Permalänk
Medlem

Plasma eller LCD?

Jag har tänkt att jag ska köpa en ny TV men kan inte riktigt bestämma mig. Har inte precis någon TV erfarenhet och har inte en aning om vad som är bra. Så jag undrar vilken TV jag ska köpa. Och också ett par frågor.

Jag har tänkt att den ska vara mellan 20-30 tum och får kosta under 10.000kr. Så några frågor nu.

Plasma eller LCD?
Pris mellan dom?

Gärna förslag på vad jag ska köpa.

Sen om ni undrar något mer så svarar jag så snabbt jag kan.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det enklaste sättet för dig att få snabba svar är att helt enkelt söka här på forumet. Det har varit så extremt många trådar om samma ämne att du borde kunna skapa dig en bild ganska omgående.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Ok sorry stäng eller låt den här dö då.

Permalänk
Medlem

lägg till tvåtusen och få en http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

varför köpa en dyr 20-30 tum som man tröttnar på efter 1 dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harwey
lägg till tvåtusen och få en http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

varför köpa en dyr 20-30 tum som man tröttnar på efter 1 dag.

Helst inte, då den inte klarar HD-TV. Dessutom får man inte ens veta om den klarar RGB på scarten.

Men visst, föredrar du grötig bild, dålig svärta och eftersläpningar så vore detta något för dig. (Vad jag menar är att man får det man betalar för.)

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

skulle du se kvaliten på den tvn med digitalkanal på skulle du nog tappa hakan, för nåt eller några år sedan var det grötig bild, men tekniken har förändrats även på den billigare fronten.
Med vanlig analog antenn blir det däremot grötig tv men inte med en parabolkanal på. men grötig bild analogt får du garanterat med en Tv för över 30.000 också. Och hur många kanaler sänder HDTV? nån enstaka kanal på Canal+, och tills HDTV har kommit igång på Riktigt kommer ändå en Plasma eller lcd att hunnit paja, så det finns ingen anledning till att köpa en dyr sådan i dagens läge. Om man inte vill slänga pengar. Åk runt till giganten och liknande och jämför den billigaste med ett par dyrare, så ser iallafall jag ingen större skillnad.
Jämföra på webhallen o liknande med siffror och text går inte, det måste ses och jämföras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harwey
skulle du se kvaliten på den tvn med digitalkanal på skulle du nog tappa hakan, för nåt eller några år sedan var det grötig bild, men tekniken har förändrats även på den billigare fronten.
Med vanlig analog antenn blir det däremot grötig tv men inte med en parabolkanal på. men grötig bild analogt får du garanterat med en Tv för över 30.000 också. Och hur många kanaler sänder HDTV? nån enstaka kanal på Canal+, och tills HDTV har kommit igång på Riktigt kommer ändå en Plasma eller lcd att hunnit paja, så det finns ingen anledning till att köpa en dyr sådan i dagens läge. Om man inte vill slänga pengar. Åk runt till giganten och liknande och jämför den billigaste med ett par dyrare, så ser iallafall jag ingen större skillnad.
Jämföra på webhallen o liknande med siffror och text går inte, det måste ses och jämföras.

Pioneer har grym analog mottagning på sin plasmor, jag har inte ens behövt skaffa digitalbox ännu (även om jag ska det nu för att få lite fler kanaler).

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harwey
skulle du se kvaliten på den tvn med digitalkanal på skulle du nog tappa hakan, för nåt eller några år sedan var det grötig bild, men tekniken har förändrats även på den billigare fronten.
Med vanlig analog antenn blir det däremot grötig tv men inte med en parabolkanal på. men grötig bild analogt får du garanterat med en Tv för över 30.000 också. Och hur många kanaler sänder HDTV? nån enstaka kanal på Canal+, och tills HDTV har kommit igång på Riktigt kommer ändå en Plasma eller lcd att hunnit paja, så det finns ingen anledning till att köpa en dyr sådan i dagens läge. Om man inte vill slänga pengar. Åk runt till giganten och liknande och jämför den billigaste med ett par dyrare, så ser iallafall jag ingen större skillnad.
Jämföra på webhallen o liknande med siffror och text går inte, det måste ses och jämföras.

Den där TVn har lägre upplösning än en vanlig CRT-TV, och HD kommer starkt i år. C More HD sänder redan som du säger, SVT visar fotbolls-VM i HD, blu-ray och HD-DVD kommer. Xbox360 är redan ute och PS3 kommer i november. Om man köper en tv för 12k räknar man ju med att den ska hålla 10 år iaf.

