Permalänk
Medlem

Hög ping med COMHEM!?

Jag har ett problem som någon kanske stött på och kan hjälpa mig med(Comhem är inte så hjälpsamma)
Jag har testat min ping med Pingplotter efter mycket problem med hackigt onlinespelande. Detta är resultatet:

Det verkar som att vid andra hoppet i testet så segar det liksom ihop..
Någon som har samma problem med comhem?

Tacksam för svar
Kristoffer

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är det tidsoberoende? Skulle nog felanmäla detdär för ser ut att sitta i comhems backbone. Observera att de måste ha så mycket info som möjligt, speciellt dendär pingplotter infon.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Ja jag har samma problem.Annat ip men samma problem.Liknande mönster. Den punkt där du har hög ping på kan jag ha värden på över 10 000 ms. Punkten efter har jag massiva paketförluster med ett ofta förekommande genomsnitt på 50 % eller mer kvällstid.

Men jag har paketförluster dygnet runt på punken efter hög ping. Det är bara storleken som varierar under dygnets 24 timmar.

För mig varierar pingen mellan 6-10 300 ms. Men pingen kan ligga på 10 000 ms eller mer under mer än 30 minuter.

När jag pingar högpingpunkten direkt så har jag normal ping. Tracar jag punkten efter så visar den punkten stora paketförluster samt att punkten före har hög ping.Tracar jag punkten efter paketförlusterna är den normal men visar de tidigare högping och paletförlustpunkten.
Det förefaller som om paketförlustpunkten inte släpper igenom trafiken i den takt som önskas så att det skapas en fördröjning i punkten före.Dvs motsvararande din högpingpunkt.

dessutom
I höstas slutade mina newsgrupper att fungera samt likaså mitt webbutrymme. Mejlen krånglade ofta. Det tog mer än 2 månader innan newsgrupperna fungerade igen, och något liknande med webbutrymmet för hemsida.

Mejlen fungerar mycket sporadiskt igen.Både för imap och pop3.
Kort sagt fungerar comhem så illa för närvarande att man inte ens skulle rekommendera företaget äns för ens värsta fiende.

Permalänk

Fick precis samma problem för ett par veckor sedan, pingen kunde stiga till 8-9.000 i t.ex olika online spel. Till slut gick det inte att surfa överhuvudtaget, detta var nu i december. Så jag kopplade in mina grejor i fiberuttaget från Telia istället, funkade klockrent direkt, och sade därefter upp Comhem. Felet låg inte hos mig alltså, bor också i Göteborg. Vet att många har och har haft problem med Comhem här.

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med andra hoppet efter Comhem Gatewayen..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Dock kan jag understryka att detta INTE är ett allmännt problem hos comhem i hela Sverige så ämnesraden för tråden är lite missvisande.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.0.1
2 4 ms 7 ms 7 ms FA-DOC-1-Bundle50.comhem.se [83.254.0.1]
3 * * * Request timed out.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk

ping -c 10 85.236.101.55 PING 85.236.101.55 (85.236.101.55) 56(84) bytes of data. 64 bytes from 85.236.101.55: icmp_seq=1 ttl=114 time=48.6 ms 64 bytes from 85.236.101.55: icmp_seq=2 ttl=114 time=43.2 ms 64 bytes from 85.236.101.55: icmp_seq=3 ttl=114 time=43.4 ms 64 bytes from 85.236.101.55: icmp_seq=4 ttl=114 time=40.9 ms 64 bytes from 85.236.101.55: icmp_seq=5 ttl=114 time=46.4 ms 64 bytes from 85.236.101.55: icmp_seq=6 ttl=114 time=49.6 ms 64 bytes from 85.236.101.55: icmp_seq=7 ttl=114 time=47.5 ms 64 bytes from 85.236.101.55: icmp_seq=8 ttl=114 time=48.0 ms 64 bytes from 85.236.101.55: icmp_seq=9 ttl=114 time=43.6 ms 64 bytes from 85.236.101.55: icmp_seq=10 ttl=114 time=39.2 ms --- 85.236.101.55 ping statistics --- 10 packets transmitted, 10 received, 0% packet loss, time 9053ms rtt min/avg/max/mdev = 39.258/45.089/49.664/3.316 ms

Jag ser inte problemet härifrån (comhem i Linköping).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av molk
Ja jag har samma problem.Annat ip men samma problem.Liknande mönster. Den punkt där du har hög ping på kan jag ha värden på över 10 000 ms. Punkten efter har jag massiva paketförluster med ett ofta förekommande genomsnitt på 50 % eller mer kvällstid. ......

....Mejlen fungerar mycket sporadiskt igen.Både för imap och pop3.
Kort sagt fungerar comhem så illa för närvarande att man inte ens skulle rekommendera företaget äns för ens värsta fiende.

Jag har ringt kundsupporten som gav mig svaret att de inte visste hur de skulle felanmäla detta. *suck* Men jag mailade all information samt denna skärmdump och de lovade att kolla upp problemet.

Tror nog jag blir tvungen att säga upp Comhem också. Jag har ju främst uppkopplingen för onlinespel.

Permalänk

Crizto : Jag är F.D UPC kund och har fel med men det sker direkt ut från min dator till deras stam nät.

och dom i Comhem säger att nätet är bra det enda dom gör är att pinga mitt modem via lanet ? det är väll klart som korv att deras nät fungerar då ?

men inte ut i från.

jag har varit i kontakt med Konsumentverket och det kommer ske en granskan. Hoppas dom vet vad dom gör.

som saggt det är inte kul att ha en ping sprik mellan 5 och 101 ms hela tiden.
Tycker faktiskt Adsl standarden är bättre för spel. Men här där jag bor är alla adsl stationer fullar / undra varför ? ja svaret har ni nog redan fått

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
som saggt det är inte kul att ha en ping sprik mellan 5 och 101 ms hela tiden.
Tycker faktiskt Adsl standarden är bättre för spel. Men här där jag bor är alla adsl stationer fullar / undra varför ? ja svaret har ni nog redan fått

Jag har min uppkoppling främst för onlinespelande. Allting fungerade ju finfint för en månad sedan. Jag följer nog ditt råd och byter till Adsl.
Nu är ju bara frågan vilket bolag man ska välja där.

Permalänk
Medlem

tjosan testade mot samma ip som du skrev i detta e mitt reslutat
http://img440.imageshack.us/my.php?image=namnls2ky.jpg

liknar lite det du fick

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

19ms i ping till en av våra BF2-servrar i Växjö från skåne.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snabbis
tjosan testade mot samma ip som du skrev i detta e mitt reslutat
http://img440.imageshack.us/my.php?image=namnls2ky.jpg

liknar lite det du fick

Var bor du någonstans? Du spelar väl inte online(eller?) så du märker nog inga problem.
I det dagliga surfandet så händer det att det blir någon sekunds fördröjning innan sidor laddar. Försök att klaga på det hos Comhem.
De hävdar att så länge sidorna laddar och nedladdninghastigheten fungerar så behöver de inte göra något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crizto
Var bor du någonstans? Du spelar väl inte online(eller?) så du märker nog inga problem.
I det dagliga surfandet så händer det att det blir någon sekunds fördröjning innan sidor laddar. Försök att klaga på det hos Comhem.
De hävdar att så länge sidorna laddar och nedladdninghastigheten fungerar så behöver de inte göra något.

Nja då måste du pratat med en riktig sopa på supporten, detdär bör de kunna fixa. Samma fel fanns i Uppsala för en tid sedan.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Re: Hög ping med COMHEM!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crizto
Det verkar som att vid andra hoppet i testet så segar det liksom ihop..
Någon som har samma problem med comhem?

Det kan mycket väl vara så att det är något fel på din anslutning, men den där pingplotten/tracerouten är inget bevis på det, snarare tvärtom. Se nedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av molk
När jag pingar högpingpunkten direkt så har jag normal ping. Tracar jag punkten efter så visar den punkten stora paketförluster samt att punkten före har hög ping.Tracar jag punkten efter paketförlusterna är den normal men visar de tidigare högping och paletförlustpunkten.
Det förefaller som om paketförlustpunkten inte släpper igenom trafiken i den takt som önskas så att det skapas en fördröjning i punkten före.Dvs motsvararande din högpingpunkt.

