Frågor om PowerColor X850XT

Permalänk

Frågor om PowerColor X850XT

Jag har bara några allmäna frågor om mitt nya grafikkort

1. Är det "normalt" att jag får ~ 9500 poäng i 3dmark03 med specsen nedan?

2. Vet ni något program som är bra att överklocka i?

3. Hur mycket har ni kunnat överklocka ert kort till?

Allting är original och oklockat i specsen med orginal-fläktar osv.

Permalänk
Medlem

Har inte kört 03:an men på 05:an får jag 6100p oklockat vi har rätt lika system.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag har ett system vädigt likt ditt med ett powercolor x850xt och jag får ca 12000 i 3dmark03, så lite mer ska du nog kunna få.

va kör du me för drivrutiner?

senaste ati drivisarna funkar bra för mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rabski
Jag har ett system vädigt likt ditt med ett powercolor x850xt och jag får ca 12000 i 3dmark03, så lite mer ska du nog kunna få.

va kör du me för drivrutiner?

senaste ati drivisarna funkar bra för mig.

Jag kör faktiskt med drivrutinerna jag fick med på skivan så dom ska kanske uppgraderas då

EDIT: Jag tankade hem 6.2 drivisarna från ATi och då fick jag ett ännu lägre reultat, runt ca ~ 9000
Förmodligen är det jag som har gjort nått fel men jag tycker ändå det är mycket märkligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phille123
Jag kör faktiskt med drivrutinerna jag fick med på skivan så dom ska kanske uppgraderas då

inte "kanske" ett måste är va det är

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Citat:

EDIT: Jag tankade hem 6.2 drivisarna från ATi och då fick jag ett ännu lägre reultat, runt ca ~ 9000
Förmodligen är det jag som har gjort nått fel men jag tycker ändå det är mycket märkligt

EDIT2: Om nån vill så kan dom gärna länka till lämpliga drivrutiner

Permalänk
Medlem

Jag har ett PowerColor X850XT, som jag flashat till PE
kör allt klockat förutom grafikkortet.

Jag får 13036 i 03:an

Jag kör Omega drivisarna

Har för mig att min klockade 567/621

Prova ATI Tool eller ATI TrayTool för klockning.

Här är en länk. till Omega drivrutiner
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1303

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Jag har ett PowerColor X850XT, som jag flashat till PE
kör allt klockat förutom grafikkortet.

Jag får 13036 i 03:an

Jag kör Omega drivisarna

Har för mig att min klockade 567/621

Prova ATI Tool eller ATI TrayTool för klockning.

Här är en länk.
http://www.omegadrivers.net/

I ATi Tool är det bästa bara att köra "Find max core" och "Find max temp"?

Är 6.1 drivrutinerna bättre än 6.2? Med tanke på att jag precis tog hem 6.2 från ATi hemsida.

Permalänk
Medlem

@ phille123

Jepp, bara klicka på find max core och find max mem. Men sitt kvar och kolla så inget går snett.

ATI Omega drivrutinerna finns inte ännu i 6.2

I omega får du med ATI TrayTool ungefär samma sak.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

Okej okej

Vilket av ATi Tool eller ATi Tray Tools är lättast/bäst? Vilken tempratur är lämpigast att inte överstiga?

Men tycker ändå att det är märkligt att jag får mindre poäng i 3dmark efter att ha installerat de nya drivrutinerna..

Permalänk
Medlem

Det är en smaksak, båda är lika lätta att använda.
Jag kör med ATI Tool, på den kan man se grafikkorts tempen nere i högra hörnet.
Vet inte riktigt vilken temp, men min går inte över 60.

Jag får lite sämre poäng med omega, men funkar bättre i spel.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det är en smaksak, båda är lika lätta att använda.
Jag kör med ATI Tool, på den kan man se grafikkorts tempen nere i högra hörnet.
Vet inte riktigt vilken temp, men min går inte över 60.

Jag får lite sämre poäng med omega, men funkar bättre i spel.

Tack tack.. Det är ju trots allt spelen som räknas, 3dmark är ju bara en prestige-mätare i stort sett

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack tack.. Det är ju trots allt spelen som räknas, 3dmark är ju bara en prestige-mätare i stort sett

Det är sant. Har du orginalfläkten på ditt X850XT kort?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det är sant. Har du orginalfläkten på ditt X850XT kort?

Joo det har jag. Nu har jag testat lite med ATi Tool och kommer upp i 550/580 dock inte maxat. Kommer upp i 80 grader. Lite högt kanske? Är dom gula grejorna som kommer fram på 3dview i ATi Tool artefakter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Joo det har jag. Nu har jag testat lite med ATi Tool och kommer upp i 550/580 dock inte maxat. Är dom gula grejorna som kommer fram på 3dview artefakter?

Okej, jag bytte fläkt efter några timmar, orkade inte lyssna på den.

Är inte helt 100 på det, men jag tror det.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Okej, jag bytte fläkt efter några timmar, orkade inte lyssna på den.

Är inte helt 100 på det, men jag tror det.

