Permalänk
Medlem

vet inte hur det är med ipod G5 men min ipod mini har överlägsen kvalité alla andra mp3 spelare jag sett. har tappat den ner för en trappa när den var igång och ner på stengolv. tappat den i en vattenpöl och sen trampat på den när den varit igång. och tappat den många andra gånger för det mesta när den varit igång på marken. och den funkar PRIMA!

har varit med om mp3 spelare där man tappar dom från 1m en gång så pajjar dom.

Permalänk
Medlem

Tappade min 60GB från ungefär 1½ meters håll. Den flög ur fickan på jackan när jag skulla ta på mig den. Som tur var den avstängd och den klarade sig galant.

Permalänk
Medlem

okej... de låter som bra kvalitet, bättre än Nanon, har hört mycket skit om den nämligen att den håller cirka 4 timmar och sen knäcktes skärmen bara sådär och att den bara la av!

iPod mini är i särklass världens bästa mp3-spelare när de gäller hållbarheten!

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dididum
okej... de låter som bra kvalitet, bättre än Nanon, har hört mycket skit om den nämligen att den håller cirka 4 timmar och sen knäcktes skärmen bara sådär och att den bara la av!

iPod mini är i särklass världens bästa mp3-spelare när de gäller hållbarheten!

jaha, du har tydligen inte läst http://arstechnica.com/reviews/hardware/nano.ars/3

det problemet du snackar om, knäckta skärmar var ett tillverkninsfel som drabbade 0,01% av alla sålda Nanos och som apple fixat och ersätter de Nanos som gått sönder. så det är ju inte världens sämsta kvalitet på nanon, dock inte i klass med minin men inte så konstigt då dens skal ä i tjock metall

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

jo de stämmer bra! enligt de testet så håller den för en hel del stryk!

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Det är ju sådan bra kvalitet på iPoden, eller.. nja.

Jag har haft min iPod i lite mer än ett, fick en ny på garantin i juni och nu gick den nya sönder. Roligt värre, får ingen ny på garantin då jag köpte den första för mer än ett år sedan.

Av de 11 som har iPod i min klass har allas utom en gått sönder minst en gång så att de varit tvugna att skicka in den.. lyckat.

'

Olyckligt för dina klasskamrater som troligen har låtit sina ipods fall i marken ett par gånger.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

det är väl precis som alla andra produkter att det finns måndagsexemplar av iPods.... men de betyder ju inte att produkten är skräp för de

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk
Medlem

Ringde nyss en kompis från Hong Kong, 60GB ipod 5G, för samma pris som en 30gb. Dags att slåtill :D.

Permalänk
Medlem

fan va gött! va går frakten på från Hong kong?

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
'

Olyckligt för dina klasskamrater som troligen har låtit sina ipods fall i marken ett par gånger.

Nej, alla har bara dött vid vanligt användande. Om du som iPod-fanboy(Grundat på tidigare trådar) väljer att acceptera det eller inte är upp till dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Nej, alla har bara dött vid vanligt användande. Om du som iPod-fanboy(Grundat på tidigare trådar) väljer att acceptera det eller inte är upp till dig.

Du som inte ens kan läsa innantill på en följesedel

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Nej, alla har bara dött vid vanligt användande. Om du som iPod-fanboy(Grundat på tidigare trådar) väljer att acceptera det eller inte är upp till dig.

Jag är inte alls en ipod-fanboy. Visst går ipod sönder som alla andra mp3spelare med HDD men jag tror knappast att alla dom fjorton personerna har fått defekta ipods. Dessutom så tror jag inte på att inga av ipodsen har låtits sig våldtags av gravitionskraften och fallit mot marken. Aja men sannaingen finns där ute.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

Det är väl självklart att en iPod också går sönder...så är det med allt ju! ingenting kan hålla förevigt! men somsagt så finns de ju tyvärr de exemplar som inte håller lika bra som andra

Visa signatur

Intel i7 11700K - Corsair Vengeance PRO RGB 32GB - Aorus Z590 Pro AX - Asus RTX 3060 OC - Samsung 980 PRO - Lian Li O11 Dynamic Evo - MSI G273Q - Asus ROG PG278Q - Corsair RM850X - Corsair iCUE H150i ELITE LCD

Permalänk
Medlem

Har någon koll på hur G5 video uppträder i kyla? (har nämligen tänkt ha med en på skidsemestern)

Permalänk
Medlem

Displayer funkar dåligt i kyla (gäller även telefoner)
Batterier funkar dåligt i kyla (gäller även telefoner)
Hårddiskar funkar dåligt i kyla.
Apple säger 0° till 35 °C vid användning och det har man ju innanför jackan
Så så länge du har den i kläderna så är det inga större problem…
(om inte puckelpisterna är långa så hårddisken störs när den cachar om efter ung. 20min)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Du som inte ens kan läsa innantill på en följesedel

Påstår du alltså att vid samma fel, så förlängs garantin?

Permalänk
Medlem

Fan va gött, min ipod 5g svart är nu köpt i Hong Kong, 60GB för 3200HK$
3.347kr. Vilket kap

Permalänk
Medlem

Jag återupplivar tråden lite, har fått min G5:a nu och skall köpa skal/fodral till den. Kan ni rekomendera något bra och prisvärt? Känns som att den blir repig väldigt lätt.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mephala
Har någon koll på hur G5 video uppträder i kyla? (har nämligen tänkt ha med en på skidsemestern)

vet att det är "lite" sent men ... inga batteridrivna (det finns alltid undantag) uppträder bra i kyla ... min Nano fick batteritiden ... maxx 2låtar när jag var i backen .. sen gick jag in i värmestugan å kunde lyssna i ngn timme .. sen ut igen .. 2låtar ... batterierna funkar väll inte i kylan ...

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4K
vet att det är "lite" sent men ... inga batteridrivna (det finns alltid undantag) uppträder bra i kyla ... min Nano fick batteritiden ... maxx 2låtar när jag var i backen .. sen gick jag in i värmestugan å kunde lyssna i ngn timme .. sen ut igen .. 2låtar ... batterierna funkar väll inte i kylan ...

Gammal tråd men...

Precis, är så med min digitalkamera och DV-kamera också. Den totalt dör. De kemiska processerna avstannar väl näst intill vid minusgrader verkar det som. För övrigt tycker jag att snacket om hurvida ljudet är "bra" i en mp3-spelare är rätt skumt. Speciellt om de tär vi mp3 man jämför. Ljudet ör som bekant uselt på mp3. Snackar vi .wav-filer är det dock något annat. Hur bra är ljudet om man jämför wav-låtar med olika andra tillverkares modeller?

Jag har själv en iPod nano 4 GB som funkar galant, men vore kul att jämföra. Är galet nöjd med min nano, dock är 4GB aldeless för lite - jag orkar aldrig byta låtar på den så det är samma hela tiden ;). Men, men...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Gammal tråd men...

Precis, är så med min digitalkamera och DV-kamera också. Den totalt dör. De kemiska processerna avstannar väl näst intill vid minusgrader verkar det som. För övrigt tycker jag att snacket om hurvida ljudet är "bra" i en mp3-spelare är rätt skumt. Speciellt om de tär vi mp3 man jämför. Ljudet ör som bekant uselt på mp3. Snackar vi .wav-filer är det dock något annat. Hur bra är ljudet om man jämför wav-låtar med olika andra tillverkares modeller?

Jag har själv en iPod nano 4 GB som funkar galant, men vore kul att jämföra. Är galet nöjd med min nano, dock är 4GB aldeless för lite - jag orkar aldrig byta låtar på den så det är samma hela tiden ;). Men, men...

Går ju in en del låtar på 4 gig, har 530 st blandning av VBR ~192 kb mp3s och apple lossless (alac) allt utom klassiskt/jazz är mp3, hör ingen skillnad på mp3 och cdkvalitet (apple lossless)på resten, ingen ide att ha wav filer på mp3spelaren när du har lossless format som är bit för bit helt identiska ( som rarade/zippade filer)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Går ju in en del låtar på 4 gig, har 530 st blandning av VBR ~192 kb mp3s och apple lossless (alac) allt utom klassiskt/jazz är mp3, hör ingen skillnad på mp3 och cdkvalitet (apple lossless)på resten, ingen ide att ha wav filer på mp3spelaren när du har lossless format som är bit för bit helt identiska ( som rarade/zippade filer)

Mjo, men nu har jag inte lossless, jag har mp3. Samt de CDs jag har köpt och själv rippat är i WAV. Detta då jag vill ha full kvalitet när jag lyssnar hemma. Mp3-spelaren lyssnar man ju bara på när man är på väg nån stans.

Hur stora blir apples filer "lossless"? Jag gillar visserligen WAV, då vet man att det funkar om 10 år också. Olika skumma format är lite läskiga

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adsN
De europeiska iPodarna har en volymspärr i sig, man kan gå runt den genom ett jätteenkelt program (man bara laddar ner det och trycker på en knapp), tror det heter typ goPod eller nåt sånt, så får man maxvolym, det kan vara bra att ha om man är halvt döv som jag.

Ljudtekninker och halvt döv, hur går det ihop

Johle: iPod spelar upp WAV / AIFF om du inte vill ha några budget-komprimerade filer.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Ljudtekninker och halvt döv, hur går det ihop

Johle: iPod spelar upp WAV / AIFF om du inte vill ha några budget-komprimerade filer.

Heh, altså jag vet. Jag kör mp3 mestadels. Min poäng är att det andra formatet vad det nu hette. Lossless, det är inte så utbrett. Därför vill jag inte konvertera hela min ljusamling till det ifall det inte finns om 5-10 år. Det gör däremot WAV. Hur stora blir lossless-filerna? Om det är exakt lika bra ljud som WAV, dvs ingen data förloras vore det ju skumt om de är väldigt små, men bra såklart

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Heh, altså jag vet. Jag kör mp3 mestadels. Min poäng är att det andra formatet vad det nu hette. Lossless, det är inte så utbrett. Därför vill jag inte konvertera hela min ljusamling till det ifall det inte finns om 5-10 år. Det gör däremot WAV. Hur stora blir lossless-filerna? Om det är exakt lika bra ljud som WAV, dvs ingen data förloras vore det ju skumt om de är väldigt små, men bra såklart

Lossless funkar som zip/rar, dvs bara komprimerar och är bit för bit identiskt med wav, du kan därför konvertera fram och tillbaks mellan lossless och wav utan att förlora nåt, lossless är ungefär 50 % så stor som wav.
FLAC är det bästa lossless formatet men, stöds inte av apple och apple lossless är nästan lika bra (många arkiverar musik i FLAC).
Du får väl googla lite på FLAC och Apple lossless, vill du köra FLAC på ipod får du köra rockbox, kommer antagligen själv gå över till rockbox när bateritiderna för ipod blir bättre, vill åt crossfeedfunktionen

Permalänk
Medlem

Hur menar du med att FLAC är "bättre" än Apple Lossless? Inga inga data försvinner kan ju ingen vara bättre än den andra i det avseendet. Däremot kan såklart komprimeringen variera. FLAC är mindre menar du? Synd att dessa format är relativt "okända" så att man behöver installera codecs samt mecka med sin spelare för att det ska funka. Just därför håller jag mig till MP3 och WAV. WAV på det som jag rippat av egna skivor. Det är skumt att Apple/iTunes tillåter rippning i WAV tycker jag, känns som de främjar spridandet av musik eller nåt... MP3 är ju en sak för då försvinner data, men WAV.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Hur menar du med att FLAC är "bättre" än Apple Lossless? Inga inga data försvinner kan ju ingen vara bättre än den andra i det avseendet. Däremot kan såklart komprimeringen variera. FLAC är mindre menar du? Synd att dessa format är relativt "okända" så att man behöver installera codecs samt mecka med sin spelare för att det ska funka. Just därför håller jag mig till MP3 och WAV. WAV på det som jag rippat av egna skivor. Det är skumt att Apple/iTunes tillåter rippning i WAV tycker jag, känns som de främjar spridandet av musik eller nåt... MP3 är ju en sak för då försvinner data, men WAV.

Nja FLAC är lättare att packa upp ( på standradinställningar) vilket gör att cpun inte behöver jobba så mycket = batteriet räcker längre, när rockbox är bättre optimerat tror jag att man kan räkna med riktigt bra batteritider med FLAC på ipod.
Du kan rippa med apple lossless i itunes och båda formaten är bit för bit lika med wav men kräver lite mer kraft att "packa upp"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Heh, altså jag vet. Jag kör mp3 mestadels. Min poäng är att det andra formatet vad det nu hette. Lossless, det är inte så utbrett. Därför vill jag inte konvertera hela min ljusamling till det ifall det inte finns om 5-10 år. Det gör däremot WAV. Hur stora blir lossless-filerna? Om det är exakt lika bra ljud som WAV, dvs ingen data förloras vore det ju skumt om de är väldigt små, men bra såklart

Jag använder inte lossless. Ladda ner iTunes och ställ in "importera" alternativen på 320 kbps AAC. Du bör inte höra någon större försämring om du inte har "guldöron" och ett dyrt ljudsystem

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Jag använder inte lossless. Ladda ner iTunes och ställ in "importera" alternativen på 320 kbps AAC. Du bör inte höra någon större försämring om du inte har "guldöron" och ett dyrt ljudsystem

Nah, jag kör på WAV. Men jag har bara rippat 2-3 CD i WAV än så länge. Bortsett från ett tiotal CD till en 50-årsfest, tog väl upp en 10 GB. 99% av min musiksamling (nu snackar vi ANTAL låtar) är mp3 så...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.