köpråd! nya ipod nano 3g vs Creative Zen

Permalänk
Medlem

köpråd! nya ipod nano 3g vs Creative Zen

yep det ska inhandlas en mp3 frågan e bara vilken...
vilka fördelar ,nackdelar finns

ja kort och gott: va fan tycker ni och vilka erfarenheter av dom har ni

Visa signatur

:-)

Permalänk

Jag har Zen V Plus, Den fungerar perfekt.

+ Skärmen. Sjukt tydlig skärm!

+ Pumpar ut sjukt bra ljud. Köpte ett par Creative pluggar istället (de som följde med sög).

+ Batteritiden. Mycket bra.

+ Lätt att föra över låtar. (iofs måste man installera något program, men det är inte lika horribelt som itunes, tack och lov)

+ Podcastingen fungerar skitbra!

- Saknar hjulet från ipods för att välja sin musik, jobbigt som fan när man har ett par hundra låtar och får scrolla med en joystick :/

- Videouppspelningen hade fin kvalitet, men tar aldeles för stor plats på minnet och är helt onödig imo.

aja det var lite tankar

puss hej

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

iPod kart jag fatter inte varför folk hata iTunes det är ju fan skitbra! Alltså fan vad folk har fördomar mot iTunes och iPod.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

hahahahaha humor!

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
iPod kart jag fatter inte varför folk hata iTunes det är ju fan skitbra! Alltså fan vad folk har fördomar mot iTunes och iPod.

Ja, tro det eller ej men många tror faktiskt att man bara kan spela musik köpt på iTunes Music Store på sin iPod. Många tror också att AAC är ett format som Apple skapat och likställer AAC med DRM.

Otroligt men sant!

Permalänk
Medlem

Alla kan omöjligt gilla iTunes. Ett UMS-alternativ (likt det iriver erbjuder till sina spelare) vore helt klart något i alla fall jag skulle uppskatta på ipodsen.

För min del går ipods bort på grund av avsaknaden av manuell eq.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Alla kan omöjligt gilla iTunes. Ett UMS-alternativ (likt det iriver erbjuder till sina spelare) vore helt klart något i alla fall jag skulle uppskatta på ipodsen.

För min del går ipods bort på grund av avsaknaden av manuell eq.

Manuell eq finns väl på de senare modellerna utav Ipod...?

Visa signatur

Intel Core 2 E4400, Leadtek 8800GTS 640, 2x 1GB Corsair 5300, Aerocool ExtremEngine 3T, MSI P6N SLI Platinum, Western Digital 250GB S-ATA, Chieftec CFT 560 W

Permalänk
Medlem

eller så slänger man bara in rockbox på den, då slipper man itunes och så

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Jo jag saknar en grafisk eq när man kopplar den till dåliga högtalare eller lurar.
Annas så fördrar jag att vara utan eq när jag har bra lurar.

Nej visst alla kan inte gilla itunes men det finns bra alternativ också.
Sen är det ju det att när man har 25gb+ med musik så är det skönt att ha ett bra program för att hålla orning och det är itunes perfekt för.

Vad som är bra med ipod och även en anledning varför jag skaffade min G5 30gb var att det finns en sån uppsjö av tillbehör och dockstatiner för bil och vissa ny förstäkare har ipod docka.

Sen är en ipod en ipod och den har sina problem men jag tycker att alla fördelar väger mer en nackdelarna.

Sen skadar det inte att den är relativt snygg ochså med undantag från dom nya i aluminum som inte är lika snygga som föregångerna. Men whatever jag skulle helre byta design mot utrymme.

Med andra ord så har jag helre alla fördelar och ingen eq än en spelare som jag inte kommer att trivas med i längden. Jag vet ingen som riktigt har vantrivts med en ipod i längden.

Visa signatur

ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christian87
Manuell eq finns väl på de senare modellerna utav Ipod...?

Nej, det finns inte. I alla fall inte på iPod nano som jag har, och jag saknar det inte heller.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag UMS självklart är bäst, har ägt iAUDIO och har ALDRIG behövt något program för att flytta över filer, iriver har ums, men alla har inte självuppgraderande databas, mycket irriterande vissa fall.
Nu har jag en några dagar gammal iPod, funkar utmärkt med itunes, tycker det inte är jobbigt med itunes, utan jag får min musik uppbyggd på fiunare sätt med itunes
Sen är den delen med EQ.n kass på ipod, det ända EQ.n som funkar för mig är normal, annars får jag brusten bas, men jag har inget att klaga på ljudet förutom att det inte är lika basfylld som iAUDIO och iriver spelare.
Sen gäller det att man har schyssta lurar för att få ut det bästa av mp3.n

Om jag skulle välja någon av de 2 spelasrna skulle jag kolla på 2 saker.
Va ska du ha mp3.n till? "främst"
Musik eller video?
är design viktig?
Har du höga krav på ljud?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jasså, trodde att alla mp3-spelare är låsta till DRM när det kommer till musik man köper på nätet?

Permalänk
Medlem

Ska du lyssna på musik(doh) i din mp3spelare ska du givetvis rangordna efter ljudkvalitet. Ut och lyssna, finns det inte möjlighet att lyssna i affärer finns det alltid nån man känner som har spelarn man är sugen på.

För djävulen, hur kan någonting annat än ljudkvalitet komma före när det gäller en musikuppspelare??(Videospelare givetvis undantagna)

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

De jag menar är Så bra ljudkvalite som möjligt, tror nog man kan få hyffsad ljudkvalite fårn alla mp3-spelare om man har bra hörlurar men att man kan pressa ut mer från vissa.

Permalänk
Medlem

Jo se bara till att du har bra lurar och ingen eq så brukar man få bra kvalitet från det mesta.

Förstår mig inte på folk dom kör med lurar för 29kr från ÖB och säger att dom inte hör skillnad på ett par J-JAYS. Sen verkar det finnas dom som tror att det bara finns två typer av lurar, billiga skit och SONY WALKMAN in ear hur tänker dom då? Så for man påpekar att man har bra lurar säger folk att dom inte hör någon skillnad.

På skolan finns det folk som lyssnar på musik i 72kbps med ÖB lurar på noname spelare. Själv skulle jag helre hänga mig en att lyssna på sånt i fem minuter.

Själv ska man ha minst 320kbps helst flac och bra lurar. Väntar som fan på mina nya JAYS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en nano g3 som jag haft ca två veckor nu, är en alldeles utsökt liten spelare. Kan varmt rekommendera en sådan, men köp ett par riktiga lurar. Lurarna som följer med ska visst vara en förbättrad variant, men då vill jag INTE prova den gamla varianten. Är väl bättre lurar än de för 19:- på Claes Ohlsson, men inte med några hästlängder om man säger så...... Konstigt nog så låter min musik bäst med eq n inställd på jazz, lyssnar mest på metal så det verkar lite skumt. Glömde nästan nämna att det finns några schyssta spel med i nanon också, video är läskigt bra med den lilla skärmen. Ja jag är frälst på Ipod..........

Visa signatur

aver

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jo se bara till att du har bra lurar och ingen eq så brukar man få bra kvalitet från det mesta.

Förstår mig inte på folk dom kör med lurar för 29kr från ÖB och säger att dom inte hör skillnad på ett par J-JAYS. Sen verkar det finnas dom som tror att det bara finns två typer av lurar, billiga skit och SONY WALKMAN in ear hur tänker dom då? Så for man påpekar att man har bra lurar säger folk att dom inte hör någon skillnad.

eller så tycker de inte att ljudet är 100 gånger bättre, vilket priset är. jag förstår va du menar, men förstår oxå varför de inte tycker att de hör nån skillnad. de hör säkert skillnad, men inte tycker det är värt det.
alltså om de tycker att ljudet är bra me de sämre lurarna, så kanske de inte finner nån anledning att betala över 1000 kr bara för att få lite bättre ljud.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Ska du lyssna på musik(doh) i din mp3spelare ska du givetvis rangordna efter ljudkvalitet. Ut och lyssna, finns det inte möjlighet att lyssna i affärer finns det alltid nån man känner som har spelarn man är sugen på.

För djävulen, hur kan någonting annat än ljudkvalitet komma före när det gäller en musikuppspelare??(Videospelare givetvis undantagna)

Jag håller helt med, min digitala musikspelare är en ryggsäck med ett bilbatteri, en inverter, en
Rotelförstärkare och en SACD-spelare. Ibland kopplar jag även till laptop (via optisk ljudanslutning naturligtvis) med ett riktigt dyrt firewireljudkort och spelar musik i andra losslessformat. Naturligtvis skulle det aldrig falla mig in att använda ett format som MP3 eller AAC. Jag ställer mig även högst tveksam till den låga samplingfrekvensen på CD-skivor, och undviker naturligtvis dessa.

Eller vänta nu, jag har ju en av de nya iPod nano (den röda), och ärligt talat spelar inte ljudkvaliteten så jättestor roll för mig, nanon duger helt klart för det, däremot är den jätteliten och väldigt smidig att använda.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

det lutar åt att d blir en Creative Zen! men fyll på me för och nakdelar
vill gärna höra nån som har/haft en Creative Zen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

en Nano helt klart.
+ Riktigt snygg
+ iTunes
+ riktigt bra gränssnitt och användarvändlighet
+ ljudet är bra, men inte bäst på marknaden
+ storleken, riktigt tunn och ligger underbart i handen
+ skärmen, den har en rikigt bra skärm!!
+ priset, sjunkit kraftig med de senaste modellerna vilket var till iPodens nackdel förut men nu konkar den ju ut flera av motståndarna
+ batteritiden, verkar ha förbättrats, jag har inte behövt ladda min en enda gång (den sitter ju i när jag för över låtar) och då lyssnar jag varje dag och för inte över låtar varje dag och har sett en del tv-avsnitt

Lite fördelar med iPod Nano.

