Att bygga drömdatorn

Permalänk
Melding Plague

Att bygga drömdatorn

Nvidia lanserade igår sitt kraftfullaste grafikkort de någonsin har utvecklat, tillsammans med en moderkortsstyrkrets som verkar mycket lovande. Hur skulle din drömdator se ut med nämna komponenter i bakhuvudet? Legit Reviews har tagit reda på det.

Läs nyheten: Att bygga drömdatorn

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg hyfsat nice ut

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk

Det ser riktigt bra ut
Undra hur mycket den datorn kostar med den specen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Det ser riktigt bra ut
Undra hur mycket den datorn kostar med den specen.

Om du hade läst första sidan i artikeln så hade du inte behövt undra.

Synd att dom inte fick igång Kentsfielden. :/

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Nästan 4000 $ det är mycket pengar det och för svenska förhållanden med moms så lär det landa på 35000:- bara för delarna minst och då tillkommer låda och optisk enhet för att göra datorn fullkommlig så det är inte en maskin för budgetpersoner direkt :D.

Men visst vinner man mycket pengar så kan det vara kul att äga en sån dator!

Permalänk

Shit vilket bra pris *ler lite jävligt* hehe

Permalänk
Medlem

Ge mej två!
Nej men seriöst vilken gaming rigg, den bör nog hålla ett tag den där.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd

Ni tror inte Nvidia är nöjda med G80?

:):)

Ska bli riktigt skoj så fort R600 kommer ut, fan vad jag längtar! Frågan är när, någon som vet?

Visa signatur

//4600+ @ 2750Mhz//MSI 7900GTX//Corshair XMS 2gig//480G hårddisk// Super duper Ljudkort//

www.AlbinNdoja.2u.se

Permalänk
Medlem

Optiska diskar ju, helt värdelöst om det ska vara ultimat

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Och drömmaskinen har väl givetvis 3 st 8800gtx:D okok kanske inte är nödvändigt när inte prollen hänger på, men men drömdator..:)

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Well, det är inte min drömdator i alla fall. Jag måste betala elräkningen själv, dessutom gillar jag "tystnad"

Rätt många här har den som drömdator, men nog inte alla.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Bara 2 st 8800? Kunde man inte ha 3 st? ^^

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

ok dream machine 2x 8800gtx 2x athlon 74fx 2xwd raptor 150gb raid
mobo asus kfn32-d sli elller 4x4 med vatten kylning.
minne, vet inte tar det man har. 3d mark 1000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000009

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Vadå, den saknar ju iRam 2 ju!!

Permalänk
Inaktiv

Vattenkylning på alla komponenter också, så man kan klocka den mer, och den blir tyst, så ett P180 som chassi

Permalänk

haha. titta på bilden och säg mig ärligt vist ser det skumt ut när graffet är så stort:P mobot syns knappt.

Visa signatur

Permalänk

Det får inte plats i Antec P150, så åt helvete me det!

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Coolt, själv ska jag skaffa nästan en sån nästa månad, kommer skaffa QX6700 med en 8800GTX , 680i SLI osv. Hoppas 680 har fått en bättre bios som funkkar med kentsfield då. När man köper moderkort kommer dom med nyaste bios eller kommer dom med den första bios som fanns ?

Permalänk
Medlem

Om alla på Swec ger mig två spänn var så får jag också råd med lite grejjer.

PM:a mig så lämnar jag kontonummer.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Härligt billigt...

Plockade ihop deras testmaskin hos Komplett och med reservation för vilken exakt HD de använder så landar priset på 36976 kr (med X6800, +100 kr för QX6700).

Men med en sådan maskin så lever man nog gott ett bra tag framöver.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Härligt billigt...

Plockade ihop deras testmaskin hos Komplett och med reservation för vilken exakt HD de använder så landar priset på 36976 kr (med X6800, +100 kr för QX6700).

Men med en sådan maskin så lever man nog gott ett bra tag framöver.

