"Jag kör 8x AA och 8xAF och maxar allt och..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
I spel är grafikkortet det viktigaste, inte processorn. Man borde klara sig ganska bra med den trådskaparen har

Cacheminne är också ganska viktigt, vilket celeron inte har så gott om. Faktum kvarstår att det är en flaskhals.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsPaint
dude.. du har celeron.. säger allt

Jepp en celeron ska man bara ha till kontors arbete =P eller spel ifrån år 00-04

Permalänk
Medlem

I RPG och MMORPG så räcker 25-30 FPS utmärkt. I BF2 behöver man nog ligga på 40-50 konstant, inga drops alltså för att det ska flyta utmärkt. Har datorn enligt sign, och kan köra i princip allt på MAX idag utom typ FEAR. (Kör inte full AA och AF på Oblivion och på BF2) På Oblivion kör jag inte heller HDR, men kör i gengäld 1680x1050 som är gryyyyyymt skönt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alla förutsätter som vanligt att Celeron är skit. Celeronen är billig och klockar bra, tillsammans med bra grafikkort duger den utmärkt att spela på. Notera att jag snackar om CeleronD, vilket trådskaparen bör ha då han skriver "3,0Ghz".

Säger inte att det är bra spel CPU, men stör mig att folk säger att den är skit till spel. Är ju bara okunnigt...

Sedan kanske det är lite ovanligt att para en CeleronD med 7800GS, då GPU begränsas lätt av CPU. Har själv ett system med CeleronD och 9800Pro vilket trivs ihop.

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulath666
Williamos. Du kan inte ha helschysst fps... Vilken upplösning kör du i?
Sitter på en liknande setup fast med x850xt PE kort och jäkligt bra ram. Har en 2 tre saker nerdragna på medium.
Eller du kasnke kör utan AA? Då kan jag "maxa" inställningarna på många spel men ack så fult det blir
Jag klarar inte av det utan drar hellre ner på effekter och slipper kantiga saker.

1280x800. Det hackar aldrig så runt 30-40 fps och 2xAA

Visa signatur

RAGE AGAINST THE MACHINE

Permalänk
Medlem

Re: "Jag kör 8x AA och 8xAF och maxar allt och..."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saxs
Var kommer dessa lögner ifrån?

Folk som påstår sig sitta med tex Oblivion maxat med sitt
7800GS på skyhög upplösning.
Eller de som påstår att de spelar bf2 maxat på 64-playerkartor med höghusupplösning.

Min burk (i stort):

XFX 7800 GS 256mb Extreme Edition AGP

Celeron P4 3.0ghz

1024 RAM.

Oblivion får jag dra ner lite på för att inte hacka runt när jag är utomhus.

BF2 kan ja INTE spela maxat.

Fråga 1.
Är det något helt galet ställt med min burk att jag inte fixar allting på max?

Fråga 2.
När ska folk sluta ljuga och ge korrekt info?

PS: Jag ser inte 25-35 FPS som "Det flyter klockrent!"

Jaha, Jag tror du det hjälper rätt mycket med 1 gb minne till i tex Bf2 med 64p och med det graffe kortet är väll det trätt normalt du får, När jag hadde 2 7800gt i dator 1 kunde jag inte heller maxa allt i tex bf2 om jag inte ville ha under 50fps.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Jag kör BF2 (64p) i 60 FPS med de här inställningarna.

http://img384.imageshack.us/my.php?image=guide28lz.jpg

Min hårdvara finns beskriven i min profil.

edit:

Skulle jag känna av minsta lagg/(hack?) skulle jag bums sänka inställningarna eftersom det vore grymt frustrerande att behöva dö på grund av för höga grafikinställningar. Jag skulle dock kunna tolerera lagg/(hack?) i turnbaserade singleplayerspel.

Öm, hur får man ultra high?

Permalänk

utan v-sync så blir det inga hack utan "screen tearing" gäller ej lcd/tft

kör oblivion på 1024*768 2x FSAA och allt typ medel och skuggor low tycker den fungerar bra!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Avstängd

Citat:

Men det gör jag. Alltså ljuger inte jag, utan problemet är att du inte förstår att alla inte tycker som du.

Alltså är det dig det är fel på, inte din dator.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Citat:

Var kommer dessa lögner ifrån?

Folk som påstår sig sitta med tex Oblivion maxat med sitt
7800GS på skyhög upplösning.
Eller de som påstår att de spelar bf2 maxat på 64-playerkartor med höghusupplösning.

