Permalänk
Medlem

WEP eller WPA i dlink router WLAN

Tjena

Jag vill inte köra oskydda somn ni alla förstår men då är frågan vilken kryptering ska man köra finns WEP och WPA( tror jag det heter ) att välja på sen finns det i WEP 64bitar 18 och 256, och i WPA en jävla massa inställningar vilket är det man ska köra?

Permalänk
Medlem

Du ska välja WPA-PSK

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

wep - äldre osäkrare
wpa - nyare säkrare

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Använder WPA, många säger att WPA sänker hastigheten i ditt trådlösa nät, själv så är det tvärtom, har väldigt bra ping i spel över nätet och internt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

WPA är helt klart att föredra, WEP har en hel del väldokumenterade svagheter. Det räcker för att hålla packet borta, men är inte så svårt att knäcka.

Du ska inte heller köra broadcastade SSID's, och ändra gärna defaultlösen etc

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Du ska definitivt välja WPA.

WPA-PSK är nog den WPA-variant som är lättast att konfigurera, så det är ett rimligt val, även om det kanske inte är det bästa rent säkerhetsmässigt. (Du behöver bara hitta på en Pre Shared Key, dvs ett "lösenord", som du matar in både på accesspunkten och på dina klienter.)

Har du möjlighet att välja så är AES att föredra framför TKIP, förutsatt att dina klienter har stöd för detta.

SSID broadcast ska stängas av.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Du ska definitivt välja WPA.

WPA-PSK är nog den WPA-variant som är lättast att konfigurera, så det är ett rimligt val, även om det kanske inte är det bästa rent säkerhetsmässigt. (Du behöver bara hitta på en Pre Shared Key, dvs ett "lösenord", som du matar in både på accesspunkten och på dina klienter.)

Har du möjlighet att välja så är AES att föredra framför TKIP, förutsatt att dina klienter har stöd för detta.

SSID broadcast ska stängas av.

¨
Vad är det för skillnad på TKIP och AES?

Jag har nämligen enorma problem att ansluta till min router när jag kör WPA-PSK.. Min stationära dator droppar anslutningen en gång i sekunden ungefär.. enormt irriterande (d.v.s. man kan inte använda det alls) och laptopen ansluter inte alls i TKIP-läge..
Om jag ändrar till AES så ansluter laptopen utan problem och utan drops. Däremot så fungerar den stationära precis som förut.. Droppar anslutningen hela tiden..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

WPA2 använder AES-krypteringen CCMP istället för RC4-baserade TKIP som WPA kör med. WEP kör också med RC4.

AES är multum gånger starkare än RC4 och metoden har inga direkta svagheter dokumenterade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
WPA2 använder AES-krypteringen CCMP istället för RC4-baserade TKIP som WPA kör med. WEP kör också med RC4.

AES är multum gånger starkare än RC4 och metoden har inga direkta svagheter dokumenterade.

Men för att köra WPA2 behöver man väl köpa ny utrustning, eller kan det räcka med en firmwareuppgradering av tex AP?

Permalänk
Medlem

Mac låsning är rätt bra också.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Men för att köra WPA2 behöver man väl köpa ny utrustning, eller kan det räcka med en firmwareuppgradering av tex AP?

Jag uppgraderade firmware på min sketna Di624, nu stöder den WPA2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaah
Mac låsning är rätt bra också.

Helt meningslöst om du ändå kör WPA, dessutom irriterande när du skall ansluta nya datorer.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Jag uppgraderade firmware på min sketna Di624, nu stöder den WPA2.

Då vill det till att 3com kommit med ny firmware till OfficeConnect 11g AP då, plus Netgear, Cisco och HP till övrig utrustning som är ansluten trådlöst (ett par WLAN-kort och en skrivare).