Permalänk
Medlem

Telia spottar på sina kunder?

Ja ok kan ju börja med att berätta mitt/vårat helvete med telia:

Vi höll på att bygga ett hus som blev klart vid 22 juni typ.

Morsan ringde 23 maj och sa till telia att vi skulle flytta.
22 juni bor vi i huset och ringer till telia för att fråga vad som händer då telefonen inte funkar.

Telia berättar då att våra uppgifter inte hade blivit inskrivna och att det skulle ta upp till en månad till.

Sen någon gång i juli så kom det hem ett kostnadsförslag som sa att det kommer att kosta 7000kr för att koppla in oss och att det tar en vecka om vi avsäger oss ångerrätten.

Vi godkänner då detta och väntar tills den 26 juli då telia kommer och ska koppla in men de märker då att de måste först gräva för koppla in ledningarna till huset vilket skulle vara gjort. De berättar att de får skriva in detta och vidarbefoga ärendet och att vi helt enkelt får vänta.

2 augusti kommer teknikerna hit och gräver och lägger in kopparkabeln till huset. telefonen fungerar. i fredags ringde jag till supporten och frågade varför jag inte kunde se på telia.se vilken hastighet på bredbandet jag kunde ha, den vänliga killen på supporten berättar att telefoninkopplingen förmodligen var för ny och att han skulle mäta den och ringa upp.

2 min senare ringar han upp och berättar att vi kan ha 24mbit då vi har ungefär samma avstånd som innan och att han ska ändra detta i deras databas så det syns på måndag.

Nu på måndagen ringer jag igen till telia för att höra om det finns något bestämt datum för inkopplingen av bredbandet då de säger 8 dagar efter telefonen har blivit inkopplad.

Jag kommer då till en kille som säger att där var något fel och att det inte hade gått att koppla in bredbandet vilket de förmodligen försökte när kopparkabeln inte var ikopplad då det stod på ett papper att telefon var ikopplad den 26/7. Iaf killen berättar detta och jag frågar vad det är för fel, det kan han inte säga och snackar om att det inte går att säga när jag kommer få bredband utan att det kommer när de kan fixa problemet.

Min polare som hade 24mbit BBB som bor här i närheten blev nergraderad till 2mbit för inte så länge sen, jag tror att det var för att telia ville ha fler 24 portar eller något då folk som bor längre bort än honom kan ha 8mbit och uppåt. Så jag undrar kan de ha gett bort min port som jag haft innan pga jag inte har varit inkopplad? Jag har ju betalt för min port så om de har gett bort den och där inte är fler i stationen
Hur mycket mer skit ska man ta igentligen? Vad ska jag göra?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk

Hör av dig till ARN eller PTS?

Eller kontakt aftonbladet

Man kan ju undra lite om det överhuvudtaget finns något överblickbart system för det här med allt strul kring telefoni?

Permalänk
Medlem

Telia har sin utrustning och BB har sin så inget samband där.

BB har mig veterligen inga DSLAM som inte klarar 8 mbit. Därmed inget skäl för att flytta folk för att kunna erbjuda 8 mbit portar. De flesta om inte alla BB:s dslamar klarar 24.

Kommer inte ihåg när telia började köra med Ericsson DSLAM:ar men sen dess klarar allt nytt 24. Är det en sån station vilket de flesta är idag så bygger man ut så fort det blir fullt.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Hehe, om man ska fylla på med skräckhistorier om Telia. Jag känner en familj som blev uppringda av en försäljare från telia nyligen. Mamman i famlijen svarade och sa till slut att ja, du får skicka lite papper så ska jag läsa dem.

Dagen efter slutade deras ADSL-uppkoppling från en annan leverantör, att fungera bra. Den gick långsamt och trögt. Efter några dagar ringde hon upp sin leverantör och frågade vad som stod på. De svarade "Va? Vi borde inte ens ha er som kund just nu, ni är itne tilldelade någon IP från oss!"

Det visade sig att telia hade gått in och bytt så att telia nu är deras leverantör. Det hela har efter en del ilskna telefonsamtal slutat med att deras gamla ISP ska ringa telia och fråga vad fasen de sysslar med. Ska bli intressant att höra hur detta slutar...

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

adsl, adsl...

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

Där är anledningen varför man alltid ska kontakta telia långt innan man flyttar så allt fungerar då man flyttar in...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Där är anledningen varför man alltid ska kontakta telia långt innan man flyttar så allt fungerar då man flyttar in...

Vet inte vad du tycker men själv tycker jag att två månader är en jävla tid för planering av ett arbete som tog 3 timmar...

