Jobbiga problem med 6800GT, bilder.

Permalänk

Jobbiga problem med 6800GT, bilder.

Har nyligen införskaffat ett Aopen 6800GT på AGP-port. (http://global.aopen.com.tw/Products/vga/aeolus6800gt-dv256.ht...)

Har ett väldigt irriterande problem, som jag har försökt felsöka. Bildskärmen blir helt enkelt förvrängd, och ett väldigt illabådande mönster pryder hela skärmen. I bland tar det 15min, ibland 50min. Detta fel händer endast i 3D-applikationer, OGL som D3D.
Förtydligande: Datorn hänger sig helt och hållet, reboot är enda alternativet.

Spel jag testat: Far Cry, World of Warcraft, Fear, HL2. Samma fel i allihop.

Olika saker jag gjort för att försöka lösa problemet:
1. Kollat temperaturer, ligger på max 70grader. Alltså är det inte värmeproblem.
2. Kopplat ur enheter, för att se om det var nätagget som inte hängde med. Samma problem då.
3. Aktiverat och inaktiverat Fast Writes.
4. Höjt AGP Voltage i BIOS.
5. AGP4x AGP8x
6. Olika drivrutiner, 7x.xx, 8x.xx
7. Komplett reinstall av Windows XP
8. Flashat moderkorts-BIOS.
Bilder som visar problemet.

Korruption i FEAR, ni kan nog urskilja trappan och vapnet.

Inzoomad bild på "mönstret"

Burk i övrigt:
Venice 3000+
Gigabyte K8NSC-939
1GB Ram, Corsair
Creative Audigy 2
430W ANTEC Truepower.
------------------------------------------

Antar att det är hårdvaran som är defekt, men jag vill så långt som möjligt se om det går att lösa det här på mjukvaruväg. Om någon har några bra råd skriv här tack.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Permalänk

Har inte möjligheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så blir det om man klockar.

Permalänk
Avstängd

drivisarna?
har du garanti?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Så blir det om man klockar.

Det där kan jag tolka på två olika sätt. Du kanske säger det i smartass-ton eller så skriver du det som ett konstaterande, för att berätta något. Om det var alternativ nummer ett så behöver du inte skriva nästa gång.

Kan hur som helst meddela dig att kortet aldrig klockats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skicka in det, tror definitivt att ett minne på kortet pajat eller en pipe eller nåt..

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Har samma på mitt Galaxy 6800Gt, har prova allt men utan resultat. Något som e pajko helt klart. Synd bara att man inte har garanti kvar =C

Permalänk
Avstängd

Skicka tillbaka. Du har ju testat en väldans massa saker, det är uppenbart något fel på kortet. Även om det kanske gick att lösa med något fulknep, så hade jag inte gjort det i alla fall.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Fick samma fel på mitt leadtek 6800gt för några dagar sedan.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Avstängd

Ett liknande fel med mitt 9600 PRO löstes genom att ta ur och sätta in kortet igen. Men om inte det ger något så låter det som en bra idé att skicka tillbaks kortet.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Relik 📜

Jag har haft samma problem med mitt 6800GT, serru.
Skulle just säga det till dig på IRC, men du fimpade.

Det VAR värme, i alla fall för mig. Kör farbror bordsfläkt rakt in och testa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tog bort min kylfläns till voltregulatorerna märkte att 2 va svarta o en va gul. Säkert en av dom som är slut.