Permalänk
Medlem

åskskydd

visste inte riktigt vart jag skulle posta den här tråden så jag valde tillbehörsdelen.

har hört vissa säga att åskskydd för elektronik är meningslösa och att de ej fungerar. andra säger att det visst fungerar. någon med kunskaper i ämnet som kan säga om det är lönt att köpa åskskydd för elektronik?

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem

Skadar ju aldrig, hellre lägga 50-100 spänn på något som kan hjälpa än inget alls. Inget åskskydd klarar dock ett direkt nedslag eller i närheten. Jag kör åskskydd på alla mina apparater hemma och förhoppningsvis har jag inte slängt några pengar i sjön.

Permalänk
Medlem

Ok. Men eftersom jag bor i tätort så kan det väl egentligen inte slå ner i närheten då alla kablar är nergrävda -om jag har förstått det rätt. det kan väl slå ner i en station i närheten men då fördelas ju överspänningen.

du har så rätt, det är inga pengar att tala om. fungerar det så är det ju kanon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad den ska skydda mot.
Finns inget åskskydd på jorden som klarar ett blixtnedslag. Däremot kan ju ett åskskydd skydda mot strömpikar i te.x telefon och nätverkskablage, som kan uppstå när det blixtrar runt knuten.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Många ställen som säljer "åskskydd" är tyvärr vilseledande och saknar kunskap i detta.
För att det ska vara överhuvudet taget lönt eller effektivt nog så krävs det att man skyddar sig i 3 steg.
Första steget börjar där spänningen går in i huset, alltså då typ elskåpet utanför huset; kallas för grovskydd. Andra steget är där faserna fördelas inne i huset. Till sist så måste var och en av apparaterna som ni vill skydda förses med ett "finskydd".

Det man ser i många datorbutiker och affärer är då själva finskyddet, vilket inte hjälper ett skvatt om man inte gör som jag beskrev här tidigare.

Sen måste inte blixten slå ner rakt in i huset eller i centralen utanför för att apparaterna där hemma ska påverkas, det räcker faktiskt att det slår ner i marken en bit bort.

Permalänk
Medlem

Japp, så bor du i ett hyffsat nytt hus som har jordade stickkontakter så är chanserna rätt goda att det finns vettigt skydd installerade i elskåpet där ni tar in strömmen också.

Permalänk
Medlem

Plus att jag antar att alla nätdelar i våra datorer har någon form av skydd inbyggt? Då är vi uppe i tre oberoende skydd som ska lösa ut innan det händer något tråkigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är att skydden inte är tillräckligt snabba. Skadan är oftast redan skedd när skyddet löser ut några ns senare...

Permalänk

Dell skickade med någon grendosa med inbyggt åskskydd som försäkrar allting man kopplar upp ( med en gräns på 50tusen dollar typ ), ni menar alltså att dessa inte heller hjälper om en blixt skulle slå ner i huset?
Hur vågar Dell då skicka med såna här då de själva fölorar på det, är det inte bättre att de rekommenderar kunderna att dra ur sakerna direkt istället för att få kunderna att tro att de är skyddade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpeedFreek
Dell skickade med någon grendosa med inbyggt åskskydd som försäkrar allting man kopplar upp ( med en gräns på 50tusen dollar typ ), ni menar alltså att dessa inte heller hjälper om en blixt skulle slå ner i huset?
Hur vågar Dell då skicka med såna här då de själva fölorar på det, är det inte bättre att de rekommenderar kunderna att dra ur sakerna direkt istället för att få kunderna att tro att de är skyddade.

Vi har en kille som åker runt till oss och håller i små prooduktutbildningar varannan månad. Själv åker han runt i världen och besöker våra leverantörer för att hitta nya roligheter. Säger inte var jag jobbar men kan säga att vi har en produktkatalog som är större än gulasidorna.

Han berättade en rätt så rolig grej om just sånna små dosor som t ex Dell ger ut.
De skyddar alltså inte så bra som folk påstår att dem ska göra utan förstärker känslan för kunden genom att ge en generös garanti.
Så tänker man, jaha, men då förlorar dem bara på det själva.
Men då frågar man sig, hur ofta tror ni att kunden råkar ut för ett missöde med åsknedslag? Även om trestegsvarianten som jag berättade om tidigare inte finns i huset så finns det en del andra faktorer som spelar in när ett åsknedslag slår ner.
Alla dessa faktorer plus att åskan faktiskt ska slå ner också. Så om fabrikat A säljer 100 st skydd till Dell med denna garantin så är det bara en bråkdel som lär komma tillbaka.
Sluga businessgubbar får detta att gå ihop och tjänar bra på sina kalkyler.

Zie - Du har rätt, skydden är inte tillräckligt snabba, men det är därför som man installerar grovskyddet utanför och mellanskyddet i fördelaren inomhus utöver finskyddet som kan vara inbyggt i grendosan.

VictorG - Överspänningsskyddet i våra nätdelar, gamla som nya har inte en suck mot en åska.

Har ni sett skadan som ESD kan åstakomma på en krets? Tittar man riktigt nära (typ mikroskop ) så ser det ut som om marken har öppnats av ett skalv. Vi snackar om en blixt som är under millimetern.
Tänk då en åskblixt...det ska mycket till för att stoppa/avleda en sådan mängd energi.

Har man RIKTIG otur och åskan slår ner väldigt nära så finns ju alltid risken för EMP också.

Permalänk
Medlem

Lyrisius (och ni andra), tack för era svar. tror jag struntar i att skaffa ett skydd. känns som om det är bortkastade pengar, även om det bara handlar om hundralappar.

Visa signatur