Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Inaktiv

Frågor om 6288!

1. Ni som har den, vad tycker ni om den ?

2. Medföljer datakabel ? Det står inte riktigt på katshings hemsida

Permalänk
Medlem

1. Har bara haft 6280, riktigt skräp. Förmodligen är 6288 lite bättre kvalitetsmässigt men de delar ju all hårdvara och mjukvara vilket inte bådar gott. Jag skulle inte satsa på en 6288.

2. Till 6280 medföljde en så jag kan inte tänka mig något annat.

Permalänk
Inaktiv

okej, jag tycker att mjukvaran i 6280 är riktigt bra, har testat en kompis, vad gillade du inte med hårdvaran då?

Permalänk
Medlem

6280n var en storsäljare.. en av nokias bästa telefoner så jag tror knappast att den här uppföljaren ska vara sämre.

Datakabel medföljer, kolla http://shop.meramobil.se/productdetails.aspx?productid=101580

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

#Nokia 6288

#Minneskort på 512 MB (mini-SD)

#Headset HS-23

#Reseladdare AC-4

#Batteri BP-6M

#Manual

#Nokia PC Suite på CD

Vilken av dem är datakabel, eller har jag missat något?
Kommer att köpa den från katshing iaf.. vill ha comviq knock-out

Permalänk
Medlem

pc suite ingår så det är underförstått att det ingår datakabel.. står även på nokias sida att den har usb anslutning. Telefonen har även en funktion för att användas som masslagringsenhet så då ingår det en usb kabel...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kajo: Vad snackar du om? Mycket möjligt att det var en storsäljare och mycket möjligt att det var en av Nokias bästa telefoner på pappret men med facit i hand och löjliga mängder människor världen över som har/har haft problem vet man att potential i teorin inte nödvändigtvis finns i praktiken.

6280n är ett stort skämt, googla, sök i forum och gör efterforskningar så ska du se att du lär komma fram till det jag (och många andra) redan vet.

När jag ägde skiten lämnade jag in den flera gånger och i princip varje gång jag var på 3 kom det in kunder som skickade/hämtade sin 6280 till/från service.

De senare batcharna ska vara bättre, om än långt ifrån bra. Byggkvaliteten är under all kritik, och det är även mkt vanligt att displayen spricker då den sitter på ett extremt dumt sätt så den är extra känslig för stötar.

Just mitt ex var kanske var extremt, men jag har 4 bekanta jag vet på rak arm som haft 6280n och samtliga hade problem.

Jag betvivlar inte att 6288 är bättre, men jag skulle nog ge det lite tid för att se om folk får problem med den också. F.ö. skulle jag inte kalla 6288 en ersättare, det är i princip exakt samma lur som 6280 men en "fixad" version som enbart släppts för att 6280 som varumärke var så nedsmutsat. Ngt som stödjer den tesen är att släppet i princip skett i det tysta medan 6280 hårdlanserades. Det som skulle kunna vara förbättrat är byggkvaliteten (har läst att den repas otroligt lätt på den glatta ytan dock) och vad gäller elektroniken inuti vet jag ej om något är ändrat. Kan tänka mig att många problem skedde pga dåliga kretsar i 6280.

Köp den, men var inte förvånad om du får skicka den till Anovo varannan månad. Jag rekommenderar starkt någon annan mobil, jag själv gnällde till mig en N73 av 3 och den är betydligt bättre, även om kvaliteten på Nokia ala 2006 inte är vad den har varit.

--- SAMLAD PROBLEMLISTA 6280 (personlig erfarenhet och det man hört av kompisar och bekanta) ---

*Omstarter vid olika aktiviteter (ta emot samtal, wappa, använda gränssnitttet, skicka sms etc etc). Löste sig ej av ny mobil och inte heller av mjukvaruuppdatering.

*Brutna samtal + omstart (slumpmässigt)

*Brutet samtal + omstart vid inkommande aktivitet (samtal eller sms) vid befintligt samtal (100%igt, denna lur är inte kapabel att hantera detta scenario)

*Sprucken display - den tål i princip ingenting då den "flexar" mot coverglaset och får extra kraft vid lite tryck)

*Löjligt dålig byggkvalitet - knakar och brakar. Är du känslig för att hela enheten rör sig när du skriver sms/använder knappar bör du undvika. Har även hört om folk som dragit upp slidern så har den bara åkt vidare och ramlat av.