Det du beskriver är ett helt normalt beteende. Många (troligtvis de flesta) internetoperatörer konfigurerar nämligen sina stamnätsroutrar att prioritera saker som "ping", traceroutesvar och ICMP-meddelanden i allmänhet väldigt lågt. Desto mer belastade routrarna är, desto mer struntar de i att svara på denna trafik. Ofta tillåts även bara en viss mängd sådan trafik per tidsenhet, resten slängs helt enkelt bort. Detta gäller även all annan trafik som är riktad direkt till routern själv. Det är alltså väldigt viktigt att här skilja på trafik som ska till routern och trafik som ska passera routern. Nästan inga paket alls bör någonsin vara riktade till routern, och därför kan dessa prioriteras mycket lågt. Anledningen till inställningarna är alltså att all prioritet ska läggas på att "skyffla paket" från användare till slutdestinationen (och tillbaka), inte svara på "fel" (som traceroutesvar faktiskt är), förfrågan direkt till den egna routern som inte ska vidare, eller annat ovidkommande.

Det man alltså ska titta på i traceroute/pingprogram såsom pingplotter, mtr osv. är att man inte har några paketförluster till slutmålet och att pingtiderna dit är OK. Är de det så kan man helt bortse från alla "konstigheter" på vägen, eftersom det inte berör trafiken till/från slutdestinationen.

Om det därmot är så att även slutdestinationen är drabbad av höga pingtider och/eller paketförluster så kan man med fördel använda pingplotter för att undersöka var i näten som problemen "börjar".

Permalänk
Medlem

Kom ihåg också att det ej går att skicka bifogade filer till supportens maillåda.

Försökte en gång men fick bara "Vi kan ej se bifogade filer pga säkerhetsrisk" tillbaka...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hög ping med COMHEM!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Det kan mycket väl vara...
eller annat ovidkommande.

Det man alltså ska titta på i traceroute/pingprogram såsom pingplotter, mtr osv. är att man inte har några paketförluster till slutmålet och att pingtiderna dit är OK. Är de det så kan man helt bortse från alla "konstigheter" på vägen, eftersom det inte berör trafiken till/från slutdestinationen.

Om det därmot är så att även slutdestinationen är drabbad av höga pingtider och/eller paketförluster så kan man med fördel använda pingplotter för att undersöka var i näten som problemen "börjar".

Tack för det långa svaret! Du verkar vara kunnig på detta.

Det jag kan säga som lekman är att när servern/routern som enligt mig är "överbelastad", hoppas över(försvinner från listan i Pingplotter). Så fungerar mitt onlinespelande finfint. Då upplever jag inga paketförluster alls.
Sen när den återkommer i listan så kommer problemen igen. Även om slutdestinationen(och alla andra på vägen) inte registerar någon paketförlust.

Se bild

Det helt rödmarkerade området registrerar 100% paketförlust. Jag antar att det är då servern/routern bara skickar förbi information. Det är också under denna tid jag inte upplever några problem i spelet.

Hoppas detta tydliggör lite.

Permalänk
Medlem

WOW/Blizzard

Försökte oxå anmäla detta till Comhem. Men när jag väl (efter 35 minuter) kom fram till deras kundtjänst, ville dom inte ta emot felanmälan! Menade att det här med Ping var litet konstigt och inte viktigt alls för normalanvändaren. Dessutom var nog felet tillfälligt. Försök igen någon annan dag!

Det är nog dags att försöka med ADSL istället. Och från någon annan leverantör.

Vem kan erbjuda bäst ping mot WOW/Blizzard??

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Re: WOW/Blizzard

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Försökte oxå anmäla detta till Comhem. Men när jag väl (efter 35 minuter) kom fram till deras kundtjänst, ville dom inte ta emot felanmälan! Menade att det här med Ping var litet konstigt och inte viktigt alls för normalanvändaren. Dessutom var nog felet tillfälligt. Försök igen någon annan dag!

Det är nog dags att försöka med ADSL istället. Och från någon annan leverantör.

Vem kan erbjuda bäst ping mot WOW/Blizzard??

Telia skulle jag tro :)..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

När pingnivån i pingplotter passerar 10 000 ms med bred marginal redovisas det som 100% paketförluster. När pingen kommer ner under 10 ooo ms visas kurvan igen +eventuella paketförluster om det finns.

Jag har åtskilliga(100tals) tracar sparade där slutmålet inte varit själva problempunkten,utan varit 12 till 22 hop totalt. Dessa tracar visar på problem i Comhems eget nät.

Från 6:e februari 2006 och fram till 1 november har jag haft reducerad hastighet efter ett tekniskt fel vilket gjorde att internet och tv försvann.Efter 1 november har jag haft utlovad hastighet vid de flesta tilfällen när jag kollat med tptest.

Från 6 februari fram till 20 juni hade jag stigande problem med paletförluster och pingnivåer med tillhörande elaka pingspikar. Den 20 juni kopplades jag över till det nya nätet från Banverket på 10GBit som skulle lösa allt enligt comhem själva. Man gick f ö från Cisco utrustning till Alcatel enligt comhem.

Problem blev större efter detta. Ca 10dagar efter blev problemen otroligt mycket större. Då inleddes eran med ping över 10 000ms + massiva paketförluster som vida översteg tidiga nivåer. Ett tag på höstkanten hade man fått ner paketförlusterna till ett genomsnitt på 15 % räknat på flera timmar.

Under denna period hade jag ,förutom paketförluster och pingroblem, reducerad hastighet.

Denna period med ett genomsnitt av15% var inte långvarig utan sedan steg det hela och och landade på 50% eller mer kvällstid. På natten/morgonkulan typ 01.30-04.30 ligger nivån lägre men fortfarande hög. Där är jag nu.

Att det skulle var någon form av virtuell paketförlust och pingnivå motsägs av alla de forlorade uppkopplingar jag haft under spel samt underliga skakande skärmbilder och varpningar under onlinespel. Samt otaliga problem att surfa som funnits.

Antalet errors periodvis på mina problempunkter har ibland uppgått till åtskilliga tusen under ett par timmar.

Comhems löften att tekniker kommer att ringa upp vissa dagar och tider mm har inte infriats. Deras oförmåga att lösa detta har varit total med undantag av hastigheten. De behövde ju bara tiden från 6:e februari till 1 november att lösa detta. Eftersom jag överfödes till nya nätet 20 juni så räknat med liknande tidsfönster så kanske de fixat resten fram till i april?

Permalänk
Medlem

Re: WOW/Blizzard

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd

Vem kan erbjuda bäst ping mot WOW/Blizzard??

Blizzard använder bara Telia i Europa.
Så du bör ju välja antingen Telia eller någon operatör som köper bandbredd av Telia(det gör iofs Comhem också men deras egna nät är ju fucked up atm.)

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av molk

Comhems löften att tekniker kommer att ringa upp vissa dagar och tider mm har inte infriats. Deras oförmåga att lösa detta har varit total med undantag av hastigheten. De behövde ju bara tiden från 6:e februari till 1 november att lösa detta. Eftersom jag överfödes till nya nätet 20 juni så räknat med liknande tidsfönster så kanske de fixat resten fram till i april?

Jag har väntat sen den 22:e på samtal från tekniker. Ringt varannan dag sedan dess och tjatat. Fortfarande inget samtal.
Men när jag läser om dig så känns det som jag ska ge upp hoppet och byta tillbaks till Telia.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hög ping med COMHEM!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Det kan mycket väl vara så att det är något fel på din anslutning, men den där pingplotten/tracerouten är inget bevis på det, snarare tvärtom. Se nedan.Det du beskriver är ett helt normalt beteende. Många (troligtvis de flesta) internetoperatörer konfigurerar nämligen sina stamnätsroutrar att prioritera saker som "ping", traceroutesvar och ICMP-meddelanden i allmänhet väldigt lågt. Desto mer belastade routrarna är, desto mer struntar de i att svara på denna trafik. Ofta tillåts även bara en viss mängd sådan trafik per tidsenhet, resten slängs helt enkelt bort. Detta gäller även all annan trafik som är riktad direkt till routern själv. Det är alltså väldigt viktigt att här skilja på trafik som ska till routern och trafik som ska passera routern. Nästan inga paket alls bör någonsin vara riktade till routern, och därför kan dessa prioriteras mycket lågt. Anledningen till inställningarna är alltså att all prioritet ska läggas på att "skyffla paket" från användare till slutdestinationen (och tillbaka), inte svara på "fel" (som traceroutesvar faktiskt är), förfrågan direkt till den egna routern som inte ska vidare, eller annat ovidkommande.

