Följ Black Week på SweClockers

Klättring - Livsstil eller sport?!

Permalänk
Medlem

Klättring - Livsstil eller sport?!

Hur ser ni på er klättring, är det livsstil eller sport? Och vad sysslar ni med? Topprep, ledklättring, bouldering, trad ?

Tips på bra klätterställen och klättergym?

Uppsala:
Crux klättercenter har ett 40-tal rutter och en liten boulderhall, trevligt vänligt och hyffsat billigt.

Stallets klättervägg har jag inte provat men ska vara hyffsad enligt vänner som klättrar där regelbundet.

Världen:
Råkat passera krabi, thailand 2 ggr vilket starkt kan rekommenderas.
Är just nu i Kina och har klättrat lite i Yangshou vilket är minst lika bra som Krabi enligt min mening.

Om någon vill ut och klättra i uppsalatrakten framåt hösten hör gärna av er. Jag har erfarenhet av ledklättring.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Har tänkt börja klättra i över ett år (det var då jag fick lite mersmak för det). Men det har aldrig blivit av, dels pga att klätterklubben här i Jönköping bara har telefon tid ett par timmar/vecka. Men kanske ska flytta till Uppsala i höst så isf kanske jag hör av mig

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk

Klätterverket i sickla, stockholm är rätt bra även om det är lite dyrt. Ganska stor boulderavdelning och ett litet gym på övervåningen.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Nån här som har tips på webbsidor som säljer klättringsutrustning?

Enda vettiga jag lyckats hitta är addnature

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Klätterverket i sickla, stockholm är rätt bra även om det är lite dyrt. Ganska stor boulderavdelning och ett litet gym på övervåningen.

Klätterverket är trevligt, klättrade där för nöjes skull för ett par år sen.
Har dock inte sett deras nya lokal men den ska nog vara trevlig
3000kr är väll inte så farligt om man är medlem för ett år, dyrare att gå och gymma tex (sats i sickla typ 6000kr/året).

Klättring visst är det en sport, en extremsport (utomhus klättring)

Permalänk
Medlem

Jag klättrade i något 60m torn på någon klassresa, feg som jag är så vågade jag självklart inte klättra hela vägen upp. Höjder är läskiga. Tror det var 60m iaf. Såg högt ut nedifrån och ännu högre ut när man kommit upp en bit. Var högre än alla träd iaf och var det högsta tornet i blabla.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Sök på google så hittar du iaf en 3-4 seriösa nätbutiker i sverige. Om du ändå ska beställa via nätet så kan du ju kolla på några europeiska också.. har inte riktigt koll på prisskillnaden där, och eftersom jag är fast i kina just nu så blir det fabriksshopping.

Första gången man klättrar så är det inte många som är helt kalla, det finns nog lite höjdskräck inbyggt i de flesta. Eller om det är kombinationen av höjd och att man måste lita på utrustning och partner.

Hört gott om klätterverket, men även Karbin och Klättercentret i Solna verkar vara bra ställen om man bor i stockholm. Har inte testat någon av dom men planerar att kolla runt lite när hösten kommer.

En ytterligare fråga som jag tänkte slänga ut.... inomhus vs utomhus? Är det verkligen klättring när man smetar plast?

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Vila i frid

Jag var medlem i EKK ett par år. (Eskilstuna)
Jag körde bara innomhus, mäst för det är ett roligt sätt att träna.
Var instruktör någon gång i månaden. Ganska läskigt när det kommer någon 150 kilos kloss som vill upp och klänga

La dock ner träningen efter att komunen snott våran lokal och inte efter 2-3 år gett oss lokal med de höjder som krävdes för att få upp en vägg. Vi fick nöja oss med en bouldervägg på typ 5x4 meter och en sketen annan liten vägg.
Men nu för några år sedan fick vi våran efterlängtade lokal. Dock har jag vart för sjuk för att kunna träna.
Och de jag kände som jag tränade med har flyttat från stan
Men annars skulle jag nog kunna tänka mig att börja igen.
Mitt sele passar nog fortarande
Men jag saknar knappast skorna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
La dock ner träningen efter att komunen snott våran lokal och inte efter 2-3 år gett oss lokal med de höjder som krävdes för att få upp en vägg. Vi fick nöja oss med en bouldervägg på typ 5x4 meter och en sketen annan liten vägg.
Men nu för några år sedan fick vi våran efterlängtade lokal. Dock har jag vart för sjuk för att kunna träna.
Och de jag kände som jag tränade med har flyttat från stan
Men annars skulle jag nog kunna tänka mig att börja igen.
Mitt sele passar nog fortarande
Men jag saknar knappast skorna [/B]

Haha, jo det är nog få som har en positiv relation med sina skor.

Tråkigt att ni blev snuvade på lokalen, men vad gäller vänner så finns det väl ingen annan sport där det är lättare att få nya?

Inomhus-klättring/bouldering - Härlig sport/träning
Utomhus-klättring/bouldering - livsstil?

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

Jag kan nog se båda som en livsstil.
Dock utomhus-klättring är helt klart en livsstil.

När jag tränade så körde jag minst tre men oftast fyra gånger i veckan.
Kunde sitta där och hänga med alla andra och bara köra någon enstaka led ibland. Bara slappa och kolla på andras teknik och så.
Ge nybörjare lite tips.

Du har rätt i att det är lätt att få nya kompisar den vägen.
Har aldrig stött på en otrevlig klättrare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep

Hört gott om klätterverket, men även Karbin och Klättercentret i Solna verkar vara bra ställen om man bor i stockholm. Har inte testat någon av dom men planerar att kolla runt lite när hösten kommer.

Karbin och Salveo gym/klättring eller vad det nu heter i solna är väldigt bra.

Det i solna har högre väggar, 26meter om jag inte minns fel.
Karbin har nog fler leder och en mindre boulderavdelnin.

Solnastället har fräshare lokal och mycket trevligare omklädningsrum, dock är det dyrt som sören. 165kr fick jag betala och då har jag ändå sele och repbroms.
Innan kostade det under hundringen... tråkigt att de har höjt priset såpass mycket.

Permalänk
Medlem

Ja det är verkligen tråkigt med klätterställen som försöker göra det till en "fin" sport. Inomhusklättringen alltså...

Öppna fler gym istället och håll rimliga priser, vem fasen vill betala 165 pix när man kan ge sig ut i skogen och klättra på riktigt

Crux i uppsala är förvisso inget stort ställe, men där kostar det 25 pix/2timmar före 16 på vardagar och 50pix/2 timmar på kvällar och helger, lägg därtill att dom har öppet 7 dagar i veckan 8-23.

Visa signatur