För 10k är det bättre att köpa en LCD som klarar att visa HD, t.ex.
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010081221
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010087521

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harwey
skulle du se kvaliten på den tvn med digitalkanal på skulle du nog tappa hakan, för nåt eller några år sedan var det grötig bild, men tekniken har förändrats även på den billigare fronten.
Med vanlig analog antenn blir det däremot grötig tv men inte med en parabolkanal på. men grötig bild analogt får du garanterat med en Tv för över 30.000 också. Och hur många kanaler sänder HDTV? nån enstaka kanal på Canal+, och tills HDTV har kommit igång på Riktigt kommer ändå en Plasma eller lcd att hunnit paja, så det finns ingen anledning till att köpa en dyr sådan i dagens läge. Om man inte vill slänga pengar. Åk runt till giganten och liknande och jämför den billigaste med ett par dyrare, så ser iallafall jag ingen större skillnad.
Jämföra på webhallen o liknande med siffror och text går inte, det måste ses och jämföras.

Kolla på ettor och nollor utan digital ingång? Hur skulle det gå till? Genom konvertering, antagligen då. Grötig bild med analog ingång existerar inte på min Pioneer, inte vad jag har märk hittils (+3 mån).
"Och hur många kanaler sänder HDTV?" är lite uttjatat, samma dumma argument som "varför ska du ha en Ferrari när du ska köra på svenska vägar", "varför ska du ha 100/100 när du ändå inte får ladda ner", "varför ska du köpa SLI när du ändå inte märker av skillnaden" - du förstår likheterna. Förresten har HTPC blivit rätt så stort, men det kanske har undgått dig?
Bara för att det kommer nya grejer runt hörnet hela tiden betyder det inte att man ska slösa bort 10k på en sak som är halvtaskig.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Ska du bara lägga max 10000 skulle nog en 27 tums lcd skärm vara rätt lagomt. Samsungen som sprucetwig länkade till har en riktigt bra bild samt dvi(med hdcp) rgb scart mm, DVI är ju aldrig fel då man lätt kan koppla in datorn och kanske kolla på lite hd filmer?:)
Och så finns LGs LX serie i 26tum som har samma panel som deras LP serie som också har en grymt bra bild. Har bara sett samsungen "live" men har dock sett LP1 och de ska vara samma panel, och det jag hört är att det är en riktigt fin bild på den.

Sen finns ju DiBoss som dom flesta har varit nöjda med, har bara sett den lite snabbt men bilden var godkänd då iaf. Kostar runt 10 000 kr på nätet (32 tums).

Sen kan man ju säga att för ditt pris kan du glömma plasma, ska du ha det ska du ge lite mer annars får du lågupplösta plasmor som inte klarar visa äkta HDTV. Sen är lcd de mest prisvärda upp till 32 tum.

Kolla in http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=40 där finns de tex en stooor tråd om DiBoss apparaterna och om dom flesta andra märken och modeller.

Permalänk
Medlem

säger bara att det är en fullt duglig Tv för Tv / Dvd tittande. Sen kan man självklart vara olika kräsen när det gäller att få ut absolut skarpaste bild på en ex xbox eller i andra vackra naturprogram. Men dålig och grynig bild är det verkligen inte i en sådan Tv.

och varför kan man inte ha en Ferrari på svenska vägar?
Och 100/100 kan man använda till mycket annat än att ladda ned.
Varför ska man leva när man kan dö?

Permalänk
Medlem

Tycker att när man ändå köper en tv så kan man satsa på något finare, så slipper man köpa nytt efter några år. Jag vet inte hur du tänkte dig att placera tv:n, men 27" är ganska litet tycker jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

jag har en samung 26" LCD TV (LE26R51).. fungerar perfekt för nyheterna... vill jag se på film gör jag det på projen.. att se på film under 120" skulle jag aldrig göra.. puny....

Visa signatur
Permalänk

120" är i mesta laget om man vill ha en bra bild.
Det är förståss beroende av längden på projektionen också, men vid så stor bild som 120" så är det lätt att få rutnätseffekt samt tappa "trycket" i bilden, dvs lampan klarar inte av den stora ytan.
För mig räcker 90" absolut på 4 meters avstånd.
Men håller med dig om att film ska ses på projektor!

Permalänk
Avstängd

jo.. rutnätet är lätt att få på billigare modeller där pixlarna inte sitter lika tätt.. Tycker nästan det är viktigare med tighta pixlar än jättehög upplösning om jag ska vara ärlig...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller helt med om att film ska ses på projektor. Men hur roligt är det att behöva sitta i ett mörklagt rum varje gång man vill slö kolla på tv? Jag löste det genom att köpa en rätt billig 32" tft.

CyberVillain: Vilken projektor använder du för att köra 120". Det borde vara på gränsen till för stort.

Permalänk
Avstängd

har en Infocus SP7205 (720p)... Funkar fint med 120" sitter på 5 meter... Men infocus är ju kända för att göra projar med pixlar som sitter tight...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Plasma eller LCD?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wada
Jag har tänkt att jag ska köpa en ny TV men kan inte riktigt bestämma mig. Har inte precis någon TV erfarenhet och har inte en aning om vad som är bra. Så jag undrar vilken TV jag ska köpa. Och också ett par frågor.

Jag har tänkt att den ska vara mellan 20-30 tum och får kosta under 10.000kr. Så några frågor nu.

Plasma eller LCD?
Pris mellan dom?

Gärna förslag på vad jag ska köpa.

Sen om ni undrar något mer så svarar jag så snabbt jag kan.

Ska du använda skärmen mycket med datorn = LCD
Mycket filmtittande och TV = Plasma

Efter att ha jämfört många LCDer och plasmor är jag glad att jag valde plasma, främst för att jag tycker att det blir mer "naturlig" bild på plasmor, och bättre färger.
LCDer har en tendens att bli för skarpa, sist men inte minst är det svarta grått på LCD medan det svarta är svart på en plasma.

Men sen får du svårt o hitta en plasma som är mindre än <40 tum

Permalänk

37" plasma är ju inga problem att hitta även om de flesta är 42".

Jag skulle ha gjort som FreeMan och köpt en måttligt stor LCD och sedan en projektor! Det är den överlägset skönaste kombon för pengarna!

Permalänk
Avstängd

du kan få min infocus + min Samsung 26" LCD TV för samma pris som en bra 42" plasma.. vad väljar man lixom

edit: såg iof att plasmorna blivit mycket billigare sedan jag kollade sist så det kanske inte riktigt stämmer men nästan...

Visa signatur
Permalänk

Om du ska använda den mycket med din dator tex surfa och dyl. ska du köpa LCD om du tittar på mkt film är plasma det bästa alternativet. Och du, köp inget under 20.000pix.

Permalänk
Medlem

Om man spelar, kollar film och tittar på TV mycket då? Det verkar som om de flesta här rekommenderat Plasma/LCD för det ena eller andra, inget som är bra för allt. Jag hade inte tvekat om det inte vore för det att det finns en risk för att få en inbrännd bild med Plasma, men så är ju fallet och jag vill inte råka ut för det. Då tänker jag direkt på LCD som ett alternativ där den risken inte finns, men där finns (enligt vad jag hört) dålig svärta. Sen vill jag såklart att den ska ha stöd för 720p. Så vad ska jag leta efter? Plasma? LCD? Vilka specifikationer ska jag ha i åtanke osv?

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk
Medlem

Hur mycke vill du lägga ut? Du kan få riktigt bra lcd skärmar men dom kostar mycket, det finns ju många billiga lcd:er som många blivit nöjda med också viewpia, biboss osv. Men lägger du ut lite mer ca 15000 får du enligt mig iaf en riktigt bra 32tums lcd tex LG, samsung har några riktigt fina apparater för de priset.
Sen kommer pioneer snart med plasmor som klarar 1080p oskalat.
Sen är de ju storlek också ska du inte ha större än 37 tum är nog lcd ett bättre val, men efter det dominerar ju plasma apparaterna. Inbränning är ju inte så farligt längre men det förekommer, bara att komma ihåg att byta kanal lite då å då när du spelar eller kör något med statiska bilder.

Fast ifall du vill vänta och har mycket pengar kommer väll LED skärmar snart (till hösten tror ja de va) som har lika bra svärta och färger som en plasma och är skarpa som en lcd och rikitgt låga responstider. Om ja inte blandar ihop de med nått annat nu, precis vaknat så

Permalänk
Medlem

SED kommer förmodligen under början av 2007.

Till hutlösa priser.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.