Permalänk
Medlem

tangentbord går ej skriva med?

Jo det var såhär jag lyckades spilla ett glas juice över hela tangentbordet så skruva jag isär skiten och torka av lite, för det va så kladigt man kunde trycka ner knappen men skiten kom inte upp så jag undrar nu kan det där kretskortet eller fasen det är gått sönder det tunna... för när ajg kopplad in tangetnbordet så lyser Num Lock lampan, men går ej o skriva med eller nått. ska någ slänga skiten åt helvete men kanske nått jag missat när jag skruva ihop det?

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Medlem

Råkat ut för samma sak, jag har spillt både det ena och det andra i det genom åren, men det har återhämtat sig. Tills den dagen jag råkade hälla juice i det. Sedan blev det aldrig sig likt igen.

Permalänk
Medlem

När man spiller något annat än vatten kan det vara en bra idé att tvätta rent det med vatten så man får bort allt annat från tangentbordet. Jag har själv aldrig spillt något över mitt tangentbord, men det är vad jag har hört av andra.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Se till så ingen ström finns kvar, lägg i vatten o låt dra så allt kommer bort, låt självtorka/alt. under en hårfön på låg effekt... låt bli RIKTIGT torrt, sätt ihop , testa.

Visa signatur

"If you are looking for perfect Saftey, you will do well sitting on a fence watching the birds"
Wright Brothers 1901

Permalänk
Medlem

Gör så här:

-Skruva isär det så mycket det går
-lägg delarna i diskmaskinen och kör.
-Plocka ur och lägg det på torkning i ett par dagar på ett varmt ställe.
-Skruva ihop och plugga in.

Har gjort det på ett antal tangentbord, funkar klockrent.

Visa signatur

Då knackade verkligheten på dörren igen.
Jag tänkte fan inte öppna.

Permalänk
Medlem

jag har spillt ett glas jos över ett gammalt tngtbord jag också..
så jag tog lite vodka/sprit i en kork och en tops och torkade upp.. och alkoholen avdunstar sen så man behöver inte göra rent med vatten efteråt..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Annars kanske du har pajjat kretskortet men proa ta ut allt och lägg det i vatten i 5 min sen torka 2-3 dagar på ett varmt ställe

Visa signatur

Game | Northwood P4 2.0 | XFX Geforce 6600Gt | 2st 256mb Cruical | 80gb+80gb extern | and a smile :)
HTPC | P3 1.0 | 256mb Cruical | 20gb | Wireless | Meedio

Permalänk
Medlem

Ett bra tip är att kasta det och köpa ett nytt. Juce innehåller syror som förstör kretsarna nästan omedelbart.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Ovanstående har en poäng...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Ett bra tip är att kasta det och köpa ett nytt. Juce innehåller syror som förstör kretsarna nästan omedelbart.

är det verkligen sanningen? kan hålla med om att juce kan innehålla några starka syror som eventuellt är frätande på lång sikt.. men jag har svårt att se att det skulle finnas någon syra där i som förstör dom nästan omedelbart som du säger... vi människor kan ju trotts allt dricka det utan någon större fara..

håller med tidigare talare om att lägga det i vatten. skruva gärna i sär det så mycket du kan och låt det sedan torka ordentligt.

har själv badat mitt logitech dinovo tangentbort efter jag spillde ca ½ cola i det. och det funkar perfekt nu.. men akta dig för starka lösningsmedel i vattnet.. ta eventuellt en droppe yes..

har jag fel så rätta mig gärna

Visa signatur

Dator?

Permalänk

tryck ner det i toastolen så långt det går o spola nåågra gånger..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Plocka ner det och stoppa i diskmasiken som sagt. Det underlättar om tangenterna sitter fast i ovandelen. Fast det gör de kanske på alla?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

Fiskafan är du medveten vad vi har i magen? Saltsyra är svaret! utblandad och snäll men än dock stark.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Fiskafan är du medveten vad vi har i magen? Saltsyra är svaret! utblandad och snäll men än dock stark.

jo jag är mycket medveten om detta.. men jag tror endå inte att apelsinjouce kan förstöra kretsar nästan med engång.. inte heller magsyra som är förmodligen är mer frätande..

det är klart att om det ligger ett par veckor kanske det eventuellt kan påverka kretsar och kretskort. men som sagt. det sker inte omedelbart.

jag tänker som så att med tanke på användarområderna för apelsinjouce så har jag svårt att tänka mig att det är tillräckligt frätande för att förstöra som jag skrev tidigare... sen har jag även hört att det måste finnas fukt för att själva frätandet skall ske. så fort det är tort så avstannar det.. men detta finns det säker någon annan som kan svara bättre på

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Avstängd

apelsinjuice är nästan lika starkt som magsyra... men vet inte hur starkt magsyra är istället

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

jag lyckade spilla mjölk på mitt, drog ur det och lät det torka över natten, kopplade in det dagen efter, funkade asbra, fast efter ett tag började det lukta som f*n i rummet. sprang runt och leta en hel förmiddag, luktade på kartongen från wesellcd om någon katt j*vel hade pissat på den, luktade inte något speciellt med jag gömde iaf kartongen i gaderoben, men det fortsatta ju att lukta kattpiss. så av någon anledning luktade jag på tangentbordet och det luktade ju inte hallonsaft om vi säger så, surmjölk är ingen höjdare:D