Samsung 226BW från Komplett.

Permalänk
Medlem

Samsung 226BW från Komplett.

Har någon beställt en sådan skärm från komplett nyligen?
Vilken panel fick ni och är ni nöjd?

Permalänk
Medlem

Min polare beställde en från komplett för ett par månader sen och han fick den sämre panelen. Vet dock inte hur sortimentet ser ut nu. Det går rykten om att samsung bara tillverkar 226bw med den bättre panelen numera.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turez
Min polare beställde en från komplett för ett par månader sen och han fick den sämre panelen. Vet dock inte hur sortimentet ser ut nu. Det går rykten om att samsung bara tillverkar 226bw med den bättre panelen numera.

De har använt tre olika typer totalt ("S", "A" och "C"), så vad "den bättre" och "den sämre" syftar på är ju lite oklart.

"S" anses väl vara den bästa, dock?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

halå... HUR ser man vilken panel man har ?? har en själv och skulle vilja kolla det ?

vilken är bra å vilken är dålig ?

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Ända sättet är väl att skruva isär skärmen numera för att få veta vilken panel som sitter i dom, det där gör ju att jag inte funderar på en 226BW
kanske blir det en 226CW eller 223BW eller 245B eller varför inte HP 2207
för min del, begiper inte varför många Samsung har så dåliga skärm stativ går ju inte justera i höjdled, vilket nog gör att jag väljer antingen 245B eller HP skärmen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

jag fick min 226BW i måndags från komplett..tror att det är nyaste panelen=) perfekta färger och ingen bleed:D

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem

Står att det medföljer väggfäste, men jag fick då inget liknade metall-platta iaf.

Permalänk

okej.. jag fick min härom dagen.. är skärmen helt svart.. typ som när den laddar windows.. så lyser ju vitt igenom.. men det går ju inte att undkomma på LCD skärmar ? inte så det blir kolsvart över hela bilden utan någon genomskärning av vit. ?

har inga döda pixlar, och jag har perfekta färger

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Beställde faktiskt en från komplett trots att min polare fått en med sämre panel. Såg att komplett fått in 500+ nya så tog chansen och beställde. Det visade sig att jag gjorde helt rätt i att beställa Fick en som var tillverkad i Juli 2007. Alltså fick jag den bra panelen eftersom Samsung bara tillverkar dessa skärmar med den bra panelen numera.

Förövrigt är jag helt nöjd. Tycker den har kanonbra ljus och färger. Testat world of warcraft och testdrive. Båda funkar kanon. Bästa köpet jag gjort på länge.

mvh turez

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk

min är gjord vecka 29 år 2007. köptes på ONOFF.

vad tror ni att den har för panel?

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk

Modell går att kolla i osd. Finns instruktioner (och massa annat intressant) i länken nedan...

http://www.behardware.com/articles/667-1/samsung-226bw-a-and-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turez
Beställde faktiskt en från komplett trots att min polare fått en med sämre panel. Såg att komplett fått in 500+ nya så tog chansen och beställde. Det visade sig att jag gjorde helt rätt i att beställa Fick en som var tillverkad i Juli 2007. Alltså fick jag den bra panelen eftersom Samsung bara tillverkar dessa skärmar med den bra panelen numera.

Förövrigt är jag helt nöjd. Tycker den har kanonbra ljus och färger. Testat world of warcraft och testdrive. Båda funkar kanon. Bästa köpet jag gjort på länge.

mvh turez

Stämmer inte, det finns de som har köpt skärmar tillverkade aug-sep och fått andra paneler än S.

Permalänk
Medlem

Stämmer som sagt inte alls att Samsung bara säljer S-paneler numera, jag fick en C-panel tillverkar i augusti (öppnade den och kollade inuti), och de två som fanns i butiken var också C (man kunde se på de kassa färgerna).

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Om det står R på baksidan.
Är det en bra eller dålig?

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Samsung 206BW, alltså lillebrorsan till 22". Jag har A panelen och jag tycker den funkar hur bra som helst, inga döda pixlar heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Om det står R på baksidan.
Är det en bra eller dålig?

Såvitt jag vet är alla nya skärmar märkta med R.
R-panelen skall motsvara S-panelen, som är den bästa.
Detta enligt samsung själva.

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem

Ok.
Har 2st R paneler hemma nu å testar med. Tillverkade samma månad också.
Men det skiljer bra mycke mellan dom.
Den ena är mer mörk men har inge bleeding alls.
Den andra är mer ljus men har bra mycke bleeding.
Blir nog att behålla den som är lite mörkare. Skönt utan bleeding.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .j
Såvitt jag vet är alla nya skärmar märkta med R.
R-panelen skall motsvara S-panelen, som är den bästa.
Detta enligt samsung själva.

