Permalänk
Medlem

Behöver lite råd från folket..

Nämen hallå där..

Jo, det är så att jag hade tänkt köpa en ny dator lagom tills Conroe. Just nu verkar det vara kalabalik vad det gäller conroe, moderkort havererar, ont om tillgångar och så vidare.

Jag behöver lite hjälp med att välja ut delar som är prisvärda, för att lägga runt 15.000 på en burk tycker jag visserligen är mycket pengar, men det är väl vad man får räkna med. Det jag vill se till däremot är att få bra saker värda pengarna.

Till att börja med, moderkortet:
Har haft problem med detta, har alltid tänkt att P5W-DH Deluxe verkligen var "moderkortet" för Conroe, vilket det egentligen verkar vara, tills allt strul började. Aningen dyrt också, men det är väl det värt.
Något jag la märke till är att det går en heatpipe mellan nordbryggan samt el-kretsarna till vänster. Detta gillade jag inte i och med att jag hade tänkt vattenkyla allt med ett 775-paket från asetek. Alltså skulle det bli en del jobb att plocka bort heatpipen. Dessutom har jag läst lite här och där att de flesta i975X-kort är för tighta runt socketen för att få plats med en antarctica, man ska tydligen behöva kapa lite plast isåfall, vilket heller inte känns så där superkul.

Sen såg jag att det fanns något kallat DS3 från Gigabyte också, vilket verkade intressant då det är runt 800 billigare, men ändå ska vara bra tydligen.
En annan fördel är också att detta kort har mindre saker runt socketen, vilket jag tror ska resultera i att man kan få dit antarctican utan problem.
Sen är det en "vanlig" nordbrygga också, till och med med skruvhål verkar det som, alltså slipper jag buntbanden. *vågen*
Ja, just fan.. Det finns ju bara en PCI-Ex x16 plats också, men det bör väl inte vara något problem då jag hade tänkt köpa ett 7900GT, och det lär ju inte vara någon ide att köra det i SLI, eftersom att man troligen klarar sig ett tag på bara ett kort

Så ja, nu har jag gått igenom det jag tänker om de olika moderkorten, någon som har något att lägga till för att underlätta i detta förbannat svåra val.

Sen minne;
Jag läste på AnandTech att Mushkin hade några bra minnen kallade XP2-5300 som jag blev lite sugna på, tack vare det överkomliga priset. Har inte hittat dom i någon svensk butik, men hittade däremot en utländsk sida som bara tar $5 för att skicka minnen till sverige.
Totalt skulle dessa minnen gå på 1800kr med moms, skatt och frakt osv, eller ja, rättare sagt 242 dollar. Tacka fan för den låga dollarkursen

http://www.memory-configurator.com/products/description/2Gb_M...

Är det något att satsa på, eller ska jag försöka med ett par minnen med högre hastighet? Latenserna på dessa minnen var 3-3-3-10 vilket jag tror (?) är bra, då jag inte kan så mycket om minnen.

Processorn tänkte jag mig en E6600, vilket verkar vara det alla ska ha. Får vänta tills tillgången är hyfsad.

Grafikkortet tänkte jag mig ett 7900GT, mer tycker jag inte att jag har råd med. Jag skulle väl kunna klättra upp en tusenlapp, till runt 4000.
Är det värt att vänta på dom där nya ATI-korten som alla talar om?
Har kollat lite bilder på 7900GT, och det verkar som Waterchill-blocket ska passa. (Om det är någon som har ett 7900GT och WaterChill VGA block skrik högt, är bra att veta om det passar eller ej)

Resten tror jag faktiskt att jag har koll på, lite problem med att välja en låda där vattenkylningen får plats. I princip bygger jag min dator utifrån vattenkylningen jag har, vilket kanske egentligen är fel. Men nu verkar det som om det går att lösa bra ändå.

Jaha nehe, känns som jag har skrivit på tok för mycket än vad jag borde ha gjort, vem orkar läsa igenom allt det där egentligen?

Tack så jävla mycket på förhand, uppskattar folks synvinklar på saker och ting!

Permalänk
Medlem

Det är ju svårt att ge ingående råd nu när Allendale/Conroe knappt släppts i retail ännu.Men dom flesta verkar ju skaffa Asus P5W-DH Deluxe och dom senaste revisionerna har ju uppdaterat bios som funkar med Allendale/Conroe.Sen så finns det ju Gigabytes brädor både DS3,DS4,DQ6 verkar ju fungera bra.965 chippet som Gigas (och flera andra) brädor har är ju till för de nya DuoCore's cpu.975 måste ju ändras till annat bios för att fungera.Finns en uppsjö av olika trådar om detta på bla XtremeSystem angående DS3 vs P5W-DH.Detta var kanske ingen hjälp men ska man köpa nu så varför inte det billigaste om man ska byta nu och sen i höst har det ju kommit fler tillverkare av moderkort och då kanske dom mognat lite i både bios och funktion.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Har hört mycket gott om Mushkin XP2-5300 och funderar på att köpa ett par själv.

Säker på att priset står i dollar och inte euro ?

Permalänk
Medlem

Tack för inläggen båda två..
Är lite kluven... vet inte riktigt hur jag ska göra..
Vista är ju på väg, så det lär man väl använda.. Samt att DX10-korten kommer dyka upp. Då kanske det inte är någon ide att fläska på. Kanske är lika bra att nöja sig med en "medelburk" för en 10000 eller något sånt..

chronic^:
Ja, jag är helt säker på det, men av någon jävla anledning så kostar precis samma saker idag $303 istället för $242 vilket det skulle bli sist när jag kollade. Dom verkar ha höjt priserna en aning. Får hålla utkik där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chronic^
Har hört mycket gott om Mushkin XP2-5300 och funderar på att köpa ett par själv.

