grafik (lr ett snabbt kort) så hinner kortet skicka iväg en till bild innan monitorn hinner ända ner och det blir ett tidstrappsteg... kan bli många!! och likna en trappa om bilden rör sej. (roterar).

Man får alltså tearing både om grafikkortet inte hinner med eller är för snabbt jämtemot monitorns Hz. Enda sättet att få det bra är att köra med vsync på! Då väntar alltid grafikkortet på ny färdig bild och nytt svep innan den skickar. Vilket gör att man tappar fps(delar av frames) vid tung grafik men också hela/flera frames om grafikkortet är snabbare än bildskärmens Hz. (i det fallet kan man höja bildskärmens Hz om man kan:).

Så.... hoppas alla förstog och ja inte snackat allt för mycke felaktigt nu.
OK!!! de verkar ju som du har ett snabbt graffe .. så om du inte vill ha på vsync och har tearing så Höj monitorns hz om du kan. Borde hjälpa lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Men är inte problemet att en CRT hela tiden uppdateras av en elektronstråle som sveper över skärmen och att tearing uppkommer när en ny frame kommer mitt i ett svep?

På en TFT borde väl hela skärmytan uppdateras samtidigt? Eller det kanske den inte gör? Har inte läst på så mycket vad gäller detta tyvärr.

hejsann förklarade ganska bra, men för att späda på ytterligare, så är det ju inte elektronstrålen som är felet, utan problemet är vilken data som förs över till skärmen. Även om hela skärmen uppdateras i ett slag (vilket jag tvivlar starkt på, vore ganska märkligt) så skickas ändå bilden över kontinuerligt över VGA/DVI porten. Den bild som skickas läses direkt från frontbuffern, och felet uppstår när (om vsync är av) drivrutinen säger åt kortet att helt sonika börja skicka från nästa buffer istället utan att vänta till hela förra buffern blivit skickad. Så oavsett om skärmen skulle vänta tills datanflödet nått skärmbotten innan den uppdatera pixlarna så blir det ändå ett hack eftersom hacket finns datat som skickats.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
Kanske jag förklarde lite kasst men om du läser så skriver jag inte om min skärm. "man kan även se den när man ligger i Windows på vissa TFT" med en skärminställning har detta fenomen försvunnit.

Om man t,ex har en helt svart bild med så förblir den så till färgen måste ändras, den uppdateras ju inte. Ghosting får man ju när kristallerna/transistorerna måste ändra läge fler gånger än den hinner med.

Nu förstår jag ännu mindre vad du pratar om.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
hejsann förklarade ganska bra, men för att späda på ytterligare, så är det ju inte elektronstrålen som är felet, utan problemet är vilken data som förs över till skärmen. Även om hela skärmen uppdateras i ett slag (vilket jag tvivlar starkt på, vore ganska märkligt) så skickas ändå bilden över kontinuerligt över VGA/DVI porten. Den bild som skickas läses direkt från frontbuffern, och felet uppstår när (om vsync är av) drivrutinen säger åt kortet att helt sonika börja skicka från nästa buffer istället utan att vänta till hela förra buffern blivit skickad. Så oavsett om skärmen skulle vänta tills datanflödet nått skärmbotten innan den uppdatera pixlarna så blir det ändå ett hack eftersom hacket finns datat som skickats.

Tack, då förstår jag.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Även om hela skärmen uppdateras i ett slag (vilket jag tvivlar starkt på, vore ganska märkligt) så skickas ändå bilden över kontinuerligt över VGA/DVI porten.

Vad skulle hindra hela bilden från att uppdateras i ett slag på en LCD?
Visst, på en CRT så måste ju elektronkanonen svepa fram över bilden, men på en LCD så agerar ju varje pixel separat och då verkar det väl vettigt att ändra alla på en gång och inte lägga in ett artificiellt svep?

Däremot har jag inte tänkt på att bilden säkert skickas kontinuerligt över porten så som ni säger, vilket ju gör att man kan få tearing på en LCD iallafall...
Å andra sidan kan man ju då köra vsyncat i 60hz utan att behöva stå ut med flimret från en CRT - och då räcker 60hz ganska långt!

Bra tråd som fick en att tänka till lite.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Vad skulle hindra hela bilden från att uppdateras i ett slag på en LCD?
Visst, på en CRT så måste ju elektronkanonen svepa fram över bilden, men på en LCD så agerar ju varje pixel separat och då verkar det väl vettigt att ändra alla på en gång och inte lägga in ett artificiellt svep?

Däremot har jag inte tänkt på att bilden säkert skickas kontinuerligt över porten så som ni säger, vilket ju gör att man kan få tearing på en LCD iallafall...
Å andra sidan kan man ju då köra vsyncat i 60hz utan att behöva stå ut med flimret från en CRT - och då räcker 60hz ganska långt!

Bra tråd som fick en att tänka till lite.

Det tar väl ändå någon form av tid att uppdatera alla pixlar? Du ska ju hantera 1280 * 1024 * 3 bytes med data, helt "svepfritt" kan det ju inte vara.

Hummus: Jag tror Hogan snackar om den vandrande interferenslinjen som uppstår när man har två CRT-skärmar bredvid varandra som kör nästan samma refresh rate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Vad skulle hindra hela bilden från att uppdateras i ett slag på en LCD?
Visst, på en CRT så måste ju elektronkanonen svepa fram över bilden, men på en LCD så agerar ju varje pixel separat och då verkar det väl vettigt att ändra alla på en gång och inte lägga in ett artificiellt svep?

Det går säkert att genomföra, eller åtminstone nästan (tar hur som helst ändå en viss tid att uppdatera alla pixlar som teetow påpekade, svårt att få ihop en 5-10MB bred buss ), men jag vet inte vad poängen skulle vara. Dessutom innebär det ju att man skulle behöva en stor minnebuffer i skärmen bara för att lagra en full bild. Själva svepet är ju inte artificiellt, utan bilden kommer ju kontinuerligt från grafikkortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Hummus: Jag tror Hogan snackar om den vandrande interferenslinjen som uppstår när man har två CRT-skärmar bredvid varandra som kör nästan samma refresh rate.

Fast han pratar ju on TFT ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Det går säkert att genomföra, eller åtminstone nästan (tar hur som helst ändå en viss tid att uppdatera alla pixlar som teetow påpekade, svårt att få ihop en 5-10MB bred buss ), men jag vet inte vad poängen skulle vara. Dessutom innebär det ju att man skulle behöva en stor minnebuffer i skärmen bara för att lagra en full bild. Själva svepet är ju inte artificiellt, utan bilden kommer ju kontinuerligt från grafikkortet.

Mmm, ni har kanske rätt ändå, och hejsann's idé om att man slipper flimmer på LCD:erna eftersom pixlarna sannolikt stannar kvar tills nästa svep (utan att slockna av som de gör på en CRT), snarare än att hela uppdateras i ett slag håller ju.. Får nog backa ur och fundera lite på det.

Dock undrar jag om inte att samla buffern i skärmen och sedan ändra den i ett svep skulle ge en marginellt stabilare bild...

Iallafall: vsync rockar! ... så länge man har pulver nog att hålla frameraten högre än hz:en åtminstone.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Idealet är vad jag lyckades åstadkomma på min gamla Starbreeze-burk:

En stor, härlig 21" låst till 125 Hz. Musen uppdateras i 125 FPS. Quake3 smider på i 125 FPS vsyncat. Full sync, perfekt bild, let fragging commence!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Idealet är vad jag lyckades åstadkomma på min gamla Starbreeze-burk:

En stor, härlig 21" låst till 125 Hz. Musen uppdateras i 125 FPS. Quake3 smider på i 125 FPS vsyncat. Full sync, perfekt bild, let fragging commence!

Är det inte då man ska börja oroa sig för ljudet?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Är det inte då man ska börja oroa sig för ljudet?

Tror iofs Teetow har ljudet under kontroll.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

I vissa spel kan du ställa in maxFPS. Detta kan du använda till din fördel genom att ställa in den på samma hz som din skärm visar i spelet. Man får dock ta i beaktning att när du kör 100hz eller 85hz kanske din monitor egentligen kör 84 eller 99.

Detta avhjälpte min tearing i call of duty.

Jätteviktigt är också att musen är inställd på samma hz som skärmen om man vill ha en behaglig spelupplevelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Idealet är vad jag lyckades åstadkomma på min gamla Starbreeze-burk:

En stor, härlig 21" låst till 125 Hz. Musen uppdateras i 125 FPS. Quake3 smider på i 125 FPS vsyncat. Full sync, perfekt bild, let fragging commence!

Ah, mycket bättre blir det inte
Hur lågt dippar Q3 i framerate i extremfallen? Kan man inte riskera och falla under 125fps då?

...

Eddo, visst kan man sätta max fps i spelet, men har du vsync på så ska inte det behövas... Plus att om du inte har vsync på så slipper du inte tearing 100% fullt ut iallafall även med ett fps tak. Så en max fps funktion är inte så himla användbar egentligen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Ah, mycket bättre blir det inte
Hur lågt dippar Q3 i framerate i extremfallen? Kan man inte riskera och falla under 125fps då?

Jovars, men det är inget jag stör mig på. För det mesta dippar det bara när resurser laddas (t.ex. om någon connectar och jag inte har modellen i minnet) eller om datorn får swap-ryck.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Ah, mycket bättre blir det inte
Hur lågt dippar Q3 i framerate i extremfallen? Kan man inte riskera och falla under 125fps då?

...

Eddo, visst kan man sätta max fps i spelet, men har du vsync på så ska inte det behövas... Plus att om du inte har vsync på så slipper du inte tearing 100% fullt ut iallafall även med ett fps tak. Så en max fps funktion är inte så himla användbar egentligen.

I nyare spel där fps:en flukturerar mycket (doom3 och kommande spel som bygger på den motorn förstås) Är det inte så himla kul att köra med vsync eftersom den kommer att gå på halva fps:en (eller två tredjedelar om man kan köra triple buffering) eftersom den inte orkar hålla högsta möjliga fps. I sånna fall är det väldigt bra att ställa maxfps.

Permalänk
Medlem

Mjo, visst kan man sätta ett fps tak för att slippa för stora fps fluktuationer, men man slipper ju inte tearing till 100% för det. Vsyncar man inte så kan man inte slippa tearing helt såvitt jag kan se.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tearingen är ett riktigt störande problem sen jag upptäckte det för första gången några veckor sen.
Har nästan utvecklats till tvångstankar när jag spelar BF2, sitter och tittar på väggar och kanter för att se den störande "tidstrappan" som bildas på linjerna.

Man borde verkligen jobba med att lösa problemet utan Vsync. Det suger ju rejält att köra Vsync och sen få halva FPS när spelen blir grötiga..

Permalänk

detta så kallade tearing upplever jag i Doom3 mest då man tittar på vägg eller dörr och då blir det som om dörren inte är som den ska dvs att det blir enlinje tvärs över dörren som inte är rak antar att det är det som kallas tearing speciellt om man tiitar åt höger och vänster kan man märka det och hur jag än gör blir aldrig en dela av dörren riktigt rak som den ska vara

sitter på en CRT 17" samsung 753S skärm kan detta försvinna med en bättre skärm eller ska man slå på vsync i spelet?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av corben2
Man borde verkligen jobba med att lösa problemet utan Vsync.

Öh, hur skulle det gå till hade du tänkt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av corben2
Det suger ju rejält att köra Vsync och sen få halva FPS när spelen blir grötiga..

Med triple buffering slipper du det problemet.

Permalänk

jag upplever som om skämren inte hänger med i än en gång DOOM3 detta med och utan V-SYNV samt FSAA eller ingen FSAA snurrar jag runt gubben inne på basen början av spellet eller senare såå snurrar gubben förvisson snabbt men bilden verkar ha svårt att hänga med.

Detta på en 17" CRT syncmaster 753S.

kan dettta lösa sig med en TFT skärm?
GFX X800 256MB GDDR3 1.6ns PCI-E

hade inte dessa bekymmer på samma sätt med mitt 9800PRO AGP

så vet inte om skärmen inte hänger med eller om adaptern mellan DVI på graffet till skärmens kontakt skapar problem

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
detta så kallade tearing upplever jag i Doom3 mest då man tittar på vägg eller dörr och då blir det som om dörren inte är som den ska dvs att det blir enlinje tvärs över dörren som inte är rak antar att det är det som kallas tearing speciellt om man tiitar åt höger och vänster kan man märka det och hur jag än gör blir aldrig en dela av dörren riktigt rak som den ska vara

sitter på en CRT 17" samsung 753S skärm kan detta försvinna med en bättre skärm eller ska man slå på vsync i spelet?

Det problem du beskriver låter som aliasing.
Slå på mer AA så kan det lösa sig...
Eller kör på högre upplösning.

Tearing är när halva skärmen visar en bild medans andra halva visar en annan och där gränsen mellan de två ser ut som en trappa...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

ok så kan jag ha när jag inte spelar men även då blir en del av en dörr som en trappa när man sakta för musen över skärmen annars äre oftast med internet det är som att en del av en bild dröjjer kvar medan andra halvan är kvar av den aktuella sidan mycke irriterande

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som mer än bara tearing det där.. Att "en dörr blir som en trappa" när du rör/vrider dig i sidled är klassisk tearing och skulle avhjälpas med Vsync och tripple buffring i ditt fall, problemet med "internet" låter som något annat.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

vad tror ni det är för nåt?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Hedersmedlem

Är problemet oberoende av vilken browser du använder? Har du samma problem ifall du t.ex. öppnar lokala sidor? Har du bara problem med "internet" (antar att du menar när du använder en browser på www, alltså "surfar") eller har du liknande problem även i andra 2D-situationer?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

typ om jag har en websida framme sedan öppnar aktivitets hanteraren sedan stänger den kan delar av den bli framme sedan blir allt jätte segt sedan efter ett par minuter ca 2-7min kan allt funka igen

har misstänkt proppen även om olika monitorer visar ok värme

använder IE6

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Låter ju som överhettning, eller kanske drivrutinstrul eller möjligen en spyware-nedlastad burk... Känns som det iallafall är dax att testa en ominstallation!

Iallafall: DVI till VGA adaptern är INTE boven, och köra med TFT kommer inte hjälpa!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.