Permalänk
Medlem

Core Duo i 12" laptop - för varmt?

Tjena,

Efter att ha läst jämförelser mellan Pentium M och Core Duo på Anandtech, där de kom fram till att batteritiden är lika bra eller bättre med Core Duo, drog jag slutsatsen att det inte skulle bli värmeproblem med Core Duo i en 12" laptop.
Min lokala datorhandlare avråder mig dock och menar att det blir för varmt med dubbelkärnigt i en sån liten dator.

Finns det någon här som kan komma med kloka tankar kring detta?

Tack på förhand!

Visa signatur

|| p4 2,2Ghz northwood || asus p4p800-e delux || 2x512Mb pc2100 || club3d radeon 9600xt 256Mb || seagate 200Gb s-ata + 80Gb ide || nec 2510a dvd-r ||
Doh!

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en 12" är du antagligen ändå inte ute efter bisarr prestanda? Så satsa på en Pentium M740.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Du har en bra poäng. Men å andra sidan är det ju aldrig fel med prestanda

Visa signatur

|| p4 2,2Ghz northwood || asus p4p800-e delux || 2x512Mb pc2100 || club3d radeon 9600xt 256Mb || seagate 200Gb s-ata + 80Gb ide || nec 2510a dvd-r ||
Doh!

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att man ska kräva mer prestanda än vad man idag får i en 12", för varför ska man bara surfa och skriva på en tolvtummare!? Jag vill kunna koppla in min dator till en större skärm och ett tangentbord samt en mus, sen ska jag kunna videoredigera, pyssla i photosshop eller spela spel om jag vill det.
Trots att jag vill det, finns det ingen dator som täcker mitt behov. Nu sitter jag vid en IbookG4, vilket gör det möjligt att kanske videoredigera och jobba lite med photoshop men spela något spel kan jag nästan bara drömma om (förutom armagetron som faktiskt funkar mellan pc och mac, en riktig klassiker

Edit: vi får kanske lägga allt vårt hopp på en sådan modell av MacBook Pro i 12" variant...?

Visa signatur

Stolt switcher!
Ibook 12" 1,33 GHz; 1024 mb; 60Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vidisen
Jag kan tycka att man ska kräva mer prestanda än vad man idag får i en 12", för varför ska man bara surfa och skriva på en tolvtummare!? Jag vill kunna koppla in min dator till en större skärm och ett tangentbord samt en mus, sen ska jag kunna videoredigera, pyssla i photosshop eller spela spel om jag vill det.
Trots att jag vill det, finns det ingen dator som täcker mitt behov. Nu sitter jag vid en IbookG4, vilket gör det möjligt att kanske videoredigera och jobba lite med photoshop men spela något spel kan jag nästan bara drömma om (förutom armagetron som faktiskt funkar mellan pc och mac, en riktig klassiker

Edit: vi får kanske lägga allt vårt hopp på en sådan modell av MacBook Pro i 12" variant...?

Eller så köper du en stationär dator till videoredigering, du kommer ju aldrig få samma
prestanda i en bärbar hursomhelst. Det går inte att bygga pyttesmå, strömsnåla, svala
superdatorer. Inte idag, inte imorgon och inte på väldigt många år.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Det hade inte funnits ett problem om jag hade ooändligt med pengar, men jag är en fattig student!
Det jag menar är att i "PC:n"s värld blir det dyrare ju mindre dattorn är, och prestandan blir också oöndligt mycket sämmre. Jag kan inte förstå varför man ska behöva köpa stationära datorer!? Jag ska förmodligen inte köpa någon stationär dator i framtiden, för varför ha en stationär med massa sladdar och delar som ska kopplas ihop, när man kan ha en bärbardator som har allt man behöver och om problemet uppstår, kan man bara vika ner skärmen och lyfta med sig den.
Jag tror att du har mer fel än vad du tror, jag menar att det finns möjlighet till att tilverka 12" med bättre grafikkort snabbare minne och starkare procesorer.
Ett tydligt exempel på detta är hur mac under en längre tid haft extern grafikkort i sina 12"are, men jag hittade noll PC datorer med ett sådant, i september 20005 när jag köpte den, kan inte garantera något efter det, men antar situationen är den samma!
Jag tror däremot inte datortillverkan vill att jag istället för att ha två datorer, skaffar mig en bärbardator som ersätter båda.
Detta är ett av de alldeles för många dilemman som finns inom denna och så många andra brancher.

Visa signatur

Stolt switcher!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vidisen

Jag skuller tycka det vore synnerligen märkligt om inte Apple släppte en x86 variant på PowerBook 12". Mac Mini har dessutom kommit med Core Duo, så värmeproblem, jag vet inte, det lär väl uppdagas i och med att de kommer ut till kund.