Min burk (i stort):

XFX 7800 GS 256mb Extreme Edition AGP

Celeron P4 3.0ghz

1024 RAM.

Oblivion får jag dra ner lite på för att inte hacka runt när jag är utomhus.

BF2 kan ja INTE spela maxat.

Fråga 1.
Är det något helt galet ställt med min burk att jag inte fixar allting på max?

Fråga 2.
När ska folk sluta ljuga och ge korrekt info?

Du har en skitig CPU, och skaffa minst 1GB ram till så ska det nog funka lite bättre.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

En EDIT:

Har inte Celeron, har Intel.

Och 1gig minne till ramlar in i eftermiddag.

Visa signatur

E8500 @ 3.68ghz , 2gb Corsair PC6400, ASUS P5N-E SLI, 4870x2, SB X-fi Xtreme music

Permalänk
Avstängd
Citat:

Har inte Celeron, har Intel.

Grattis Sherlock. Intel gör celeron

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Posta lite benchmark så kanske man kan få en uppfattning om hur bra burken är optimerad?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsPaint
dude.. du har celeron.. säger allt

Visa signatur

men ja!

Permalänk
Inaktiv

Alltså..jag har köpt F.E.A.R.
Jag försöker köra det på 800x600
Inte ens allt på max.

Men ändå hackar det som tusan. Vad kan vara fel?
Min dator ser ni i signaturen.

På fodralet till F.E.A.R. så är det i princip det som står under 'recommended hardware'

Permalänk
Medlem

Älskar CS-fjortisar som vill ha 100fps på skärmar som bara stöder 60

Hehe, drev med en snubbe en gång, vi växla mellan 100 o 60 (ingen skillnad) och när den var på 60 så sa han att han inte kunde spela!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Jag kör BF2 (64p) i 60 FPS med de här inställningarna.

http://img384.imageshack.us/my.php?image=guide28lz.jpg

Min hårdvara finns beskriven i min profil.

edit:

Skulle jag känna av minsta lagg/(hack?) skulle jag bums sänka inställningarna eftersom det vore grymt frustrerande att behöva dö på grund av för höga grafikinställningar. Jag skulle dock kunna tolerera lagg/(hack?) i turnbaserade singleplayerspel.

Ultra high?! Var finns de inställningarna någonstans? Jag ser de dock inte i mitt BF2, men jag kanske har för kass dator Vilken patch har du förresten?

Visa signatur

3500+ Venice | 2gig DDR | Geforce 6800GT | Asus A8V-Deluxe | Antec HE 430W | 300gig SATA | 200Gig ATA (system) | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara vad skillnaden blir om man sätter på v-sync. Vad gör den? fördelar, nackdelar etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klonas
Kan nån förklara vad skillnaden blir om man sätter på v-sync. Vad gör den? fördelar, nackdelar etc.

vad som händer är att den synkar fps med hertzen på din skärm, så om du har 70hz på skärmen och tex ligger på 90 fps i vanliga fall så ligger du nu på 70fps och får bättre flyt och slipper eventuellt tearing och att bilden småhackar. Det negativa är att skulle det komma ett grafiskt intensivt ställe och fps:en hoppar ner under 70 (säg 50) då halverar v-sync fps:en till hälften av 70 (35) lite surt men drar man ner grafiken lite tex mindre AA och på så sätt gör så att fps:en aldrig går under 70 så är det klockrent att använda v-sync. Det suger prestanda ut datorn men det är det värt tycker jag.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Grattis Sherlock. Intel gör celeron

jajjamensan Dessutom kan det va mycket andra faktorer som spelar in. Dåliga drivrutiner, Trögt windows. Kanske har samma windows installation om man har bytt grafikortsmärke från ATi till nvidia eller vice versa. De Gör ENORM skillnad!

Antivrus program som Norton, Panda mfl slöar ner datorn. Fulla hårddiskar med massa fragment. Slöa gammla hårddiskar osv listan kan göras lång.

Men som alla säger, byter du till en Intel Pentium 4 på minst 3ghz, eller varför inte byta till AMD som är snabbare i spel och en ny fräsh windows installation med bra drivrutiner, inget jävla norton eller sån skit så kommer datorn att gå som ett skott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon85
Alltså..jag har köpt F.E.A.R.
Jag försöker köra det på 800x600
Inte ens allt på max.

