Permalänk

Lcd / Tft

Då skall vi se om jag kan förklara detta rätt...

Jag snubblade över en 14.1" TFT display från en bärbar dator.
Och givetvis tänkte jag att man kunde göra nått roligt med den.

Så helt enkelt, bygga en visningstft av den med allt som handlar om min kära bettan (datorn).

Modda in den i en sidopanel eller liknande.
Frågan är då..

Jag skulle vilja ha visning av,
HDD 1
HDD 2
HDD 3
osv.

Temp
CPU
HDD
Memmory

CPU Process

Minne kvar

vilken låt som spelas osv

Går detta att göra?

Och hur? Går den få i färg? Eller blir det svartvitt?

Skärmens maxupplösning i en dator är 1024x768

Kontakta gärna mig via epost eller via msn
matti.paananen@lastbattlefield.com

Visa signatur

- www.lastbattlefield.com - www.lastbattlefield.se - www.lastbattlefield.org - Three ways to find the right path to war...

Permalänk

Borde det inte vara enklast att koppla in den andra skärmen till ett grafikkort med två utgångar.

Sen modifierar du skivbordet på den skärmen med t.e.x Samurize så kan du ju ha den som infoskärm.

Vet inte ifall detta funkar, det får någon annan svara för. Det var bara en idée :).

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

FAQ
F: Kan jag koppla in en bildskärm från en bärbar dator till min stationära dator?
S: Nej, det går inte att göra det på nåt enkelt eller billigt sätt. Det finns adaptrar att köpa men de är ganska dyra. Kontron har ett par användbara modeller: http://www.kontron-emea.com/index.php?id=82&cat=21
Det går att bygga egna adaptrar men de är oftast väldigt begränsade och kräver ganska goda kunskaper inom elektronik.

Permalänk

Okej..

Så det enklaste är att dra 12 V till skärm med den strömkabel som går till invertern bakom TFTn, samt att omvadla de 20 poler +1 jord till en VGA kontakt och dra den till andra VGA utgången på gfx kortet.

Då är det bara att lyckas hitta en ovandlare / kontakt till den kabel som kommer från skärm så man kan löda iordning en VGA kontakt, allterantivt ta en VGA kabel och klippa ena änden och löda fast den på ett kretskort.

Visa signatur

- www.lastbattlefield.com - www.lastbattlefield.se - www.lastbattlefield.org - Three ways to find the right path to war...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Lb]Kramer
Okej..

Så det enklaste är att dra 12 V till skärm med den strömkabel som går till invertern bakom TFTn, samt att omvadla de 20 poler +1 jord till en VGA kontakt och dra den till andra VGA utgången på gfx kortet.

Då är det bara att lyckas hitta en ovandlare / kontakt till den kabel som kommer från skärm så man kan löda iordning en VGA kontakt, allterantivt ta en VGA kabel och klippa ena änden och löda fast den på ett kretskort.

Lättaste är att lägga ner projektet eftersom det kommer kosta mer än en 15" vanlig skärm idag. Och Ja, du måste ha ett extra grafikkort / VGA utgång i vilket fall som hellst.

Den lilla omvandlaren du pratar om är mycket mycket dyr
http://www.kontron-emea.com/index.php?id=82&cat=21

Men rätta mig om jag har fel, för jag har för mig att vissa modeller av Via Epia har LVDS/Flatpanel uttag på moderkortet. Men dom har inte heller gratis.

Permalänk

Varför skulle man behöva en sån?!

Om jag ändå skall omvandla strömen som enligt kontakten på TFT går på 12 V
Så kan jag väll koppla in kontakten från skärmen till en 24 pinnars VGA kontakt, då det är 20 pinnar + 1 jord. Det är ju standard.

Bak på TFT finns redan en inverter panel som omvandlar signalen.

Visa signatur

- www.lastbattlefield.com - www.lastbattlefield.se - www.lastbattlefield.org - Three ways to find the right path to war...

Permalänk

En inverter används inte för att omvandla signalen. Invertern används för att driva backlighten i en ett LCD element.