Fast det stämmer inte heller. Visst, alla nya skärmar är märkta med enbart R, men alla är inte S-paneler. Min och många andras är antingen A eller C. Enda sättet att veta vilken panel man har fått är att skruva upp skärmen. Om man har en C-panel går det oftast att se på att bilden är extremt blå, dvs färgerna är fel.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk

min är gjord i juli 2007. och det står [R] bakom skärmen. på lappen.

har jag antagligen en S ( den bästa) skärmen då ?

mvh

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MixeR_staveN
min är gjord i juli 2007. och det står [R] bakom skärmen. på lappen.

har jag antagligen en S ( den bästa) skärmen då ?

mvh

Nej, du kan ha precis vilken panel som helst.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MixeR_staveN
min är gjord i juli 2007. och det står [R] bakom skärmen. på lappen.

har jag antagligen en S ( den bästa) skärmen då ?

mvh

Du kan kolla vilken modell det är med hjälp av osd.

- Set contrast and brightness to 0
- Press the « Menu » button
- Press the « Source » button for 5 seconds (the second one on the right)
A hidden ''Service Function'' menu will appear including Panel Info on the bottom which clearly indicates the panel’s origin and reference.

A-version ger "Panel info: AU (M220EW01)"
S-version (den trevliga av dom) ger "Panel info: AMLCD 220M1"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .j
Såvitt jag vet är alla nya skärmar märkta med R.
R-panelen skall motsvara S-panelen, som är den bästa.
Detta enligt samsung själva.

R har inget med panel att göra.

Permalänk

på min ruta står det:

Monitor ON Time: 1Hr

Panel Ch. NO 0

ON Time : 1Hr

Auto Auto: : ON

Pixelshift: OFF

Country: English

Scaler-MCU : Genesis

Version: M-ME22W0BAA - 1002 <- lika dant på alla antar jag.
Checksum: 87AA
inget annat står där..

så här står det under skalet på skärmen:

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk

bara en liten fråga vad är det för skillnad på 226CW och 226BW ? hittar inte de någon stanns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MixeR_staveN
på min ruta står det:

Monitor ON Time: 1Hr

Panel Ch. NO 0

ON Time : 1Hr

Auto Auto: : ON

Pixelshift: OFF

Country: English

Scaler-MCU : Genesis

Version: M-ME22W0BAA - 1002 <- lika dant på alla antar jag.
Checksum: 87AA
inget annat står där..

så här står det under skalet på skärmen:

http://img513.imageshack.us/img513/876/cimg0192tq8.jpg

http://img249.imageshack.us/img249/7353/cimg0196lx4.jpg

Grattis, du har en S-panel. Varför kunde inte jag få en sån

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk

haha tack skönt att höööra

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk

Jag undrar en sak. Vad är det för jävla sätt att de säljer skärm under samma namn/version, men med helt olika paneler i som leder till olika bildkvalitet? Ifall man får den sämre panelen, kan man skicka tillbaks det och kräva en ny ända tills man får med S panelen?

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alcoholica
Jag undrar en sak. Vad är det för jävla sätt att de säljer skärm under samma namn/version, men med helt olika paneler i som leder till olika bildkvalitet? Ifall man får den sämre panelen, kan man skicka tillbaks det och kräva en ny ända tills man får med S panelen?

Ja, det är ett jäkla oskick av tillverkare att göra så.

Med det sagt så är det ju inget fel på skärmen man fått, så något garantiärende eller reklamationsärende kan det ju inte vara frågan om i alla fall.

Jag antar att man (om man beställt skärmen, inte köpt i butik alltså) kan utnyttja sin ångerrätt, med hänvisning till att man ångrat köpet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Grattis, du har en S-panel. Varför kunde inte jag få en sån

Hur vet du att det är en S-panel ?

på min står det..

Monitor On time : 0Hr
Panel Ch. No. : 2
On time: 0Hr
Cycle : 14

Auto Auto: On
PixelShift: Off
Country: English

Scaler-MCU: Genesis

Version : M-ME22W0BDA-1003
Checksum : C329

Nån som vet vad för panel det kan vara, står R bakom btw.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miffow
Hur vet du att det är en S-panel ?

på min står det..

Monitor On time : 0Hr
Panel Ch. No. : 2
On time: 0Hr
Cycle : 14

Auto Auto: On
PixelShift: Off
Country: English

Scaler-MCU: Genesis

Version : M-ME22W0BDA-1003
Checksum : C329

Nån som vet vad för panel det kan vara, står R bakom btw.

Jag vet eftersom det står Samsung på klistermärket på hans panel

Annars kan du söka på numret (ME22W0BDA). Googlade lite snabbt och det verkar som du har en C-panel tyvärr. Om du vill veta säkert kan du öppna och kolla.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB