Permalänk
Medlem

Vad behöver jag för att kunna klocka?

Hello, mina prylar i burken är följande:

msi K8n neo4
A64 winchester 3500+ (+ Zalman 7700 AlCu)
2x512MB Kingston value ram cl3

har lyckats få upp datorn i 2400 mhz nånting, men då stod minnena på dividers o grejer. märkte nästan ingenting i prestandaökning.
minnena klarar bara typ 205 fsb

Är det bara mina minnen som sätter stopp för klockande?
känns ju som att jag kan få mycket mer ut av processorn.

vad är det för minnen man ska ha egentligen för att klocka? finns ju bra pc3200 minnen som går högt i fsb, men sen finns det ju pc4000 osv. Jag förstår inte riktigt.

vad kostar ett par nya bra stickor isåfall? får man kanske räkna med 2000-3000?

help me

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Re: Vad behöver jag för att kunna klocka?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Hello, mina prylar i burken är följande:

msi K8n neo4
A64 winchester 3500+ (+ Zalman 7700 AlCu)
2x512MB Kingston value ram cl3

har lyckats få upp datorn i 2400 mhz nånting, men då stod minnena på dividers o grejer. märkte nästan ingenting i prestandaökning.
minnena klarar bara typ 205 fsb

Är det bara mina minnen som sätter stopp för klockande?
känns ju som att jag kan få mycket mer ut av processorn.

vad är det för minnen man ska ha egentligen för att klocka? finns ju bra pc3200 minnen som går högt i fsb, men sen finns det ju pc4000 osv. Jag förstår inte riktigt.

vad kostar ett par nya bra stickor isåfall? får man kanske räkna med 2000-3000?

help me

tror ej det är dina dinnen som sätter "stop". nåt annat kanske moderkortet eller dylikt

205fsb har jag aldrig vart med om.

dina minnen står förmodligen på ddr400, testa att setta ner dom på ddr333 och kolla ifall du kan öka mer fsb än 205, skulle du nu kunna det så är dina minen verkligen dåliga vilket jag tvekar på att dom är så dåliga.

sätt ner multipliern" asså multipliseraren den som multipliserar dina fsb vilket ger resultatet i MHz. ex min står på 200fsb*12 multiplier vilket ger= 2400MHz..

ialla fall ställ multipliern på på 6 eller 7, och ställ ner dina minnen på ddr200 då dina minnen körs i 100mhz vilket innebär att dom är "låsta". då ska du öka din fsb med max 5 itaget tills du inte kan boota"starta datorn" som du ska, då backar du 5% asså 5fsb. tills du hittar stabilt läge.

då har du äntligen hittat din HTT/fsb.

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..