Men då är det bara i stort sett med default settings som jag inte får artefakter. Finns det nått annat sätt att kolla om man får artefakter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men då är det bara i stort sett med default settings som jag inte får artefakter. Finns det nått annat sätt att kolla om man får artefakter?

Prova köra Scan for Artifacts. Vet inte riktigt hur det funkar, har själv aldrig kört den.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Prova köra Scan for Artifacts. Vet inte riktigt hur det funkar, har själv aldrig kört den.

Det e då det kommer upp gula grajer i den lilla 3d boxen ^^ men trots det så står det "No errors".. Hur högt borde man kunna klocka det om man inte har fått ett riktigt dåligt kort?

Jag har även problem med att få igång S-Video i TVn.. Tänkte mest det skulle va kul att testa, du har inga tips på hur man gör?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det e då det kommer upp gula grajer i den lilla 3d boxen ^^ men trots det så står det "No errors".. Hur högt borde man kunna klocka det om man inte har fått ett riktigt dåligt kort?

Den brukar stanna själv när den har hittat max klock, men man vet aldrig.
Det är så olika, vissa kan knappt klocka något alls och vissa kan klocka hur bra som helst.
Mitt klockar 567/621 finns nog dom som kommer högre, mycket beror på vilken kylning man har på kortet. Kan tänka mig dom som har vattenkylning kommer väldigt högt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Den brukar stanna själv när den har hittat max klock, men man vet aldrig.
Det är så olika, vissa kan knappt klocka något alls och vissa kan klocka hur bra som helst.
Mitt klockar 567/621 finns nog dom som kommer högre, mycket beror på vilken kylning man har på kortet. Kan tänka mig dom som har vattaenkylning kommer väldigt högt.

Jo.. Jag stannade på 540/570, man tycker ju att det borde hålla ganska bra
Du har ingen aning om hur man kopplar och ställer in datorn för att kunna använda TVn som skärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo.. Jag stannade på 540/570, man tycker ju att det borde hålla ganska bra
Du har ingen aning om hur man kopplar och ställer in datorn för att kunna använda TVn som skärm?

jepp, det håller bra.

Det vet jag tyvärr inte.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

jepp, det håller bra.

Det vet jag tyvärr inte.

Måste man ha igång ATi Tool i bakgrunden hela tiden? För när man stänger ner det och startar upp det igen så har den igång "Default" profilen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Måste man ha igång ATi Tool i bakgrunden hela tiden? För när man stänger ner det och startar upp det igen så har den igång "Default" profilen.

Det går att ställa in så att den startar med klocken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har även problem med att få igång S-Video i TVn.. Tänkte mest det skulle va kul att testa, du har inga tips på hur man gör?

Ska du bara köra en klon via s-videoutgången eller? Isåfall är det bara att koppla in s-videosladden man fick med kortet och sedan dra in den i tv:n om man har en sån ingång på den. Har man inte det får man ta den sladden med gul hona och dra in...

När man gjort det,

1: Högerklicka på skrivbordet o ta upp ATI catalyst control center

2: Längst upp till vänster på fönstret står det "View", välj advanced

3: Klicka på displays manager

4: Om inte din tv är med under bildskärmen på bilden, prova detect displays... hoppas på att den kommer fram då.

5: Högerklicka på tv (är lila hos mig) och välj ett läge som passar... tex "extend main onto tv" som är bra om man vill kolla på film... bara att dra ut programmet man använder så visas filmen bara på tv:n och man kan göra annat på datorn. Clone main with tv är ju som det låter en ren klon av bildskärmen till tv:n.

Hoppas det jag skrev blev ett svar på frågan...

Permalänk
Medlem

Jag fick 12300 med kortet helt orört och original drivare, får nu 13651 med 6.1 och hyfsad överklock. Det gula du ser är artefakter ja.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

Hur pass bra är x850xt pe kortet. Varför presterar det inte så bra mot geforce 6800 ultra i bf2 bland annat?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Hur pass bra är x850xt pe kortet. Varför presterar det inte så bra mot geforce 6800 ultra i bf2 bland annat?

Vart har du fått det ifrån att X850XT PE inte presterar bättre än 6800U i BF2? Båda korten är bra, men visst har X8XX serien alltid haft en fördel i BF2.

Fasen nu hittar jag ingen länk till tester, någon annan...jag är alldeles för yr...:)

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Medlem

jag skulle tro att du har 3d refresh override/vsync on på så att du inte kommer över 100 fps i något test
Jag får 13850 med en 3500+ och ett x850xt

Permalänk
Medlem

Jag fick 12384p i 3DMark03 inget klockat inget optimerat inget extra inställt i 03an med likartat system, allt igång som vanligt i XP. Nåt måste vara fel med 9500p.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIMAG-B650M-Mortar-LinuxMint22
WD-BlackSN850Ryzen7™7700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
LianLiPC-V2130"denÄldre"Windows10(vid-behov)Ryzen7™2700-OI-nätet

Permalänk

@Saeros: Fick rätt på S-videon nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
jag skulle tro att du har 3d refresh override/vsync on på så att du inte kommer över 100 fps i något test
Jag får 13850 med en 3500+ och ett x850xt

Var ändrar man det då?