Permalänk
Medlem

BBB VDSL-problem

Hej!

Strax innan BBB valde att göra om sin hemsida så kunde man läsa där i forumet angående deras VDSL-tjänst. Någon abbonnent hade startat en tråd angående VDSL-tjänsten och någon slags ändring gällande den.

Nu till frågan, jag minns dock inte vad exakt det stod men är det någon utav er som har en aning om vad det är som har hänt med VDSL-tjänsten? Jag tyckte jag läste något om några portar som hade ändrats eller så. Jag kan inte exakt dra mig till minnes vad det var som hade hänt och någon information från BBB kan man ju bara glömma. Jag har mailat dem åtskilliga gånger och även ringt utan att få några konkreta svar.

Enligt dem är det inget fel alls men jag har på sistone märkt att min VDSL-tjänst har blivit betydligt sämre gällande uploaden.
Det bör tilläggas att jag inte har installerat någon ny FW eller nytt AV eller gjort några andra särskilda ändringar.

Innan har det fungerat bra men så för några veckor sedan så blev det en enorm skillnad i uploaden.
Jag har även gjort åtskilliga tp-test som även de visar att det har blivit sämre upload.

Är det fler som känner igen sig i detta så skriv gärna vad Ni har märkt av eller om ni kan tänkas veta vad det kan bero på.

Mvh
Xips

Visa signatur

Cartman: You seem a little irritable, Kyle. You got some sand in your vagina?
Kyle: There's no sand in my vagina!

Permalänk
Medlem

Jepp för ca en månad sedan ändrades det i portarna för VDSL-tjänsten. För mig blev resultatet att min download dog (eller rättare sagt mitt TCP-värde för DL). Efter mycket om o men fick jag felanmäla. De hittade inget fel men lyckades lösa det ändå (underligt nog så fungerade det när de var inne i mitt system och tittade för att sedan sluta fungera när de gick ut. Förmodar att de lyckdes ändra något så att det till slut fungerade)!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keiser
Jepp för ca en månad sedan ändrades det i portarna för VDSL-tjänsten. För mig blev resultatet att min download dog (eller rättare sagt mitt TCP-värde för DL). Efter mycket om o men fick jag felanmäla. De hittade inget fel men lyckades lösa det ändå (underligt nog så fungerade det när de var inne i mitt system och tittade för att sedan sluta fungera när de gick ut. Förmodar att de lyckdes ändra något så att det till slut fungerade)!

Hmm jag tycker det är märkligt att man inte har blivit informerad om det som kund.
Så allt fungerar som innan för dig nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kommer du ihåg vad dom pillade med? Kan vara samma problem som jag har. Nerladdning på TCP är skitkass men UDP visar att allt är bra.

Permalänk
Medlem

Ja, allt fungerar nu. Exakt vilket fel har du? Vad har du för värden på TP-test (för uploaden)? Är UDP bra? Har du fått massa avbrott? Har du loss?

Permalänk
Medlem

Mitt problem är att min nerladdnignshastighet är skitkass. Går upp o ner hela tiden från 0kb/s till 200kb/s o dyker igen. Ibland går den bara sakta men säkert till 0kb/s o stannar. Jag får packetloss enligt pingplotter 10% inom bredbandsbolagets nät. BBB vet inte vad det är för fel säger dom.

Gjorde precis ett tptest med tptest.bredband.net

TCP
Upload: 1.04mbit
Download: 842.63kbit/s

UDP
Upload: 1.10mbit
Download: 12.39mbit

Permalänk
Medlem

OK, frågan om problem var eg ställd till trådskaparen men, men. Har du också VDSL Escape? I så fall har du ganska dåliga värden! Packetloss brukar indikera att modemet har förhandlat till sig för hög hastighet (har du haft bättre värden?). Har du haft bra förut och det är relaterat till ändringen i portar så ser ditt problem ut att vara inställningarna hos BBB (om du testat allt hos dig). Jag hade som sagt bra UDP-värden med dåligt TCP för DL (upload var normalt).

Nej de vet inte vad de gjorde men det var helt klart någon inställning hos dem som de uppenbarligen råkade få ordning på (felet låg inte hos mig då jag testat med 2 nätverkort, 3 tp-kablar och ytterligare en dator).

Permalänk
Medlem

Jo jag har BBB Vdsl 24mbit. Jag har inte haft detta problemet hela tiden. Det slutade "fungera" efter 3 dagar. Sedan dess är allt segt som är med nedladdning o göra. Har inte pillat på burken. Tog hem datorn till en vän som också har BBB 24mbit, bytade nätverskort för det verkade först vara det som strulade. Satte in ett av hans och hastigheterna är kanon hos han. När jag väl kommer hem kopplar in det så är det samma skit.

Permalänk
Medlem

bbb har ingen 24 Mbit vdsl..

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Nej precis du har ADSL2+! UL är ju bra men TCP-värdet på DL är ju inte så lysande. Hänger garanterat ihop med din packetloss. Ring supporten o säg att du har packetloss och dåliga TCP så fixar de det. Du bor ganska långt från telestationen va' (eller också har du inte så bra ledningar).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, allt fungerar nu. Exakt vilket fel har du? Vad har du för värden på TP-test (för uploaden)? Är UDP bra? Har du fått massa avbrott? Har du loss?

Vad får du för TP-resultat?

Jag gjorde nyss ett test och fick följande resultat:
(Jag har BBB VDSL 12/9 och bor 690 m från stationen)

TCP: Sändning: 2.80Mbit/s
Mottagning: 13.97kbit/s

UDP: Sändning: 8.86Mbit/s
Mottagning: 9.71Mbit/s

Notera TCP'n. Pinsamt kasst.
För några veckor sedan visade testet:

TCP: Sändning: 6.81Mbit/s
Mottagning: 10.82Mbit/s

UDP: Sändning: 8.26Mbit/s
Mottagning: 11.02Mbit/s

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja du har ju verkligen problem! Riktigt dåliga värden, det där kan du ju inte ens surfa med! Se till att det inte är något fel med din utrustning och felanmäl sedan igen. Tycker iofs du hade lite låga värden på UL även tidigare (men det kanske är normala värden). Finns risk att de sänker din hastighet, ligg på och betona att det fungerade innan omställningen.

Jag har följande värden normalt: 7.9/8.4 UL och 10,8/11.2 DL (TCP/UDP).

Permalänk
Medlem

Det har varierat väldigt mycket sen några veckor tillbaka som sagt var.
Men jag får ligga på som du säger och försöka få det återställt.

Tack för att jag fick svar på det där med portarna som jag undrade över.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vet ej faktiskt hur långt ifrån stationen jag bor. finns det inte en sådan mätare på nätet hur långt ifrån man bor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av escape
vet ej faktiskt hur långt ifrån stationen jag bor. finns det inte en sådan mätare på nätet hur långt ifrån man bor?

Gå in här. http://www3.telia.se/bredband/nytt/order1.aspx

Knappa in ditt telenr och sen kolla i adress-fältet.

ss= Ditt avstånd i meter till stationen

Själv har jag 690&ss och det stämmer för BBB skriver att jag har 700m.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xips
Gå in här. http://www3.telia.se/bredband/nytt/order1.aspx

Knappa in ditt telenr och sen kolla i adress-fältet.

ss= Ditt avstånd i meter till stationen

Själv har jag 690&ss och det stämmer för BBB skriver att jag har 700m.

Det står faktiskt inte där. Men tack ändå. Få bara upp:

St=F0
Sp=24000
Ot=

Permalänk
Medlem

testade just, i TCP funkar tptest helt okej, i UDP får jag eroor eller att den inte lyckades ta det värdet. men TCP värdena verkar ju ovanligt bra idag

mottagning: 19 Mbit
sändning: 8 Mbit

antingen äre helt fel på tptest eller så har BBB skruvat upp hastigheten lite ska sägas att pingen till sunet är bättre än på mycket länge. 6 ms.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

för mig fungera det: ss=2750 .......tur att man har företagsfiber

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Börja med att stänga av modemet dvs bort med strömmen , vänta en stund plugga in låt modemet
förhandla till sig hastighet prova tptest igen, funkar i många fall

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
testade just, i TCP funkar tptest helt okej, i UDP får jag eroor eller att den inte lyckades ta det värdet. men TCP värdena verkar ju ovanligt bra idag

mottagning: 19 Mbit
sändning: 8 Mbit

antingen äre helt fel på tptest eller så har BBB skruvat upp hastigheten lite ska sägas att pingen till sunet är bättre än på mycket länge. 6 ms.

Jag har 3ms till ping.sunet.se just nu. Jag har normalt 1ms

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

min ping har också skjutit i höjden, brukde pinga 0ms mot gatewayn och sunet nu är den på 1ms

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av junkyard
Börja med att stänga av modemet dvs bort med strömmen , vänta en stund plugga in låt modemet
förhandla till sig hastighet prova tptest igen, funkar i många fall

Stänga av och på modemet ett antal gånger har jag redan gjort utan något lyckat resultat.
Eftersom de har mixtrat med portarna för oss som har VDSL, så är det nog bara de som kan återställa det hela igen.

Visa signatur