Permalänk
Robot

Tyst dator

Var så trött på oljudet på min lilla burk så jag bestämde mig för att köpa ett nytt chassi och med enkla (och billiga) medel få en behaglig ljudnivå!

Komponenter:

CPU: Intel Core 2 DUO E6600 2.4GHZ 4MB 1066MHZ S-775
CPU Cool: Arctic Cooling Freezer 7 Pro CPU-Fläkt
GPU Cool: VGA Zalman VF900-CU ATI
Graphix: Sapphire Radeon X1950PRO 256MB GDDR3
Mainboard: MSI P965 Platinum S-775 DDR2 RAID GBLAN PCI-E ATX
RAM: Corsair 2GB DDR2 PC5400 XMS2 XTREME (2X1GB) HEATZINK
Power: Cooler master extreme power ATX12V 2.0 650W
HDD's:
2x Hitachi Deskstar 7K160 160GB 7200RPM SATA/300 8MB
2x 250 GB Seagate HDD
1x 160 GB Seagate HDD
1x 80 GB Samsung HDD
Chassi: Nexus Caterpillar Silent

Besök albumet: Tyst dator av tobbe_81

Permalänk
Medlem

Syns igen bild.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

snyggt fan 8p:D snygg kabeldragning
Fast blev det någon skillnad?:P

Visa signatur

|| Win7x64 | | i7 sandy 2600k | 8GbDominatorGT | CorsairAX850w | 2xXFX6970 | 80GbSSD |
| 1,5kGbHdd | LanBoyAir| Dell22" och Acer22" | MacbookAir 13"-11 i7 | Erik ||

Permalänk

Gillar kabeldragningen Lådan är ju riktigt snygg (på ett diskret sätt).

Permalänk
Medlem

Tack, ja - det är som att jämnföra en boeing 737 med ett glidflygplan! Grymt stor skillnad!

Problemet med den gamla burken var inte bara fläktljud, utan massa vibrationer här och där. Har försökt minimera allt detta med hjälp av gummiupphängda fläktar, gummipacking på PSU etc.

Permalänk
Medlem

Snyggt gjort. Hur mycket kostade kalaset?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Vad får du för temp på håddiskarna? Eller jag temp på alla komponenter skulle vara intressant. Men främst hårddiskarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevligt, var köpte du dämpmattan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Snyggt gjort. Hur mycket kostade kalaset?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Vad får du för temp på håddiskarna? Eller jag temp på alla komponenter skulle vara intressant. Men främst hårddiskarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jowy
Trevligt, var köpte du dämpmattan?

1. Kostnad för allt utan datorkomponenter, 695:- (Chassit) gummidämp, stripes etc. fick jag av jobbet ^^
2. Har inte hunnit köra datorn en längre stund än (är på jobbet) men skall mäta tempen. Ett senare projekt kommer bli att fixa passiv extra kylning till diskarna.
3. Vågformiga dämpet ingår i chassit, sen har jag monterat extra dämpplattor under moderkortet och på lite andra ställen (http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89341)

Permalänk
Avstängd

Ha Ha, då skulle du se min tysta dator.
Endast en fläkt!

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem

Slår vad om att orginal fläkten i nättaget lät hutlöst mycket?
Har 550W varianten, stod inte ut länge med den fläkten
Men väldigt fint jobb må jag säga

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Slår vad om att orginal fläkten i nättaget lät hutlöst mycket?
Har 550W varianten, stod inte ut länge med den fläkten
Men väldigt fint jobb må jag säga

Orginalfläkten lät helt sanslöst mkt.. Bara att byta den gjorde stor skillnad !
tack ^^

Permalänk
Avstängd

Jag bytte min fläkt mot en Cooler master

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem

jag blir fan galen på mitt nätagg, jag vill fan byta fläkten i de, men jag är rädd att ja kommer och skada nätagget eller nått :S vill inte att de ska överhätta

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zordor
jag blir fan galen på mitt nätagg, jag vill fan byta fläkten i de, men jag är rädd att ja kommer och skada nätagget eller nått :S vill inte att de ska överhätta

Det brukar inte vara speciellt svårt.
Om du inte har lust att flytta över kontakten kan du ju alltid dra ut sladden genom något hål och koppla den till en vanlig PC power plugg.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem

jupp det är så jag hade tänkt mig oxå ^^ men som sagt vet inte hur bra mitt nätagg kommer att må, värme mässigt efter de men va fan... så mycket kan de la inte skada?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Great Work 7p från min sida...

Permalänk
Medlem

måste vara skit tyst...förutom alla hdd's

Permalänk
Medlem

Kanske inte har med ämnet att göra. Men vill bara ge beröm för hur du dragit kablarna, riktigt snyggt : )