Det man alltså ska titta på i traceroute/pingprogram såsom pingplotter, mtr osv. är att man inte har några paketförluster till slutmålet och att pingtiderna dit är OK. Är de det så kan man helt bortse från alla "konstigheter" på vägen, eftersom det inte berör trafiken till/från slutdestinationen.

Om det därmot är så att även slutdestinationen är drabbad av höga pingtider och/eller paketförluster så kan man med fördel använda pingplotter för att undersöka var i näten som problemen "börjar".

För att sammanfatta denna helt korrekta information:

Det är slutdestinationen man ska titta på först. Visar den inte på hög latency eller packetloss så finns inget problem heller, åtminstone inte när testet körs. Finns det däremot problem mot slutdestinatioen så kan man titta i kedjan för att se var problemen börjar.

Packetloss med ICMP mot en enstaka nod i kedjan är helt ointressant, så länge resten ser bra ut. Trådskaparens bifogade bilder visar inget onormalt. Tyvärr kanske, problem med onlinspelande är riktigt jobbigt.

Permalänk
Medlem

Med anledning av min postning.
I undre diagrammen visas hop 3,4,5, och sista.
Pingplotterinställningar: unlimited sampling.Trace interval: 1 second. Samples to include:all.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Hög ping med COMHEM!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
För att sammanfatta denna helt korrekta information:

Det är slutdestinationen man ska titta på först. Visar den inte på hög latency eller packetloss så finns inget problem heller, åtminstone inte när testet körs. Finns det däremot problem mot slutdestinatioen så kan man titta i kedjan för att se var problemen börjar.

Packetloss med ICMP mot en enstaka nod i kedjan är helt ointressant, så länge resten ser bra ut. Trådskaparens bifogade bilder visar inget onormalt. Tyvärr kanske, problem med onlinspelande är riktigt jobbigt.

Jag förstår vad ni menar men jag får ingen paketförlust på slutdestinationen när jag kör testet. Trots detta upplever jag paketförluster i spelandet. T. ex att man springer framåt och helt plötsligt befinner sig några meter tillbaks.
Detta inträffar inte på några enskilda servrar eller spel. Jag har testat hur många servrar som helst samt olika spel och upplever samma sak.

Detta har börjat för ungefär en månad sedan och före detta upplevde jag inga problem alls.

Finns det någon möjlighet att detta beror på någon av min hårdvara? (okunnig )
Dålig nätverkskabel?
Gammalt modem?

Permalänk
Medlem

Inte alls ditt problem. Det är comhem som strular. Vissa inlägg här formulerar det mycket kunnigt men motsäger sig själva.

Se min trace. Inga problem till gateway. Men dom efterföljande två hoppen(3,4) innan jag lämnar comhem (5 är utanför)är usla.Har tracar som varar flera timmar med ett mycket värre reslultat än min snabbtrace på 10min+.

När jag testar via andras trådlösa med annan ISP har jag inget problem.

Före 6:e februari hade jag inga som helst problem och comhem fungerade utmärkt. Rekommenderade det bolaget till många.Men inte längre.

Permalänk

Samma problem här med...

Permalänk
Medlem

Visar här några fler bilder med en detaljrikedom som Criztos version av pingplotter inte kan visa.

Bilderna har ursprungligen varit i Pingplotters pp2 format.
Det skapar en databas som gör att man i efterhand kan ladda tracen och titta med annan upplösning tidsmässigt och även i efterhand detaljstudera valfritt hopp.Detta representeras av de undre horisontella kurvorna som tittar på de hopp som i vänsterkant av listan har ett kraftigt understreck.
I övrigt undre diagrammen i överkant till höger visas tidsfönstret som är valt. Överkant av övre bilden visar klockslag på hela tracen. Ge akt på mängden errors överst till vänster på Comhems hopp.

Pingplotters pp2 diagram är omsparat till png och given samma tidsstämpel som min orginalfil.

I undre diagrammen visas hopp 3,4,5, och sista.
Pingplotterinställningar: unlimited sampling.Trace interval: 1 second. Samples to include:all.

Edit:i undre diagrammen till vänster kan bara 4 siffror visas på maxvärdet.Den tappar ettan i 10000.

Snacket om att ping är lågprioriterat och inte betyder någonting har jag bara hört från internetleverantörer med problem.

Någon som fortfarande tror att comhem inte har problem?