Antec P180 - vilket nätagg har tillräckligt långa sladdar

Permalänk
Medlem

Antec P180 - vilket nätagg har tillräckligt långa sladdar

Tänkte skaffa ett P180 och stoppa i:

Asus P5B
E6600
2 minnesmoduler
2 HD
DVD

Hur kraftigt nätagg behöver jag? Det skadar inte om det tål att man fyller minnessocklarna (lär väl inte dra alltför mycket) och en eller 2 hårddiskar till och ytterligare en optisk enhet. Har läst att i P180 ska man tänka på att sladdarna från nätagget kanske inte alltid räcker. Det skadar inte om det är tyst utan att kosta en förmögenhet

Enligt denna:

http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

Skulle alltså ovanstående konfig dra 288W med 4 diskar, 4 minnesmoduler och 2 optiska enheter + några USB-pryttlar. Isf borde ju ett 350W räcka. Kan det verkligen stämma?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Kablarna på mitt Tagan EasyCon 480W räcker. Jag köpte mig däremot en förlängningskabel till 12v för att kunna dra den lite bättre.

Förlängaren jag köpte:
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SSI-43

Lite svårt att se här, men visar ändå:

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaffeSlyna
Kablarna på mitt Tagan EasyCon 480W räcker. Jag köpte mig däremot en förlängningskabel till 12v för att kunna dra den lite bättre.

Förlängaren jag köpte:
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SSI-43

Lite svårt att se här, men visar ändå:
http://www.devil.se/p5bdlx/DSC02691.JPG

Vafalls? Pojk, du har ju ingen processorkylare!

Permalänk

Jag har ingen processor, hårddisk eller dvd-brännare ännu heller. Väntar på processorn, trodde att jag skulle få den den 12:e, men icke. Förlåt för off-topic.

Angående psucalculator så måste du väl räkna med "Surge Compensation" och "Capacitor Aging" om du inte gjort det. Jag fick väldigt låga värden innan jag tog med dem i beräkningen.

Permalänk
Medlem

Tilläggsfråga:

Funkar det även om nätagget har fläkten i botten? Det verkar som om det är lite space mellan nätaggets nederdel och chassiets botten. I chassiet sitter ju en fläkt i botten som blåser bakåt i lådan så nätagget borde ju få tillräckligt kylning.

Dessutom rekommenderar Antec nätagg ur serierna TruePower, Phantom eller NeoHE och väldigt få av dom har ju fläkten riktad bakåt så det borde väl funka?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Undrar samma sak som Micke O rörande fläktplacering på PSU, samt om hiper m-type 530 W har tillräckligt långa kablar.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Undrar samma sak som Micke O rörande fläktplacering på PSU, samt om hiper m-type 530 W har tillräckligt långa kablar.

Haha, vi är inne på samma nätagg/chassie

Visa signatur

Permalänk

Man kan placera nätagget både uppåt och neråt, fläkten får luft ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaffeSlyna
Man kan placera nätagget både uppåt och neråt, fläkten får luft ändå.

Perfa!

Visa signatur

Permalänk

Re: Antec P180 - vilket nätagg har tillräckligt långa sladdar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke O
Tänkte skaffa ett P180 och stoppa i:

Asus P5B
E6600
2 minnesmoduler
2 HD
DVD

Hur kraftigt nätagg behöver jag? Det skadar inte om det tål att man fyller minnessocklarna (lär väl inte dra alltför mycket) och en eller 2 hårddiskar till och ytterligare en optisk enhet. Har läst att i P180 ska man tänka på att sladdarna från nätagget kanske inte alltid räcker. Det skadar inte om det är tyst utan att kosta en förmögenhet

Enligt denna:

http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

Skulle alltså ovanstående konfig dra 288W med 4 diskar, 4 minnesmoduler och 2 optiska enheter + några USB-pryttlar. Isf borde ju ett 350W räcka. Kan det verkligen stämma?

hmm störigt kollade in det där också, hade tänkt att köpa ett 600W, som jag tyckte var mycket, men nu enligt beräkningarna så måste jag köpa uppemot 700W

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Medlem

Har för en timme sedan stoppat i ett Cooltek CT600 i min P180, kablarna räcker bra, då sitter min ATX och P4(12V) kontakt högst upp på moderkortet.

Permalänk

Kör Antec TruePower 430W i mitt P180. Inga konstigheter what so ever.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Sitter ngn på ett Phantom 500w i sitt P180 chassi? Om så fungerar det bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Har för en timme sedan stoppat i ett Cooltek CT600 i min P180, kablarna räcker bra, då sitter min ATX och P4(12V) kontakt högst upp på moderkortet.

Måste fråga om nätagget låter mycket? Det finns ju en separat tråd om detta (att nätagget skulle "surra") men tänkte passa på att fråga här också. Dessutom finns det någon som säljer ett på Marknaden, han har bara haft det i 2 veckor (så jag antar att det är samme kille) och han tycker det låter för mycket...

Permalänk
Medlem

Ja när datorn är avslagen surrar agget något. Dock måste du gå väldigt nära för att höra detta. Så fort du slåt på datorn så försvinner surret, inte i mängden av andra ljud utan det tystnar.

Surret är inget jag skulle störas av om jag hade datorn i samma rum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja när datorn är avslagen surrar agget något. Dock måste du gå väldigt nära för att höra detta. Så fort du slåt på datorn så försvinner surret, inte i mängden av andra ljud utan det tystnar.

Surret är inget jag skulle störas av om jag hade datorn i samma rum.

Problemet kan nog vara att har man fått något på hjärnan så kan det vara svårt att koppla bort det och i det här fallet skulle man nog aldrig ha läst om det på det här forumet, kanske att de flesta aldrig ens hade märkt det då.

Fick mitt exemplar av agget idag i packet 1, packet 2 med chassit försvann på posten, suck! Hur är det möjligt?
Så jag har uppenbarligen inte kunnat installera det än, men hoppas att jag inte fått surret på hjärnan:D

Visa signatur

Mick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av talen_ficktjuv
Sitter ngn på ett Phantom 500w i sitt P180 chassi? Om så fungerar det bra?

Japp fugerar prima.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Phantom 350. Båda kablarna räcker, och mitt moderkort är ändå ett "worst-case scenario" när det gäller avstånd till kontakterna.

Seasonic S12 GAMLA MODELLEN har för kort 4-pin-kabel.
FSP Zen har både fört kort 4-pin- och 24-pin-kabel. Dessa två baseras på layouten hos ASUS A8N-SLI Premium.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ändrat åsikt nog surrar mitt Cooltek alltid, sitter jag vid skrivbordet med datorn avslagen så hör jag det utan problem, avståndet är då ca 1-1,2 meter....

Fasen, känns inget bra dehär, har mailat Cooltek.se för att se vad de säger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu har jag ändrat åsikt nog surrar mitt Cooltek alltid, sitter jag vid skrivbordet med datorn avslagen så hör jag det utan problem, avståndet är då ca 1-1,2 meter....

Fasen, känns inget bra dehär, har mailat Cooltek.se för att se vad de säger.

Hmmm, det låter trist! Skriv gärna här vad du får för svar.

Men hur mycket låter det när det är igång då? Jag har ändå en grendosa med stömswitch på och brukar bryta strömmen till alla datorkomponenter när jag inte har den igång så det som egentligen är viktigast för mig är hur nätagget låter under drift.