PS. När man köper en mp3-spelare för 1500-2000 kr, lägg 500-1000 kr till på hörlurarna så får du en bra mkt bättre upplevelse! DS.

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

Håller med Millow, priserna på iPod's har fallt kraftigt på de senaste modellerna.
I t.ex. Hong kong kan man få en ny 4gb nano för under tusenlappen
Synd bara att jag injte behöver en just nu, köpte mig en classic istället. Sänkte ljusnivån till 20% och vipps så får man lite mer batteritid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millow
en Nano helt klart.
+ Riktigt snygg
+ iTunes
+ riktigt bra gränssnitt och användarvändlighet
+ ljudet är bra, men inte bäst på marknaden
+ storleken, riktigt tunn och ligger underbart i handen
+ skärmen, den har en rikigt bra skärm!!
+ priset, sjunkit kraftig med de senaste modellerna vilket var till iPodens nackdel förut men nu konkar den ju ut flera av motståndarna
+ batteritiden, verkar ha förbättrats, jag har inte behövt ladda min en enda gång (den sitter ju i när jag för över låtar) och då lyssnar jag varje dag och för inte över låtar varje dag och har sett en del tv-avsnitt

Lite fördelar med iPod Nano.

PS. När man köper en mp3-spelare för 1500-2000 kr, lägg 500-1000 kr till på hörlurarna så får du en bra mkt bättre upplevelse! DS.

Hur kan du sätta ett + för itunes? Mp3 spelare borde inte vara bundna till program.

Permalänk
Avstängd

Creative Zen:

+ Vikt 65gram
+ Expanderbart minne (SD upp till 32gb)
+ Visuell EQ
+ Klocka
+ Radio
+ Diktafon
+ Klarar Xvid/DivX men filerna måste göras om till 320x240 för att spelaren ska klara av dem. Går fort eftersom den inte ändrar filformat och gör filen mindre vilket gör att du får in mer filmer.
+ MTP-device, funkar alltså i Windows (syncar du med M player så får du in CD covers i albummenyn ser snyggt ut men inte som på Ipod I give u that )med drag and drop på musik. Du kan också använda Windows M Player eller Creatives egna program.
+ 16.7 milj färger på en 2,5" display (56% större än Nano)
+ Bokmärkesfunktion
+ Enkla menyer

Tror det var allt....

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem

Har just bytt min gamla IP-Mini mot en IP-Nano3G, en av orsakerna till att jag köpte en till Apple var just det förträffliga hanteringsprogrammet I-Tunes som jag inte kan inse varför så många klagar på. Lätt att förstå, smidigt att hantera CD samlingen genom samt annat såsom Podradio/TV och "hittade" ljudboksfiler.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIMAG-B650M-Mortar-LinuxMint22
WD-BlackSN850Ryzen7™7700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
LianLiPC-V2130"denÄldre"Windows10(vid-behov)Ryzen7™2700-OI-nätet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sojid
Creative Zen:

+ Vikt 65gram
+ Visuell EQ
+ Klocka
+ Radio
+ Diktafon
+ Klarar Xvid/DivX men filerna måste göras om till 320x240 för att spelaren ska klara av dem. Går fort eftersom den inte ändrar filformat och gör filen mindre vilket gör att du får in mer filmer.
+ MTP-device, funkar alltså i Windows (syncar du med M player så får du in CD covers i albummenyn ser snyggt ut men inte som på Ipod I give u that )med drag and drop på musik. Du kan också använda Windows M Player eller Creatives egna program.
+ Bokmärkesfunktion
+ Enkla menyer

Tror det var allt....

får man fråga hur en 2,5" display kan vara 56% större än en 2" display? :D:D:D bara undrar

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solger
Hur kan du sätta ett + för itunes? Mp3 spelare borde inte vara bundna till program.

För att iPods storhet till stor del ligger i att den just är bunden till iTunes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sojid
Creative Zen:

+ Vikt 65gram
+ Visuell EQ
+ Klocka
+ Radio
+ Diktafon
+ Bokmärkesfunktion
+ Enkla menyer

Tror det var allt....

Klocka har ju typ alla mp3-spelare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solger

Därför att det är ett plus för många att iTunes finns? Jag har inga problem med att Mp3-spelare är bundna till program sålänge det är BRA (subjektivt) program.

Permalänk
Medlem

D blir med all sanolikhet en Creative Zen

Visa signatur