Men ändå hackar det som tusan. Vad kan vara fel?
Min dator ser ni i signaturen.

På fodralet till F.E.A.R. så är det i princip det som står under 'recommended hardware'

Du har inget bra grafikkort.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheCape
Ultra high?! Var finns de inställningarna någonstans? Jag ser de dock inte i mitt BF2, men jag kanske har för kass dator Vilken patch har du förresten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Öm, hur får man ultra high?

http://img351.imageshack.us/my.php?image=guide17hq.jpg

Permalänk
Medlem

Citat:

Celeron P4 3.0ghz

Citat:

Celeron P4 3.0ghz

Citat:

Celeron P4 3.0ghz

Citat:

Celeron P4 3.0ghz

Citat:

Celeron P4 3.0ghz

Citat:

Celeron P4 3.0ghz

Där har du svaret.

Permalänk
Medlem
Citat:

vad som händer är att den synkar fps med hertzen på din skärm, så om du har 70hz på skärmen och tex ligger på 90 fps i vanliga fall så ligger du nu på 70fps och får bättre flyt och slipper eventuellt tearing och att bilden småhackar. Det negativa är att skulle det komma ett grafiskt intensivt ställe och fps:en hoppar ner under 70 (säg 50) då halverar v-sync fps:en till hälften av 70 (35) lite surt men drar man ner grafiken lite tex mindre AA och på så sätt gör så att fps:en aldrig går under 70 så är det klockrent att använda v-sync. Det suger prestanda ut datorn men det är det värt tycker jag.

Öhh... va?
Nej v-syncen ser till att skärmen inte får börja rita på en frame innan den har ritat en bild klart. På CRT skärmar åker en liten "beam" uppifrån och nedåt som sedan tänder pixlarna, och har man då v-sync på så måste "beamen" ha hunnit ända ner innan den kan påbörja nästa frame, medans om du har den av så kan den börja om från början igen fast den inte har ritat upp hela framen(hunnit ända vägen ner). Eh.. lite konstigt förklarat kanske men jag har inte sovit nått i natt, så ni får ursäkta.
Och detta suger inte någon som helst prestanda ur datorn, förutom möjligtvis alla onödiga frames som den skickar till skärmen som den ändå aldrig kommer hinna rita upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Älskar CS-fjortisar som vill ha 100fps på skärmar som bara stöder 60

Hehe, drev med en snubbe en gång, vi växla mellan 100 o 60 (ingen skillnad) och när den var på 60 så sa han att han inte kunde spela!

sant att man inte får mer "verkliga" fps än vad skärmen klarar i hz BUT spelet flyter med ex 100fps i spelet fast skärmen barar klara 60. visste du det ??

kör du med developer 1 och ställer in det på 999 fps så får jag runt 800 så går allt islowmotion, och flyter för bra, så spelet räknar fps'en som du ställer in dem och inte som skärmen klarar av i hz FAST det verkliga är egentligen det skärmen klarar i hz men så funkar inte cs.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

här är info om hur v-sync fungerar: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=928593&page=1&pp=20

denna litar jag på då det stämmer överens med min egna burk när jag använder v-sync.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

här är info om hur v-sync fungerar: http://www.hardforum.com/showthread...age=1&pp=20

denna litar jag på då det stämmer överens med min egna burk när jag använder v-sync.

Ja och den stämmer. Men vad gäller dubbelbuffer/backbuffer och trippelbuffering så är det bara några lösningar på hur man kan lösa problemet och inte vad v-sync är. Och man använder alltid dubbelbuffering, trippelbuffering eller något annat vare sej man har v-sync på eller inte. Sedan hur eller när man kopierar från buffern till videominnet har som sagt inget med v-sync att göra.

Därav är ditt föregående inlägg felaktigt då för det första inte har något med vad v-sync är och är också bara en enda lösning på ett problem som kan lösas på många fler sätt.

edit. Heh, lite trött är man. Läste frågan som du svarade på en gång till och insåg att den inte var vad v-sync var, utan vad för fördelar nackdelar osv. Och då stämmer ditt svar in bra där.

Permalänk

_äntligen_ har man fått upp en boost till och med 100fps inomhus (på vissa ställen) samt 10-30fps utom hus :D:D:D MUMMA

Här är några stycken, med maxxat i 1024. dock inte full bildkvalle lite synd dock.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.