Permalänk
Medlem

Mysko med mitt internet [Telia]

I Augusti i fjol böt jag internet, från Telia 8mbit till BBB 8mbit. För en vecka sedan böt jag tillbaka till Telia, denna gången 24Mbit, Mitt BBB hade krånglat sönder, internet startade om hela tiden, 1 gång i timmen, dom vägrade kolla upp vad det var, fick endast nytt modem etc.

Nu med Telia igen, har jag ett _välldigt_ lustigt fel, När jag sitter i webbläsarna (spelar ingen roll, IE som FireFox, samma sak). Det går otroligt segt. Det är SOM OM internet dör ibland, för det blir bara "ansluter". Och sedan kommer Sidan kan inte visas (då de gäller IE), Och när det gäller FireFox kommer rutan "kunde inte ansluta..."..

Jag kollade upp de här, när detta väl händer, så kollade jag genom Steam, om jag pingade, Visst gjorde jag det, 10-20 i ping stabilt. Msn flyter på osv..

Men webbläsarna vägrar fungera som vanligt. Detta är på alla 3 datorer i hemmet.

Min utrusning: ZyXEL modem och en Netgear router.

Internet är ju stabilt i sig, men webbläsarna funkar ju inte, så "egentligen" bör det väll inte vara nått fel på min utrusning.. eller?

Jag hoppas på att nån här kan ge mig tips på vad som kan vara fel? =/

// Behov av hjälp!

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

När du får dessa problem i IE och FF, har du samma problem i utforskaren då också? att det går segt?

För isf låter det som om det skulle kunna vara ditt antivirusprogram som spökar.

Permalänk
Medlem

Det kan möjligtvis inte vara DNS:erna som spökar? Steam och diverse program använder ju IP-nummer att ansluta till servrar och liknande, men webbläsare och dylik som läser av www adresser kan ju inte det pga DNS:en, vilket är DNS:ernas uppgift att översätta.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Något Anti-Virus program har jag inte, inte brandvägg heller, fast jag märkte att Steam flippade ur en gång snabbt som attan, fast msn fortfarande levde.

Om det är DNS-Servrarna då. Hur fixar man detta tro? Måste jag köpa ny router? =/

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"

Permalänk

Re: Mysko med mitt internet [Telia]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyme
I Augusti i fjol böt jag internet, från Telia 8mbit till BBB 8mbit. För en vecka sedan böt jag tillbaka till Telia, denna gången 24Mbit, Mitt BBB hade krånglat sönder, internet startade om hela tiden, 1 gång i timmen, dom vägrade kolla upp vad det var, fick endast nytt modem etc.

Nu med Telia igen, har jag ett _välldigt_ lustigt fel, När jag sitter i webbläsarna (spelar ingen roll, IE som FireFox, samma sak). Det går otroligt segt. Det är SOM OM internet dör ibland, för det blir bara "ansluter". Och sedan kommer Sidan kan inte visas (då de gäller IE), Och när det gäller FireFox kommer rutan "kunde inte ansluta..."..

Jag kollade upp de här, när detta väl händer, så kollade jag genom Steam, om jag pingade, Visst gjorde jag det, 10-20 i ping stabilt. Msn flyter på osv..

Men webbläsarna vägrar fungera som vanligt. Detta är på alla 3 datorer i hemmet.

Min utrusning: ZyXEL modem och en Netgear router.

Internet är ju stabilt i sig, men webbläsarna funkar ju inte, så "egentligen" bör det väll inte vara nått fel på min utrusning.. eller?

Jag hoppas på att nån här kan ge mig tips på vad som kan vara fel? =/

// Behov av hjälp!

Eftersom du har samma problem på alla 3 datorer kan vi nog utesluta dessa. Jag skulle gissa på din router, testa att bara köra en dator kopplad till modemet och se hur det funkar då.

Permalänk
Medlem

Det går inte, då lyser LAN-Lapan oranget och får ingen kontakt.

Dock prövade jag stänga av min morsas killes dator, Nu har det funkat prima i 15-20 minuter, Så kanske är problemet löst, Man vet om att snubben sitter med hur mycket virus och spywares som helst =/ Tack för hjälpen iaf. Får bli ny router om det upprepas

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"

Permalänk
Medlem
Citat:

Dock prövade jag stänga av min morsas killes dator, Nu har det funkat prima i 15-20 minuter, Så kanske är problemet löst, Man vet om att snubben sitter med hur mycket virus och spywares som helst

Och själv sitter du på en dator utan varken antivirus-prog eller brandvägg?!!

Kanske vore läge att fixa det

Permalänk
Medlem

Har haft det ^^, många gånger, fy attans vad de slöar ner CPU;n ^^,

Hans dator har stått av sen mitt förra inlägg, jag upplever inget krångel nu

Min dator är fri från skit, det märker jag, aldrig problem med den, konstigt nog

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"

Permalänk
Citat:

Det går inte, då lyser LAN-Lapan oranget och får ingen kontakt.

Dock prövade jag stänga av min morsas killes dator, Nu har det funkat prima i 15-20 minuter, Så kanske är problemet löst, Man vet om att snubben sitter med hur mycket virus och spywares som helst =/ Tack för hjälpen iaf. Får bli ny router om det upprepas

Har sin förklaring i att routerns MAC är låst till Telias DHCP, därför får fu ingen ny IP till datorns MAC om du inte väntar tills leasetiden gått ut, dvs 20 minuter. Alltså, har du routern ikopplad måste du vänta 20 minuter efter du kopplat bort den innan datorn du kopplar till modemet kan få IP (om du inte kör en release manuellt på routern då du slipper vänta).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degeneration
Har sin förklaring i att routerns MAC är låst till Telias DHCP, därför får fu ingen ny IP till datorns MAC om du inte väntar tills leasetiden gått ut, dvs 20 minuter. Alltså, har du routern ikopplad måste du vänta 20 minuter efter du kopplat bort den innan datorn du kopplar till modemet kan få IP (om du inte kör en release manuellt på routern då du slipper vänta).

Okej då har man lärt sig något nytt, tack för de

Men som sagt så ordnade det sig med att stänga av morsans killes "Spyware-Dator"

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"