Permalänk
Medlem

Köpa en Q6600 från USA?

Är i uppgraderingstagen och jag har tänkt mig en ny dator med en Q6600, men de kostar ju runt 4800 - 5000 här hemma just nu, vad jag läst så kommer det en prissänkning den 22 Juli, och då ska priserna enligt vissa hamna runt 2500 - 3000 hos svenska återförsäljare, men enligt folk som talat med datorbutiken och komplett mfl så verkar det bara röra sig om en sänkning på 5 - 20% ut till kund, min poäng är ett det inte verkar finnas några klara besked för exakt hur mycket billigare de kommer att bli efter den 22 juli.

Satt och kollade runt på ebay här för en liten stund sen och såg att det redan idag går att få hem en Q6600 för ca 380 dollar + frakt (ca 40 dollar verkar det som), med tanke på att dollarn är rekordlåg just nu så är det ju en ganska bra affär då det hela landar på ca 2800kr förutsatt att den slinker igenom tullen, vad tror ni, kan det funka att plocka hem en processor därifrån istället, det känns ju inte som att det kommer bli mycket billigare än så här i Sverige efter sänkningen.

Garantin sköts väl direkt av intel så det borde inte vara några problem om den skulle börja krångla eller?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Kruxet är att när du köper från en stor website i Usa så skrivs värdet av paketet ner på tulldeklarationen från det Amerikanska postverket (USPS)

Det är en liten grön irreterande lapp som de på websiten klistrar på kartongen.

Det finns bara en genväg med detta och det är att du känner den som fyller i den gröna lappen och ber att han kryssar för i rutan för gåva.

Då värdet på försändelsen kommer att överstiga det tillåtna beloppet i ditt fall så måste jag tyvärr meddela dig att det paketet kommer att fastna i tullen.

För ett par år sedan så var detta inte så noga , men sedan ett år tillbaka så har EU efter påtryckningar till USA sett till att de flesta websajter fyller i värde och en korrekt tulldeklaration.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har hittat en kille på ebay som säljer dem för 380 dollar, har haft en liten mailväxling med honom och han har sagt att han antingen kan deklarera den som en gåva, eller som "replacement parts" (vilket tror ni lättast slinker igenom tullen?), han kan ju även skriva att den inte är värd så mycket så att momsen inte bilr så giftig om dom nu tar det ändå, han har även erbjudit sig att skicka den lite billigare utan originalkylaren så paketet blir både mindre och lättare och således enklare kommer förbi tullen obemärkt, det var det flera som hade gjort tidigare tydligen.

Låter mycket bra tycker jag, det jobbiga skulle ju vara om paketet kommer bort och man har ett deklarerat värde av typ 30 dollar på den, då har man inte mycket nytta av försäkringen, hehe.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Be honom att skriva den som gåva med ett värde på $20 eller mindre så ska det inte vara några problem att få den genom tullen. När jag har gjort på detta sätt har jag aldrig behövt betala tull, än så länge!

Visa signatur

Silverstone SG05B | GigaByte H67 | 2500K | Patriot Pyro SE 120Gb |8GB Corsair XMS3 | Samsung P2450H

Permalänk

oavsett om det skickas som gåva eller bara skriva ner värdet är väl bra så länge det inte händer något på vägen.
Replacement part kan fungera. Fördelen är att man slipper skriva ner värdet på produkten. Det jobbiga kan bli om det händer något och dom kräver handlingar från det ursprungliga köpet.
Demoprodukt brukar funka klart bäst.

Permalänk

problemet med att ange ett lägre värde än det verkliga är att transportförsäkringen endast täcker det värde man angett. så om man skriver 20$ och paketet råkar ut för en olycka så ersätts man inte med mer än 20$.

edit: såg just att du redan konstaterat samma sak.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Om man med lite tur och fusk kan få tag på en för 2 800 kr nu, hur billigt kan man få en efter 22 juli, under samma förutsättningar? Det blir ju extremt prisvärt om det slinker igenom obemärkt.

Permalänk
Medlem

Har beställt en nu iaf, sa åt honom att skicka den som gåva och skriva ner värdet till $20 (försäkringen som ingick täckte bara upp till $100 så om den kommer bort är man i princip körd ändå), så vi får väl se hur det går. Har beställt en hel del annat från usa, ibland kommer man undan, ibland inte. Har fått betala tull på ett gäng skivor, men slapp när jag beställde en elgitarr, haha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

beställer rätt ofta från USA, aldrig ngn problem, kommer inom 2 veckor och får aldrig inga extra bekostnader...aldrig fått ngt tull eller moms eller ngt liknande.

Beställer från CA och från texas.

Permalänk

Det du ska hålla koll efter när du handlar på ebay är "reputition" där man kan se om folk har blivit lurade av personen i fråga eller nöjda.

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Mm har kollat på det. Och ja man kan väl oftatst lita på det? Men det där med tullavgifterna är jobbigt. Försöker få kontakt med tullverket nu så jag kan kolla upp vad det egentligen kommer o kosta att beställa från usa. Blir ju inte direkt billigt. =/

Du kan lita på reputation om personen i fråga har hatt många kunder... du kan inte göra det om han typ har hatt 10-20 kunder...

