Permalänk
Medlem

Virus?

Spelade lite schack på blip.se då plötsligt alla fönster stängs ner och det ligger ett textdokument på skrivbordet som jag aldrig sett förut. Vad hände???

Permalänk
Gäst

Ingen aning.

Sedvanlig rutin med diverse spywareprogram kanske kan hjälpa dig,vem vet.

Permalänk
Medlem

Vad hette textdokumentet? Vad stod det för något i det?

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennax
Vad hette textdokumentet? Vad stod det för något i det?

Har kollat med ad-aware och S&D de hittar inget. Kmr inte ihåg vad det hette tog bort det direkt i ren rädsla. Hette någonting som hs_(bokstäver)_1444 ungefär något sånt. I det stod det något om java tror jag och tror det såg ut som några processer elelr någonting, har för mig det stod typ C:\ och en massa grejer.

Synd att jag tog bort det så fort men detta är all info som jag kmr ihåg, kollade bara igenom det übersnabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w00gie
Har kollat med ad-aware och S&D de hittar inget. Kmr inte ihåg vad det hette tog bort det direkt i ren rädsla. Hette någonting som hs_(bokstäver)_1444 ungefär något sånt. I det stod det något om java tror jag och tror det såg ut som några processer elelr någonting, har för mig det stod typ C:\ och en massa grejer.

Synd att jag tog bort det så fort men detta är all info som jag kmr ihåg, kollade bara igenom det übersnabbt.

Jag tror inte det var något farligt. Textfilen var nog bara en rapport på vad som hände. Men scanna datorn med t ex Ad-aware som sagt, samt ett antivirusprogram!

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennax
Jag tror inte det var något farligt. Textfilen var nog bara en rapport på vad som hände. Men scanna datorn med t ex Ad-aware som sagt, samt ett antivirusprogram!

Ad-awre har jag gjort. Har Norton och jag kan inte scanna med det nu???Händer inget när jag trycker på scanna efter virus. Orkar inte göra online scan nu heller för det tar sån tid. Hoppas på att det inte var ngt.

Permalänk
Medlem

Har du startat om datorn och testat med Norton igen?
Kör Norton i felsäkert läge då.

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennax
Har du startat om datorn och testat med Norton igen?
Kör Norton i felsäkert läge då.

Kanske skrev lite konstigt och otydligt, men Norton har inte funkat på ett b ra tag. Det började med att helt plöätsligt så kunde jag inte uppdatera i live update en fil, så jag installerade om. Sedan dess så kan jag uppdatera men inte scanna. Orkar inte chansa på att installera om igen för det verkar ju bara krångla + att det tar så lång tid.

Permalänk

Internet Explorer är en sunkig webbläsare, inget konstigt att den stänger ner sig (rekommenderar firefox/opera)
Norton är ett sunkigt antivirusprogram, inget konstigt att den inte funkar (rekommenderar kaspersky)

Permalänk
Medlem

norton är inte ett sunkigt antivirus program! dock hålelr jag med om att IE är sunkigt. nån som kan rekomendera några gratis antivirus program?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A