Schysst pris allefall

Permalänk
Hedersmedlem

Åh drömdator, det är ett topic som jag gillar

Har ju denna tråd, men har inte uppdaterat den på över en månad:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Givetvis ska det bli 8800GTX istället för 7900GTX.
Dock är jag osäker på processorn. Det här är ett värstingbygge och minst 4 kärnor totalt ska det vara.
Så Core 2 Extreme QX6700 är ju intressant, eller kommande xeon som använder clovertown eller kentsfield.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=695...
Dock måste jag bara leta upp ett moderkort som uppfyller det jag vill ha, för intel har ju prestandan nu.

Får sätta mig ner och drömma lite, har inte tid att snoka nätet runt efter ett bra moderkort följande dagarna.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Är detta ngt att satsa på just nu?
jag menar följande
Intel Core 2 Extreme QX6700
Evga nForce 680i SLI
XFX Geforce 8800 GTX

Eller bör man vänta? vad tycker ni?
Jag börjar nämligen bli le på min 4 år gammla dell dator och har därför tänkt lagt pengar så man klarar sig ett tag framöver

Permalänk
Medlem

För min egen del så tänker jag avvakta ett bra tag framöver med fyrkärniga prollar. Tvåkärnigt stöds ju inte ens i spel i dagens läge så det är ju bra onödigt med ännu fler då.

Men ifall du inte tänkte använda datorn som bara en speldator så kanske det kan vara värt att tänka fyrkärnigt lite närmare framöver.

Permalänk

Det jag funderar på är om jag köper en E6600 nu så kommer jag ändå vilja uppgradera senare till just 4 kärnor. Så då funderar jag om jag ska satsa på att köpa 4 kärnor på en gång, för dem sakerna jag syftade på är väl inte dåliga?

Eller är det bättre att köra på ett moderkort som dem använder i testet och sen köra på en E6600 med t.e.x dominator minnen för att sen uppgradera till fyrkärningt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
För min egen del så tänker jag avvakta ett bra tag framöver med fyrkärniga prollar. Tvåkärnigt stöds ju inte ens i spel i dagens läge så det är ju bra onödigt med ännu fler då.

Men ifall du inte tänkte använda datorn som bara en speldator så kanske det kan vara värt att tänka fyrkärnigt lite närmare framöver.

nej det stödjes inte 4-kärnor i dom flesta spel men tryck ctr alt del, och sedan ger du varje process en kärna och vips så flyter spelet lättare:P

Visa signatur

Permalänk

Vad tycks om den i min signatur är den något att satsa på?

Visst kommer det fungera så med 4 kärnor att varje aktivitet kan läggas ut på någon av dem 4 kärnorna så man spelar spel på den ena och typ photoshop och redigerar bilder på någon av dem andra eller kommer den sakta ner på spelet?

Måste bara kolla om det fungerar

Vart får man tag i bra vatten kylning till processorn så datorn kommer bli tyst?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
nej det stödjes inte 4-kärnor i dom flesta spel men tryck ctr alt del, och sedan ger du varje process en kärna och vips så flyter spelet lättare:P

Varje process av vadå?
Det är ju bara en process per program.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Vad tycks om den i min signatur är den något att satsa på?

Visst kommer det fungera så med 4 kärnor att varje aktivitet kan läggas ut på någon av dem 4 kärnorna så man spelar spel på den ena och typ photoshop och redigerar bilder på någon av dem andra eller kommer den sakta ner på spelet?

Måste bara kolla om det fungerar

Vart får man tag i bra vatten kylning till processorn så datorn kommer bli tyst?

Hmm det går väl inte att köra SLI på olika grafikkortskretsar (G80 mot 7600)? Bara så du är medveten om det, går ju bra att ha SLI-moderkort så man har 2st PCI-e 16x och köra dem separat såklart.

Schemaläggaren i operativsystem tilldelar trådarna var de ska köras automatiskt, så mellan varje gång tråden får exekvera så kan den få lov att köras på olika kärnor. Oftast fungerar det bra men jag tror vissa spel har problem med detta (en del klagar på det). Då kan man låsa det till just en kärna ("affinity"). (Alla processer har ju en tråd).

Jag har för mig att photoshop är flertrådat. När man lägger på effekter osv då det är beräkningsitensivt. Men det kanske varierar mellan hur algoritmerna i de olika effekterna är gjorda, och jag vet inte om det skalar till n st processorer/kärnor eller om det är ett fixt maximum.
Om det skulle vilja köra på alla kärnor så kan det ju sakta ner för spelet.
Jag är rätt säker på att affinity man ställer in betyder att processen bara kommer köras på den kärnan, men det betyder inte att inga andra får köras.
Likaså tror jag man inte (i windows) kan ställa in "ice affinity". T.ex. säga åt photoshop att köra på alla UTOM en viss kärna (som man har för spelet).
Men om spelet är bra så ska schemaläggaren klara av detta, den fick väl vissa problem när dual core dök upp men de fixade väl det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Varje process av vadå?
Det är ju bara en process per program.

Hmm det går väl inte att köra SLI på olika grafikkortskretsar (G80 mot 7600)? Bara så du är medveten om det, går ju bra att ha SLI-moderkort så man har 2st PCI-e 16x och köra dem separat såklart.

Schemaläggaren i operativsystem tilldelar trådarna var de ska köras automatiskt, så mellan varje gång tråden får exekvera så kan den få lov att köras på olika kärnor. Oftast fungerar det bra men jag tror vissa spel har problem med detta (en del klagar på det). Då kan man låsa det till just en kärna ("affinity"). (Alla processer har ju en tråd).

Jag har för mig att photoshop är flertrådat. När man lägger på effekter osv då det är beräkningsitensivt. Men det kanske varierar mellan hur algoritmerna i de olika effekterna är gjorda, och jag vet inte om det skalar till n st processorer/kärnor eller om det är ett fixt maximum.
Om det skulle vilja köra på alla kärnor så kan det ju sakta ner för spelet.
Jag är rätt säker på att affinity man ställer in betyder att processen bara kommer köras på den kärnan, men det betyder inte att inga andra får köras.
Likaså tror jag man inte (i windows) kan ställa in "ice affinity". T.ex. säga åt photoshop att köra på alla UTOM en viss kärna (som man har för spelet).
Men om spelet är bra så ska schemaläggaren klara av detta, den fick väl vissa problem när dual core dök upp men de fixade väl det.

Det vet jag att det inte stödjer SLI men jag ska troligen köra 2 st 24 tum på G80 och sen kanske en 24 och en mindre på det andra kortet

Man kommer väl kunna göra olika saker på varje skärm fast man kör olika graffekort? (Dum fråga)

Så jag kan köra Call Duty på ena kärnan och surfa på en annan eller göra några andra saker på dem andra kärnorna?

Ser paketet bra ut i min signatur?
Eller ska jag satsa på Asus Striker Extreme moderkort?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har kört på olika grafikkort förut (kanske var windows 2000) med helt olika drivrutiner.
Jo man kan göra olika. Dock *tror* jag integreringen är bättre om skärmarna är på samma kort. Iaf om man har olika drivrutiner. Men nu när det är bara nvidia så kanske det fungerar lika bra (alla nvidias multiscreenfinesser alltså).

MEN du kan inte göra olika saker. Du har bara en muspekare och ett fönster som kan vara i fokus. Så spelar du så får du alt-tabba ut för att kunna surfa osv på en annan skärm. Det är inte bara att dra i mellan eller så.
Om man kör i window mode så kan man nästan uppnå detta eftersom det går snabbt gå till och från det fönstret (oftast klicka på win-tangenten och dra bort musen för det fönstret).

Visa signatur