Ovanligt stor skillnad mellan idle och load på 6600

Permalänk
Medlem

Ovanligt stor skillnad mellan idle och load på 6600

Hej, installerade nyligen en Zalman CNPS9500 LED på min Conroe 6600. har ett P5W DH Delux mobo. Fick ner min idle enligt TAT till 29-32 på båda cores. Det konstiga är att loaden ligger runt 58-60, andra som har så låg idle har oftast i förhållande också låg temp på load. Vad kan detta bero på?

Tackar hjärtligt för synpunkter!

Permalänk
Medlem

Tyder på att kylaren inte är rätt monterad. Den hinner inte transportera bort all värme vid belastning.

Prova montera om så ska du se att det löser sig. Använd kylpasta såklart

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

....eller att du kör fläkten på låga varv (otillräckliga), stämmer oxå in på diagnosen.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid kylarn på högsta varv, låter nämligen inte så mycket ändå, så jag ska testa Emil_fh's tips, får se hur det går då. Tack så mycket båda två!

Permalänk

Dålig luftgenomströmning i chassit?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Hm...ursäkta att jag stjäl tråden lite
Har samma kylare på min E6300, har ett Cooler Master Centurion 532 Chassi med en 120mm i fronten och en som drar ut luft i bak. Har också en 80mm i sidan som drar ut luft.
Mitt problem är att jag har en load på 54-55 grader under TAT (lägre med dubbla instanser av Prime 51-52) men min Idle ligger på Höga 46-47...inte någon stor delta men väldigt hög Idle...vad kan detta bero på?

Visa signatur

Intel Core 2 duo E6300@3.24 GHz l XFX 8800GTS 320MB l Abit Fatal1ty FP-IN9 650SLi l 2048mb OCZ Gold XTC PC2-6400 l

Permalänk
Vila i frid

Hög idle temp men relativt låg temp i load betyder att du har en relativt hög vcore och inte klockar så mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mig Sjalv
med en 120mm i fronten och en som drar ut luft i bak. Har också en 80mm i sidan som drar ut luft.

Bättre om din 80mm sidofläkt blåser in.
Inblås i fronten och på sidan - utblås där bak och nätaggets fläkt...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Ok, Ändrade så att 80mm blåser inåt istället sänkt idle temp till 44°C...kan sänka till 40°C om jag har alla fläktar på max men med två delta fläktar och Zalmanen på max så låter det som om jag har Gudrun i lådan...tycker inte det borde behövas så mycket för att kyla en E6300. Visserligen har jag klockat den till E6400 (305*7) men det är ju inte direkt någon tung överklock...har 1.3V till cpun...

Visa signatur

Intel Core 2 duo E6300@3.24 GHz l XFX 8800GTS 320MB l Abit Fatal1ty FP-IN9 650SLi l 2048mb OCZ Gold XTC PC2-6400 l