Permalänk

Laptop-batterier - Laddning/Urladdning

Hur är det nu med Li-Onbatterier till bärbara? Kan man verkligen ladda den lite hursomhelst utan att behöva oroa sig för att det kommer minska på livslängden mer än nödvändigt genom att man inte urladdar batteriet varje gång man ska ladda igen?

Jag menar - batteriet har väl "cykler"? Och den vet väl inte hur många fulla cykler som går om man laddar lite hursomhelst - dvs varje gång man trycker in strömsladden i datorn och batteriet laddas automatiskt?

Jag behöver ett konkret och faktabaserat svar - har hört så mycket olika nämligen då jag sökt här.

Permalänk
Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Hedersmedlem

Generellt så kan man ladda den lite som man vill ja, man behöver inte laddar ur batteriet hela tiden. Batteriet håller ett visst antal laddningar så ju färre gånger du laddar batteriet ju bättre. Främst för att batterimätare och sånt ska stämma bör man nån gång i månaden ladda upp batteriet fullt sen tömma det totalt sen ladda upp det fullt.

En bärbar dator är ju ändå en bärbar dator så överdriv inte strömadapter användandet, man kan kosta på sig att köra den på batteridrift ibland. Men säg att du ändå kör mestadels på strömadaptern när du är hemma men ändå laddar ur batteriet några gånger i veckan så räcker det ändå i alla fall 1½-2 år. Beroende på dator så kan du köpa ett nytt batteri på ebay inkl. frakt för en 500-600kr.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

när du säger att man ska ladda ur batteriet några gånger.. menar du att man ska köra tills den dör helt och hållet? eller precis på gränsen?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

När datorn stängs av automatiskt är det med standardinställningarna ett par procent kvar av energin i batteriet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Generellt så kan man ladda den lite som man vill ja, man behöver inte laddar ur batteriet hela tiden. Batteriet håller ett visst antal laddningar så ju färre gånger du laddar batteriet ju bättre. Främst för att batterimätare och sånt ska stämma bör man nån gång i månaden ladda upp batteriet fullt sen tömma det totalt sen ladda upp det fullt.

En bärbar dator är ju ändå en bärbar dator så överdriv inte strömadapter användandet, man kan kosta på sig att köra den på batteridrift ibland. Men säg att du ändå kör mestadels på strömadaptern när du är hemma men ändå laddar ur batteriet några gånger i veckan så räcker det ändå i alla fall 1½-2 år. Beroende på dator så kan du köpa ett nytt batteri på ebay inkl. frakt för en 500-600kr.

Att köra en sån full cykel på Li-Ion batterier är direkt skadligt för den, ett sådant batteri ska INTE laddas ur helt och hållet!

Finns hur många trådar som helst i ämnet o i nästan alla har det till slut kommit framtill att Li-Ionbatterie inte skadas nämnvärt av att sitta i datorn vid användande av nätström.

edit:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det inte är skadligt. Av ren lathet stänger jag aldrig av datorn utan sätter den i väntläge istället

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt apple ska man ladda ur batteriet helt med jämna mellanrum så att det kalibreras. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Enligt apple ska man ladda ur batteriet helt med jämna mellanrum så att det kalibreras. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284

konstigt, på alla andra ställen jag har sett står det att en full cykel är skadlig för batteriet.

Permalänk
Medlem

De har väl alla skydd för att de inte ska laddas ur helt?

Sen har jag också läst att man trotts det inte bör göra till vana att köra slut det så mycket man kan men att det inte är så katastrofalt dåligt som det hade varigt om det inte funnits något skydd mot det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
De har väl alla skydd för att de inte ska laddas ur helt?

Sen har jag också läst att man trotts det inte bör göra till vana att köra slut det så mycket man kan men att det inte är så katastrofalt dåligt som det hade varigt om det inte funnits något skydd mot det.