*Batteri slut - kopplar in laddaren och meddelandet "Laddar Ej" kommer upp. Hände en polare åtskilliga gånger, kul kul...

*Tappat nät - helt plötsligt har man 3 missade samtal + meddelanden i röstbrevlådan fast man suttit och skrivit uppsats i Word med mobilen på skrivbordet brevid sig hela dagen.

*Oanvändbar kamera - trots 2mpx blir bilderna rent skräp. 6280 är ingen kameramobil.

6288 är en fet chansning, köper du får du redogöra för hur den funkat. Ska bli mkt intressant att höra

EDIT: Lite stavfel och sånt. Blir lätt så när man skriver i ren frustration över en mardrömsresa man haft under ett halvår med ett storföretags kassa produkt som de till råga på allt vägrar erkänna några som helst problem med.

Permalänk
Inaktiv

okej, verkar vara rätt mycket som skiljer sig från det jag har upplevt.. bilderna var iallfall så bra att man kunde ta kort på ett skol-schema, sen zooma så att det lätt gick att se texten.

Men finns det någon annan mobil i samma prisklass på katshing som är lika bra? eller bättre ?

Permalänk
Medlem

Killbom: Alltså om du använt den och trivs ska du självklart ta den. Även om jag vill göra mitt bästa för att du ska minimera riskerna vid ditt mobilköp.

Samsung D900, SE K800/W850 och Nokia N73 eller motsvarande är alla lite dyrare (från katshing) men jag tror det är värt att spara lite cash för dom.

Permalänk
Inaktiv

ok, då blir det en 6288, eftersom att den enda av dom du nämnde som jag tycker om är W850, och jag har en iriver U10

Tack för hjälpen !

Permalänk
Medlem

Har haft en 6280 som funka rätt så bra för mig men tycker inte om nokia alls av någon anledning, menyerna känns bara konstiga så den ligger just nu i en sjö där jag kasta den på fyllan efter att den vägra spara ett nummer till någon tjej jag träffa

Kajo: kul att du länkar till mera mobil, har jobbat där för inte allt så länge sen. Mycket bra återförsäljare!

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Inaktiv

okej, jag gillar inte telenor, och det är dom enda abbonemmnagsformerna dom verkar ha?

Permalänk
Medlem

yes, mera mobil är återförsäljare endast åt Telenor som för övrigt är en otroligt bra operatör.

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Inaktiv

Dom har bra priser och sånt ja, men Comviq har mycket billigare 3G tjänster som jag tror att jag kommer att utnyttja mycket, mobil tv/radio och så, sen så är jag väl comviq fanboy eller nåt:P

Permalänk
Medlem

Telenor har den bästa 3g täckningen.. comviqs täckning och kvalité på samtal är ju helt åt skogen. Bryts stup i kvarten och deras så kallade kundtjänst är inget att hänga i granen. Telenor har en dygnet runt kc, bättre täckning, billigare telefoner med abonnemang och du har bättre priser utomlands.

Stod nånstans om att meramobil var en exklusiv återförsäljare.. så de kan få mycket bättre priser än andra återförsäljare...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Killbom: antar att du bor på gotland som det står där under din info så bör du skaffa telenor.. sulabs(comviq och telias 3g nät) är riktigt dåligt där. Tre har i stort sett lika bra som Telenor men deras priser är något dyrare.

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Inaktiv

Okej!
Men jag är mest i visby och runtom, är det någon vettig teckning för comviq där ?

EDIT: du verkar veta mycket om telenor, du vet inte om dom har nån prislista för sina 3g tjänster? vad kostar tex:
1. Se på en Tv kanal
2. Lyssna webbradio
3. Ladda ner 1mb data

och har dom något som är gratis tex: Comviq har SVT1 , 2 och radiokanalerna P1, P2, P3, P4 gratis

Permalänk
Medlem

Jag är själv ägare av en 6280 med sprucken display
Låg i fickan på jobbet, helt utan några stötar eller något så var displayen sönder till frukosten 1,5 timmar senare.
Telefonen har även lämnats in till 3 för mjukvaru-uppdatering.
Kameran är värdelöst. (har inte så höga krav på en mobil, men ändå)
Telefonen gör semireboots när man växlar mellan ljudlös o icke.

Men i övrigt så är det en underbar telefon
Känns gedigen och jag hade för allt i världen önskat att de kunde gjort den bra.

Visa signatur

Jag missbrukar smileys ;)