Får inte min Fon att funka kan inte registrera den nämligen!
Jo jag har gjort följande:
Anslutit Ethernetkabel mellan Foneran och min dator och sedan manuellt tilldelat den min Statiska IP address samt nätmask, Gateway och DNS via managment Console.
Installerat drivrutinerna till mitt nyinköpta D-Link DWL-G520+ PCI trådlöst nätverkskort
stängt av datorn
Installerat kortet i datorn.
Startat datorn och det verkar som om drivrutinerna till mitt nätverkskort känns igen då Windows rapporterar om den nya nätverksenheten.
Det finns nu 2 nätverk som kortet hittar dels MyPlace och också B2_private_01 vilket är det trådlösa modemet från BBB som jag nyss installerat. Dock vet jag ej hur man kommer åt det.
Som sagt kommer inte åt FON_AP och det syns ej heller i listan på trådlösa anslutningar.
Den enda ändring som jag gjort i inställningarna för mitt nätverkskort är att jag satt samma SSID dvs FON_AP som Fonerans öppna WiFi har. Skall man göra så om inte vad för SSID skall man ha i nätverkskortet?
Har också i min dator ställt in IP addressen 192.168.10.2 dvs sista siffran är ett nummer högre än Fonerans WiFi IP som är 192.168.10.1 har också i TCP/IP inställningarna på min dator ställt in Nätmask 255.255.255.0 vilket är samma som jag ställt in i min Fonera och som min ISP säger att man skall ha inställd. DHCP servern i Foneran är enabled och under Network settings så är följande inställt.
Public>Private deny
Public>Wan allow
Private>Wan allow
Under wireless settings så är det inställt under channel automatic och B/G mode mixed.
Under status så står det under connection type static dock så står det under IP address N/A och likaså under gateway N/A. DNS server står det 213.134.45.129 vilket inte är den DNS som jag manuellt ställt in under Advanced som skall vara 195.54.122.200 vilket är BBB's DNS.
Under Wifi settings så står det Public SSID FON_AP och under Private SSID MyPlace och under encryption så står det wpa IP address 192.168.10.1
Jag blir inte klok på detta. Jag har bara det trådlösa bredbandsmodemet från BBB dvs ingen extra router. Foneran är kopplad till en ethernetport i modemet. Och jag har sedan bara det trådlösa interfacet mellan Foneran och datorn. Just nu kör jag dock med vanlig nätverkskabel och mitt modem.
Intressant dock att det verkar gå att köra både trådad och trådlöst samtidigt för jag kan fortfarande surfa in till managment console nu när jag kör trådat.
Också konstigt tycker jag att det är att jag kan köra mellan min dator och en ethernetport i modemet som använders amma Ip address som det som jag ställt in i min Fonera och den är ju i sin tur kopplad till en annan port i modemet.
Kan det vara så att mitt modem är låst till min dators mac address och att den inte accepterar Foneran?. Konstigt ju att jag kan surfa via min dators trådade anslutning samtidigt som Foneran är anslutet till modemet med samma IP.
Vet någon vad som kan vara för fel?