Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

WoW problem...

Hej där, jag vet inte om det här är den rätta tråden men får börja här.

Nu till min historia;

Det kom en dag då jag beställde lite grejjer från komplett. Det slutade med att jag fick en en AMD Ahtlon 64 3700+, 1GB ramminne och ett nyttmoderkort.
Jag har sen tidigare grafikkort som kallar sig själv för GeForce FX 5500 256Mb (AGP).

Efter det så köpte jag spelet World of Warcraft och har spelat i ca 2 månader.

Nu till själva frågan;

När jag spelar och tabbar så börjar datorn sega hyffsat, och när jag tar fram aktivitetshanteraren ser jag att WoW.exe tar mellan 300-400mb av minnet.

Är det bara min dator som är dålig eller är bara WoW jävligt krävande? :S

Själv så tycker jag att det borde flyta på men, jag kan ha fel och hoppas på att ni kan ha rätt

Godnatt!

Visa signatur

Jah RastafarI

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? att spelet blivit segt på sistone ? att du tycker det tar för mycket minne ? att det blir segt då du swappar till windows?

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

Wow tar så in i helvete med minne.
Jag hadde samma problem som du harnu men efter att jag köpte och monterade totalt 2gig så är det inga problem längre.

Permalänk

Jo, jag tycker att spelet tar ganska mycket i minne och att det blir segt när man tabbar ur.

Tänkte lite smått på att köpa 1GB till men vill inte slänga ut pengar och så blir det inge skillnad så tänkte bara höra först.

Visa signatur

Jah RastafarI

Permalänk
Medlem

1gig funkar förmig alldeles ypperligt

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk

Det verkar ju halt klart skumt jag har 1 gig minne å en 3 ghz p4 funkar hur bra som helst å tabba ut osv...... det låter ju märkligt med en så snabbt dator borde det inte vara några problem.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Wow äter en hel del minne, men 1gb borde räcka en bit iallfall. Om du vill kunna tabba smärtfritt mellan wow och windows, pröva att köra samma upplösning i wow och windows. Pröva också att ändra antalet färger så du får samma. Du kan även köra i "windowed mode" och "maximized" för att det skall gå ännu snabbare.

Om det ändå går segt skulle jag hellre vilja peka ett finger mot graffikkortet än minnet. Visst tror jag att FX-korten är helt okej, men de är ökända för sin dåliga prestanda i spel som använder 2.0-shaders (vilket jag inte vet om wow gör?)

edit: Sen har jag hört att man skall se till att ha fastwrite påslaget. (Själv kör jag med den på och har inte provat utan.)

Permalänk
Medlem

testa dra ner kvalitén lite och se om det blir någon skillnad

Visa signatur

Ovanstående text innehåller endast medvetna stavfel.

Permalänk
Medlem

tips; kör med windowmode maximized går snabbare att tabba ur då

som någon givetvis redan sagt! aldrig får man va smart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
edit: Sen har jag hört att man skall se till att ha fastwrite påslaget. (Själv kör jag med den på och har inte provat utan.)

Hum, vad är "fastwrite" för något?

Permalänk
Medlem

Kollade lite igår och då man har WOW igång så käkar det runt 100Mb minne upp till en 150 berooende på vart du är och hur många texturer o sånt som är igång.
Nu har jag datorn i min signatur så den rockar på fint , kanske käkar mer minne då du ej har så mycket fritt av din 1GB ?
Enda gången då min dator inte pallar med all grafik o sånt är då man ger sig på bugpacks mellan sartura och fankriss , där måste jag slå ner på spell-details för att den ska hänga med.

Lutar åt att ditt grafikkort är lite småtrött faktiskt.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Jag spelar på en 2,8ghz p4. 1gb ram och ett ruttet gammalt radeon 9200. Har settings på 1024x768, view distance på mitten och detaljerna på låg, inge anti alliansing, och inte glow effekts, funakr hur bra som helst 40-50 hela tiden, med undan tag från vissa stunder i alterac valley osv..

Permalänk
Medlem
Citat:

Wow tar så in i helvete med minne.

Nej, det tar inte så mycket minne i anspråk. Har man 1GB installerat och windows tar 200-300 så blir det ändå mycket över.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en AMD XP 3000+ och 1gb i minne och det går precis lika segt för mig.
Hade tidigare 1.5 gb i minne och då gick det mkt smidigare att tabba datorn fungerade då normalt. Men med 1gb går det bra mycket segare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isola_747
Hum, vad är "fastwrite" för något?

Det är något man kan ändra i BIOS. Har däremot ingen aning om vad det är...

Jag tackar för alla svar och försöker lösa problemet med er hjälp, men det verkar inte funka. Har dragit ner alla effects (world appearance?) och satt dit windows mode, maximized och det vägrar funka bättre. Har det där addonet "titanbar" och står jag still, spelar inge roll på vilket ställe så har jag inte mer än 20fps. Då kör jag 1024*768 24-bitar och 120hz på skärmen.

Testade nu med att lira i 800*600, 120hz och 24-bitars och har det nu mellan 21-24fps. Funkade ju lite bättre.

Vill helst kunna spela i 1024, gör det lättare ifall man ska tabba ut och så är det snyggare grafik.
Annars får det väl bli ett nytt grafikkort.

Bless,

Visa signatur

Jah RastafarI

Permalänk

jag började på 512 RAM i betan. och har hela tiden märkt att det behövs uppdateras på den fronten.

Vet inte om det har nån reell betydelse, men kör man många addons, så kan man assigna mer minne åt det i uppstarten (liten knapp i nedre högra hörnet då du väljer karaktär) default är 48, jag kör på 128, rekomenderat för "grimpack". Givetvis att ladda ur de du inte använder om gör som mig... den lata vägen och tar hem ett färdigt paket

Nåväl, under de många månader jag spelat har jag uppgraderat datorn stegvis från en p4 2,4, Gforce 4600 ti med 512 RAM till en prescott (tror jag) 3,2, radeon x700 se (ja just den delen blev ingen uppdatering, mellanlandade på ett 9600 pro, men bytte tilll pci-E) samt 2 gb RAM. Nu snurrar det i 60 FPS, mot 40 då jag började.

Om det sedan är spelet och patchar eller addons som tuggar minne vettefan. Kolla igenom lite ... wow kräver nog mer ram minne än grafikkort och cpu, men inget överdjävligt krävs.

Visa signatur

bomärke

Permalänk

Hallå igen

Har fixat och trixat lite nu. Spelar i 800*600 och har dragit ner alla delaljer och ligger på ca 30fps. Känns lite bättre emot förut.

Vad är grimpack?

Bless,

Visa signatur

Jah RastafarI

Permalänk

grimpack är en massa "add-ons" som kommer i ett paket istället för att man ska tanka hem 50 olika ... du kanske inte har några sånna? Finns en del som är riktigt bra... nästan ett måste

kanske stänga av lite options på grafikkortet... kommer inte ihåg vad allt dessa heter dock...

Visa signatur

bomärke

Permalänk

Jag har 3 addons. Ett som kallas Titanbar, Gatherer och den där cordinates.

Visa signatur

Jah RastafarI