Permalänk
Medlem

Fel på grafikkortet?

Hej, jag tror då att jag har något fel på grafikkortet som är "Nvidia Geforce 6800 GT".

Allt började när jag satt och spela wow, då stannade hela datorn och jag var tvungen att starta om. Jag trodde det var något fel på värmen, men jag har ändå öppet chassi och en stor bordsfläkt som kyler. Detta hände flera gånger. När det hände senast så kunde jag inte starta datorn. Den startade om igen varje gång den skulle köra igång windows. Jag bestämde mig för att formatera datorn, som jag nu har gjort.

När jag startar datorn så ser man väldigt tydligt många "prickar" i bakgrunden. Dom är oftast vita och går som linjer över hela skärmen.
När jag har kommit in i windows så märker man tydligt att jag inte har installerat några drivrutiner till grafikkortet. Det är hackit när man scrollar ner i internet explorer t.ex. Men jag har installerat Nvidias drivrutiner som jag har laddat ner från deras hemsida. När jag installerar drivrutinerna funkar allt som det ska ända tills man startar om datorn. Då kommer det upp "Starta windows normalt" och dom alternativen. Jag blir tvungen att välja "Starta windows med senaste fungerande inställninger" eller vad det nu heter. Annars startar bara datorn om igen.
När jag kör dxdiag i "Kör" så kan man se på fliken "Bildskärm":

Namn :
Tillverkare : Saknas
Kretstyp : Saknas
DAC-typ : Saknas
Uppskattat totalt minne : Saknas
Aktuellt bildskärmsläge : 1024x768 (32 bit) (1Hz)
Bildskärm :

Jag fixade en bild också: http://img295.imageshack.us/my.php?image=sweczb1.png

Några ideer om vad man kan göra?

Min dator : Amd athlon 3500+ 2,2 ghz - Geforce 6800GT - Något abit moderkort

Permalänk
Medlem

Re: Fel på grafikkortet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jolz

När jag kör dxdiag i "Kör" så kan man se på fliken "Bildskärm":

Namn :
Tillverkare : Saknas
Kretstyp : Saknas
DAC-typ : Saknas
Uppskattat totalt minne : Saknas
Aktuellt bildskärmsläge : 1024x768 (32 bit) (1Hz)
Bildskärm :

Så där brukar det ju bli om man inte har rätt drivare installerade till kortet. Testa tanka hem de senaste drivarna från Nvidias hemsida.

Visa signatur

Spelrigg:
CPU: AMD 7800X3D - GPU: RTX 4070 TI -
Moderkort: Asus B650 Creator - Chassi: Corsair 4000D
SSD: Samsung 990 PRO - CPU-kylning: EK-AIO Elite D-RGB
Skärm: Gigabyte M27Q IPS QHD

Permalänk
Medlem

Det är det jag har gjort, "93,71" är det den senaste man kan ladda hem. Det har gjort. Men när jag installerat drivrutinen så kan man starta om datorn. När windows ska starta, startas den om igen och då kan man välja "Starta windows med senast fungerande".

Permalänk
Medlem

Re: Fel på grafikkortet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jolz
Namn :
Tillverkare : Saknas
Kretstyp : Saknas
DAC-typ : Saknas
Uppskattat totalt minne : Saknas
Aktuellt bildskärmsläge : 1024x768 (32 bit) (1Hz)
Bildskärm :

Jag tänkte på "Aktuellt bildskärmsläge." Det står (1Hz)
Bilden uppdateras alltså 1 per serkund, inte konstigt att det hackar.
Ändra det till typ 85Hz eller något.

Nu har jag ATi så jag vet inte hur man ändrar Hz till Nvidia kort.

Men högerklicka på skrivbordet och tryck sedan på "inställningar" sen "avancerat" sen vet jag inte riktigt vad man ska trycka på.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det går inte och ändra, i alla fall inte i egenskaper>inställningar>avancerat

Det hittar ju inte något grafikkort verkar det som.

Permalänk
Medlem

Jo det skall gå att ändra, Skrivbord - Egenskaper - Settings.

Permalänk
Permalänk

Du ändrar den blåa rutan i bild 3.

Permalänk
Medlem

Går inte och ändra något där.

Det står också "Standardbildskärm" som måste vara fel.
Är det bara att köpa nytt graffe?

Permalänk
Medlem

Fall problemet kvarstår så skulle det lättaste vara att köpa ett nytt grafikkort? Jag vet inte fall det är endast grafikkortet det är fel på..

Permalänk
Medlem

Storföretagaren: Möjligtvis har du inte fått i Geforce-kortet ordentligt i porten. Det har hänt mig några ggr.

Jolz: Är det något annat som bråkar förutom detta? Annars så lär det ju vara kortet som håller på att ge sig.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Storföretagaren
Jag har problem med att min dator vägrar acceptera att det finns ett Geforce kort installerat utan envisas med att köra det inbyggda som finns på moderkortet.

Ansluter jag skärmens VGA kabel till uttaget på Geforce kortet händer ingenting. Bara en svart bild utan videosignal.

Va f-n är det för fel?

Testa slå av onboard grafik (om det går) i bios och sätt att bios ska checka grafik i pci eller agp först (beroende på vilken du använder), sen kan du även kolla så att grafikortet sitter som det ska i sin slot som Muyfa666 skrev.

Hoppas detta funkar

Permalänk
Medlem

Jag har nog inga andra problem :S
Det verkar som det är grafikkortet som är konstigt :/
Men jag vet ju inte säkert

Permalänk
Medlem

hur nytt är kortet? köpte du det långt innan problemet kom, eller var det strax efter du köpt kortet? Det kan vara fel på kortets BIOS, ellerm oderkortet som har mycket dåligt stöd för kortet, så en BIOS uppgradering är du att sikta på.

Testa klocka ner kortet och se ifall det blir bättre då. Kan vara att kortet har blivit skadad pga värmeproblem, och kanske går att använda ett litet tag till ifall den nerklockas (skaffa Rivatuner).

Nätaggregatet? Ampere på 12V+ linan? Är den stark nog för kortet?

Någon ny hårdvara, så som ljudkort, hårddisk, CD/DVD läsare? koppla ur och testa. Även ifall du inte har installerat något nytt, testa starta datorn uian saker som extrahårddiskar, CD/DVD läsare, floppy, ljudkort etc.

Har du ett ljudkort så ta bort den och testa utan den. Vet inte varför, men ljudkort kan ibland få vissa grafikkort att fungera konstigt.

Ändra AGP porten från 8X till 4x.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
hur nytt är kortet? köpte du det långt innan problemet kom, eller var det strax efter du köpt kortet? Det kan vara fel på kortets BIOS, ellerm oderkortet som har mycket dåligt stöd för kortet, så en BIOS uppgradering är du att sikta på.

Testa klocka ner kortet och se ifall det blir bättre då. Kan vara att kortet har blivit skadad pga värmeproblem, och kanske går att använda ett litet tag till ifall den nerklockas (skaffa Rivatuner).

Nätaggregatet? Ampere på 12V+ linan? Är den stark nog för kortet?

Någon ny hårdvara, så som ljudkort, hårddisk, CD/DVD läsare? koppla ur och testa. Även ifall du inte har installerat något nytt, testa starta datorn uian saker som extrahårddiskar, CD/DVD läsare, floppy, ljudkort etc.

Har du ett ljudkort så ta bort den och testa utan den. Vet inte varför, men ljudkort kan ibland få vissa grafikkort att fungera konstigt.

Ändra AGP porten från 8X till 4x.

Jag köpte det när det var nytt. Vart kan jag få tag i BIOS uppgraderingar?
Jag visste innan att datorn skulle bli ganska varm ohc jag visste inte fall nätaggregatet skulle räcka.. Det har ju funkat i 1 år nu..

Intressant med ljudkortet, jag köpte nytt ljudkort för ca 300kr. Jag tror det var då jag börja få problem. Men jag är inte säker. Jag testar koppla ur den och ser vad som händer.

Hur ändrar jag AGP till 4x?

Tack så mycket för svar

Permalänk
Medlem

Det bör finnas AGP-inställningar i BIOS:en. Testa sen Olufseens förslag, men gå kanske ett steg längre. Ta bort alla enheter du inte behöver för vanlig start av datorn. Funkar det då så sätt tillbaka dem en i taget tills det slutar funka, sen vet du vilken enhet (om någon) som strular.

Återigen så är det ju ändå troligt att grafikkortet håller på att ge sig, men man ska ju inte ropa varg. Att ändra BIOS på grafik-kortet är lite överkurs och inget som ska få ett icke-fungerande kort att bli ok, utan i första hand för modding och / eller OC.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Jag testade att ta ut ljudkortet och startade, inget speciellt hände. Jag kom på att jag fått en ny hårddisk som jag använder Den gammla sålde jag :/.

Fall jag tar ut ljudkortet är det något mer jag ska göra då?
Min mus har slutat fungera nu också, jag har testat med andra men funkar ändå inte.. Det gör inte saken lättare

Permalänk
Medlem

Problemet är fortfarande kvar, jag har uppdaterat BIOS och tagit ut ljudkortet och startat. Jag kan starta Counter-Strike 1.6 och spela. Men det finns röda ränder/prickar på hela skärmen. Och det är ingen bra fps :/

Permalänk
Medlem

fall Jolz köper ett nytt grafikkort, kommer allt att fungera då?

Permalänk
Medlem

Problem type
Windows stop error (a message appears on a blue screen with error code information)

Solution available?
No

What does this problem mean?
Windows has encountered a problem it cannot recover from and it needs to be restarted

Cause
Unknown

Computer symptoms
A message appears on a blue screen with error code information (for example: 0x0000001E, KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED)

Additional steps for you to take
Please continue to send problem reports so analysts at Microsoft can study and try to correct the problem as quickly as possible

Detta fick jag efter jag försökt installera drivrutiner

Permalänk
Medlem

Jolz, du har ingen möjlighet och låna en polares kort ? lite snabbt.. och testa din dator? eller testa ditt kort i hans dator.

För det låter som om ditt grafikkort är dött.

Sorry

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Medlem

Kanske, jag har frågat runt lite. Jag får säkert tag i något kort som jag kan testa med. Fall det inte funkar med ett nytt kort så får jag väl köpa ny dator

Tack för all hjälp!