Din LCD har säkert LVDS-interface och det är inte bara att koppla in VGA signal till en sådan LCD.

Flera av VIA´s Mini-ITX kort har dock LVDS utgång (man måste köpa till en liten LVDS-modul också, see www.icd.se) som man skulle kunna fippla ihop med skärmen.

/Lasse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Lb]Kramer
Varför skulle man behöva en sån?!

Om jag ändå skall omvandla strömen som enligt kontakten på TFT går på 12 V
Så kan jag väll koppla in kontakten från skärmen till en 24 pinnars VGA kontakt, då det är 20 pinnar + 1 jord. Det är ju standard.

Bak på TFT finns redan en inverter panel som omvandlar signalen.

Men snälla förstå..
En TFT 'äter' inte VGA signaler.. Dessutom består en VGA av 15pin som är helt analoga...
I en desktop TFT sitter det ett kort som gör om VGA och DVI till LVDS till TFT-panelen, och detta kort är väldigt dyrt då det princip är själva skärmens intelligens.

Den pryl på baksidan du pratar om är som driver bakgrundbelysningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Men snälla förstå..
En TFT 'äter' inte VGA signaler.. Dessutom består en VGA av 15pin som är helt analoga...
I en desktop TFT sitter det ett kort som gör om VGA och DVI till LVDS till TFT-panelen, och detta kort är väldigt dyrt då det princip är själva skärmens intelligens.

Den pryl på baksidan du pratar om är som driver bakgrundbelysningen.

Du behöver inte "snälla" mig...jag är inte dum. Anledningen varför jag skriver här för att jag frågade...

Pallar du inte fråga ge fan i och svara!

Svar till myrstackarn...

Tack...skall kika

Visa signatur

- www.lastbattlefield.com - www.lastbattlefield.se - www.lastbattlefield.org - Three ways to find the right path to war...

Permalänk
Hedersmedlem

Mada har helt rätt.

TFT displayen vill ha LVDS signal. Liteberoende på modell så är det 18 eller 24 bitar digitalt.

VGA-utgången ger en analog signal, röd, grön, blå och diverse syncfrekvenser.

Inte samma sak med andra ord.

Att köpa ett mini-itx kort med lvds adapter känns verkligen som att gå över ån efter vattten.. eller snarare att simma över atlanten för att hämta vatten.

Alternativen är i mina ögon:
1. köp en begagnad tft-skärm med vga ingång. Behöver inte kosta många hundralappar.
2. Köp en trasig tft-skärm och hoppas på att det sitter ett fungerande vga -> lvds kort i den.
3. Köp ett kort som omvandlar signalen.. kostar en del dock.
4. Bygg ett eget kort. Nöjer du dig med 640x480 och 4 bitars färg så bör man klara det på egen hand. Förutsatt att man är en jäkel på elektronik då..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Lb]Kramer
Du behöver inte "snälla" mig...jag är inte dum. Anledningen varför jag skriver här för att jag frågade...

Pallar du inte fråga ge fan i och svara!

Men när jag sa första gången att det inte går. Och ändå frågar du igen hur du ska koppla om VGA-kablen till din TFT-panel.

Permalänk

Tack för svaret..

Har ringt runt till olika bolag och det är ett problem.
Skärmen är 14.1" vilket innebär att den kommer från en laptop.
Det finns inga kompatibla kontrollerkort och köpa löst någonstans i hela Sverige, och att beställa ett kort skulle innebära att jag får specialtillvkera ett sortiment på minst 100 kort.

Så slutsatsen.
ITX kortet kommer inte fungera, att köpa en beg. tft eller trasig kommer heller inte fungera.
Att beställa reservdelar från UK som en viss annan herre påstod går heller inte att göra.

Så helt enkelt. Jag sitter med en fungerande 14.1" TFT panel som kan säljas som reservdel till en laptop....

Någon som är intresserad....

Kommer istället köpa en 6" LCD eller liknande och modda in den i fronten

Visa signatur

- www.lastbattlefield.com - www.lastbattlefield.se - www.lastbattlefield.org - Three ways to find the right path to war...