Tips på schyssta rollspel till PC?

Permalänk
Medlem

Tips på schyssta rollspel till PC?

Jag letar efter spel som bygger på Dungeons and Dragons-systemet, dvs rollspel som Baldur's gate, Star Wars: Knights of the old republic och Neverwinter nights. Är det någon som sitter på några schyssta tips? Jag är svag för D&D-baserade spel men andra tips på rollspel till PC mottages gärna. Har nyligen spelat igenom KOTOR 1, 2 och NWN 2 samt att jag spelade Oblivion som jag tröttnade på rätt snabbt.

Tjenare.

Permalänk

Om du inte provat icewind-dale 1 och 2 så kan jag tipsa om dem. De är precis som Baldursgate 2 fast med lite mer fokus på action och strider än långa dialoger och sånt smörj

Permalänk
Medlem

Jag gillar långa dialoger och sånt smörj. Striderna är inte lika viktiga.

Permalänk
Medlem

Baldurs Gate är faktiskt det jag kan komma på som du inte nyligen spelat inom D&D typen.

Ett annat bra spel är Jade Empire som ganska nyligen släppts till PC, inget D&D men ett bra och roligt rollspel.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Planescape: Torment

Permalänk
Medlem

Jade Empire verkar hett. Det ska införskaffas. Bioware brukar ju göra stabila grejer.

Permalänk
Medlem

Jade Empire
Baldurs Gate 1 & 2

Farenheit (Orginal titel är Indigo Prophecy) har nästan bara dialoger, och är grymt spännande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Har väl inte så mycket tips på renodlade rpgs, men kan du tänka dig att gå lite mer åt actionhållet så rekommenderar jag Vampires: the masquerade bloodlines. Det var mycket roligare än jag förväntat mig. Och är du inte så mycket för att slåss så är ju hela äventyrsgenren full av dialoger och roliga storys.

Annars brukar folk tipsa om Fallout och Planescape torment, men de har jag inte själv testat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zantetsuken
Jade Empire verkar hett. Det ska införskaffas. Bioware brukar ju göra stabila grejer.

Gör det! Jade Empire är helt sjukt bra. Iaf till XBOX.

Permalänk
Medlem

Arcanum...

Permalänk
Medlem

Dungeons and Dragons - The Temple Of Elemental Evil borde passa dig som handen i en riktigt bekväm handske.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

Bard's Tale

dock vet jag inte om det finns till Pc men det finns till Ps2
är typ en kopia av Baldur's gate fast med lite roliga inslag typ att man kan lira gitarr på yxan roliga songer m.m finns även en hel hoper med olika slut beroende på vilken väg du väljer att gå

http://thebardstale-thegame.com/uk/

Tryck på media och sen trailer för att se lite klipp från spelet

Edit: såg nu att det fanns till PC

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kan det här vara någonting tro?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=45825
Gamefest - 14 Forgotten Realms Classics
• Eye of the Beholder
• Eye of the Beholder II
• Eye of the Beholder III
• Pool of Radiance
• Curse of the Asure Bonds
• Secret of the Silver Blades
• Pools of Darkness
• Gateway to the Savage Frontier
• Treasures of the Savage Frontier
• Hillsfar
• Blood & Magic
• Menzoberranzan
• Dungeon Hack
• Baldurs Gate - Chapters 1 & 2 - Demo.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Glömsk

Baldur's Gate II är ett underbart spel. Spelade faktiskt igenom det för andra gången nu i februari. Expansionen är inte lika bra, försökte spela igenom den men tröttnade. För mycket hacknslash.

Gillar man den här typen av spel gillar man Planescape: Torment. Extremt underskattat spel och har nästan kultstatus.

Där kan du börja.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Förvånad att ingen sagt Fallout ännu, typ världens bästa rpg efter Baldurs Gate 2, dock inget d&d system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zantetsuken
Jag gillar långa dialoger och sånt smörj. Striderna är inte lika viktiga.

Då är nog Planescape: Torment för dig! Svingrym story med många twists and turns.

Permalänk
Medlem

Är det nördigt att föreslå en d20, papper, penna och en intrig-älskandes SL?
Annars så håller jag nog med en del här om Baldur's Gate II och Icewind Dale, det är riktigt bra spel.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Om du inte har något emot lite daterad grafik så kan du ju plocka upp NWN 1 med expansioner. Det kostar ju inte mer än någon hundring nu och till det har du en hel uppsjö av riktigt bra moddar att spela som du kan hämta ned från NWVault.

Jag tyckte själv orginalkampanjen till ettan var rätt medioker men expansionerna var rätt roliga.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pert
Förvånad att ingen sagt Fallout ännu, typ världens bästa rpg efter Baldurs Gate 2, dock inget d&d system.

Fallout och Fallout 2 är väldigt bra fast bygger ju inte på Dungeons & Dragons.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Revenant. Kaxigt, tufft och underbar stämning

Permalänk
Medlem

Numera konkursade Troika games har gjort de enda rollspel som faktiskt är rollspel, de flesta s.k. RPGs är ju per definition egentligen bara äventyrsspel. Troikas Arcanum, Vampire Bloodlines och The Temple of Elemental Evil är kanske de enda tre rollspel där vad man säger spelar någon roll för utgången...

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
Numera konkursade Troika games har gjort de enda rollspel som faktiskt är rollspel, de flesta s.k. RPGs är ju per definition egentligen bara äventyrsspel. Troikas Arcanum, Vampire Bloodlines och The Temple of Elemental Evil är kanske de enda tre rollspel där vad man säger spelar någon roll för utgången...

Rollspel är inte äventyrsspel.
Ett äventysspel behöver inte innehålla någon form av rollspelande, precis som att ett rollspel inte behöver innehålla äventyr. De två är ofta väldigt sammanblandade ja, men de är inte samma sak.

Ett rollspel innefattar en viss mängd av element som innefattar att bygga upp sin karaktär beroende på spelsätt och stil, att göra val utvecklar den på olika sätt och så vidare. Ett rent äventyrsspel behöver inte ha detta. Det räcker med en statisk karaktär som man går runt och äventyrar med.

De flesta äventyrsspel har ju dock ett level-system för att göra karaktären kraftigare, detta är dock inte att blanda samman med att faktiskt rollspela, då rollspel innefattar så mycket mer än att bara gå upp i level och bli lite maffigare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Rollspel är inte äventyrsspel.
Ett äventysspel behöver inte innehålla någon form av rollspelande, precis som att ett rollspel inte behöver innehålla äventyr. De två är ofta väldigt sammanblandade ja, men de är inte samma sak.

Ett rollspel innefattar en viss mängd av element som innefattar att bygga upp sin karaktär beroende på spelsätt och stil, att göra val utvecklar den på olika sätt och så vidare. Ett rent äventyrsspel behöver inte ha detta. Det räcker med en statisk karaktär som man går runt och äventyrar med.

De flesta äventyrsspel har ju dock ett level-system för att göra karaktären kraftigare, detta är dock inte att blanda samman med att faktiskt rollspela, då rollspel innefattar så mycket mer än att bara gå upp i level och bli lite maffigare.

I nästan alla Rollspel så spelar det absolut ingen roll vad man säger för utgången, man kommer ändå alltid fram till samma sak. Få rollspel är riktigt olinjära och gör en riktigt fri

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
I nästan alla Rollspel så spelar det absolut ingen roll vad man säger för utgången, man kommer ändå alltid fram till samma sak. Få rollspel är riktigt olinjära och gör en riktigt fri

Sant, men det gör dem inte till äventyrsspel för det.
Till dåliga rollspel javisst, men inte till äventyrsspel.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Många bra tips här. Jag tackar ödmjukt. Mycket mustiga spel att kolla upp. Visst är gamla hederliga papper-penna-tärning-rollspel inte att förakta men det blir märkligt nog väldigt sällan av.

Och Fallout 1 och 2 har jag tappat räkningen över hur många gånger jag har spelat. Bland de bästa spelen någonsin.