Säker på att det är dollar priset står i och inte euro ?

Du kan ju välja vilken valuta du vill ha,bara välj Sweden så vips Skr

2200:- Skr med Vat blir det. Sverige tillhör ju EU

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

windows vista suger !!! då kan du glömma allt med pirat att göra

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Re: Behöver lite råd från folket..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slabb^

Är det något att satsa på, eller ska jag försöka med ett par minnen med högre hastighet? Latenserna på dessa minnen var 3-3-3-10 vilket jag tror (?) är bra, då jag inte kan så mycket om minnen.

Kan någon utveckla bäst val av minnen?
Jag har själv beställt Core 2duo E6600 och Asus p5w dh deluxe. Men har forftarande minnen kvar att beställa och tycker de är riktigt svårt att välja.
Minnen jag har tänkt mig ska va i medelskiktet och har tänkt överklocka men är inte bered på att betala x k kr för nån % bättre prestanda
Ska man välja 800mhz minnen eller ta 667 med bra latency?

Visa signatur

| 2500k| Asrock p67 gen 3|8 gb minne| 2x Asus gtx 560 ti 1gb|

Permalänk
Medlem

Re: Re: Behöver lite råd från folket..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erniestars
Kan någon utveckla bäst val av minnen?
Jag har själv beställt Core 2duo E6600 och Asus p5w dh deluxe. Men har forftarande minnen kvar att beställa och tycker de är riktigt svårt att välja.
Minnen jag har tänkt mig ska va i medelskiktet och har tänkt överklocka men är inte bered på att betala x k kr för nån % bättre prestanda
Ska man välja 800mhz minnen eller ta 667 med bra latency?

dessa funderar jag på http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312023

Tror inte det ska va några problem att klocka till 3ghz med de

Permalänk

Re: Re: Re: Behöver lite råd från folket..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilzner
dessa funderar jag på http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312023

Tror inte det ska va några problem att klocka till 3ghz med de

De är de och dessa http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321028 som valet är. Men skiljer 700kr och väldigt osäker om prestanda ökningen är värd de..

Visa signatur

| 2500k| Asrock p67 gen 3|8 gb minne| 2x Asus gtx 560 ti 1gb|

Permalänk
Medlem

Angående Mushikin:
http://www.mushkin.com/doc/products/memory_detail.asp?id=276

-"Note: this module is compatible with only the following chipsets: Intel 945, 955, 975"

P965 står ej med vilket kanske kan vara tänkvärt. Har sett post angående Mushkin på DS3'an och kompabilitetsproblem (tyvärr ingen källa).

Visa signatur

|C2D E6400||MSI 975X Platinum PU ed.|2x512 G.skill HZ PC6400|Tagan 500W Dual engine|Connect3D X1800XT|

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=360969&...

Detta är vad jag har kommit fram till är en bra och prisvärd dator för mina behov, och den ligger i din prisklass också. Det här med att beställa minnen från den sidan låter intressant. Jag valde corsair bara för att det var de som fanns på komplett och har därför inte brytt mig om att göra någon vidare research. Är det stor skillnad i överklockningsvänlighet hos olika minnen och vilka bör man ha? Finns det någon test som kör olika tillverkare mot varandra (gärna med corsair också) så man får se vilka som klockar bäst?

Edit: Ang att ta bort heatpipsen så tror jag inte det är några problem. Killen i den här tråden verkar kötta av dom ganska lätt http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=106563 .

DS3 verkar vara ett fint moderkort också. Det presterar lite bättre i default och om man har tur så är det riktigt överklockningsvänligt, 480 i fsb är det högsta jag sett med det kortet. Men jag har också hört om någon som knappt lyckats klocka alls. Så det är svårt att veta hur det egentligen ligger till. Prylarna är ju knappt släppta så om man väntar lite lär det klarna.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Behöver lite råd från folket..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erniestars
De är de och dessa http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321028 som valet är. Men skiljer 700kr och väldigt osäker om prestanda ökningen är värd de..

Jag har också försökt bestämma mig för minnen till min kommande E6600 och har blivit halvt galen på köpet. Efter att ha läst bla. här på forumet och diverse recensioner trodde jag mig ha listat ut att Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 skulle kunna funka bra. Priset ligger mittemellan de tidigare nämnda, 300:- mer än 667-orna med CL5, men 400:- mindre än 800-orna med CL4.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312054

Skulle inte 800Mhz med CL5 vara en bättre "utgångspunkt" än 667Mhz med CL4 om man bara skall klocka lite grann? Jag har inte klockat på många år och nuförtiden är det ju en hel vetenskap... Tänker inte klocka nåt med en gång men hade kunnat tänka mig att så småningom kanske få upp processorn till strax under, eller jämna, 3Ghz om det går utan större "problem" eller värmeutveckling..

Permalänk
Medlem

läs minnestestet med conroe osv. finns nånstanns på sweclockers... knappt nån skillnad mellan värsting korten och vanliga...

Permalänk
Medlem

DS3 verkar mumma, finfin prestanda och desutom ett riktigt fsb monster. DS3 röstar jag på.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Köpet man p5w dh så får man med en liten fläkt att sätta på den passiva kylningen ifall man kör med vattenkylning. Jag gillar inte små ettriga fläktar så till slut så gjorde jag så att jag satte på chipsetvattenkylare http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301622 ovanpå den passiva kylda nordbryggan mha lite termiskt epoxy i hörnen och AS5 i mitten. För säkerhets skull satte jag dit två band genom hålen i kylaren och till metallspännenna på moderkortet. Ifall kylaren skulle ramla bort, så ramlar den inte ner på grafikkortet. Jag ville inte ta bort heatpipen eftersom den kyler både nordbrygga och strömförsörjning.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?