Hybrid hårddisk vs "vanlig hårddisk" !

Permalänk
Medlem

Hybrid hårddisk vs "vanlig hårddisk" !

Ska köpa en Zepto Znote 6224W (Jag vet att det varit många trådar om den) men vet inte om jag ska ta en "160GB Hybrid 2,5" 5400RPM - SAMSUNG" eller en "100GB 7200rpm/160GB 5400rpm SATA Harddisk Hitachi®" !!

Vet någon något om hybrid hårddiskar och deras prestanda gentemot en "vanlig 7200rpm" hårddisk ?
Är det stor prestanda ökning med en 7200rpm hårddisk jämfört med en hybridhårddisk på 5400rpm ??

Mkt tackasam för svar och hoppas detta blir en fredligare tråd än de andra !

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk

Jag har precis beställt en lika dan med 120 gb hybrid.. De folk sa till mig var att det ska finnas ett "turbominne" i hybrid diskarna som gör uppstarten av vista snabbare, mer vet jag ej.. men det är säkert bättre än men vanlig Hdd.
Vad som kommer gå snabbare med en 7200 är väl uppstarter av spel, OS och program mm. Just detta är väl hybriden opimerad för lite tror jag? Men den är säkert sämre än 7200.. men hur mycket är frågan

MvH

Permalänk
Medlem

hybriden ska vara mer energisnål också tror jag, men huvudgrejen med hybrid är att den har ett flashminne som gör att vista startar snabbare (fungerar enbart med vista)

60gb mer är ju inte fel så jag hade tagit hybriden. Har en 100gb med 7200rpm själv, och har haft en med 5200rpm. Jag har nu full disk, och hade gärna haft 60gb mer så ta hybriden tycker jag

Men 120gb hybrid vs 100gb 7200rpm så vinner 7200rpm klart

Permalänk
Inaktiv

oavsett utrymmet man har tycker jag man alltid har fullt, så det hade jag inte baserat mitt val på :). Tror nästan 7200 är snabbare om du jobbar mot disken men hybrid som sagt vid uppstart osv.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar...
Googlade lite info där det stod att de dra mycket mindre ström. Man kan tjäna upp till 50min med hyprid.. så en 30min borde man kunna förvänta sig att tjäna iaf...

Hur mkt "känns" det i prestanda med en snabbare hårddisk ? är det endast att saker och ting startar snabbare. Tex spel mm flyter väl inte bättre på en 7200rpm än på en 5400rmp ?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

tjäna så mycket? en hårddisk drar väl redan i princip inget? har du länk? kan va intressant. 50min är riktigt mycket då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makaveli_the_don
Tack för era svar...
Googlade lite info där det stod att de dra mycket mindre ström. Man kan tjäna upp till 50min med hyprid.. så en 30min borde man kunna förvänta sig att tjäna iaf...

Hur mkt "känns" det i prestanda med en snabbare hårddisk ? är det endast att saker och ting startar snabbare. Tex spel mm flyter väl inte bättre på en 7200rpm än på en 5400rmp ?

In game är skillnaden 0 men ALLA laddnings tider kommer att förkortas.. hur mycket har jag ingen aning om

Permalänk
Avstängd

Jag har beställt en med 160 samsung hybrid. jag kommer ha den till musikprodd. Men om det blir för segt så köper jag nog en Seagate 7200rpm 160gb på webhallen:P

Permalänk
Medlem

Jag fick precis tag i en Seagate momentus 7200.2 160gb för ca 1500kr som jag satt i o kört i en dag, och det blev en grym prestandaförbättring i min Sony Vaio..
innan snurrade hdn med 4200rpm och saknade pmr o annat godis..
Hybriddisken ger jag inte mycket för då jag förmodligen aldrig går över till Vista. Snarare blire Ubuntu eller en Mac nästa gång..

Permalänk
Avstängd

ändrade min beställning till en 5200 på 250GB. fett...

Permalänk

Även om man ej ska gå över till Vista så ser iaf jag att Hybriden verkar schyst eftersom den verkar dra mindre ström och på så sätt får datorn längre betteritid. (Lättare också kanske?) Men sen så är det ju jag som gillar portabilitet.

Permalänk
Medlem

Hybriddiskar har ett (ofta 256mb) flashminne som sitter i hårdvaran, allt skrivs alltså till minnet innan de tas till disken, samma metod vid läsning.. Så håller man på mycket med små filer så är hybrid grymt!! Hårddisken behover inte jobba alls lika mycket... Man behöver inte heller vista för hybriddiskar, det ni tänker på är nog Intels Robson teknik.

Permalänk
Medlem

Hur länge kan en hybrid vara vs en vanlig 7200 ?
Eftersom hybriden startar och stannar ganska ofta borde den slitar mer.
Kanske lönar sig i längden att köpa en 7200 ?

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att köpa en Zepto Znote 6324W och vill ha svar på samma fråga vad är bäst hybrid eller en 7200?

har hittar ett bra test här de är ganska gammalt men är nog samma disk fortfarande.

http://www.pcpro.co.uk/custompc/reviews/115580/samsung-flasho...

"In HD Tach, we measured the HM16HJI's average read STR as 36.7MB/sec and average write STR as 33.6MB/sec. In contrast, the 7,200rpm Seagate Momentus 7200.1, a high-end laptop hard disk, clocked in at 36.9MB/sec and 35.2MB/sec respectively.

The HM16HJI scored 1.45 in Paint Shop Pro and took 48 seconds to load Far Cry, while the Momentus 7200.1 scored 1.44 and also took 48 seconds to load Far Cry."

Enligt de här så är dom lika snabba men hhd drar mindre ström. Läste en annan sida där de stog att vid normalt användade av datorn så snurrar disken en gång /30min i ca. 30-45sec och livslängden på disken skulle också vara 10% längre än en vanlig disk.

Så de blir iaf en 160gb hhd för mig

Permalänk
Medlem

Här står lite mer info om Hybrid-diskar och solid state drives för den intresserade!

http://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_drive
http://en.wikipedia.org/wiki/Solid_state_drive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anton_A
Funderar själv på att köpa en Zepto Znote 6324W och vill ha svar på samma fråga vad är bäst hybrid eller en 7200?

har hittar ett bra test här de är ganska gammalt men är nog samma disk fortfarande.

http://www.pcpro.co.uk/custompc/reviews/115580/samsung-flasho...

"In HD Tach, we measured the HM16HJI's average read STR as 36.7MB/sec and average write STR as 33.6MB/sec. In contrast, the 7,200rpm Seagate Momentus 7200.1, a high-end laptop hard disk, clocked in at 36.9MB/sec and 35.2MB/sec respectively.

The HM16HJI scored 1.45 in Paint Shop Pro and took 48 seconds to load Far Cry, while the Momentus 7200.1 scored 1.44 and also took 48 seconds to load Far Cry."

Enligt de här så är dom lika snabba men hhd drar mindre ström. Läste en annan sida där de stog att vid normalt användade av datorn så snurrar disken en gång /30min i ca. 30-45sec och livslängden på disken skulle också vara 10% längre än en vanlig disk.

Så de blir iaf en 160gb hhd för mig

Japp, kan stäma ganska bra de värderna. Läste på ett annat formum av någon som jämförde de och sa att läs och skriv hastigheterna är jämförbara med en 7200rpm, mkt snabbare än en "vanlig" 5200rpm iaf Han hade tjänat ca 15min i bateritid (inte värst mkt men ändå en bra börja) och windows startade upp/stängde snabbare (dock efter lite inställningar). Så hybriden verkar väldigt lockande... Lär bli ännu bättre när större flash minnen läggs till, upp till 1 eller tom 2gb. Där kommer man se ännu större skillnad.

Ska själv få min i slutet av denna vecka så det ska bli kul att se hur den går. Har dock ingen 7200 hårddisk att jämföra med hemma...

Visa signatur