Permalänk
Medlem

Ormar, Fästingar, Eld (tillåmed värmeljus i skål är obehagligt), Höjder (kan dock stå på en stol osv)

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk

Hmmm....

vettefan.
Allt som har mer än 4 ben?

Permalänk

Som det nämndes tidigare i tråden angående vatten. Kolsvart/grumligt vatten där man inte har någon aning om vad som döljer sig under ytan är otroligt ruggigt. Tycker även att det är väldigt obehagligt att simma i sjöar där det växer näckrosor. Eller ja, sjöar i allmänhet, badar endast i havet (är ju ölänning så man når kusten ganska snabbt vart man än går).

Har även lite social fobi. Klarar mig och så, men den finns fortfarande där i bakgrunden och är lite smått obehaglig också (även när det gäller tjejer/kvinnor). Kryp kan väl vara lite jobbigt också, ollonborrar som dyker upp i örat utan förvarning ger mig kalla kårar - egentligen ofarliga, men surrandet dödar mig. Blod är läskigt också. Blodprov, nålar och sprutor i allmänhet får mig att vilja kräkas.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Som det nämndes tidigare i tråden angående vatten. Kolsvart/grumligt vatten där man inte har någon aning om vad som döljer sig under ytan är otroligt ruggigt. Tycker även att det är väldigt obehagligt att simma i sjöar där det växer näckrosor. Eller ja, sjöar i allmänhet, badar endast i havet (är ju ölänning så man når kusten ganska snabbt vart man än går).

Har även lite social fobi. Klarar mig och så, men den finns fortfarande där i bakgrunden och är lite smått obehaglig också (även när det gäller tjejer/kvinnor). Kryp kan väl vara lite jobbigt också, ollonborrar som dyker upp i örat utan förvarning ger mig kalla kårar - egentligen ofarliga, men surrandet dödar mig. Blod är läskigt också. Blodprov, nålar och sprutor i allmänhet får mig att vilja kräkas.

brrrrrrrrrr, insekter i örat, fick in en mal en gång som vägrade komma ut och nu så fort jag tänker på det så får jag panik =/
Det måste vara bland det värsta som kan hända någon som har fobier för flygande djur...som mig

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Är inte helt bekväm i trånga utrymmen. Och då inte endast för att jag är ganska lång Men jag vet inte om det är kraftigt nog för att kallas en riktig fobi. Men jag skulle aldrig självmant springa in i en grotta eller liknande.

Permalänk
Medlem

Har också lite fobi för getingar och liknande otrevliga gaddinsekter.

Något som är riktigt vidrigt är att sitta på pendeltåget och veta att en fet geting tagit sig in i vagnen och surrar omkring någonstans bakom en i vagnen...

Apropå det så kom jag på en annan kanske lite ovanligare fobi jag har och det är att blir mycket illa till mods om tex någon ungj-vel sitter och klämmer på en ballong. Jag vet att den troligen kommer att explodera och känner mig väldigt rädd för just detta.
Råkade också ut för detta på tåget häromdan. Under en halvtimme satt den lilla terroristen och klämde på en ballong bakom mig.
Kändes ungefär som att någon riktat en pistol mot mitt huvud och lekte med avtryckaren...

Annars är jag rätt hundrädd också. Får lätt panik om en hund är lös och springer emot mig.

Har säkert en massa andra fobier också som jag inte kommer på just nu..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Högre höjder inte kul att gå ut på polarens balkong och ta en cigg kan jag säga (han bor på våning 13 och det är säkert 30-40m ner).
Inget annat jag kan komma på direkt, getingar och småkryp hatar jag över allt annat, ser jag en drämmer jag till den direkt har blivit stucken ett par gånger av getingar och det är inte så farligt typ som ett myggbätt x5 fast det kliar inte lika mkt och äckligt länge.
Reptiler, speciellt ormar är jag facinerad av har sett så mkt på Discovery och min granne hadde ormar som jag brukade leka med när jag var mindre.
Så skulle jag hitta en huggorm skulle jag nog försiktigt titta närmare än springa min väg.

