Installera Vista + Windows XP

Permalänk
Medlem

Installera Vista + Windows XP

Hej, har i dagarna tänkt på att formatera och ge mig på att pröva Vista.

Undrar nu hur jag ska göra för att på bästa sätt få en fungerande dual-boot.

* Ska jag ha en partition för varje windows?
* Ska jag installera Vista först (på c:\) och sedan XP? Eller tvärtom?
* Kommer jag få ett val vilken jag ska boota när jag startar datorn?

Tacksam för snabba svar...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt valt att ha de olika operativen på skilda partioner för enkelhetens skull.
Installerings ordningen tror jag inte har någon betydelse
Ja du kan få ett val när du bootar men kommer själv inte ihåg hur man aktiverar det. Men inga större konstigheter har jag för mig. Säkert nån här som vet.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Här har du en guide på 10sidor, hur man ska installera både vista och xp.
OBS! Guiden är på engelska.

http://articles.techrepublic.com.com/5100-10877_11-6157570.ht...

Permalänk
Medlem

10 sidor? Det var ju bara 2

Hursomhelst så tar guiden upp hur man installerar Vista när man redan har en XP installation.

Jag tänkte nog mer på att först installera Vista och sedan XP på en annan partition. Men hur blir det då med boot-ordning? Skriver XP installationen över systemfilerna på C:\ ? Kan man göra en egen meny eller fixar XP-installationen detta?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Det bästa är att ha dom på varsin disk.
Han skriver ju på roten när man har 2 op på samma disk.2 diskar så är det mycket enklare 1 op på varje disk,op har inget med varandra att göra,botar gör du ifrån uppstarten vilken som ska gälla...fast han väljer den första disken om man inte gör ngt.Allt mycket enklare om man nu inte vill ha antinget det ena eller det andra op.Vid inst så har man den ena disken bortkopplad så han inte känner av den andra å vise versa.När man har alla diska inst så blir den disken man botar ifrån c: oavsett vista eller xp.Funkar klockrent hos mig där op som inte botar alltid blir H.Detta gäller endast vid separata diskar...inte olika partioner so man gjort på en disk etc.

Permalänk
Medlem

Du måste installera XP först, på en egen partition. Sen Vista på sin egna partition. Gör du på annat sätt så får du inte upp frågan vilket OS du vill köra när du startar.
För mig gick det som en dans (nåja,nästan iallafall) när gjorde som ovanstående.

Lycka till !

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kamala
Du måste installera XP först, på en egen partition. Sen Vista på sin egna partition. Gör du på annat sätt så får du inte upp frågan vilket OS du vill köra när du startar.
För mig gick det som en dans (nåja,nästan iallafall) när gjorde som ovanstående.

Lycka till !

Felet med detta är att du inst 2 op på den disk du bootar ifrån,inte komplett,men han lägger till en massa i roten...som man egentligen inte vill ha där.2 diskar så är det rätt att han inte får upp vilket op han bootar ifrån....men man väljer istället vilken disk han vill bota ifrån när bios startar.Själv har jag vista på första disken å narturligt då om jag inte väljer så bootar han där,enkelt å simpelt,vill jag sen göra mig av med ngt op så är det bara att f disken.

Permalänk

Har löst det!
Tack ändå

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD