Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hesuses
Skaffa ny HD till servern och installera OpenBSD 3.7. Kör 3.6 just nu.

Just ja, ska fixa två nya HDDs, en till servern och en till statisen.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Korsordsguru

Jag skall nog försöka få tid under sommaren att lägga in FreeBSD på min laptop från skolan. Det största problemet kommer nog bli att få det inbyggda WLAN-kortet att fungera. Har visserligen inte kollat upp alls hur stödet för kortet är men det funkar i alla fall bra under linux vet jag så borde ju inte vara allt för stora problem.

På min lilla server hemma som jag använder för att IRC:a ifrån mest blir det nog inget nytt direkt. Den kör 5.3-RELEASE av FreeBSD och jag orkar inte uppdatera till 5.4-RELEASE. Dock så måste jag uppdatera alla program som är installerade då de är lite out of date tror jag. Hm hm hm, jobbigt, innebär att skriva flera kommandon, får se om jag orkar göra det någon gång i sommar.

Det är väl vad som pågår ungefär i min lilla värld. Jag har dock ständigt tankar om att lägga in FreeBSD på min vanliga stationära dator också, men det innebär ju att måste byta filsystem (okej kanske inte måste, men jag tänker inte sitta med NTFS i FreeBSD direkt..) och jag vet inte riktigt hur jag skall göra det utan att förlora all viktig data jag har på ungefär 400GB. Sedan är det ju det här med spelen.. även fast jag inte spelar så mycket och inte skulle ha några problem med att skita i att spela så är det ändå alltid kul att testa lite nya spel då och då. Jag tror inte jag kommer orkar pilla igång spel under FreeBSD direkt så det kanske lutar åt dual boot mellan FreeBSD och Windows XP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

sarge är installerat på min tidigare hackade server. in i ett serverrum med den. fixa igång hemsida på den och sedan förhoppningsvis slippa pilla med den någonsin igen

sedan på sikt ska jag få igång proxy på den så jag kan lira poker från den när jag reser

Permalänk
Avstängd

Uppdaterade nyligen till FreeBSD 5.4 på servern.
Installerade om Slackware på laptopen för att jag hade förstörd gcc. Kompilerade även 2.6.11.10 när jag var igång.
Ska inhandla ett till nätverkskort och få igång brandväggen, som kör FreeBSD 5.4
Fixar dual-boot med Windows XP och Mandriva på multimediadatorn. Ska fixa Windows så stabilt som möjligt. Måste även få igång en mp3-spelare på den.

Ska läsa igenom hela tråden och titta på vilka roligheter ni har för er, eventuellt sno era projekt och slutföra dem själv

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem

Göra en cleaninstall på servern.

boot 32mb ext2
swap 512mb
root 80gb-544mb reiserfs

ReiserFS verkar spännande.

Det ska bli gentoo 2005.0

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
FreeBSD 6-CURRENT ska in på min nya utvecklingsburk som anlände nyligen, en AMD64 3200+ med 4GB RAM. Jag räknar med trubbel och saker som går åt helskotta, för det är alltid något i CURRENT som våldtar mina system. Förhoppningsvis blir det inga allvarligare konstigheter, men lite problem får man räkna med. Det är priset man får betala som utvecklare.

...och dramat får sin upplösning!: 6.0-CURRENT fungerar utmärkt på maskinen i fråga. Moderkortet (Abit AX8 - Via K8T890) trivs mycket bra i den här miljön. SATA, PCI-express och Audio fungerar helt perfekt. Enda problemet är att det integrerade NIC'et inte upptäcks, men det var jag förberedd på (jag sätter ändå alltid i Intel-NIC's i mina burkar). Äntligen slipper jag allt buggigt nforce2/3/4-crap!

Rent mjukvarumässigt stötte jag dock på andra problem; först dumpade pekwm core, men det fanns en enkel workaround för CURRENT som löste problemet. Sedan jävlades cvsup, men efter att ha testat ports istället för packages så löstes det också. Nu är det bara Evolution kvar som kraschar vid användning, dock finns det en nyare version ute som kanske kan åtgärda det problemet. 6.0 känns rätt fräscht när man använder det, speciellt nu när jag tagit bort alla debugging options. Releasen närmar ju sig, och det här verkar lovande.

Det enda som skulle kunna bli bättre nu är att Nvidia släpper officiella drivutiner för FreeBSD/amd64 (det finns ju för FreeBSD/i386), för det behövs. Men jag överlever nog utan OpenGL ett tag...

Edit. Problemet med Evolution löste sig när jag gjorde portupgrade på gal och glib.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Skall syssla med att lära mig lite mer om Zope och Plone, två system som jag tror att jag hittils underskattat. Utöver det blir det väl mest det vanliga - lira WoW lite halvsporadiskt, bygga och installera lite servrar åt kunder, fixa webblösningar, same old, same old. Fräscha upp PHP-kunskaperna står rätt högt på listan också. Tjacka en fräsch Powermac med obscent mycket RAM efter sommaren är prioriterat också. Just because, egentligen.

Justfan, sen ska jag flytta också, tänkte kanske rigga en rimlig directory-tjänst i samband med flytten av IT-miljö också för att ordna single sign on. Eventuellt OS X 10.4 Server, alternativt någon trevlig BSD-variant, beroende på plånbokens storlek.

W

Permalänk
Medlem

Jag har gått o köpt mig en linksys-router så jag slänger ut ipcop och installerar Gentoo-Hardened på den burken istället. Blir att köra lite apache,coppermine, eggdrop, shell o annat mys på den. Fortsätta leka med FreeBSD på testburken och smeka in slackware på en annan burk. Sen ska jag få igång GTA San Andreas genom cedega på min WS som jag kör Gentoo på.

Permalänk
Medlem

1. Få apt-get att fungera på Clark Connect.
2. Installera rtorrent så fort apt-get fungerar.
3. Ladda hem saker med rtorrent och låta filservern/routern/brandväggen stå uppe dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Installerade nyss Gentoo med KDE 3.4 på flickvannens dator. Den agerar ocksa server. Sa hon ar helnøjd.

Børjade migrering på min egen workstation til gentoo med kde 3.4, det har gått øver førvantan faktiskt. Har fått det mesta att fungera... eller egentligen allt. Jag kan tillochmed spela World of Warcraft, så nu behøver jag inte windows langre

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Uppdatera min firewall openbsd 3.6 till 3.7.
Sen ska jag kryptera diskarna på filservern installera någon trvlig ftpd på den också men har inte så mycket ork just nu.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag har tänkt att göra massor, men förmodligen hinner jag inte med allt.

- Fixa så att storebror och lillebror börjar köra Linux. Förmodligen den största utmaningen i sommar
- Installera Linux på mor och farsa bärbara med KDE (Efter lite övertalande)
- Installera någon BSD-dist på en testdator. Kan eventuellt få fungera som webserver i framtiden.
- Byta från Gentoo till Hardened Gentoo på filservern eller gå igenom säkerheten i allmänhet på den nuvarande installationen (Om jag lyckas få alla i familjen att köra Linux kanske jag installerar FreeBSD istället). Har även funderingar på att byta upp servern från 2x450MHz P2 med 512MB ram till 2x1700+ Ahtlon XP med 1GB ram (Min nuvarande workstation)
- Fixa upp en 300MHz Thin client med extern USB-hårddisk som ska få stå som webserver på 10Mbit's eller 100Mbit lina. Detta tillsammans med polare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perco
Hmm.. Jag har tänkt att göra massor, men förmodligen hinner jag inte med allt.

- Fixa så att storebror och lillebror börjar köra Linux. Förmodligen den största utmaningen i sommar
- Installera Linux på mor och farsa bärbara med KDE (Efter lite övertalande)
- Installera någon BSD-dist på en testdator. Kan eventuellt få fungera som webserver i framtiden.
- Byta från Gentoo till Hardened Gentoo på filservern eller gå igenom säkerheten i allmänhet på den nuvarande installationen (Om jag lyckas få alla i familjen att köra Linux kanske jag installerar FreeBSD istället). Har även funderingar på att byta upp servern från 2x450MHz P2 med 512MB ram till 2x1700+ Ahtlon XP med 1GB ram (Min nuvarande workstation)
- Fixa upp en 300MHz Thin client med extern USB-hårddisk som ska få stå som webserver på 10Mbit's eller 100Mbit lina. Detta tillsammans med polare.

Linux för hela familjen alltså. Då får du nog räkna med att dom kommer att kalla efter ditt namn hela tiden med jämna mellanrum

Permalänk
Medlem

Få datorn att bli som jag vill ha den efter att jag installerade om den med Fedora Core 4 igår.
Flytta ut datorn från "mitt" datarum så att min lille son får ett eget rum istället. Problemet blir bara att hitta en bra datorarbetsplats som min sambo accepterar.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henque
Få datorn att bli som jag vill ha den efter att jag installerade om den med Fedora Core 4 igår.
Flytta ut datorn från "mitt" datarum så att min lille son får ett eget rum istället. Problemet blir bara att hitta en bra datorarbetsplats som min sambo accepterar.

Härligt att ha den i vardagsrummet och koppla tv-out till tv:n och glo på filmer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Härligt att ha den i vardagsrummet och koppla tv-out till tv:n och glo på filmer.

Varför placera i ett rum som redan har TV? Flytta på datorn och dra TV-kabel till den!

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem

1. Försöka ordna så att jag kan använda min raid0array(sil3112) med linux.
2. Kolla upp när vi får xgl
3. Få beagle att fungera.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

1. Försöka komma på varför ena nätverkskortet i servern dör och bara går igen med hjälp av omstart.
2. Fixa iordning NFS utdelning av /home så att jag har gemensamt /home på alla maskiner.
3. Fixa iordning min nya testmaskin, tror det får bli till att testa FreeBSD på den.

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Medlem

Få in slackware på min server sen installera apache och någon BNC

Visa signatur

"Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant, vanished. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin van-guarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition."

Permalänk

Idag har jag lyckats få igång Asterisk (www.asterisk.org) på min experiment-server och lyckats koppla en SIP-klient (SJPhone) till den.
Nu ska jag bara fixa så man kan ringa till min server från resten av världen också.

VOIP är kul!!

Permalänk

1. Fortsätta mitt lilla hobby-hack.
2. Köpa hem en 128Mb minnes-sticka till min trogna WS Deschutes.
3. Sätta upp VPN med en polare.
4. Hitta på något roligt att belasta min server med.

Visa signatur

Intel Pentium II (Deschutes) som körs i 398 MHz (784 bogomips) Family 6, model 5, stepping 2 512 KB L2 cache, linux-2.6.12-deschutes Debian GNU/Linux
Intel Pentium IV (Prescott) som körs i 3401 MHz (6733.82 bogomips) Family 15, model 4, stepping 1 1024 KB L2 cache, linux-2.6.10-386 Ubuntu GNU/Linux

Permalänk
Medlem

0. Pilla med något av nedanstående, funkar annars klart tillfredställande.
1. Komma underfund med varför mplayer spelar allt utom mina DVD-skivor
2. Komma underfund med varför inte play kan spela upp ljudfiler samtidigt som exvis xmms, trots att exvis mplayer och andra program klarar av att spela upp ljud samtidigt som xmms spelar.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk

1. Gjorde ett halvhjärtat försök med att få igång en mailserver med sendmail...
2. Gick över till postfix, men fastnade och tröttnade...
3. Håller nu på att installera qmail och är trots allt rätt glad att de första två installationerna havererade...

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Avstängd

1. Flyttade upp servern och brandväggen på en hylla som jag numera använder som rack.
2. Städade och drog om alla kablar, något jag inte gjort sen jag fick in första datorn på rummet - September 2003.
3. Ska inhandla nätverkskort till brandväggen.

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem

jag tänkte investera i det minsta av vias itx-moderkort och ge min c64 en rejäl uppgradering.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av root_conspiracy
1. Fortsätta mitt lilla hobby-hack.

Mycket intressant!

Nästan så man blir sugen på att skaffa en Netgear bara för att leka lite.

EDIT: Någonting som kanske inte hör till lika mycket i Linux-världen men det är en stor del i min Linux-värld eller värld överhuvudtaget.

Få mitt TypeMatrix och lära mig skriva på det ordentligt. 8]

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Inte mycket just nu. Väntar på en IBM netfinity som innehåller lite smått och gott. Peta in ett raid5kort och montera via samba till min mac och flickans PC.

Saknar projekt/programmmerings- ideér för sommaren så jag spanar lite överallt. Har en toppenidé men ingen budget till det. Kanske exjobb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Mycket intressant!

Nästan så man blir sugen på att skaffa en Netgear bara för att leka lite.

EDIT: Någonting som kanske inte hör till lika mycket i Linux-världen men det är en stor del i min Linux-värld eller värld överhuvudtaget.

Få mitt TypeMatrix och lära mig skriva på det ordentligt. 8]

Ja, visst är det intressant. Synd att det är så pilligt att emulera en MIPS32:a, vore kul att försöka kompilera en 2.6.11.x-kärna till det modifierade firmwaret.

En sak jag lär göra är att skriva om layouten på setup-sidorna och översätta dem till korrekt svenska.

Visa signatur

Intel Pentium II (Deschutes) som körs i 398 MHz (784 bogomips) Family 6, model 5, stepping 2 512 KB L2 cache, linux-2.6.12-deschutes Debian GNU/Linux
Intel Pentium IV (Prescott) som körs i 3401 MHz (6733.82 bogomips) Family 15, model 4, stepping 1 1024 KB L2 cache, linux-2.6.10-386 Ubuntu GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Just nu håller jag på att fiffla över en massa bootbara backuper så att min dator ska gå och använda efter reparationen igen.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk

Update: Installerar om hela freeBSD eftersom nu även försöket med qmail havererat, även om det gick såpass långt att jag faktiskt kunde skicka mail innom det lokala nätverket, och ut.. Men inte ta emot från externa servrar Jaja... Tror en clean reinstall är det enda rätta just nu.

EDIT: Väldigt offtopic, men inte visste jag att du var från Hindås xerent, det är ju jag med

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org