Permalänk
Medlem

Andra människor och platser där det finns mycket människor. Samt nya situationer som att byta frisör t.ex..

Permalänk
Inaktiv

Spindlar. Dessa djur förtjänar inget liv!

Permalänk
Medlem

Ormar! Fy, de är äckliga. Speciellt mindre ormar. Stora ormar som t.ex boaormar är väl inte så äckliga, men att stöta på en liten huggorm är riktigt äckligt. För några veckor sedan var jag å bror min ute med hunden och gick på en liten, knappt befintlig skogsstig. Helt plötsligt ser jag en liten äcklig svart slang ringla sig precis bredvid min brors fot. Jag blev riktigt rädd.

Fästingar tycker jag heller inte om, men det är nog inte riktigt en fobi. Har haft en fästing på mig en enda gång. Den var mycket liten och hade antagligen satt sig på mig precis. Dock har jag hund och får titt som tätt ta bort stora, gråa, blodfyllda, äckliga fästingar. De äcklar mig mest på grund av att de kan bära på diverse smittor.

Sen tycker jag heller inte om små utrymmen. Har jag inte rum nog att hålla ut mina armar en bit från kroppen känner jag mig instängd och kan lätt få panik. Har en traumatisk upplevelse från barndomen kan man kanske säga. Min kompis stängde in mig i en kista och höll för. Jag fick panik och tryckte huvudet i kistans tak och fick upp den till slut. Jag kände mig lite som hulken då jag faktiskt lyckades få upp kistan eftersom min kompis var mycket starkare än mig. Det hela var på skoj men det var lite äckligt iaf.

Sen har mina syskon lite fobier också. Min bror är äckligt rädd för getingar. Han springer så fort han kan för att fly från de små rackarna.
Syrran är sjukt rädd för harkrankar. Hon skriker så man tror någon har dött och springer som attans. På sommarkvällarna vågar hon inte ha öppet fönster samtidigt som hon har lampor på, för då är hon rädd att de ska flyga in. Jag tycker iofs det är ganska roligt att man ibland måste gå på harkranksjakt. En grej jag också provat på henne var att bygga en metallharkrank. Hon blev riktigt skraj i typ 10 sekunder, tills hon förstod att den inte var riktig.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Jag är fobisk mot harkrankar, flyger en sådan omkring i min närhet så fryser jag till och klarar endast att röra mig om den flyger mot mig - och då går det fort som blixten.

Ah, känner igen det. Skulle någon påstå att det är en harkrank i mitt rum skulle jag inte kunna vistas i ro på plats innan jag tagit ihjäl eller släppt ut den. Åh, dom är bara i sådan äckligt onaturlig proportion, enorma ben, flygfä, stor rent allmänt. Brrrr. Känns som att det är ett under att den inte livnär sig på människor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldarion
Ah, känner igen det. Skulle någon påstå att det är en harkrank i mitt rum skulle jag inte kunna vistas i ro på plats innan jag tagit ihjäl eller släppt ut den. Åh, dom är bara i sådan äckligt onaturlig proportion, enorma ben, flygfä, stor rent allmänt. Brrrr. Känns som att det är ett under att den inte livnär sig på människor

Håller med, de ser så fruktansvärt äckliga ut.
Enda sättet för mig att bli av med dem är att hämta dammsugaren och bli av med dem på det sättet. Jag gillar itne att behöva göra det eftersom harkranken väl troligen överlever färden ner i påsen och får dö där inne sakta, men min sinnesro är ändå en högre prioritet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Håller med, de ser så fruktansvärt äckliga ut.
Enda sättet för mig att bli av med dem är att hämta dammsugaren och bli av med dem på det sättet. Jag gillar itne att behöva göra det eftersom harkranken väl troligen överlever färden ner i påsen och får dö där inne sakta, men min sinnesro är ändå en högre prioritet.

Tänk om den kryper ut ur dammsugare och hämnas när du sover.

Permalänk
Medlem

Spindlar... avskyr äcklen som pesten, speciellt de monster vi har här nere med långa ben.

Sen är jag inte överdrivet förskjust i getingar, men det är mest beroende på att jag är allergisk mot fanskapen

Permalänk

fjortisfobi

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Själv har man social fobi. Är inte så jäkla hemskt egentligen, har blivit mycket bättre dom senaste åren.

Insekter hatar jag, speciellt getingar och spindlar. Blod, blä, höll på att börja kräkas förra gången jag skulle ta blodprov. Det är just det att dom ska hålla på att ta ut blod ur kroppen, då inbillar jag mig att jag har för lite blod, och så börjar jag må illa.

Det kom förresten in en geting på mitt rum för några dagar sen. Den väckte mig, klockan var inte så mycket. Jag hade i alla fall ihjäl den, men sen kunde jag inte somna om, för jag var säker på att det var en till geting på rummet, det lät fan som det. Sen visade sig att det var processorfläkten som levde om.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem

Torgskräck: Om de är mycke folk runtomkring så blir jag yr och illamående.

Botten på sjöar: Klarar inte av att trampa på botten av sjöar.

Toaletten: Toalettringen måste vara nere. (Har hänt att jag gått upp mitt i natten och kollat)

El: Drar ur kontakter överallt innnan sängdags.

Ett par iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samiii
Andra människor och platser där det finns mycket människor. Samt nya situationer som att byta frisör t.ex..

Kunde inte sagt det bättre själv, fast minus "mycket människor", snarare lite människor. Att sitta på tu man hand med någon som man åtminståne känner en aning är det absolut värsta jag kan tänka mig, har aldrig något att säga.

Getingar. När en sån kommer blir jag en blandning mellan rädd och förbannad för jag vet att om jag försöker slå till den så blir den arg och då är jag chanslös :). Har egentligen bara blivit stucken en gång och då var jag ganska liten så det kanske inte alls är så farligt om man skulle bli det igen.

En annan sak som jag alltid är "rädd" för är när jag går förbi (eller blir förbikörd) en lastbil eller buss på gatan och att den skall *PYSA* till. Spänner mig alltid för att vara beredd på det värsta.

Visa signatur

Ettan: P160 + BlueStorm 500W - P5B Premium - E4300@3,2GHz - 2x1GB 800MHz - Palit 8800GT@710x1015 - 410GB - Samsung 206BW
Tvåan: NoName + 300W - MSI K8T NeoFIS2R - A64 3000+ - 2x512MB 400MHz - Leadtek 6800LE@16/6 och 403x451 - 80GB - 17" CRT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samiii
Tänk om den kryper ut ur dammsugare och hämnas när du sover.

Hehe det är ingen fara då det ju inte går att ta sig ut så lätt

Förra sommaren använde jag min ganska lilla handdammsugare för att plocka upp tre harkrankar. Jag vågade aldrig öppna den sen eftersom jag då skulle se tre döda harkrankar. Dammsugaren står idag instoppad i förrådet och jag kommer aldrig använda den mer.

Det som är så jobbigt är att harkrankar alltid tar sig in om man har fönstret öppet på sommarnätter, vilket innebär att jag inte har mina fönster öppna på nätterna äve om det är varmt.
Så fort jag kommer tillbaks hem till studentlyan så ska jag köpa ett fint nät som jag kan sätta i mitt lite mindre fönster så att jag slipper få värmeslag.

Visa signatur
Permalänk

Jag lider av demofobi.... t.ex. 20 personer i ett litet rum... En stor kö.....mm.

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Jag är fobisk mot harkrankar, flyger en sådan omkring i min närhet så fryser jag till och klarar endast att röra mig om den flyger mot mig - och då går det fort som blixten.

Känner igen mig, för några år sedan var jag helt otroligt fobiskt mot harkrankar, gjorde allt för att de inte skulle komma in men ibland blev det så otroligt varmt i rummet så man var tvungen att öppna fönstret och självklart kom de j*vlarna in då. Om jag upptäckte att någon tagit sig in när jag låg å skulle sova kunde jag inte ligga kvar i sängen utan stack ner å la mig i tvsoffan.