Det finns skydd i form av två varningssystem, varav den ena slänger upp en liten varningsruta vid x procent kvar och där den andra helt sonika stänger av datorn vid x-y procent kvar. Men dessa kan man själv ställa in, så en riktig full cykel kommer batteriet nästan aldrig få uppleava, såvida man inte stänger av dessa eller sätter riktigt låga värden på dem...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det finns skydd i form av två varningssystem, varav den ena slänger upp en liten varningsruta vid x procent kvar och där den andra helt sonika stänger av datorn vid x-y procent kvar. Men dessa kan man själv ställa in, så en riktig full cykel kommer batteriet nästan aldrig få uppleava, såvida man inte stänger av dessa eller sätter riktigt låga värden på dem...

Det finns även skyddselektronik inuti batteripaketet som är anpassat till det antal celler som batteriet består av, och som stänger av strömmen när batteriet börjar bli tomt (förutom att skydda mot överladdning).

Cellerna självurladdas även lite. Att ha batteriet urkopplat en längre tid när det är helt urladdat är inte att rekommendera.

Ingen fara som du säger innan att ha batteriet i hela tiden. Tycker det låter dumt att köra en hel laddningscykel i onödan när det sliter på batteriet.

Permalänk
Medlem

idag står det såhär på min dell 6400:

"Your battery has experienced a permanent failure and needs to be replaced."

och när jag drar ut strömkabeln så dör datorn även fast batteriet är fulladdat, är mitt batteri kaputt?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

tunari:Troligtvis, ja.

Li-ION har väldigt låg självurladdning, om de ej används mår de bäst av att förvaras i plastpåse i kylskåp vid ca 40% kapacitet.

Det kan vara så att värmen i laptopen är en avgörande faktor om huruvida ditt batteri håller lång eller kort tid. Värme är ett batteris värsta fiende.

Över 60 grader C är direkt skadligt.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Hur funkar det då i en Macbook... som ju ligger på 70+ grader vid normal användning?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Troligtvis är batteriet svalare, processortemperaturen är rätt lokal och batteriet ligger i botten.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Avstängd

Fick tips att lägga batteriet i påse och i frysen under ett dygn om den krånglar, fast det gäller bara gamla batterier.

Den blir då helt urladdat och bör ej laddas i laptopen efteråt utan med någon batteriladdare, det stämde väldigt bra för min batteri.
Batteriet hade drift tid på ca 2.5h men tyvärr blev den bara sämre och sämre med tiden, till slut klarade den driva i max 30min.
Efter tricket så fick jag tillbaka 1.5h, men den gick sämre allt snabbare och sist klara den knappt boota datorn... andra gången i frysen så vad den död.

Och låt inte snålheten bedra vid köp av batteri, jag har en Compaq Evo N160 P3 1000MHz och det finns inga batterier till den under 1800kr... lite dyrt tyckte jag och köpte en annan Compaq batteri från kominn.se för 300kr helt oanvänd, värdena stämde och batteriet var samma storlek men kontakterna var olika.
Så jag sprätta upp batterierna för att byta ut cellerna, allt färdigt och så trycker jag in den i datorn och det som inte får hända händer på ett par sec, kortslutning och batteriet blir varm nog för att smälta en grop i datorn stor som en tumme :(... batteriet var helt tomt när jag mätte den.

Dock så visade det sig efter lite mätningar och tester att om batteriet har för låg volt så stängs den av och då är laddning det ända man kan göra.. men jag hade lyckats skifta på 2 ledningar

Hur som helst så överlevde datorn och batteriet otroligt nog, fast den vågar jag inte koppla in igen

Så ni som inte hittar nytt batteri så kan man faktist köpa en "energistation" på 12V 7A på LIDL för 199kr och en 12->15-16-17-18...24 eller något sånt för billig peng från zebramedia, tror det var 200kr.

Drift tiden med dom är ca:6h

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

jag har sagt det förr och säger det igen, man ska INTE syssla med att fixa med batterierna sjlv. Även om du lyckas och det funkar i början så kan en sån härdsmälta komma när du inte är hemma eller p natten.

Och då känns det jävligt drygt att ha snlat in på en sån sak som batteri. Den som köper laptop måste komma ighåg att det kommer kosta pengar att byta batterier om x år, batterier är ju när allt okmmer kring _förbrukningsvaror_, de SKA förbrukas.

Ps, stavningen är kuk, har skrivit tenta sen 9 så trött i hjärnan...

Permalänk

Så här skrev jag i en tidigare tråd i den 'eviga' batterifrågan:
"Jag har alltid batteriet i datorn; jag har köpt en notebook för att kunna vara fri och kunna förflytta mig och använda den var jag har lust, inne och ute. Jag har ett 12-cells batteri, som ger mig 4-6 timmars körning och som laddas upp på 3 - 3½ timmar. Om batteriets livslängd sedan minskar med några månader får man väl stå ut med det. Kostar jag på mig en dator för 10-20 tusingar klarar jag väl av eventuellt förnyande av 'förbrukningsdetaljer'."

Så skrev jag och jag instämmer helt i CSM's inlägg. Jag blir förskräckt, när jag läser klanta----t Bombers dokumentation av sin totala okunnighet.

Har ni inte råd att köpa ett nytt passande batteri så kör datorn nätansluten till dess kassan fyllts på! Bättre råd kan man inte ge.

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
jag har sagt det förr och säger det igen, man ska INTE syssla med att fixa med batterierna sjlv. Även om du lyckas och det funkar i början så kan en sån härdsmälta komma när du inte är hemma eller p natten.

Och då känns det jävligt drygt att ha snlat in på en sån sak som batteri. Den som köper laptop måste komma ighåg att det kommer kosta pengar att byta batterier om x år, batterier är ju när allt okmmer kring _förbrukningsvaror_, de SKA förbrukas.

Ps, stavningen är kuk, har skrivit tenta sen 9 så trött i hjärnan...

Har bytt celler för och det har alltid fungerat bra... men frys och sådan tricks är ingen ide

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp man förlorar mest kapacitet om batteriet förvaras (dvs inte ska användas) om det är 100% laddat och varmt.
Bäst är ca 40% och nära noll (jag tänker iaf hålla mig på plussidan om nollstrecket).
Kan sägas att jag hade ett 9-cell batteri till min dell latitude d810 liggandes i kylskåp med dubbla plastpåsar och en silicagelpåse inne vid batteriet i ett halvår. Det var ca 35% laddning kvar i det när jag tog fram det. Dvs man kan ta några procent mer än 40% så det inte sjunker så mycket under det sen under lång tid.
Vid sådan här lagring ska batteriet bara förlora några procent per år i kapacitet. Dealen med dell gjorde det extra batteriet väldigt billigt, bättre att lagra det än att köpa nytt för bra mycket dyrare om några år, trots att batterier räknas som färskvara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tunari
idag står det såhär på min dell 6400:

"Your battery has experienced a permanent failure and needs to be replaced."

och när jag drar ut strömkabeln så dör datorn även fast batteriet är fulladdat, är mitt batteri kaputt?

Det är väl ett års garanti på batterier? 6400 är ju så ny så du måste ha garanti på batteriet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jaaa jag ringde dom igår och fick ett nytt batteri idag

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agh39
http://www.theinquirer.net/?article=32550

Exploderande laptop.

Hehe, The Dell From HELL... bokstavlingen

Hm, var det inte någon extrem spel dator som säljer i få antal med flames? detta måste vara deras laptop version... med 3D flames

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att det bästa för batterierna är att laddas vid 40% men att man nån gång ibland (läs sällan) skall urladda det fullt för kalibrering?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

The INQUIRER Guide to Exploding Batteries
http://www.theinquirer.net/?article=14417

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agh39
The INQUIRER Guide to Exploding Batteries
http://www.theinquirer.net/?article=14417

Tackar för den, var lite underhållande och intressant

Citat:

So, the main thing it brings to the table is lack of violent explosions, but how does it perform? After, all, a concrete block will not blow up, but does not power your laptop very well. Valence says that at launch, its Saphion based 18650 cell is good for about 1750 mAh and expects it to be 2000 mAh by early 2005.

Har ingen koll på batterier, men dog de där batterierna som de pratar om?
Borde ju vara hyffsade idag.

Permalänk
Medlem

Nä, de är inte lanserade ännu pga. låg kapacitet.
Säkrare men dyrare och mindre kapacitet= svårsålda

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+