Förslag/tips på hur göra enkel wiki

Permalänk

Förslag/tips på hur göra enkel wiki

Jag har kollat runt på massa olika wiki software som finns och det finns många minst sagt.

Men om man skulle göra något simpelt själv? Typ ett område med text som man kan editera och sedan sparas det som en ny version. Möjlighet att kolla på de olika versionerna och kanske se vad som är nytt. Troligen inloggning för att kunna editera.

Ska man använda AJAX och med hjälp av php kontakta mySQL databasen?

Ska tillägga att jag inte gjort nån "webprogrammering" (javascript, php, etc) alls innan, men har programmerat rätt mkt java. Så jag är mest osäker på vilket språk jag ska använda?? Vad ska man fokusera på.

Enkla tips eller hänvisningar till tutorials vore tacksamt.

Permalänk
Medlem

Låter som ett PHP-jobb, du behöver inte använda Javascript/AJAX överhuvudtaget om du inte vill ha exceptionella features för en Wiki... tror inte Wikipedia använder AJAX något t.ex., har inte sett det iaf.

PHP och MySQL är det enda du behöver. Fyll några tables med info om typ 10 olika dokument så du har en startpunkt att börja jobba från. Det bästa är att designa databasen innan du börjar koda. Tänk dig in i vilken information som skall finnas i databasen och hur den då bör se ut. Var inte rädd om det blir en eller två relationstabeller.

PHP med (My)SQL-anrop läres enklast här: http://www.w3schools.com/php/default.asp

Räkna med ca 2-3 arbetsdagars PHP-lekande innan du kan börja göra nytta. Syntaxen är inget problem, men metodiken och säkerhetsaspekterna tar ett tag att greppa.

Permalänk

azoapes: man behöver inte ens MySQL, en enkel wiki är faktiskt enklast att göra med en filstruktur där sidorna ligger i egna textfiler.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

History är är nog enklare att fixa med textfiler än med en databas. Alla filer har ett datum och klockslag i filnamet. När man uppdaterar en sida på wikin så sparas en ny fil med nuvarande datum och klockslag, och den gamla filen finns kvar som history. Eller nåt sånt.

Det bästa är nog dock att använda ett VCS som backend, men det är kanske lite overkill.

Permalänk

Så istället för mySQL så använder man php:s filskrivningsmetoder för att spara textfiler? Har kollat lite på php tutorials.

Permalänk
Medlem

Vitsen med att använda MySQL är väl att det blir smidigare att bygga ett system som sparar skillnaderna mellan olika versioner istället för en hel kopia för varje ändring. Man kan spara ganska mycket plats på ett stådant system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Didonk
Vitsen med att använda MySQL är väl att det blir smidigare att bygga ett system som sparar skillnaderna mellan olika versioner istället för en hel kopia för varje ändring. Man kan spara ganska mycket plats på ett stådant system.

Diff-filer då? De tar inte så mycket plats om man har ont om hårddiskutrymme, och de är enkla att hantera.

Permalänk
Medlem

http://files.turbogears.org/video/20MinuteWiki2nd.mov (41MB)

Typ så? Python i mitt hjärta osv.
http://turbogears.org/
Vissa säger att Django är bättre men det vet jag inget om.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Diff-filer då? De tar inte så mycket plats om man har ont om hårddiskutrymme, och de är enkla att hantera.

Givetvis finns det fler alternativ än MySQL. Personligen skulle jag föredra någonting filbaserat.

Permalänk

Men om man slänger in flera användare, med egna profiler (inloggning), då måste man använda databas ändå? Eller?

Eller det är kanske lättare att dela upp det på så vis att användarna är i databasen och wiki är filbaserat?