Visa signatur

Permalänk

Min kompis fick vänta 3 veckor för att få sitt Telia ADSL abbonemang flyttat, han bytte lägenhet som låg några hundra meter bort. Borde ta några dagar högst tycker man.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen någon gång i juli så kom det hem ett kostnadsförslag som sa att det kommer att kosta 7000kr för att koppla in oss och att det tar en vecka om vi avsäger oss ångerrätten.

Hmmm, ångerrätten är lagstadgad och kan inte avtalas bort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Min kompis fick vänta 3 veckor för att få sitt Telia ADSL abbonemang flyttat, han bytte lägenhet som låg några hundra meter bort. Borde ta några dagar högst tycker man.

hehe, fick vänta 6 veckor på Bredbandsbolaget, flyttade från nr. 38 till nr.19, det är huset mittemot ca: 60m. Dessutom fick jag deras 24/1 trots att jag skriftligen fått garantier att jag skulle få behålla mitt VDSL. Jävla skojare.

Permalänk

Jag fick vänta 7 veckor då jag flyttade utan att föranmäla det och 4 dagar då jag anmälde det långt innan, det kanske säger något...

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s____87
adsl, adsl...

Ja? och poängen var.... ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO

Det stod så på pappret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De punkter som finns i ett avtal som bryter mot lagen är verkningslösa. Annars kan det ju skrivas avtal att som motprestation för att få ADSL så måste du tex. döda din Mor.

Permalänk
Medlem

Du kan förhandla bort ångerrätten utan problem. I detta fall är det gjort för att kunden ska få sin installation snabbare. Annars måste telia vänta ångerperioden innan installatören skickas ut.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Du kan förhandla bort ångerrätten utan problem. I detta fall är det gjort för att kunden ska få sin installation snabbare. Annars måste telia vänta ångerperioden innan installatören skickas ut.

Lite klargöring om ångerrätten vid distansavtal:

Man kan, som mats42 skriver, enligt 4.1 § Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) avtala bort ångerrätten för en beställd tjänst om man som konsument aktivt samtycker till detta. För att kunna göra detta krävs dock att ångerfristen börjat löpa. Det gör den samma dag som avtalet ingåts, men dock tidigast då man mottagit skriftlig (varaktig) information om sin ångerrätt (10 §).

Problemet har varit att en del företag, speciellt de som sysslar med telefonförsäljning, satt i system att försöka få kunderna att avtala bort rätten att ångra sina köp. Enligt en dom i Marknadsdomstolen (pdf) strider dock detta mot lagen och är ej förenat med god marknadsföringssed. De förbjöd därför teleoperatören Optimal Telecom att, jämte vite om 400 000 kr, försöka få nya kunder att avstå från sin ångerrätt innan de lagligen förvärvat den.

Permalänk
Medlem

Att folk fortfarande tror att telia är bättre än andra leverantörer .. suck

nåväl folk lär sig med tiden kanske...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Att folk fortfarande tror att telia är bättre än andra leverantörer .. suck

nåväl folk lär sig med tiden kanske...

Seeing is beliving. Har aldrig haft några större problem med Telia eller dess föregångare. Däremot tycker jag mig ha upplevt stora problem med andra leverantörer, t.ex. dotterbolag till andra länders "teleförvaltningar". Och då pratar jag både om privat- och företagstjänster.
Hur ser dina erfarenheter ut?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Tycker du supporten hos telia i allmänhet funkar bra om man ringer för att felanmäla? Teknisk får jag säga att de är bäst men jag gillar tyvär inte deras support är mycket att hurra för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Tycker du supporten hos telia i allmänhet funkar bra om man ringer för att felanmäla? Teknisk får jag säga att de är bäst men jag gillar tyvär inte deras support är mycket att hurra för.

Hellre fungerande teknik och taskig support än tvärt om. Då har man ju i alla fall chans att lyckas trots supporten.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Där håller jag helt klart med och i vart fall för adsl går min röst till Telia.

Men otrevligare support än telia får man leta efter :p. Eller de var faktiskt både snabba och trevliga idag så ska väll inte klaga ;).

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk alltid verkar tro att Telia (och andra isp:er med för den delen) har långa rader med Tekniker som bara står och väntar på att att få åka ut och sätta spaden i marken. Ibland tar det ett tag, som privatkund och med de priserna som man ger då så kan man knappast förvänta sig att någon ska stå standby 24/7 för att genast ta tag i det man har bekymmer med.

Sedan så är folk rätt bra på att berätta halva historian med. Iomed att de första teknikerna som var ute inte visste att det behövde grävas så kan man ju undra hur väl din mor förklarade det hela när hon ringde för att beställa installationen.

Har ni bara begärt flyttning av erat abonemang så tror jag inte att någon kan "ta" eran port i dslamen. Däremot, om dslamen skulle ha varit full och folk har stått i kö, så skulle någon kunna ha tagit "eran" port om ni tecknade något helt nytt nu. Tvivlar dock starkt på det sista.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

om man ringer dit och får snacka med en tjej så kan man lika gärna lägga på och ringa igen tills man får snacka med en kille

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlay
om man ringer dit och får snacka med en tjej så kan man lika gärna lägga på och ringa igen tills man får snacka med en kille

Du tror inte att de har samma kunskapskrav och utbildningar för tjejer och killar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlay

Du vann precis dagens idiottävling, vänligen kontakta mig för ditt pris...

De anställs på samma premisser och får sitta vid samma datorer, vad är det som skulle motivera att tjejer är sämre än killar?

Det enda jag ser vore i så fall att du lägger skulden för att ett problem inte lösts på personens kön.

Själv har jag haft grova problem med telia, men efterosm vi vägrade ge upp så har de löst problemet och vi fick kompensation för det. Nu har vi fortfarande telia och de tre senaste åren har vi inte haft nåt problem alls.

Och nåt rätt måste de ändå göra med tanke på hur stora de egentligen är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Fattar inte varför folk alltid verkar tro att Telia (och andra isp:er med för den delen) har långa rader med Tekniker som bara står och väntar på att att få åka ut och sätta spaden i marken. Ibland tar det ett tag, som privatkund och med de priserna som man ger då så kan man knappast förvänta sig att någon ska stå standby 24/7 för att genast ta tag i det man har bekymmer med.

Sedan så är folk rätt bra på att berätta halva historian med. Iomed att de första teknikerna som var ute inte visste att det behövde grävas så kan man ju undra hur väl din mor förklarade det hela när hon ringde för att beställa installationen.

Har ni bara begärt flyttning av erat abonemang så tror jag inte att någon kan "ta" eran port i dslamen. Däremot, om dslamen skulle ha varit full och folk har stått i kö, så skulle någon kunna ha tagit "eran" port om ni tecknade något helt nytt nu. Tvivlar dock starkt på det sista.

Vi fick ett papper där de ville ha 7000kr för grävning, kablar och inkoppling. Där det stod med ångerrätten. Sen som sagt "priserna" jag vet inte vad du tycker men för mig är 7000kr rätt så mycket för 3 timmars arbete där man grävde ner 1m i marken med en grävskopa och sen drog kabel fem meter under jorden i ett rör som vi lagt in till huset för att sen koppla in det. Och ja min morsa kanske gjorde en dålig beställning första gången men det är inte det det handlar om, vi fick vänta en månad för att de skulle ta fram vad det hela skulle kosta. Sen handlar inte det hela om teknikerna för de var bra och så utan hur telia styrde det hela, jag menar de har ju inte en jävla aning om vad som händer där på företaget. Sen tycker man igentligen att när han killen kopplade in vår telefon i stationen borde han ju kunnat ha koppla in bredbandet också eller hur? Eller det är kanske för mycket att begära?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får tänka på att det handlar lite mer än att "bara" gräva ett hål i marken. Teknikerna har ju sin timmlön, sedan så kostar det ju en del att dra ut grävaren dit, driftkostnader för den, merarbete osv. 7000 kr känns som vad ett sådant arbete skulle kosta.

Nu vet jag inte vilka det är som installerar sakerna för adsl och telefon när det gäller privatkunder, men det skulle kunna vara så att det är 2 helt olika bolag det ligger på. Visst kan man tycka att de hade kunnat kopplat in båda sakern samtidigt, men något sådant kan i sin tur resultera massa mer arbete i andra änden istället när man måsta kombinera och synka ordrar och arbeten mellan olika avdelningar osv.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Hmmm... har för mig att det var flextronics som skickade tekniker när vi hade strul med nätet och att telias snubbar kom först när det blev till o gräva lite...

Permalänk
Medlem

Telia har inga "egna" gubbar längre.

Nu är det flera olika bolag som utför olika jobb

ElTel
Plus
Relacom
med mera.

Permalänk
Medlem

Här har dock telia varit hjälpsamma och bra. Var lite strul med uppkopplingen i först (fick inte bredband förrän ganska exakt ett år sen), min kompis som har samma televäxel hade haft lite prob. Dom bor ungefär lika långt bort som vi från telestationen. Dom har 24mbit/s-abonnemang, men kunde bara komma upp i ca 1mbit/s (om äns det) medans vi kom upp iaf 6mbit/s, så dom ringde telia och dom sa att dom hade ett problem på den telestationen som dom skulle fixa. Under den tiden så hade vi också lite strul, ibland var internet nere (dock bara i max en halvtimma), men sedan hade dom fixat det och nu har vi inte haft ett problem sen dess!

Verkar vara väldigt blandad kritik när det gäller telia.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail