PHP-skript exekveras i IE - men inte i FF?

Permalänk
Medlem

PHP-skript exekveras i IE - men inte i FF?

Har en liten webserver i källaren som bygger på Ubuntu, utbyggt med Apache 2, PHP5, MySQL osv. Utöver detta kör jag även de php-baserade "programmen" TorrentFlux och PhpMyAdmin. Mitt problem är att om jag försöker gå in i mappen för t ex TorrentFlux på http://serverns.lan.ip/torrentflux i Firefox så blir jag tillfrågad om jag vill ladda ner PHP-filen sidan bygger på, något jag inte blev tidigare? Till på köpet fungerar det i IE..

Verkar väl iofs ha med webläsarinställningar att göra, men det är ju PHP också, så jag tog beslutet att lägga den här. Om någon moderator tycker annorlunda så flytta på..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat ändra så att den skickas som något annat än "text/html" ?

Permalänk
Medlem

Jag är inte så hemma på det här, hur menar du? Att jag skulle ha ändrat något i PHP-filen/erna?

Det är jag ganska säker på att jag inte har, och det funkar ju i IE.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Om du väljer att spara filen, får du då hem hela PHP-innehållet eller får du sidan som PHP genererade?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Om du väljer att spara filen, får du då hem hela PHP-innehållet eller får du sidan som PHP genererade?

Jag får hem själva PHP-filen, med alla skript och grejer. Dvs samma fil som jag editerar om jag vill ändra något.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Testa att längst upp i filen lägga till följande kod:

header("Content-type: text/html; charset=utf-8");

Byt ut utf-8 mot det charset du använder, t.ex. ISO-8859-1.

Någon skillnad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag ingen som helst koll på det här att skriva PHP, jag bara använder program som andra skrivit ihop (i det här fallet TorrentFlux). Hur vet jag vilket charset TorrentFlux använder?

Om någon orkar så kan ni surfa in på http://newtoasted.no-ip.org/apache2-default/html och se hur det går för er. Fungerar det hos någon annan med FF så är det något fel med min webläsare bara.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Tyvärr har jag ingen som helst koll på det här att skriva PHP, jag bara använder program som andra skrivit ihop (i det här fallet TorrentFlux). Hur vet jag vilket charset TorrentFlux använder?

Om någon orkar så kan ni surfa in på http://newtoasted.no-ip.org/apache2-default/html och se hur det går för er. Fungerar det hos någon annan med FF så är det något fel med min webläsare bara.

Funkar för mig. Kommer till TorrentFlux-inloggningen

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Då är det väl något som jag råkat ändra i min Firefox-läsare då, ska ta itu med det när jag orkar, tills vidare får IE duga

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Den sidan har charset UTF-8.
I Firefox högerklickar du på sidan och väljer "View Page Info" (eller vad det heter på det språk som du har din webbläsare inställd på). Då kommer det upp en liten fin ruta med mycket info om sidan du är inne på för tillfället, på den första tabben finns det en rad där det står något i stil med:
Encoding: xxxxx
Där xxxxx kan vara t.ex. UTF-8, ISO-8859-1 eller något annat charset.

Jag kunde också se sidan i Firefox precis som NemroD, väldigt mysko att du inte kan, väldigt mysko.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite dumt att dra upp min gamla tråd kanske, men jag vill bara meddela att det löste sig på ett lika skumt sätt som det kom:

Jag hade med mig (huvud)datorn till en polare för att lana lite, och kom på att jag skulle kolla en grej med TorrentFlux på min server, och tänkte inte på att den inte fungerade i FF utan gick in på min DynDNS-adress och tro det eller ej - då exekverades skriptet! Nu fungerar det även hemifrån, dvs med den interna IP:n istället för DynDNS-namnet.

Mycket konstigt, men det funkar ju nu

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G