Tull ska du inte bry dig om be personen du handlar av att märka paketet Gåva (Gift) så slipper du helt plötsligt tullavigfterna.. det är hela poängen.

Föresten off topic, men ville inte göra en ny tråd...

Passar
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327440

på Q6600, det borde den eller?

Visa signatur

| eVGA 790i Ultra | E8400@4ghz | Peltier/Vatten-hybrid CPU kylning (ST=20°) | 9800GX2(X2) | 2GB Cellshock DDR3@2ghz | Modded-P190 | 150gb Raptor (2 sectors) | Vista Ultimate x64+XP Pro x86 |

Permalänk

Kan detta stämma ?

3019kr för en Q6600 ---> http://www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?products...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Kan detta stämma ?

3019kr för en Q6600 ---> http://www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?products...

Umm,,, låter lite orealistiskt med tanke på priserna alla andra affärer säljer dom för. Men omöjligt är det såklart inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Wow.det är väldigt bra pris!!

Undrar om det är fel eller om de redan ändrat priserna (vilket sker den 22a igentligen) men kanske de ville slå AMD på fingrarna??

Permalänk
Medlem

Att sälja varan innan den köpts in är inget nytt, och de 7 dagarnas levernastid som anges kan säkert bli både 3 och 4 veckor innan leverans verkligen sker.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

fan va nice om ngn skulle kunna smuggla in lite prollar och G-kort från Usa till oss i sverige och sedan sälja dem billigt till oss på sweC... HEHE det skall bli mitt framtidsjobb:P

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Net superstore har riktigt, riktigt dåligt rykte. Skulle inte våga handla därifrån

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men har de inte postförskott iaf? alltså kommer sakerna fram i alla fall? eller menar du att de har så dåligt rykte när något går fel etc.?

Permalänk

Dom har dåligt ryckte i helhet, till exempel det jag tror dom har gjort är att dom har lagt ut detta i förtid för att lura massa folk att beställa sen kommer inte produkten förän prissänkningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla här t ex http://prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=1634

Många som har beställt saker som enligt hemsidan funnits i lager som det sen visat sig inte alls fanns, folk som beställt saker och sen fått sina ordrar borttagna för att priserna var fel m.m, känns väldigt oseriöst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Du kan ju kolla här t ex http://prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=1634

Många som har beställt saker som enligt hemsidan funnits i lager som det sen visat sig inte alls fanns, folk som beställt saker och sen fått sina ordrar borttagna för att priserna var fel m.m, känns väldigt oseriöst.

'

aj då.. nåja skit samma, ingen ide at vara snål och vänta.
Fy fan, lite dåligt om de inte kan hålla priserna..

Man kunde köpa på PF men jag skippar nog problem och väntar lugnt tills 22a då flera säkert hoppar på.

edit: VAR hittade du ett GTX så billigt?? Blocket eller här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Näe det var på ebay, när jag bläddrade igenom som jag fick se det. Visst det kanske bara var startbud eller så. Men iallafall.

Hehe, men så kan man ju inte säga. I så fall kryllar det av dyra prylar på ebay som är i princip gratis, men auktionerna slutar ju aldrig på de priserna. Det är bara om priset är "buy it now" som man kan säga att produkten kostar si eller så

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Loaded, hade varit intressant att veta hur det gick. När beräknas den komma?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bulan880
Loaded, hade varit intressant att veta hur det gick. När beräknas den komma?

Har beställt exakt samma sak, förväntas komma i mitten av nästa vecka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han har precis skickat den, så det rör sig väl om några dagar. Det löjliga är att jag la en beställning på en svensk sida (www.clickok.se) samma dag som jag köpte processorn och de har inte ens börjat behandla min order än, kundservice?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vänta till efter 22 juli då ska väl Q6600 bli ännu billigare. 266 dollar.
vad kan det bli i kronor 2000-2500

http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=5899

Permalänk
Medlem

Ja, det blir lite billigare, men jag har inte tid att vänta så länge, finns dessutom det inget som säger att priset kommer sänkas ut till konsument direkt den 22 juli heller. Det återstår att se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja.. men så fort det sänks kommer den butiken tjäna på det orentligt..
Men visst, har de stora lager, så blir det svårt att snabbt sänka priset.

Permalänk
Medlem

När du köper från ebay, går det att registrera sig även om man inte är amerikansk medborgare? Jag har kollat på en del andra grejor också, men det verkar som om det mesta är "only ships to USA", eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Både ja och nej. Har man tur så bjuder inte många på auktionen. Men visst det är ju inte lika säkert som "buy it now" givetvis.

Visst kan man ha tur, men det händer nästan aldrig när det gäller dyra prylar så som elektronik m.m. Skivor och filmer och sånt brukar man däremot kunna göra rejäla klipp på, men det tjänarman ändå inte så mycket på som svensk då frakten oftast kostar dubbelt så mycket som själva skivan..

För övrigt så är min processor på väg

Citat:

International Dispatch, July 12, 2007, 2:14 pm, Chicago (O'Hare) AMC

Visa signatur