1) Originalkampanjen är fristående från de två expansionerna, sedan finns en koppling mellan Shadows of Undrentide och Hordes of the Underdark, men inte så stark att man måste spela dem i ordning, bara att vissa karaktärer följer med samt att det är meningen att man fortsätter sin karaktär. I min mening är Hordes of the Underdark bättre än de två andra kampanjerna. I HotU kan man få sin karaktär "upplevelad" till 15 ( om jag minns rätt, kanske var 13...) så att man kan starta med en ny karaktär direkt.
2) http://nwn.bioware.com/underdark/character_builds.html <- Om du är en munchkin (powergamer, typ) och vill maximera din karaktär finns där förslag på olika sätt att konstruera den från grunden. Att tänka på är att dessa karaktärer ofta är svaga i början och blir starkare först senare och därför inte alltid är lämpade för nybörjare. De är avsedda exempelvis om man spelar online på en PW( Persistant World - tänk WoW) och vill ha en stark PVP-karaktär vid lvl 40. Om du inte vill vara för komplicerad kan jag bara säga att om du väljer defaultstats och inte multiclassar så får du en fullt duglig karaktär för singleplayer, Oberoende om du väljer en wizard/sorcererer/priest/fighter. Priests har offensiva spells, för övrigt.
3) Det finns bra saker både hos vendors och som belöningar från quests och som drops. Beroende på vilken kampanj du spelar så kommer du använda och ha tillgång till de olika i varierande grad, dock är det primärt drops som gäller för de finare sakerna. Man kan även förbättra vapnen hos en del vendors och genom vissa quests vid några tillfällen. Det löser sig, spela på bara så märker du. Inventoryt är ett antal sidor där du kan proppa in prylar, förutom slotsen i inventoryt måste du också ta hänsyn till vikt, din karaktärs maxvikt är beroende av styrkan. En sorcerer med 10 i styrka kommer inte kunna bära i närheten av lika mycket som en Half-orc barbarian med frostgiants belt och annat godis, de ligger ofta runt 30 i styrka, även om de maxar på 18 i creationstat. Skillnaden i hur mycket de kan bära är enorm, vilket gör att en magiker sällan kan vara den mulåsna som åtminstonde jag tenderar att göra min karaktär till. Ett tips är att utnyttja det inventory som din(a) henchma(e)n har. Dock bör du inte lägga för värdefulla saker där utifall att du blir av med en henchman, vilket du kan bli om de dör och du inte kan resurrecta dem (ovanligt) eller om du blir av med dem p.g.a. ploten. Potions droppas/finns i kistor samt kan köpas hos vendors.
4) Vill du spela COOP är det bara att göra det med din polare, din singleplayer karaktär sparas i ditt eget "local vault". Du kan även spela med den karaktären online på s.k. LC-servrar. Dock är det precis som med Diablo 1/2 på den punkten, fuskandet är kraftigt. Därför spelar jag bara med polare med LC-karaktärer. När det gäller onlinespel med främlingar är det servervault som gäller.
Du kan även starta ett multiplayer game istället för ett singleplayer så att du kan fortsätta samma spel ifrån där du slutade när din polare vill börja spel, som i Baldur's Gate 1/2 om du är bekant med det. Edit: Förresten så kom jag på att HotU är lite komplicerat att lira i COOP då det inte är designat för det, men det går, man använder recallstenen på ett lite finurligt sätt för att teleportera sig till sin partyleader, minns inte detaljerna, men googla på det.
5) http://www.gamefaqs.com/computer/doswin/game/188666.html
Där finns lite matnyttig läsning, iaf för en nybörjare. I övrigt, se punkt 2. Dessutom finns det forum på nwn.bioware.com. Dock kan du bara komma åt dessa forum om du är en registrerad ägare av NWN och/eller dess expansioner. Vissa av forumen är dock tillgängliga även för icke-registrerade personer.
6) Börja på normal och dra ned svårighetsgraden om du tycker det är för svårt, för mig är det storyn och utforskandet som är det roliga och sällandet stridandet mot NPCs, även om det kan vara underhållande. Låt inte svårigheten komma ivägen för njutandet av spelet, åtminstonde inte första gången du spelar igenom spelet.
I övrigt vill jag gratulera dig till att du har så mycket att njuta av, jag är avundsjuk på dig. Den som finge spela igenom dessa spel för första gången istället för tionde...
Jag vill ha en laptop, det suger att inte kunna lira spel bara för man gör lumpen