Permalänk
Medlem

Hakkenarsk: Apple kommer nog släppa en MB pro 12" med core duo fast inte före dom släpper deras 17" har för mig att jag läst det någostans. Sen kommer ju antagligen nya iBook på deras 30årsdag, då med 13,3" widescreenskärm och single core.

vidisen: Du får väl se det ljusa, altså vad som hänt på drygt ett halvår. Fast frågan är vilken målgrupp som vill ha 12"? Personligen skulle jag inte vilja surfa, skriva, chatta eller spela på 12" sitter nu på 15" och 1400x1050 vilket känns som en rätt ultimat storlek och upplösning för en desktop replacement. Hade kunnat tänka mig att ha en tunnare dator och 14" skärm och jag fick behålla upplösningen. Den enda gången jag vill ha en 12" maskin är när jag ligger framför TV:n och vill kolla tablån och då behöver jag ju inte en dator med dual core och 2gb i ram, eller 256mb i separat grafikminne... och det är väl ungefär så tillverkarna tänker också gissar jag...

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Men, jag sitter med min tolvtummare på bussen, när jag kommer hem "Dockar" jag in den till externt tangentbord och mus, samt en 20" tft med upplösningen 1600*1050, då kan jag utan problem använda photoshop och videoredigera "rent uppplösningsmässigt" men prestandan blir lidande, jag vet många i min situation som inte vill ha mer än en dator. Jag skulle inte klaga om jag haft snabbare kompnenter som gjort dessa arbetsuppgifter lättare, men finns det någon 12" som klarar det!?

Visa signatur

Stolt switcher!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Jag skuller tycka det vore synnerligen märkligt om inte Apple släppte en x86 variant på PowerBook 12". Mac Mini har dessutom kommit med Core Duo, så värmeproblem, jag vet inte, det lär väl uppdagas i och med att de kommer ut till kund.

orskaen är att Apple spenderar oerhört mycket tid och resurser för att designa sina produkter så att man kan få ut det bästa...

Visa signatur

Emmy Rossum Is The Goddess Of Music

Permalänk
Medlem

13" med core duo från apple skulle sälja så sjukt mycket.

Permalänk
Medlem

LG kommer ju med en 12" som har externt grafikkort.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=566086

Nu när bärbara datorer verkligen har tagit fart så borde det komma fler tillverkare som gör sådana datorer.

Permalänk
Medlem

FSC kommer med en 12" med Core Duo. Komplett får tydligen in den den 1/4.

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=317907

Tyvärr har den intellgrafik men, men...

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavs
Hakkenarsk: Apple kommer nog släppa en MB pro 12" med core duo fast inte före dom släpper deras 17" har för mig att jag läst det någostans. Sen kommer ju antagligen nya iBook på deras 30årsdag, då med 13,3" widescreenskärm och single core.

Det är ett rykte jag hittills inte sett. Känns som att de satsar hårdare på 12". Hur mycket har de sålt av deras 17" egentligen? Men, den som väntar får se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Azur
orskaen är att Apple spenderar oerhört mycket tid och resurser för att designa sina produkter så att man kan få ut det bästa...

Ursäkta, men det där fattade jag inte ett smack av. Speciellt inte eftersom du quotade mig.

Permalänk
Medlem

Om detta är sant så köper jag den dyra varianten direkt:

/henrik

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Citat:

fuck mac.. vad e de dom designar egentligen... en vit otymplig fyrkantig låda.. de e inte snyggt? det enda som är snyggt med macarna e de lysande äpplet, men atgt köpa en 12tumsmac med sämre specifikationer större mått och mer vikt är skit ska de va 12, tum ska de va litet och smidigt inte en 10 tons vit tegelsten

12'pc for life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtihenke
Om detta är sant så köper jag den dyra varianten direkt:

http://xoomer.virgilio.it/alexsz/macbook-.jpg

/henrik

Håller med till fullo, sitter som på nålar och väntar på ett officiellt uttalande. x1300 grafik på 64 eller 128 mb dedikerat grafikminne och jag byter till enbart mac direkt.

http://xoomer.virgilio.it/alexsz/

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Är det till veckan dom ska ha expo/keynote/30-årskalas?

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavs
Är det till veckan dom ska ha expo/keynote/30-årskalas?

Jo, Apple fyller 30 år på lördag.
Blir nog ingen fest på lördag dock, men nästa vecka...

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kroken20006
fuck mac.. vad e de dom designar egentligen... en vit otymplig fyrkantig låda.. de e inte snyggt? det enda som är snyggt med macarna e de lysande äpplet, men atgt köpa en 12tumsmac med sämre specifikationer större mått och mer vikt är skit ska de va 12, tum ska de va litet och smidigt inte en 10 tons vit tegelsten

12'pc for life

tjaa... vet du vad design är? design är inte bara utseende (inte i dethär fallet, även om jag personligen inte tycker att det finns ngn snyggare dator än en mac).

den delen apple satsar på inom designen är att de vill ha en stilren dator där alla sakerna inuti har exakt så mycket plats som de behöver.... en orsak till att apple kan sälja sina 12"-laptops för mycket mindre än konkurenterna är för att apple inte behöver ta in allt det absolut minsta i sina laptops för det finns redan plats för de lite större(och billigare) sakerna /detta är egna spekulationer som jag tycker låter ganska rimliga).

i de datorerna som innehåller PowerPC CPUs, de procesorerna utveklar mycket mer värme än många andra procesorer i samma klass men jag har inte hör talas om ngns iBook/powerbook har blivit så varm att den har "fått värmeslag".

Visa signatur

Emmy Rossum Is The Goddess Of Music

Permalänk
Citat:

12'pc for life

http://www.apple.com/macbookpro/

Läs på lite innan du uttalar dig, och sen så visualiserar du den i 12".

Måste vara trist att vara så rädd för något man aldrig använt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
http://www.apple.com/macbookpro/

Läs på lite innan du uttalar dig, och sen så visualiserar du den i 12".

Måste vara trist att vara så rädd för något man aldrig använt.

jag har goda erfarenheter av både mac och pc, jag uttrycker vad jag tycker och tycker inte att alla ska tycka som jag.. vill bara göra folk uppmärksamma folk på att det finns alternativ till macen. sen att jag inte gillar 12'macen ( specieller ibooken) är något som jag fick svårt att hålla inne med, jag ber om ursäkt om du kände dig träffad.

Citat:

tjaa... vet du vad design är? design är inte bara utseende (inte i dethär fallet, även om jag personligen inte tycker att det finns ngn snyggare dator än en mac).

den delen apple satsar på inom designen är att de vill ha en stilren dator där alla sakerna inuti har exakt så mycket plats som de behöver.... en orsak till att apple kan sälja sina 12"-laptops för mycket mindre än konkurenterna är för att apple inte behöver ta in allt det absolut minsta i sina laptops för det finns redan plats för de lite större(och billigare) sakerna /detta är egna spekulationer som jag tycker låter ganska rimliga).

i de datorerna som innehåller PowerPC CPUs, de procesorerna utveklar mycket mer värme än många andra procesorer i samma klass men jag har inte hör talas om ngns iBook/powerbook har blivit så varm att den har "fått värmeslag".

jo jag vet att design är mer än utseende och kan hålla med om att mac har stilrena datorer om man är något osäker på datorer, vill ha det lätt för sig och beställa en dator som man sedan kan pilla med utan problem.

det GÅR att få en stilren pc med där alla program som behövs tar lite utrymme och man får den prestanda man behöver. jag tycker att du drar alla över en kant i din "tes", jag kan dra alla mac 12 tum över en kant då det finns ibook och powerbook med och utan extra utrustning då de ändå rör sig om få modeller. det finns dock flera tusentals olika 12's pc datorer för olika användare

en orsak till att apple kan sälja sina 12"-laptops för mycket mindre än konkurenterna är för att apple inte behöver ta in allt det absolut minsta i sina laptops för det finns redan plats för de lite större(och billigare) sakerna... SANT mac är prisvärda för de som gillar mac, jag uttrycker mina känslor och erfarenheter av i/power-book'

Sätter man en likvärdig processor till mac12' i en pc så blir den inte varm heller det finns där även 1000tals olika pc varianter men det finns de som e likvärdiga och även bättre

jag förespråkar pc eftersom man kan få bättre prestanda, mer slimmad design och användarvänligare programvara.. jag har lagt ner en halv dag på min dator och fått dne precis som jag vill, jag har en bättre processor, bättre hddutrymme, mer ram, mer slimmad och mer användarvänligt (för mig).

slutsats:
jag klagar på macarna i mina ögon, säger inte att alla ska tycka som jag jag vill bara uttrycka vad jag känner i ett forum där alla sitter och nickar i takt och dregglar mac.

skulle rekomendera en mac om någon skulle vilja ha en bra dator som man fort kommer in i utan större krångel, men i så fall minst en powerbook.

jag gillar pc eftersom man kan få mycket bättre mindre och användaranpassade datorer om man ägnar lite tid i början för att installera radera ställa in och ändra sin dator som man vill ha den för den tiden får man igen senare.

det enda jag saknar e de lysande äpplet men funtar på att modda ett lysande windowsfönster på locket till min älskling, undra om de e svårt, någon som gjort något liknande?

//Krokmothafuc'a

Permalänk
Citat:

[B]jag har goda erfarenheter av både mac och pc, jag uttrycker vad jag tycker och tycker inte att alla ska tycka som jag.. vill bara göra folk uppmärksamma folk på att det finns alternativ till macen. sen att jag inte gillar 12'macen ( specieller ibooken) är något som jag fick svårt att hålla inne med, jag ber om ursäkt om du kände dig träffad.

Jag känner mig inte det minsta träffad. Troll har sällan den egenskapen att det blir resultatet. Att du skrev som en kratta i ditt första inlägg och kommer med absolut nada vettig information i inlägget gör det ju knappast bättre. Du vill uppmärksamma folk att det finns ett alternativ till Mac? Ja, för Mac är ju *så* dominerande att man bara måste basunera ut att det finns annat... Du gillar inte iBooken, varför? För att den är vit? Och det var ju det du vände dig emot i ditt första... Eh, inlägg. Nu är ju MacBook Pro varken vit eller tjock.

Citat:

jo jag vet att design är mer än utseende och kan hålla med om att mac har stilrena datorer om man är något osäker på datorer, vill ha det lätt för sig och beställa en dator som man sedan kan pilla med utan problem.

det GÅR att få en stilren pc med där alla program som behövs tar lite utrymme och man får den prestanda man behöver. jag tycker att du drar alla över en kant i din "tes", jag kan dra alla mac 12 tum över en kant då det finns ibook och powerbook med och utan extra utrustning då de ändå rör sig om få modeller. det finns dock flera tusentals olika 12's pc datorer för olika användare

en orsak till att apple kan sälja sina 12"-laptops för mycket mindre än konkurenterna är för att apple inte behöver ta in allt det absolut minsta i sina laptops för det finns redan plats för de lite större(och billigare) sakerna... SANT mac är prisvärda för de som gillar mac, jag uttrycker mina känslor och erfarenheter av i/power-book'

Sätter man en likvärdig processor till mac12' i en pc så blir den inte varm heller det finns där även 1000tals olika pc varianter men det finns de som e likvärdiga och även bättre

jag förespråkar pc eftersom man kan få bättre prestanda, mer slimmad design och användarvänligare programvara.. jag har lagt ner en halv dag på min dator och fått dne precis som jag vill, jag har en bättre processor, bättre hddutrymme, mer ram, mer slimmad och mer användarvänligt (för mig).

slutsats:
jag klagar på macarna i mina ögon, säger inte att alla ska tycka som jag jag vill bara uttrycka vad jag känner i ett forum där alla sitter och nickar i takt och dregglar mac.

skulle rekomendera en mac om någon skulle vilja ha en bra dator som man fort kommer in i utan större krångel, men i så fall minst en powerbook.

jag gillar pc eftersom man kan få mycket bättre mindre och användaranpassade datorer om man ägnar lite tid i början för att installera radera ställa in och ändra sin dator som man vill ha den för den tiden får man igen senare.

det enda jag saknar e de lysande äpplet men funtar på att modda ett lysande windowsfönster på locket till min älskling, undra om de e svårt, någon som gjort något liknande?

//Krokmothafuc'a [/B]

Var ni överhuvudtaget får tanken att Mac är billigare än PC ifrån har jag inte den blekaste aning om.

Kan man få "användarvänligare" programvara till PC? Det var som fan, som vadå? Officepaketet? Photoshop? Nej, du, jag betvivlar starkt på att du har någon egentlig erfarenhet från OSX. Du har säkert testat det någon gång, men inte fattat hur det funkar, och nu sitter du och tjurar för att några få användare på detta forum faktiskt gör det.

Att du har Macar i dina ögon, ja, vad ska man säga, uppsök läkare, inte ens jag skulle vilja ha det. Du måste ha surfat fel, det här knappast ett forum där "alla" sitter och "dreglar Mac", tvärtom, om du tar dig lite tid och läser runt lite så ska du se att de flesta sitter med PC här och är nöjda med det.

Man måste inte gilla Mac, OSX eller Apples produkter i övrigt. Men folk som sitter och dravlar (vare sig det är åt det ena eller andra hållet) är bara patetiska. Kom med lite väl underbyggda argument istället, *varför* är Windows bättre än OSX, etc. Jag menar, du har ju goda erfarenheter från båda, så det borde ju inte vara några problem för dig att lista upp för och emot snabbt.

Jag gillar Mac för jag behöver inte radera någonting när en ny Mac ramlar ner på mitt bord. Jag bara kopplar in den via firewire till min gamla Mac och *vips* så är den nya Macen inställd och klar, med programvara och allt, bara tuta och köra, mailen funkar pang-bom. Usch vad krångligt, jag måste vara hjärntvättad.

Ja, snälla, modda din lilla älskling så får vi se hur fint du kan designa. Det blir nog jättefint.