Extremt enkel ftp-server för nybörjare?

Permalänk

Extremt enkel ftp-server för nybörjare?

Har testat på glFTPd men får det inte att fungera. finns det inte någon som är lite mer grafisk för oss tröga?

eller kan någon länka eller göra en grundligt och mycke grundläggande förklaring för en enkel ftpserver?

Edit: Jag kör Suse10

Permalänk
Medlem

finns en frontend till proftpd, som för övrigt är ganska lätt att få igång.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle köra på Pure-FTPd och ett frontend, mycket lätt att dra igång även utan frontend (och är även den FTP-server jag föredrar).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Okej men finns det någon bra förklara på hur man ska installera dvs dom olika stegen.

Har kastat mig över proftpd nu har compile hur man nu skriver det iaf genom att skriva

./configure make make install

fick igång serven nu . måste bara configurera den rätt nu nå tips? ska bara köra den på lan inte utanför. Hur lägger man till användare i proftpd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DetRosaM0lnet
Okej men finns det någon bra förklara på hur man ska installera dvs dom olika stegen.

Har kastat mig över proftpd nu har compile hur man nu skriver det iaf genom att skriva

./configure make make install

fick igång serven nu . måste bara configurera den rätt nu nå tips? ska bara köra den på lan inte utanför. Hur lägger man till användare i proftpd?

Du lägger bara till vanliga användare till datorn. Se gärna till att de inte har shell-access också.

(förutsatt att du inte försöker nåt avancerat som t.ex. lagra användare i en SQL-databas eller liknande, men det tror jag inte du försöker )

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

jag kör med att alla users har samma l/p till ftp.
tror nästan det är default i proftpd.

Permalänk

jo alltså jag kan ansluta nu med min andra dator till serven nu men kommer till inlogging å sen där tare stopp. Finns de något spec stället man ska skriva in något

Vad och vars;)?

Permalänk
Medlem

Menar du alltså att du inte vet vad du ska skriva in som användarnamn och lösenord? Skapa en användare på linuxburken med tillhörande lösenord, sedan använder du dessa när du loggar in på ftp-servern, samma användarnamn och samma lösenord

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is

Permalänk

Jag kanske var lite otydligt jag menar att hur gör jag för att göra ett användarkorto på linuxburken med servern? steg för steg helst;)

Permalänk
Medlem

adduser <username>

sen får du fylla i lite saker, om du vill. det är inget måste
men om du skriver add <username> så kommer det upp text, då kan du läsa och bör förstå hur man ska göra

<username> = namnet på nya användarkontot

Permalänk

vars ska man skriva detta?

Permalänk

Edit: Något fel med min webbrowser

Permalänk
Medlem

Du skall skriva det i terminalen.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk

Konsolen? försöker där men kommer bara Command not found

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DetRosaM0lnet
Konsolen? försöker där men kommer bara Command not found

su <rootpasswd> före du skriver adduser

Permalänk

ååå jag blir galen när det inte fungerar

Permalänk
Medlem

vilken dist kör du?

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DetRosaM0lnet
ååå jag blir galen när det inte fungerar

vad fungerar inte?
logga in som root och kör adduser

Permalänk

ja det är det som inte fungerar

Permalänk
Medlem

Kan du inte logga in som root eller fungerar inte kommandot?

Om det är det senare kan du ju alltid prova useradd också. Mer än så kan jag tyvärr inte säga eftersom jag aldrig använt Suse.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

http://stupid-ftpd.sourceforge.net/

den är ruggigt simpel har jag för mig

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
http://stupid-ftpd.sourceforge.net/

den är ruggigt simpel har jag för mig

Hart kört in den nu och konfigrurerat. Men hur vet jag om det är igång eller inte och hur kommer jag till chroot?

Permalänk
Medlem

Vet inte om adduser kommandot är standard riktigt. useradd heter det egetligen ju.

Själv har jag det såhära att alla users är chroot'ade i /home/ftp
Alla users som bara ska ha FTP-tillgång och inget annat, de är medlemm i gruppen "ftp" och har /bin/false som shell. Däremot äger dom mappen /home/ftp/Uploads/*deras namn*/ så de kan ladda upp saker.

DetRosaM0lnet: FTP under Linux/*NIX är inte alls som under windows, utan här använder man systemanvändarna och deras hemmakataloger. Man kan köra virtuellt med, om man orkar sätta upp en lösning för det, vilket tyvär kräver mycket kunskap. glftpd är det bästa sättet om man vill ha så windows-likt som möjligt.

Permalänk

Hehe okej ska testa glftpd ska bara leta upp en ordentlig howto Har inte nå brottom att få upp serven den är bara "test server" för ett kommande projekt

Det jag tycker är jobbigast med linux är att jag vet inte riktigt om serven är igång eller inte + att det brukar vara lite diffusa Readme men somsagt man kan inte kräva så utförliga heller det mesta är ju gratis programvara så bara ta emot det som man får så älskar jag det

Permalänk
Medlem

Kör du SuSE så finns all user-administration i YaST. Enkelt och grafiskt, bara att peka och klicka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Racy
Kör du SuSE så finns all user-administration i YaST. Enkelt och grafiskt, bara att peka och klicka.

Är det så när man kör vilken ftp som helst eller är det någon spec programvara?

Permalänk
Medlem

Om du bara skulle köra ftp inom nätverket, antar jag att du vill använda FTP-protokollet för att föra över filer mellan datorer, och att du har med Windows-burkar att göra...

Isf rekommenderar jag STARK att du kör Samba

Samba kommunicerar med windows-nätverk, jag är ingen expert på exakt hur det fungerar och så, men du ser *nix-burken på ditt nätverk iaf.

Om du sedan "lägger till nätverksenhet" i ditt windows dyker skiten upp i den här datorn, ser ut som en hårddisk... Mycket smidigt!

Finns mkt bra stuff på www.samba.org

Permalänk
Hedersmedlem

En liten tanke bara: anledningen till att adduser inte existerar kan vara just för att skriptet inte existerar.

Vill man vara säker på att kommandot existerar använder man useradd följt av passwd.

useradd -m -d /home/username -g inital_group -G additional,groups username

passwd username

Finns en rad växlar man kan använda, se

man useradd

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Man kan förvisso sätta password med useradd kommandot oxo om jag inte minns helt fel, -p <password> tror jag det var. Fast det är säkert olika på olika OS.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Men skoja, glftpd måste ju ha den lättaste installationen för något program nånsin i linux(som ej har med pakethanterare att göra)..
Specielt 2.0 gör ännu mer åt en än versionerna innan, gäller bara att ha openssl installerat.

Sen så är glftpd den överlägst bästa fildelningsftpn. Men om du skall hantera dina html sidor så är ej glftpd något bra val.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!