Har dock blivit bättre nu men hatar fortfarande de kräken.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Kan få panikkänslor och börja hyperventilera då jag stretchar nacken. Alltså då man håller på sidan av huvudet och drar det åt ett håll.

Gillar även inte höga ljud (tinnitus), musik går dock bra.
Djupt vatten avskyr jag men det brukar kännas bättre efter att jag föreställt sig hur det skulle se ut där jag badar om man tog bort vattnet, dvs jag får en "bild" över hur det ser ut under mig och då blir jag lite lugnare.

Permalänk
Medlem

Detta är ingen fobi men det är det enda irrationella beteende som jag kommer på atm.
Så fort jag ser eller hör en mygga så måste jag döda den. Och det är alltid lika tillfredställande när man lyckas

Visa signatur

Your remark is hip and cool... and it makes me mad

Permalänk
Medlem

Jag har ett starkt ogillande för spindlar, insekter (mest småkryp), folk, höjder och saltgurka.

För ca 8 år sedan skulle jag måla om sommarstugan på uppdrag av min morfar, slutade med att min flickvän fick måla den övre halvan av stugan då jag inte klarade av att stå på stegen samtidigt som jag petade bort spindelnät och spindlar från fasaden. Det gick bara inte, jag vinglade hela tiden och det var ett under att jag inte ramlade ner.

Jag ogillar stora folksamlingar, men bara när jag är nykter, är jag full bryr jag mig inte. Jag tror inte jag har någon form av social fobi eller torgskräck, jag misstänker att det mer bottnar i att jag blir så irriterad på vanligt mänskligt beteende. (Exempelvis när folk stannar mitt framför en och blockerar vägen för att de träffar någon de känner och av någon outgrundlig anledning inte förstår att de måste flytta arslet ur vägen).

Är heller inte speciellt förtjust i nya situationer som någon skrev, men det är en sån där sak man ofta måste genomgå så det är väl inte så farligt heller, men jag undviker det nog så länge det går

Saltgurka smakar skit

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nagini
Nattfjärilar. Fy fan vad äckliga de är.

Kan inte sova när jag fått in en i rummet.

Instämmer, har dock ingen fobi för dem. Hatar dem mest av allt bara. Värst är väl ändå när man ska slå ihäl dem och allt som blir kvar är ett dammoln.

Visa signatur

What isn't remembered, never happened. Memory is merely a record... you just need to rewrite that record.
Var vänlig citera så jag hittar tillbaks.

Permalänk
Medlem

Inga fobier vad jag vet. Är lyckligt lottad antar jag.
Eller nja.. dubbelblonda anorektier ger mig obehag, men knappast panik.
Så nej, inga riktiga fobier.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att välj och vraka!
http://amiga1200.mine.nu/diskwasher/filer/fobier.html

Själv så är jag rädd för getingar och så har jag respekt för höjder också.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

telefonfobi. har nog en liten släng av social fobi också (om man nu kallar det fobi då). eller iaf förut, det börjar bli bättre nu.

Permalänk
Medlem

Enda riktiga fobin är Araknofobi, hatar verkligen spindlar. Klarar inte av att vara nära en, försöker ha ihjäl den så snabbt de går eller bara springer...

Undviker getingar/bin, inte direkt någon fobi utan mest för min egen överlevnad då jag tydligen är allergisk

Höjder är inga höjdare heller ;D

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Tror inte att det är någon fobi egentligen, eftersom den inte är helt irrationell, men jag är livrädd för maneter. I synnerhet då brännmaneter, men jag gör inte så stor åtskillnad...
Är nämligen överkännslig mot nässelceller, blir jag bränd får jag hög feber, illamående och börjar oftast yra.
Inte det mest spännande i världen. Vet jag att det finns maneter i vattnet går jag oftast inte i över huvud taget.

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet